Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Anliggande bakbromsar vid bankörning
1 besök senaste veckan (1533 totalt)
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433


Trådstartare
Har fått problem med att bakbromsarna börjar ligga på när jag får upp värme i bromsarna, dvs efter 2-3 varv på banan. Känner även vibrationer i pedalen. Fortsätter man köra så blir bakbromsarna extremt varma och då hör man även att bromsarna ligger på.

Bromssetupen är följande:
Dubbla Girling huvudbromsscylindrar med bromsvåg
AP 4 kolvsok fram med Pagid RS29 belägg, AP 308mm skivor
AP 2 kolvsok bak med Brembo HP2000 belägg, dvs gatbelägg som ska tåla lättare bankörning. Slitsade 288mm EBC skivor.

Jag har bytt tätningar i bakoken och de såg ut som nya när det gäller kolvar och lopp.
Låter man bromsarna svalna så försvinner problemen. På vanlig väg så funkar bromsarna som dom ska.
Vad ska jag göra?

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Har du kollat så du har ordentligt spel mellan pedal och innan stången börjar påverka cylindrarna i pedalstället?

Testa och justera till så du får lite mer spel och se om felet kvarstår.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



På samma tema kanske...

Det är inget i bromsvågen som "fastnar"? Det fick jag en gång och fattade inte vad det var först, mer än att bakbromsarna låg på.

Då var det den ena "clevis" (vad det nu heter på svenska ) som när pedalen åkte tillbaka fastnade på en av muttrarna till infästningen av bromsvågen. Lite justering så var det löst.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



hur är bromsslangarna?? är de lite sunkiga inv så blir de som backventiler, de kan dock se bra ut utv

_________________
janne pettersson
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433


Trådstartare
Slangarna bak är helt nya.
Har bra spel i bromsvågen och det ser inte ut som det kan bli byrålåda där. Provade även att ställa på extra mycket spel i bromsvågen men det blev ingen skillnad.
Slår jag av på takten eller åker när det är blött så man inte använder bromsen lika mycket så funkar det som det ska.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Kolla så inte kolven kärvar på 'bak' cylindern.
De måste återgå helt mot sitt stopp.
Det släpper upp vätska i behållaren då, gör det inte det nog snabbt kan man 'pumpa ut' kolvarna i oken då man bromsar oftare.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Har haft samma problem med anliggande bakbromsar när jag körde med Wilwood och Girling huvudbromscylindrar, dvs de som tätar framåt när man bromsar (anslutning till vätskebehållaren fram). Har bytt till Tilton 76 huvudbromscylindrar som har samma princip som AP och de flesta standardbilar idag (vätskebehållarens anslutning på mitten). Efter det inga problem.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

En lite mer udda variant som jag råkade ut för var att när det blev varmt så kärvade beläggens metallplatta mot oket pga expansion av värmen. Blev så tokigt att plattan blev böjd till slut.

_________________
Magnus Thomé
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433


Trådstartare
Börjar också tro att det är något med huvudbromscylindern då det är båda bakbromsarna som ligger på.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Skruva banåkabil
Anliggande bakbromsar vid bankörning
1 besök senaste veckan (1533 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande