Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köra NASCAR i Florida
3 besök senaste veckan (2634 totalt)
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Köra NASCAR i Florida.
Jag är nyss hemkommen från två sköna semesterveckor i Florida. Eftersom det fanns några luckor i semesterschemat så bokade jag in en körning i en NASCAR bil på Homestead-Miami Speedway. Banan är en typisk, amerikansk ovalbana som är 2,4km lång och har 20 graders bankning i kurvorna. Hela anläggningen kändes enorm och det finns plats för 46000 åskådare. Bilen som jag fick köra var en pensionerad NASCAR bil som har gått som tävlingsbil för några år sedan. Vi fick inte veta så mycket om motorerna men de var tämligen odämpade och skulle leverera ca 600hk. Manuell växellåda med väldigt långslagig koppling.

Innan vi fick närma oss bilarna var det ett teoripass på ca en timma, det var en pratglad, skojfrisk fd. förare som berättade vad vi skulle göra och vad vi absolut inte skulle göra. Han som gav tips hade inte något lätt jobb eftersom raceerfarenheten var väldigt spridd hos de cirka 40 personer som skulle köra, några hade kört tidigare, några hade aldrig kört en snabb bil och några hade aldrig kört en bil med manuell växellåda. Vi fick tips som: -När ni trampar ner kopplingen och bromsar innan ni går in depån och bilen ökar farten så trampar ni på FEL pedaler. Då måste ni styra in mellan de parkerade bilarna och muren för att inte krocka med något.
Väl fastspänd i bilen så måste man ständigt kommunicera med sin personlige "stallchef" via intercom, han har hela tiden koll på vad du gör och kan ge dig tips om spårval osv. Det är även han som reglerar varvtalsregulatorn och tillåter omkörningar av andra bilar. Man får börja med max varvtal 4000rpm och sedan får man 200rpm till så länge som man kör bra, detta upp till 5000rpm. Vid maxvarv 5000rpm gör bilen ca 150mph (240km/h). Det kändes inte som om det gick jättefort på rakorna (jag hade gärna kört fortare) men fartkänslan var betydligt mer påtaglig i kurvorna. De riktiga NASCAR förarna kör över 350km/h.

Jag hade bokat en åtta minuters körning (kostar ca 3000kr ), ganska dyrt med tanke på den korta tiden i bilen men var väl värt pengarna. Det var häftigt att ha kört en riktig NASCAR bil på en riktig ovalbana (med plats för 46000 åskådare), och nästa gång jag ser NASCAR på TV så kan jag tänka Been there, done that!
/Claes

Jag bokade via Richard Petty Driving Experience. www.drivepetty.com/



_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Dito.
Been there, done that!

Fast i Orlando. Jag gav det i present åt mig själv när jag fyllde jämt för några år sedan.
Höjdare!
Rekommenderas!
Det är ett minne för livet!

Jag minns bl.a. det rigorösa formuläret som man fick fylla i före där man avsvor sig alla former av anspråk mm.
En av de första frågorna var: Can you handel a standard transmission?
De frågade också före om man ville göra ett tillägg på några hundra USD och åka med en instruktör, ingen av oss gjorde det, vi tyckte det var dyrt. Jag ångrar det än idag. Förmodligen hade de skruvat upp tempot när jag körde om jag åkt med före.


Jag tror inte de kör i Orlando numera, det var visst en olycka där för några år sedan.

Jag drömmer om att få göra det igen, fast då med ett större paket.

(Jag måste erkänna att jag blir avis när jag ser bilderna, MÅSTE dit igen)

_________________
SO Johansson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



häftigt.. men 3000 kr var väl inte så farligt dyrt.
själv drömmer jag om att köra F1 på Anderstorp med Rajamäki, men får aldrig den berömda tummen ut

_________________
henrik nielsen
Citera
H-O Blom
Uppsala
Här sen Sep 2010
Inlägg: 79



Jag vill oxå köra NASCAR-bil på ovalbana. Men ännu inte fått tummen ur.

F1 hos Rajamäki har jag klarat av. Det var häftigt att köra men, nog ännu häftigare att åka med i en tvåsitsig bil med Rajamäki själv som förare. En av mina häftigare åkturer.

Annars kan jag rekommendera Bondurant's Racing School i Phoenix Arizona. Jag gav mig själv en fyradagarskurs i födelsedagspresent för några år sedan. Kostar en del men man tillbringar 4-5 timmar/dag i bilen. Bra instruktörer och max tre elever per instruktör.

Min bil under tre av dagarna plus min instruktör som vi var två elever på.


_________________
Hans-Olof Blom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41503

Forumägare
Forumägare

claes t skrev:
reseberättelse


Skitcool. Högfartskurvor (oberoende om de är vänster eller höger ) är alltid spännande att försöka maxa ur thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Köra NASCAR i Florida
3 besök senaste veckan (2634 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande