Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi GTO MR -94 / Gatreggad banåkarbil
<<   1, 2, 3   >>
26 besök senaste veckan (19625 totalt)
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Upptäckte igår efter min material trip till Karlstad att vissa grejer tyvärr inte passade då det var olika gänga på främre och bakre turbo av någon anledning.. Trots ändrat fäste till värmepaketet så funkade det tyvärr fortfarande inte att montera slangarna heller. I brist på gas till svetsen så kändes det därför enklare att göra om adapterplattan vilken fick härda under natten.

Efter ny shoppingtur i Karlstad idag så passar nu dom kopplingar som blev fel och fick även pressat nya feed lines för oljan till turbona. Värmepaket och slangar passar numera även det

Nya kopplingar, pressade slangar och en blitz sandwich adapter för oljetryck / - temp


Nya adaptern till värmepaketet


Provinpassning av slangarna

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Håller på att forska / läsa på lite inför montering av huvudbrytare, inte blivit så mycket klokare egentligen tycker jag. Så skulle uppskatta om någon kunde vara bussig och ge lite input hur det skall kopplas för att bli riktigt enligt tekniska regler.

Har en brytare enligt bifogad skiss, citerad text är från beskrivningen där den är köpt.


Citat:
Tanken är att krets 1 ska vara öppen när själva huvudbrytaren är stängd. Detta för att förhindra bilens elektriska komponenter ska ta skada av generators krets och därmed "jorda bort" detta.

Krets 2 är en säkerhetsfunktion som alla tävlingsbilar ska ha, motorn ska stanna när man vrider av huvudbrytare! Krets två är öppen när huvudbrytaren är öppen och vise versa. Du kopplar alltså tändningen via krets två så att du får samma funktion som om du hade vridit av nyckeln på en standardbil. Motorn stannar. Kopplar man inte såhär så kommer motorn inte att stanna när du vrider av brytare, då fortsätter den gå med generatorns ström!

På ritningen står det "ignition coil" det betyder tändspole. På modernare bilar har man flera tändspolar och dessa sitter vanligtvis direkt på tändstiften, då kan man inte koppla så som ritningen visar, då ska man koppla den sladd som går från tändningslåset till styrboxen via huvudbrytarens krets 2 på ritningen istället. Då får man samma effekt! Så, den sladd som ger signal till styrboxen "på" ska gå via huvudbrytaren!


1. Blir allting riktigt om jag kopplar enligt detta?

2. Är wire för avstängning från utsida tvungen att sitta i nedre vänstra hörn av vindrutan, eller är det godkänt med montering på förarsida? (kör högerstyrt)

3. Oavsett sida, är det godkänt att montera i övre kant av framskärmen? (Huven går nämligen såpass långt upp mot rutan att det inte finns något bra eller vettigt sätt att sätta wiren.)

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



SutinenM skrev:


1. Blir allting riktigt om jag kopplar enligt detta?

2. Är wire för avstängning från utsida tvungen att sitta i nedre vänstra hörn av vindrutan, eller är det godkänt med montering på förarsida? (kör högerstyrt)

3. Oavsett sida, är det godkänt att montera i övre kant av framskärmen? (Huven går nämligen såpass långt upp mot rutan att det inte finns något bra eller vettigt sätt att sätta wiren.)


Har svar på fråga 2 och 3 iallafall:

2: Yes, den skall sitta på vänster sida även om bilen är högerstyrd, detta för att det skall vara lika för räddningspersonal i samband med eventuell olycka (jag har haft högerstyrd racebil med SBF vagnbok).

3: Ja, det går bra. Glöm inte dekalen


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Tack för input! Då kan jag åtminstone börja montera wire plus brytare där dom ska vara, så hoppas jag att någon kan flika in angående själva kopplingen för att slå ifrån batteri och generator osv. Ifall det blir korrekt så som skissen visar. Dekaler har jag hemma redan thumbs up

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Var iväg idag och fick lagt om däcken till dom nya federal som jag valde att ge en chans denna säsong. Lite nojig hur det skulle bli då min fälgbredd är det lägsta vad federal rekommenderar till bredden jag valde, men tycker det blev okej ändå, blir lite gummi som skyddar fälgen.


Väl hemma så beställde jag nya en uppsättning begagnade evo 8 spridare, tyvärr inte den senare modellen som jag egentligen var ute efter, men hoppas det funkar ändå

Efter lite meck o pill så är nu äntligen bägge turbona på plats igen, med nya packningar och egen dragna slangar för vatten och olja. Pressade till oljan och AN6 till vattnet. Håller tummarna för att det inte blir några problem då slangarna till oljan är lite tunnare invändigt än vad original hårdrör är



Sen om jag ska sätta något mål för denna ledigheten, så får nog det bli att ha hela insidan klar innan jag drar iväg ut i jobb igen. Allt utöver det vore bara en bonus. Såg idag att det är en trackday på Gelleråsen den 9e maj, vore gött om jag kan vara klar i tid nog att testa bilen där lite försiktigt Upptäcker jag då något som behöver åtgärdas så har jag lite tid på mig innan första deltävlingen på Anderstorp den 19e-20e maj.

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305



SutinenM skrev:



Vart har du skaffat guldfolien? Såg rätt smutt ut

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
JS_Racing skrev:
Vart har du skaffat guldfolien? Såg rätt smutt ut


Köpte matta och tejp utav Jspec, men finns även hos MrTuning bla Deras ark är större dessutom (115x50cm) medan Jspecs är 40x50cm. Själv tog jag det senare då jag behövde ha samma dag och dom ligger bara knappt 40 min bort

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Efter att återigen ryckt väck instrumentbrädan så råkade jag komma på mig själv när jag satt på garagebänken, helt väck i tankar längre fram i tiden på hur man ska gå tillväga med att försöka SFRO regga min andra gto, att det kanske vore bra om man fick gjort något annat också..



Började med att skära ut en mall i wellpapp för den nya delen av centerpanelen, måttade.. funderade.. prövade lite fram och tillbaka innan jag kom fram till att det var för tajt om plats att göra den som jag först tänkt mig. Då med placering där kontrollenheten för fläktar och AC, passade inte som jag hade hoppats på... Inte ens nära faktiskt utan att allt skulle ha blivit väldigt "grötigt".
Så, nya funderingar och jag bestämde mig för att göra en prototyp där stereon vanligtvis sitter. Fördelen med två GT's och delar ifrån ytterligare två är att man kan använda redan demonterade delar för att pröva sig fram, och då slippa ta loss mer än nödvändigt från aktuell bil Efter en del måttande, funderande och lite slipning så får jag nog faktiskt säga att jag ändå känner mig rätt nöjd med resultatet




Huvudbrytare och värmereglage blev som synes lite förskjutet åt vänster, dels för att ge lite extra plats åt kablaget från displayen, men också för att jag troligen kommer ta upp ytterligare ett hål (inringat gult) för installation av ett extra 12V uttag. Alternativt USB port för att ha en fast sådan utan adapter, då kan original brukas till att ladda mobilen medan den nya används som strömkälla för tex kamera. Vredet för kontroll av displayen är tänkt att monteras där styrningen till original svankstöds justering annars sitter (inringat blått). Eftersom bilen även kommer brukas på gatan, så hoppas jag kunna flytta upp stereon där brytare mm var tänkt att monteras från början (inringat grönt nedan).

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Tips är en bunt usbuttag. En telefon som ska laddas, polaren åker med så hans också, sen en gpspuck eller padda, kanske till och med en bärbar dator. Det kan spåra ut

_________________
Magnus Thomé
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Lite småpyssel står för tillfället högst på listan för att komma någon vart med insidan. Blev bara en kortare stund i garaget ikväll, vilken spenderades med att löda ihop en kabel bakom instrumentbrädan, lite beslutsångest över var jag ska ställa batterilådan men det lutar åt att det blir enligt bild här nedan. Kommer då kunna dra kablarna någorlunda diskret..




Sen var jag tvungen att göra ett nytt fäste till ecu'n, så efter några minuters sittande med den i handen inne i bilen, funderandes över lämpligaste installation, så snickrades det sedan ihop ett fäste i 0,9mm plåt som får duga. Bör ge tillräckligt med plats åt allt kringliggande såsom nya panelen med huvudbrytare mm samt en något uppflyttad stereo.


[/quote]

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Fortskrider med diverse mindre jobb, känns som man håller på med ungefär 10 saker samtidigt för att komma någon vart.. Blir grötigt i skallen då och då I alla fall.. Höll på att försöka mäta upp varför jag inte fick någon ström i kontakterna till original displayen för AC mm, velade fram och tillbaka en stund, läste elscheman, plockade isär displayen för att smyga kretsarna i kortet för att komma fram till vilka pins som gick till "off" knappen. Kom dock inte så långt med det vilket gjorde att jag tröttnade och numera lagt det på hyllan hur jag först tänkte koppla och kör på plan B istället.


Har måttat upp en ny kabel från startmotor till batteri, vilken efter tips blev i 35mm2 svetskabel. Kvar att dra framåt är en till huvudsäkringen i samma kabel. Tänkte även dragit ny mellan huvudsäkring och generator, men kabeln räcker inte så det får bli ett senare projekt.
Fick därefter lite feeling och prövade slänga in passagerarstolen, då jag kom på att dom nu stått ett tag utan att jag visste om dom ens passar. Cirkus 1cm marginal till dörrsidan Utlösningswiren till batteriet är numera även den uppmärkt var den ska sitta och hur wiren ska dras.



Efter att ha gjort om centerpanelen för tredje gången igår så blev det lite lödnings jobb, så den gamla ISO kontakten till stereon vilken var påskarvad med kabelskor är nu slängd och en ny ditsatt så nu ser även det lite roligare ut efter att den är omlindad.


Tog även och bytte termostaten igår och, ja.. Den gamla såg la lite mindre rolig ut :shifty:



_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Elen är vad som tagit mestadels av tiden det senaste. Efterforskning i manualen och på nätet, rådfrågning och mäta sig fram. Nya kablar från batteri och startmotor till huvudbrytare är nu dragna samt ny jord från batteri till bältesinfästning på passagerarsidan. Längre räckte tyvärr inte kablarna jag köpt, så det blir en ny vända till swedol på tisdag igen för att sedan kunna dra det sista. Generatorn är tillbaka även om jag inte hängt på rem och spännhjul ännu... Batteri monterat i mitten av före detta baksätet. Fästen för att hålla dom nya mätarna på plats i instrumentbrädan är fixat, där jag dock valde att offra oem huset för att spara lite tid.




Sen fick jag tidigare under kvällen lyckats kopplat nya knappen till varningsblinkersen mot original kontaktstycke Krävdes lite bryggningar men det funkar som det ska nu åtminstone. Så tog och förberedde lite kablage inför slutliga monteringen, hoppas kunna göra klart det mesta vad gäller elen under morgondagen, så att jag sedan på tisdag bara behöver dra det sista mellan batteri och huvudbrytare, samt eventuellt byta ut kablarna mellan generator och säkringsbox. Nedre delen av nya centerpanelen är också på plats efter att ha legat på tork över natten, displayen som hör ihop till LCDBC kontrollen är det som ska sitta i det avlånga hålet.


_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Fick en mindre leverans igår. Kört motul 5W40 i alla mina "roliga" bilar senaste åren, bortsett från förra säsongen då jag valde att pröva Castrol när dom ändå körde kampanjpris på lokala Mekonomen. Nu är ju dock tanken att pressa lite mer i sommar än vad jag gjort tidigare, så det fick blir lite vassare olja Spridare lyckades jag dock inte finna några MDL560P, så det blev en uppsättning MDL560 istället. Kom även i kontakt med en gubbe knapp 1h bort, så jag ska dit imorgon för att hämta ytterligare 4st, mest för att ha i reserv egentligen. Kan ju vara bra att ha kanske... Så ska samtliga sedan lämnas in till BJP Race för rengöring och flödestest


Annars löper det på med elsystemet. Kablaget jag köpt räckte inte till att dra mellan batteri o huvudbrytaren, så när jag ändå köpte den biten så tog jag även och köpte på mig ett par meter extra. Så härom kvällen har även biten mellan generator o säkringsboxen blivit utbytt och inlindad på nytt.


Bjussar nedan på ett smakprov av hur instrumentbrädan kommer se ut med uppflyttad stereo, kan nog bli bra när det är klart

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Propert! Både den övre och nedre delen

De tre mätarna, vad satt innan och vad blev det nu?

_________________
Magnus Thomé
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Propert! Både den övre och nedre delen

De tre mätarna, vad satt innan och vad blev det nu?


Tack Tidigare så satt där oem oljetryck till vänster, laddtryck och vattentemp i mitten med en digital klocka till höger. Vad som letar sig in istället för detta blir oljetryck till höger, följt av oljetemp i mitten och vattentemp till vänster. I dom två undre hamnar laddtryck och volt, sistnämnda främst för att ha lite koll då jag haft lite problem med laddning som jag inte riktigt vet var felet ligger. Förhoppningsvis inget allvarligare än en något för slak generator rem. Skulle det vara generatorn så har jag en extra liggande från min andra gto Men kändes lika bra att byta ut all gammal batterikabel när jag ändå är i farten.

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Efter att egentligen ha sölat mest hela dagen och latjat runt i datorn så fick jag letat mig ut en sista gång innan jag drar ut på sjön imorgon igen, har inte alls fått gjort lika mycket som jag hade hoppats på, av diverse anledningar... Kan dock flika in med att, jag har en liten "specialare" på G som bör stå pall oavsett tänkt effekt i bilen Vad låter jag dock vara osagt tills vidare.

I alla fall. En lite preview på hur brädan kommer se ut när den är klar. Fick konstaterat att det inte kommer funka med slangarna så som jag satt ventilen för att justera värmen, så hur jag väljer att göra sen det återstår att se, antingen prövar jag en sista grej, eller också lägger jag ner den biten inför denna säsongen och kör utan ventil men låter reglaget sitta kvar. Blir det för varmt är det ju bara att stänga av fläkten och öppna rutorna




Wiren för utvändigt avstängning av bilen är numera fast monterad, efter en liten miss där jag först råkade borra hålet för nära chassiet. Men har ju ändå breddade skärmar samt oem från min andra gto liggandes redan så det stör min inte direkt.




Därefter åkte jag la på ett av dom större bakslagen den senare tiden Kände för att pröva montera fälgarna med dom nya däcken, bara för att se hur det ser ut. Bak - inga problem.




Fram - såg bra ut först men fann snabbt att där var det värre Däcken tar emot på fjädern.. Så en fundering, hur många mm spacer vågar man köra ihop med oem bultar i naven? Däcken är 265 breda så jag har inte överdrivet många mm att spela på.





Spänna upp fjädrarna rejält skulle göra att det går klart, men den tanken är jag inte alls glad i. Inte bara för att det kommer bli j**ligt stötigt, bilen kommer på få anmärkning på besiktningen och ej gå igenom. Hade det problemet på min senast MR2 turbo att fjädringsvägen var alldeles för otillräcklig..

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Liten kortare sammanfattning på ledigheten som varit, ligger fortfarande efter i tidsplaneringen pga lite olika anledningar, så nu börjar jag verkligen känna av tidspress då första tävlingen är under nästa ledighet - den 19e-20e Maj på Anderstorp

Mycket tid har lagt på felsökning dessa 10 dagar jag varit hemma, in med instrumentbrädan.. ut igen för felsökning, in, ut... Ja, det har strulat en del Det har dock gått framåt. Så slutmontering av inredningen är påbörjad vilket känns skönt, även om målet var att ha den biten helt klar till idag egentligen. Samtliga eftermonterade knappar funkar numera som dom ska åtminstone

Spridarna är hemma från BJP Race och värdena såg bra ut. Så det enda jag saknar nu vad jag kan komma på är AN kopplingar för resterande dragning av soppan. Annars ska allt finnas hemma. Fick även hem en liten adapter för att montera vattentemp givaren i termostathuset, då jag inte kände mig speciellt lockad av att behöva klippa kylarslangen för att få dit den. Två flaskor Redline Water Vetter kom i samma paket så tanken är att inte köra någon glykol alls längre.

Inte så mycket bilder taget denna gången men bifogar ett par för att liva upp inlägget lite




_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
En liten sammanfattning. Kom hem från sjön den 8e Maj, första deltävlingen den 19e så det var lite tajt om tid att hinna med allt

Då jag jobbat natten i tio dagar så fick jag kommit ut i garaget först den 9e, la bokstavligen hela natten i garaget för att komma någon vart. Så på morran därpå så var inredningen i stora drag helt klar.





11e Maj
Dom AN kopplingar som saknades köptes in samt ett service kit till min ena Walbro gss341 och ett par fasta AN nycklar för smidigare åtkomst. Därefter så byttes resterande del av soppasystemet ut. Spridarna jag lämnade in till BJP Race visade sig vara i rätt bra skick, hade därför egentligen inte behövt köpa dom extra som jag gjorde. Men känns skönt att ha fyra stycken i reserv ifall något skulle hända Reservtanken moddades lite då 3/6 bultar som håller pumparmaturen på den andra gått av. En serial kabel köptes in för att sedan kunna koppla upp laptopen mot bilen för att logga / mappa. Adaptern visade sig vara onödig men fick istället komplettera med två stycken hörlursadaptrar 3,5mm - 2,5mm. Sista bilden hur bilen sedan stod på kvällen.











12e Maj
Sista touchen på bränslesystemet fixades. Tanken gjordes rent invändigt och sköljdes ur med en skvätt bensin. Kylsystemet kopplades på igen och därefter passades IC systemet in mot dom större turbona och mina PTIP rör i aluminium fick även dom letat sig ner då original inte passar längre. Så var tur dom legat på hyllan sen något år Följt av ett trycktest av IC systemet, köpte för ett par år sedan en special adapter för detta vilken är anpassad just efter dessa bilar. Går att skymta på sista bilden under det grövre rör som leder in i spjällhuset.







15e Maj
Hade en hel del strul fram till kvällen innan, med bland annat soppaläckage vid dom nya bränslerören och det var först vid 7-8 försöket som jag fick det tätt. Vad som gör att det tar lite tid är att varje gång jag ska åt den bakre cylinderbanken så måste jag lyfta insuget, var ute till 03 på natten i garaget. Då efter 16h timmar där ute kastade jag in handduken för då, slaggade några timmar och sen upp igen 07.03 för att fortsätta. Men vad gör det när jag lagom mosig i skallen där på morronkvisten fick vevat igång bilen för första gången med dom nya aggregaten mm

https://www.youtube.com/watch?v=OzLYIs2cQUE


18e Maj
Ännu mera problem som dragit ut på tiden innan det löst sig, oljeläckage vid filtret samt lågt soppatryck som ej gick att ställa upp. Fläktar som inte ville starta trots att jag lät tempen stiga till 98 grader och har en 68 graders termostat. Batteriladdare som beslutade sig för att sluta fungera... Oljan visade sig bero på för kort bult/mutter till sandwich plattan så den täta inte som den skulle. Köpte helt ny platta bara för att få rätt längd på den och sen vart det tätt och fint. Soppan tog en stund att luska ut, var i kontakt med dom jag köpte BTR'en utav samt rådfrågade ett par polare, öppnade upp den två gånger för att kontrollera men det såg bra ut. Visade sig sedan att pumpen inte fick tillräckligt med kräm så den pallade inte flöda mer. Bort bygling av original relä och motstånd samt ett hot wire kit monterat löste det hela. Fläktarna fick jag inte ordning på, så där blev det en plan B med att dra nya kablar istället med en knapp på insidan med diod som lyser när dom snurrar. Dom gamla positionsljusen byttes ut till två små runda LED på var sida istället för dom som synes i bild här nedan och ena drivaxeldamasken fick nytt fett och nya låsband av lite bättre variant. Höll på ännu en gång hela natten fram till 07 den 18e och kände mig då ändå ganska nöjd när bilen då stod såhär






20e Maj
Tävlingshelg på Anderstorp med Nordic Time Attack. Tyvärr så fortsatte bilen att bråka med både AFR och TRIM värden som inte riktigt hängde med. Fredag eftermiddag så upptäckte jag i samband med felsökning av AFR att generatorn inte laddade längre, så det blev ett oplanerat byte av denna på kvällen istället för provkörning som var tanken. Bilen togs därför ner först i lördags förmiddag då första provturen kunde göras. Fortfarande med strulande AFR, men övriga värden för TRIM och lambda låg bra, inga knack varningar samt väldigt jämn och fin tomgång så jag beslöt att ta en kort sväng ändå efter att ha tjötat lite på telefon med han som assisterar mig i mappningen. Bilen trycker på rätt duktigt får jag säga och har aldrig gått så bra som den gör nu sedan jag köpte den, så det känns väldigt bra!






GTO'n blev därför kvar hemma över tävlingshelgen. Men för att få ut något av all tid och dom pengar man skickat av så blev det nere på Anderstorp en något udda syn ute på banan, sett till övriga deltagande bilar




Sitter ju trots allt en evo motor i även om spridare och turbo är mindre samt annan mjukvara. Tiderna går ju inte på långa långa vägar att jämföra med övriga, men jag såg det mer som en möjlighet att få komma ut och testa på att köra lite bana. Då detta var absolut första gången för min del, har endast kört lite superstage med GTO'n tidigare Blev lite kortvarigt dock, efter warm up heat samt Q1 och Q2 så kände jag att jag inte ville köra mer än så. Då bromsarna efter detta var näst intill obefintliga Fick i efterhand veta i alla fall att jag kapade några sekunder för varje varv, från första varvet med start i depån på 2.40 nånting till att sista varvet sätta min snabbaste tid på 2.20,566.





21a Maj
Fick löst problemet med bredbandslambdan på morran, så kunde fortsätta med att justera in mappen för luft och bränsle och pröva mig fram lite. Bilen går något rikt på låg och medel last, så detta är vad jag håller på att justera in med hjälp av support från ett par till som kör liknande mods i sina 3000GT

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Besiktning bokad imorgon strax före lunch!



_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Liten sammanfattning:

Bilen gick igenom besiktningen med endast en poäng, vilken inte krävde efterkontroll så det kändes skönt när jag inte fått igenom den sedan importen 2015.

Liten träff i Karlstad dagen därpå, nyfiken på bilens vikt och fann en våg. Verkar som alla påhitt sedan import gett lite resultat iaf




Sen var det då dags den 9:e Juni för andra deltävlingen i NTA efter godkänd besiktning på kvällen före. Snuskigt halt i uppvärmningen, fick förklaringen när jag kom in i depån igen o fick mätt upp ett tryck av runt 3 bar i däcken. Bakre fästet till avgassystemet hade även gått av, så en tur iväg för att fixa fästmaterial samt tankning resulterade i missad Q1 och även Q2.

Lunch på det och strax därefter Q3, betydligt bättre fäste med ett sänkt tryck till 2,2. Dock kändes det lite väl mjukt och det syns att däcken gått varma i den 27 gradiga värmen som var. Upplevde även att bromsar inte tog riktigt så bra som jag hoppats på.

Fick dock avbryta heatet tidigare då bilen gick varm o började koka. Lät den stå och kyla sig en bra stund för att sedan fylla på vatten och lufta systemet. Nivån håller sig så det verkar inte som något spruckit eller liknande iaf. Blev inget Q4 pga detta, utan packade ihop o rörde mig hemåt för att känna att något inte riktigt stämde med motorn.

Bilen hängdes upp i luften igen, fann ett tryckrör som hoppat men inte glidit helt ur. Så jag hoppas det är detta jag kände av och att inte turbona tagit skada. I ett försök att få väck problemet med att den går varm så åkte shroud kitet ur och fläktarna fästes istället direkt i kylaren för bättre genomströmning av luft, och därmed förhoppningsvis lägre temperatur. Bromsarna kollades över och luftades på nytt och däcken skiftades främre till bak och vice versa.



Tyvärr så blev det inget köra alls under dag två då jag var ute i garaget till kl.01 innan jag gav upp o kasta in handduken. Bråkade en del med frigången mellan oem fläktar och främre turbon vilket drog ut på tiden...

Par dagar senare efter att allt var ihop igen så fann jag att det steg rök / ånga ur kylvattnet när jag höll på lufta systemet. Detta redan innan bilen var upp i temperatur, kunde inte finna några synliga läckor dock. Så det blev till att lyfta insuget och göra ett komptest, fann dock inget konstigt här heller så insuget sattes tillbaka och bilen togs ner på backen.

En kortare provkörning idag utan belastning och tempen steg till max 79 grader så de bådar ju lite gott iaf. Får se om det blir någon mer provtur under helgen eller inte. Förhoppningsvis så lirar det som det ska nu iaf så jag hoppas kunna delta på deltävling no. 3 på Rudskogen den 20:e Juli

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Om jag får tippa är packningen körd och du kan inte pressa den tillräckligt på gatan. Sen åker du till rudskogen och får problem där vilket är långt bort
Och bökigt. Se till att testa en trackday i swe innan är mitt tips

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi GTO MR -94 / Gatreggad banåkarbil
<<   1, 2, 3   >>
26 besök senaste veckan (19625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande