Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Polera plåt inför anodisering
1014 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Ska lämna in en bockad plåt på anodisering. Frästa detaljer blir ju grymma, men jag kan tänka mig att plåt kräver lite polering/slipning. Nån som har erfarenhet eller tankar och idéer? Våtslip eller nån svamp eller... Ah, what? Och - hur ser en spegelblank yta ut när den blir anodiserad? Hur vill man ha det?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12853



Man vill nog inte ha spegelblank.
Jag har anodiserat en hel del plåt, och minsta lilla repa som finns innan syns precis lika mycket efter också.
Oxid eller liknande från svetsning försvinner inte heller.
Har plåten varit väldigt varm innan, tex svetsning så kan den bli missfärgad när man eloxerar. Man kan slippa det genom att slipa av plåten ordentligt innan. Med tex 120-papper och sen får man jobba sig upp till slipduksfinhetsgrad.

De plåtarna som blivit bäst, är de som jag gått över med slipduk så så att slipränderna är åt samma håll.
Har använt röd duk på de flesta delar, men även provat med grå först för att få bort lite större repor och sen bara jämnat av med röd överst.
Resultatet blir lite borstad yta som håller sig helt fri från fettfläckar och tumavtryck tack vare anodiseringen.
Den gråa lämnar grövre repor, men tycker inte att smutsen är mer benägen att fastna på den så det är nog hugget som stucket.

Här är den mest högupplösta bilden jag kunde hitta. Vanlig 1,5mm plåt överdragen med röd duk.
http://www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC9474.jpg

Det är den högra plattan som är eloxerad.

EDIT:
Riktigt stora saker riskerar att bli lite randiga. Om du tittar på utsidan i nederkant av bilden kan du ana det. Man ser det kanske inte om man inte tänker på det, men det beror på var du ska ha detaljerna. Denna sitter under bilen.
http://www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_DSC8230.jpg
Ca 1x0,6m stor och eloxerad.

EDIT: En blank plåt kommer gissningsvis bli sidenmatt pga förbehandling innan eloxeringen, men det kan bli risk för flammighet.
Citera
Skruva banåkabil
Polera plåt inför anodisering
1014 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande