Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Plåtis -04 såld. | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32 >> 8 besök senaste veckan (168818 totalt) |
Du får jättegärna hjälpa till, ta med familjen vettja... _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Provat att koppla in + och - till databoxen för att se om där är nåe liv i den...
Stendöd Inget som lyser eller blinkar på framsidan. Ingen signal mellan dator och databox, kabeln går från Databox till USB. Behöver man uppgradera Tuner Studio för att kunna ansluta till USB? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Det är ett MS1 version 2,2, så det är en rätt så tidig version. Kan man kolla signalen mellan dator och databox? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Fortfarande skit
Har nog försökt med alla kombinationer, snart åker skiten i papperskorgen... Tänk om man hade haft en bil utan programmerbar motorstyrning, tänk vad glad man kunde varit.. Testat: Nya drivrutiner för kabeln (varför man nu ska drivrutiner för den). COM 3 och COM 4, det ska vara 4 eftersom musen är 3. Kört databoxen både inkopplad och ensam med bara + och -, inget funkar. Testat alla olika kombinationer i Tuner Studio, tillochmed köpt fullversionen av programmet. Om någon hittar en brinnande databox runt Åstorp så är den troligen min För mig är motorstyrning ett jävla p**s just nu _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Sakta i backarna! Är du helt säker på att du valt rätt COM-port? Du bör kunna hitta din kabel i datorns enhetshanterare under COM-portarna och då se vilket nummer den har. Kan också vara värt att prova med en annan dator innan du tuttar på...
Vill fortfarande gärna hjälpa till men har tight med tiden. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Har du installerat drivrutinerna för att du ska kunna använda USB istället för rs232 kontakten? Om inte finns den på följande länk:
https://www.diyautotune.com/software följ installations anvisningarna till punkt och pricka. Sedan som tidigare person sa är du verkligen säker på att du valt rätt port? Koppla in MS:et i datorn ta ut allt annat så du är helt säker, kolla under enhetshanteraren vilken port det är. Prova med flera olika usb ingångar kan också vara nödvändigt, Windows spökar lite här ibland beroende på vilket operativsystem du använder. Hoppas du löser det! Joacim _________________ Joacim Gillberg |
||||
Jodå, drivrutinerna är installerade, kan absolut testa olika portar.
Har med ett "kit" hem från jobbet idag, kanske kan lösa det, kontakter att löda kabel på samt en dator med DB9M-serieport (RS-232) _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Fick hjälp av Per på PSImotor, vi höll på i ca tre timmar och felsöka och justera.
Måste fixa ny vakumslang mellan insuget och MS samt TPS:en från GSXR spjällen gav heltokiga signaler. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Lagt ytterligare nån timme med Tuner studio och min lilla bil..
Provade först att pilla själv och sen letade jag på nätet efter msq-filer. Hittade ett par som stämde med min spec, men siffrorna var helt olika. Nån som har en MS1 msq-fil för en Zetec E med gsx1000r spjällhus och 315cc spridare så är jag intresserad att testa den. Tips mottages på ett bra sätt att synka spjället, provat med bladmått men tror man behöver nån vakuumklocka. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Ett ful knep jag har fått lära mig är att ta en lämplig vattenslang och lyssna mot spjällen med, hörs ganska så stor skillnad om det är osynkat Men annars så är ju en vakkumklocka den rätta vägen att gå. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Efter att ha scannat internätet så hittade jag en testrigg man enkelt bygger själv.
Recept: 10m genomskinlig tunn slang (6mm) 2st T-koppling En lagom bred planka Ca 20st kabelklammrar Kulört vätska Klipp av 4cm och dela resten av slangen i fyra lika långa bitar. Klamra upp de fyra långa bitarna parallellt på plankan. Koppla ihop de i botten med T-kopplingarna och 4cm stumpen och fyll på med vätska. Anslut slangarna till insuget bakom spjället. Starta motorn och skruva tills alla vätskepelarna är i linje. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Jag har svårt att visualisera det men det låter som att vätskan kommer att sugas in i motorn.
För körde jag oftast med att lyssna i en slang som man höll in i tratten. Funkade väl hyfsat på Werbrar men inte på en MC motor med insprutning. Så jag använder en Morgan Carbtune från http://www.carbtune.com/ _________________ Gerhard Petersson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Plåtis -04 såld. | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32 >> 8 besök senaste veckan (168818 totalt) |