Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Plåtis -04 såld.
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32   >>
8 besök senaste veckan (168818 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Om du inte har för bråttom så skulle jag gärna vilja hjälpa till. Har dock inte tid inom det närmaste...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Om du inte har för bråttom så skulle jag gärna vilja hjälpa till. Har dock inte tid inom det närmaste...


Du får jättegärna hjälpa till, ta med familjen vettja...

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Svante skrev:
Sonett7 skrev:
Om du inte har för bråttom så skulle jag gärna vilja hjälpa till. Har dock inte tid inom det närmaste...


Du får jättegärna hjälpa till, ta med familjen vettja...


thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Provat att koppla in + och - till databoxen för att se om där är nåe liv i den...

Stendöd
Inget som lyser eller blinkar på framsidan. Ingen signal mellan dator och databox, kabeln går från Databox till USB. Behöver man uppgradera Tuner Studio för att kunna ansluta till USB?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Vilken version av MS har du? Iaf på dom äldre så ska inte nån av lysdioderna lysa när motorn inte är igång

_________________
S Örnberg
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
St3v3 skrev:
Vilken version av MS har du? Iaf på dom äldre så ska inte nån av lysdioderna lysa när motorn inte är igång


Det är ett MS1 version 2,2, så det är en rätt så tidig version.
Kan man kolla signalen mellan dator och databox?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Fortfarande skit

Har nog försökt med alla kombinationer, snart åker skiten i papperskorgen...

Tänk om man hade haft en bil utan programmerbar motorstyrning, tänk vad glad man kunde varit..



Testat:
Nya drivrutiner för kabeln (varför man nu ska drivrutiner för den).
COM 3 och COM 4, det ska vara 4 eftersom musen är 3.
Kört databoxen både inkopplad och ensam med bara + och -, inget funkar.
Testat alla olika kombinationer i Tuner Studio, tillochmed köpt fullversionen av programmet.

Om någon hittar en brinnande databox runt Åstorp så är den troligen min
För mig är motorstyrning ett jävla p**s just nu thumbs down

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Sakta i backarna! Är du helt säker på att du valt rätt COM-port? Du bör kunna hitta din kabel i datorns enhetshanterare under COM-portarna och då se vilket nummer den har. Kan också vara värt att prova med en annan dator innan du tuttar på...

Vill fortfarande gärna hjälpa till men har tight med tiden.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Åkeh
Göteborg
Här sen Okt 2009
Inlägg: 40



Har du installerat drivrutinerna för att du ska kunna använda USB istället för rs232 kontakten? Om inte finns den på följande länk:

https://www.diyautotune.com/softwarelinks.htm

följ installations anvisningarna till punkt och pricka.

Sedan som tidigare person sa är du verkligen säker på att du valt rätt port? Koppla in MS:et i datorn ta ut allt annat så du är helt säker, kolla under enhetshanteraren vilken port det är. Prova med flera olika usb ingångar kan också vara nödvändigt, Windows spökar lite här ibland beroende på vilket operativsystem du använder.


Hoppas du löser det!
Joacim

_________________
Joacim Gillberg
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Jodå, drivrutinerna är installerade, kan absolut testa olika portar.

Har med ett "kit" hem från jobbet idag, kanske kan lösa det, kontakter att löda kabel på samt en dator med DB9M-serieport (RS-232)


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
ALIVE!!!

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Gött!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Fick hjälp av Per på PSImotor, vi höll på i ca tre timmar och felsöka och justera.

Måste fixa ny vakumslang mellan insuget och MS samt TPS:en från GSXR spjällen gav heltokiga signaler.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Lagt ytterligare nån timme med Tuner studio och min lilla bil..
Provade först att pilla själv och sen letade jag på nätet efter msq-filer. Hittade ett par som stämde med min spec, men siffrorna var helt olika.
Nån som har en MS1 msq-fil för en Zetec E med gsx1000r spjällhus och 315cc spridare så är jag intresserad att testa den.

Tips mottages på ett bra sätt att synka spjället, provat med bladmått men tror man behöver nån vakuumklocka.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Svante skrev:
Tips mottages på ett bra sätt att synka spjället, provat med bladmått men tror man behöver nån vakuumklocka.

Ett ful knep jag har fått lära mig är att ta en lämplig vattenslang
och lyssna mot spjällen med, hörs ganska så stor skillnad om det
är osynkat thumbs up

Men annars så är ju en vakkumklocka den rätta vägen att gå.

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Efter att ha scannat internätet så hittade jag en testrigg man enkelt bygger själv.

Recept:
10m genomskinlig tunn slang (6mm)
2st T-koppling
En lagom bred planka
Ca 20st kabelklammrar
Kulört vätska

Klipp av 4cm och dela resten av slangen i fyra lika långa bitar. Klamra upp de fyra långa bitarna parallellt på plankan. Koppla ihop de i botten med T-kopplingarna och 4cm stumpen och fyll på med vätska. Anslut slangarna till insuget bakom spjället.
Starta motorn och skruva tills alla vätskepelarna är i linje.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Jag har svårt att visualisera det men det låter som att vätskan kommer att sugas in i motorn.

För körde jag oftast med att lyssna i en slang som man höll in i tratten.
Funkade väl hyfsat på Werbrar men inte på en MC motor med insprutning.

Så jag använder en Morgan Carbtune från http://www.carbtune.com/

_________________
Gerhard Petersson
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Konstruktionen är lite större men funktionen är precis som Morgan carbtune.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Nu har poletten trillat ner
Alla slangar sitter i hop med varandra i botten.

_________________
Gerhard Petersson
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



En bra syncrometer (STE) eller två är vad jag använde på webrar rekomenderas

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Plåtis -04 såld.
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32   >>
8 besök senaste veckan (168818 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande