Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Miata - bara i Roadsport C?
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (27251 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Har någon miata tävlat (i sverige) i någon annan klass än Roadsport (C)?
Tänkte sammanställa lite rejshistorik för miatan - om ingen annan redan gjort så.
Tacksam för info; allt från anekdoter till bilder och resultat...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Ja det gick en i SLC kl.2 endurance för några år sen...... en som körts i roadsport innan och sen tror jag gick tillbaka dit.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Ja det gick en i SLC kl.2 endurance för några år sen...... en som körts i roadsport innan och sen tror jag gick tillbaka dit.....


Tack Fredrik, kommer du ihåg något om bilen (ägare/förare/resultat/kännetecken på bilen/etc.)?

Var hittar man förresten gamla SLC-resultat?

EDIT: man hittar dem under "arkiv" på www.slc.se ...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Den var röd..

Ska kolla lite i vårt arkiv så kommer jag på resten med..... men resultat och sånt hittar du på vårt arkiv

EDIT: efter lite koll så åkte dom 2000 med nr 73 och hette föga förvånande Team Miata.... en av förarna var Joa Lindqvist som sen köpte BMW Z3an som åkte 3 säsonger och bilen med nya teamet skulle ha åkt även i år (fast det är inte försent än att nya ägaren kommer ut igen efter att hand-benbrottet läkt ihop)

om du kollar under 2000 så borde det finnas bilder där med på bilen.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Den var röd..

Aha!

Fredrik - SLC skrev:
...efter lite koll så åkte dom 2000 med nr 73 och hette föga förvånande Team Miata.... en av förarna var Joa Lindqvist som sen köpte BMW Z3an som åkte 3 säsonger och bilen med nya teamet skulle ha åkt även i år (fast det är inte försent än att nya ägaren kommer ut igen efter att hand-benbrottet läkt ihop)

om du kollar under 2000 så borde det finnas bilder där med på bilen.


Hittade inga från 2000 men 4 st från 1999 thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Hittade lite om miatan i en racerapport från 1999 av Thomas Samuelsson (ska nog snacka lite allvar med honom )...

Thomas Samuelsson skrev:
Racereport 3 14.49
Det grådassiga vädret fortsätter och så gör även tävlingen. Viking leder alltjämt med tre varv över den ständiga tvåan TRM. Tyvärr står fortfarande Tullinge efter "the Norway Incident" och verkar ha problem med bakaxeln. Vidare har även SM Motor varit inne för ett längre depåstopp för bakaxelbyte.

Passade på att gå om då gjorde både S40 Skövde samt Team Miata. Den sistnämnda har för övrigt inte rosat marknaden med dagens snabbaste tider, men den lilla röda faran har heller inte haft några problem utan har tuffat vidare I sin egen takt och belägger just nu 12.e platsen. Inte illa för en bil ursprungligen byggd för golfande läkare. Sammanfattningsvis kan sägas att racingen hittills varit hård men brutal, dock utan några större plåtkontakter mer än de vanliga buckliga skärmar man alltid ser I de täta loppen hos SLC.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Jag tycker det låter som att han misstagit den för en Porsche

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Jag tycker det låter som att han misstagit den för en Porsche

Eller en McLaren F1 - den har ju faktiskt plats för golfbagen
Men tillbaks till ämnet; vem har något att berätta om miator i svensk racing?
Vad som helst mottages tacksamt - även gliringar som ovan

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dennis Kullman skrev:
Joakim Winkler skrev:
Jag tycker det låter som att han misstagit den för en Porsche

Eller en McLaren F1 - den har ju faktiskt plats för golfbagen
Men tillbaks till ämnet; vem har något att berätta om miator i svensk racing?
Vad som helst mottages tacksamt - även gliringar som ovan


Körde inte någon skribent i tidningen Automobil race med en miata för ett par år sedan. Vill minnas att dom gjorde en artikelserie om både bygget och racesäsongen.
Kanske kan vara värt att nosa upp

Edit: När jag tänker efter var det nog just Roadsport som var klassen...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:

Körde inte någon skribent i tidningen Automobil race med en miata för ett par år sedan. Vill minnas att dom gjorde en artikelserie om både bygget och racesäsongen.
Kanske kan vara värt att nosa upp

Edit: När jag tänker efter var det nog just Roadsport som var klassen...


Jo, det stämmer; chansen finns att jag har de där gamla tidningarna i mina lådor; får väl gå igenom dem igen (sist sorterade jag fram alla som hade något med Lotus att göra...).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Kristian Larsson skrev:
Dennis Kullman skrev:
Joakim Winkler skrev:
Jag tycker det låter som att han misstagit den för en Porsche

Eller en McLaren F1 - den har ju faktiskt plats för golfbagen
Men tillbaks till ämnet; vem har något att berätta om miator i svensk racing?
Vad som helst mottages tacksamt - även gliringar som ovan


Körde inte någon skribent i tidningen Automobil race med en miata för ett par år sedan. Vill minnas att dom gjorde en artikelserie om både bygget och racesäsongen.
Kanske kan vara värt att nosa upp

Edit: När jag tänker efter var det nog just Roadsport som var klassen...


Mattias nånting hette han väl.... lång smal kille...... har jag för mig att minnet säger nånting om...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Mattias Persson heter han väl!? Blev chefredaktör på Automobil senare och nu tror jag han är på Auto Motor och Sport. Körde även lite Mallock i RS!

Med stöd av olle ohlsson bolagen byggde de ihop en Miata för Roadsport C. Det sparades inte mycket kostnader! om jag inte minns fel har han fortfarande banrekordet (i Roadsport C) på Knutstorp med den bilen. Vill minnas att de importerade en del racegrejor från USA, t ex lättviktshardtop. Troligen kan du få en del bra tips av att läsa artiklarna!
Den gamle crossmästaren Håkan Carlqvist körde också Miata i Roadsport C på den tiden....

Det verkar vara Roadsport som gäller för Miata i Sverige!
Jag känner bara till tre fd raceMiator, alla från Roadsport. Alexanders gamla röda som nu ägs av Magnus Namborod (eller hur det nu stavas...?) och som ibland körs på Knutstorp, fd Jonas Florinus röda 94:a som ägs av Linus Magnusson och går i Gbg. Eftersom Linus var på lincenskurs på Sviesta i helgen så kanske vi kan få se den bilen ute på race igen. Slutligen även fd Leif Amplers svarta 94:a som också går i Gbg hos familjen Rydqvist. Kristoffer kanske kan berätta mer om vilken framtid den har....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Samtidigt som Mattias Persson körde Roadsports C körde också Tony Ring samt Håkan Carlqvist i mästerskapet. Mattias hade fö praktisk support från Söderqvist Racing i Göteborg.

HC hade support från Öhlins med chassigrejer (det var faktiskt inte Öhlins dämpare utan en japansk ombyggd variant) men det var en "pensionspost" sas. Hans framfart på banan omfattades av lite kontroverser - attityden från motocross passade inte riktigt i klubbracing och han fick finna sig diskad pga ojuste körning vid åtminstone ett tillfälle. Blev tom omskrivet i tidningarna då...

I Tony Rings fall tror jag det var hans första steg mot en riktig racingkarriär - sponsorer etc. thumbs up

Stefan Marenius hade en bil som Söderqvist gjorde, såldes som gatbil. Marenius köpte en 1998 "BUX???" med bur och racestol i men tävlade inte med den. Nu ägs den av Annika Gabrielsson som tog förarlicens i maj, den kanske kommer ut på bana snart.

Thomas Hall körde också en bil (gul/röd) i Roadsports C, vann mästerskapet 1998 tror jag. Den var rätt extrem med en supertunn plastavgjutning av HT, ingen suflett etc. Erinrar mig med viss osäkerhet att den rullade på Falkenberg en gång och efter det fick den den gul-röda lacken.

Nånstans här försvann de "vanliga" klubb/privat-Miataåkarna från Roadsports. Jag tror någon lyckades köra 1.10 tider med Miata på Knutstorp vilket säger en del om var ribban hamnade.

Halls bil såldes till ett gäng killar (En heter Lars Färnevik och jobbar på Caran i Göteborg, du kan nog nå honom) som körde ERF. De byggde bl.a. Om bilen med bl.a. en flipfront och plastdörrar. En av farorna med att köpa en vinnarbil och bygga om den direkt - de hade t.ex. överhettning pga flipfronten.

Annat oflyt med rasad bakdiff, tappade bilen av ett släp på väg till Anderstorp och var förvånansvärt ofta inblandade i incidenter på banan. Troligen pga att Miatan var för slö mot andra ekipage och åtminstone en förare lämnade inte alls plats för omkörning. Detta såg jag själv sittandes bakom ratten i ett annat ekipage på Kinnekulle, ett gäng bilar med en 240 i spetsen som tryckte Miatan sidledes uppför rakan....


Därefter gick den Roadsports med en av teammedlemmarna bakom ratten, men nådde inte riktigt den potential som fanns. Jag minns inte hans namn men det var en trevlig prick. Kan ha varit 00. Det senaste jag såg av bilen var som saluvagn en bilhandlare i Halmstadtrakten (tror jag)

Thomas Thoorhus (kan vara felstavat) körde den som jag uppfattar som mest lyckade Racemiatan i Roadsport, röd med svarta stripes och fem-ekrade fälgar. Såldes till Norge. Tror han körde ca 1.12 på Knutan.

Alexander Hellberg känner du antagligen till redan? Han köpte bilen i Tyskland och byggde om den, körs nu av Magnus Nambord i MGCC.

Ampler kände du redan till så inget där. Bilen har fått exakt samma chassi som min och efter lite snabbt setupjobb körde brorsan den på en hög 1.05 tid på Kinnekulle. Annars går den i fars händer som pendlarbil och på klubbtävlingar.

För bilder bör du kontakta Bengt Åce Liljevind på Racefoto, han har bilder på alla....

Det som förvånar mig mest är att bara i SVKG (Göteborgsområdet) finns fem-sex rejs eller pseudo rejs Miator men vi aldrig mer än en-två st på slalomträffarna och möjligen tre på banträffar. I hela landet finns säkert tjugo bilar - tillräckligt för ett fett Roadsports C fält.

/Kristoffer

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Tack för massor av intressant info!

Då är det alltså ex Thomas Hall's bil (senare Claes Petersson) som mina gula fälgar kommer från.

Jag har ännu inte greppat vilken miata det var som körde falkenberg på 48.xx...

Jag ska kontakta Bengt-Åce och be snällt om miatabilder

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ingen dålig sammanställning! Jag minns att jag läste om en av incidenterna där Håkan Carlqvist var inblandad. Vill minnas att han fick lasta och fly från banan innan loppet var över för att undvika alla upprörda medtävlare.

Du är inne på något Kristoffer!
Det finns gott om Miator med potential men de tävlar inte i någon större omfattning. För mig känns det lite underligt om inte det skulle kunna anordnas ett mästerskap för dessa. Inte för att det skulle behövas en helt egen serie utan den skulle ju exempelvis kunna ingå i Roadsport C då detta reglemente passar bilen mycket bra. Det skulle dessutom säkra C-klassens status och arrangören (SSK) skulle med all säkerhet uppskatta samt uppmuntra det. Kunde en sponsor skaffas fram så kunde kanske anmälningsavgifterna t o m subventioneras vilket bör kunna ge fler deltagare.
Jag har inte själv någon Miata och är inte medlem i Miataklubben men någon av ni som är får försöka jobba för något sådant!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Ingen dålig sammanställning! Jag minns att jag läste om en av incidenterna där Håkan Carlqvist var inblandad. Vill minnas att han fick lasta och fly från banan innan loppet var över för att undvika alla upprörda medtävlare.

Du är inne på något Kristoffer!
Det finns gott om Miator med potential men de tävlar inte i någon större omfattning. För mig känns det lite underligt om inte det skulle kunna anordnas ett mästerskap för dessa. Inte för att det skulle behövas en helt egen serie utan den skulle ju exempelvis kunna ingå i Roadsport C då detta reglemente passar bilen mycket bra. Det skulle dessutom säkra C-klassens status och arrangören (SSK) skulle med all säkerhet uppskatta samt uppmuntra det. Kunde en sponsor skaffas fram så kunde kanske anmälningsavgifterna t o m subventioneras vilket bör kunna ge fler deltagare.
Jag har inte själv någon Miata och är inte medlem i Miataklubben men någon av ni som är får försöka jobba för något sådant!


Just anmälningsavgifterna bromsar mitt deltagande...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Vår teammedlem Lasse Fredriksson köpte Miatan av Tony Ring.
Några roadsport tävlingar har det blivit men nu mera långlopp.
Vi träffade Tony på Gelleråsen igår, han ville inte byta den mot en GT3 cup men tyckte att den var i god form.
Är det förresten ngn som vet om ngn race preppad Miata till salu?
Vi har ett projekt på gång och skulle behöva en sådan.
Alla tips mottages.

Mvh


Anders
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Anders Kaarle skrev:
Är det förresten ngn som vet om ngn race preppad Miata till salu?
Vi har ett projekt på gång och skulle behöva en sådan.
Alla tips mottages.


Här finns en jag dräglat över, http://www.mgcc.nu/annons.htm Men den är kanske såld vid det här laget?

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Tack!
Mail är skickat.

Mvh

Anders

Här finns en jag dräglat över, http://www.mgcc.nu/annons.htm Men den är kanske såld vid det här laget?

Mvh,
P-o[/quote]
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Anders Kaarle skrev:
Vår teammedlem Lasse Fredriksson köpte Miatan av Tony Ring.
Några roadsport tävlingar har det blivit men nu mera långlopp.
Vi träffade Tony på Gelleråsen igår, han ville inte byta den mot en GT3 cup men tyckte att den var i god form.
Är det förresten ngn som vet om ngn race preppad Miata till salu?
Vi har ett projekt på gång och skulle behöva en sådan.
Alla tips mottages.

Mvh
Anders


Kan du inte locka hit Lasse så vi får veta lite mer? Eller kan du berätta något mer om bilen och dess historia?

Mvh
Dennis

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Kristoffer R skrev:

Thomas Hall körde också en bil (gul/röd) i Roadsports C, klipp//klipp Erinrar mig med viss osäkerhet att den rullade på Falkenberg en gång och efter det fick den den gul-röda lacken.


Jag körde det rejset. Halva bilen blev mos och jag tänkte att det aldrig skulle bli bil av den igen. Nästa tävling ett par helger senare stod Tomas Hall på startlinjen och flinade.
Han och Erling Larsson (och säkert några till) hade satt ihop två bilar till en.

Claes Trozelli (stavning?) körde en Miata som han vid ett tillfälle lånade ut till Rolf Nilsson på Falkenberg. Rolf körde ifrån mig, jag bromsade på mig och skäms fortfarande för att jag råkade buckla till bakkofångaren på den.

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Miata - bara i Roadsport C?
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (27251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande