Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI-t -83
1, 2   >>
6668 besök totalt
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Ny här..tänkte bara kasta upp lite info o bilder på bygget man håller på med..

Kanske man kan hitta någon som bygger eller byggt ihop samma skrot o korn

Bil: Vw golf Gti -83

Motor: Motorn är basserad på ett RP block med en 8v gti topp (9,1:1 komp),sprut från en 240 turbo,soppa pump från 740 turbo,gjutet grenrör,Hashibashi 16T turbo,intercooler sponsrad från jobbet

Drivning: Drivning kommer att bestå av en 02A låda med tillhörande svänghjul,som är hämtad från en Golf
G60. Drivaxlar blir en kompott från G60/gti/CL,koppling blir från VR6 4motion.

Bromsarna: kommer att tas från vw's G60 modell med 280mm skivor.
oken får till en början bara vara original som är utflyttade med hjälp av
egentillvekade addaptrar. (Bild kommer senare)

Chassi: FK automotive coilovers (sänkt ca 80mm just nu),lite balla bussningar ska dit oxå. Compomotive 15" fälgar med toyo 195/55 T1-S

Bilen ska inte stylas mer en de som är och det duger gott.. ska på ALU tanklock i sommar om man hinner..

Har lite fler bilder på http://hem.passagen.se/fartglad men det är inte uppdaterat på länge..

Kör så det ryker..//Janne

[/img]

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



thumbs up

Är det tänkt att den ska gå på gata eller blir det en ren ban/busbil?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Den ska gå bana o gata..kanske lite strippen oxå..

//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177



Fräsig bil! Ettan är helt klart fränast!

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



Vad kul, ännu en golf etta!
Skall bli kul att läsa om detta bygge och vid tillfälle kommer jag nog att fråga lite om hur du modifierade bilen för 02A låda, men det har inte prio ett förtillfället.

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Kermit, diggar stuktet på din 1:a thumbs up
Så rått med gamla plastkofångarna, låg som f-n, sen vita compomotive fälgar..

Bara en lite rättning, komp. förhållandet på en RP motor är 9:2:1
har ju själv kört med ett sånt block, nu blire dock G60 block istället!

Lycka till med bilen.. Hoppas du uppdaterar hemsidan snart!
Ha de

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
tjena..

oj. jo de stämmer med komp.förhållandet.. snurrigt med alla siffror överallt...

Har inte haft tid el. så för att uppdatera hemsidan riktigt,men de hålls på för fullt i garaget..
det som är nu är: Bilen ska in på bes. på torsdag sen blir det att kasta i turbosakerna,dess värre blir det "bara" en 3mm kopparpackning som kommer mellan i originalmotorn i sommar.Har varit nere i södra sveriga och köpt en 1,8 16V motor som ska få tjänstgöra i lillen till nästa sommar.. så RP blocket och alla de sakerna får vara som reserv-motor om något händer i sommar..

anledningen är att bilen brevid mig i garaget är en 16v mk2 som fick för sig att bygga turbo o då kommer ja ju efter direkt.. vilket inte alls kan riskeras,så säkra för e de osäkra bytte ja till en 16v motor..

annat på bilen som kommer till sommaren är bromsarna från corrado o vxl-lådan (02A) som ska ner,men de e ju lätt fixat..

Såg förut att du höll på med 02A drivaxel problemet,hur löste du det sen..?

kan bara tacka ang. hur du gillar utsendet på bilen.. ja tycker den börjar få lite stil nu.. den är sänkt ca 2cm till efter bilderna är tagna så ca 10cm sänkning,men de e för mycket för att köra med men ser SÅÅÅÅÅ fett ut när den står i garaget..Mmmm

Mer info kommer när de börjar bli dags för att rulla ut på gatorna..

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Wohaa.. efter en hel del svordommar,lite frustrerande utlopp i from av att bara stå och hoppa i garaget så är lilla golfen äntligen igång..!! den hade lite inkontinensbesvär vid soppa pumpen och vid tryckaccumulatorn men de är fixat nu,kastade ner batteriet och höll i ivern på att missa att skruva ihop kopplingarna till soppafiltret men som tur har man kamrater i garaget som är lite mer sansade .Tog bort tändkabeln från spolen och lät lilla snurran få gå runt för att få runt lite olja innan start. Allt va på plats och nu va de dags den hoppade igång på direkten....

fick jag justera tändningen lite och kolla så allt funkade.. de såg bra ut till ja bara skulle justera ner tomgången,det gick inte att få ner den lägre en till 1700rpm..hmm inte bra.. tror jag har hittat felet dock,verkar som att spjällhuset inte är tätt utan släpper in tjuvluft,så det är bara att skruva vidare.. som synd är så kom massa snö nu oxå så då kan man inte ut och ta jungfrufärdenoch se hur den beter sig..men garaget är ju trots allt ca 100m långt så kanske en repa eller 2 där inne om allt går som det ska så är det besiktning nästa vecka och sen blir det fort fort skruva i turbon o IC,svetsa ihop alla tryckrör och fixa på nya soppasystemet..

och i dag e ju kärleksdagen,så då e de hemma och ryggläge som gäller men i morgon kväll e de fullt ös igen.. återkommer då med lite bilder på hur den ser ut när den rullar.. Om inget annat händer

Mvh//janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Kermit skrev:

annat på bilen som kommer till sommaren är bromsarna från corrado o vxl-lådan (02A) som ska ner,men de e ju lätt fixat..

Såg förut att du höll på med 02A drivaxel problemet,hur löste du det sen..?

Mvh//Janne


Ja du janne
Vet inte riktigt, men har hört att vänstra drivaxeln ska man ha ifrån en 16v med 100mm inre flänsen då såklart... höger vet jag inte riktigt än..

Känns som om man måste ta tag i det här nu!

Skrev ju lite om de här på gti forumet förut..


http://gtiklubben.nu/forum/showpost.pl?bd=gtiforum&nr=334257&mode=flt&Search=true&Forum=gtiforum&Words=golf666&Match=Username&Searchpage=2&Limit=25&old=allposts#Post342456

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Jasså Tobbe, du ligger på latsidan du..


Har inte rikigt gett mig in på detta ännu heller även fast jag borde,men de e ju snart dags så vi får kanske lösa detta ihop.. Vad kör du med för koppling och svänghjul.?

och i går när jag va i garaget en snabbis efter jobbet ( flickan skulle gå på stan och handa lite när hon slutat så jag fick 2 timmar över ) så hittade jag felet på bilen tror jag,de va så att när jag lossade spjällhuset och hela insuget så upptäckte jag att röret som sitter mellan grenröret-insuget (EGR) va helt löst,och det måste ha varit det som fick motorn att suga tjuvluft och gå för högt på tomgång,ska dit i dag igen och sätta ihop allt och testa
Så om bara denna här snön kan försvinna illa fort nu så jag kan åka och besiktiga utan att behöva byta till vinterdäck och få bilen klar för de roliga i garaget..

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Kermit skrev:
Jasså Tobbe, du ligger på latsidan du..


Har inte rikigt gett mig in på detta ännu heller även fast jag borde,men de e ju snart dags så vi får kanske lösa detta ihop.. Vad kör du med för koppling och svänghjul.?

Mvh//Janne


Tjena..
hehe, ja lite iaf!
Fick iaf mina compomotive fälgar idag.. hehe, provmonterade 1 och de kommer bli grymt

ja vi kanske får lösa de ihop... är ju en bra ide thumbs up
Jag kommer köra med en 4-pucks sinterlamell ifrån Dalhems, kostar 1599:- tror jag med centrum och lamell. Har fungerat klockrent och slirar fan inte i första taget. Tryckplatta och svänghjul blir 02A original sålänge. Så får vi se! Polaren har kört med sina 250hk med samma typ av låda o koppling på sin g60 turbo i ca5000mil så de ska nog hålla en stund... hehe

Hoppas INTE snön försvinner snart.. haha!
Inte här uppe iaf! Har längtat efter snön...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
golf666 skrev:
Kermit skrev:
Jasså Tobbe, du ligger på latsidan du..


Har inte rikigt gett mig in på detta ännu heller även fast jag borde,men de e ju snart dags så vi får kanske lösa detta ihop.. Vad kör du med för koppling och svänghjul.?

Mvh//Janne


Tjena..
hehe, ja lite iaf!
Fick iaf mina compomotive fälgar idag.. hehe, provmonterade 1 och de kommer bli grymt

ja vi kanske får lösa de ihop... är ju en bra ide thumbs up
Jag kommer köra med en 4-pucks sinterlamell ifrån Dalhems, kostar 1599:- tror jag med centrum och lamell. Har fungerat klockrent och slirar fan inte i första taget. Tryckplatta och svänghjul blir 02A original sålänge. Så får vi se! Polaren har kört med sina 250hk med samma typ av låda o koppling på sin g60 turbo i ca5000mil så de ska nog hålla en stund... hehe

Hoppas INTE snön försvinner snart.. haha!
Inte här uppe iaf! Har längtat efter snön...


Ja de låter ju som en bra kopplings variant.. själv ska jag testa och köra med en koppling o tryckplatta från vr6 syncro,borde hålla annars får det bli något i stil med din.. Ja har du löst de med vajer till kopplingen och fästet för lådan i karossen..?

vad tror du om min teori om att EGR:en tjuvdrar in luft och höjer mitt tomgångsvarv..?

Jag har oxå längtat efter snön,men nun är den kommer så sent och bilen snart är klar så vill ja ut på vägen ..

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Citat:
Ja de låter ju som en bra kopplings variant.. själv ska jag testa och köra med en koppling o tryckplatta från vr6 syncro,borde hålla annars får det bli något i stil med din.. Ja har du löst de med vajer till kopplingen och fästet för lådan i karossen..?

vad tror du om min teori om att EGR:en tjuvdrar in luft och höjer mitt tomgångsvarv..?

Jag har oxå längtat efter snön,men nun är den kommer så sent och bilen snart är klar så vill ja ut på vägen ..

Mvh//Janne


Mmmm, ja en sån sinterlamell som jag har är ju inte dyrt!
Så stoppa i en sån och sen syncro grejerna Så slipper de slira och du måste ur och isär med grejerna igen... hehe! Billig lösning iaf..

Vajjer till kopplingen, jo jag inhandlade lite saker på VAG sen var det klart
finns nån lista på vilka delar man behöver! Ska se om jag hittar den...

Låter som om de skulle kunna vara din EGR som strular.. Om den va paj så
Någonting där drar ju tjuvluft som du säger så de lär väl vara EGR eller nå med spjäll/insug...

Annars kan du ju kolla tomgångsskruven så den inte skruvar ut sig själv
Inte för att jag tror de men så äre på min vinterbil iaf.. den skruvar ut sig och höjjer sig till 2000rpm. Då äre bara öppna locket och skruva in den igen så är den lugn o fin en stund till thumbs up [/quote]

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
sant så sant.. kanske måste köpa en sån inna lådan hamnar i bilen då.. Hmm bättre det en att få göra det senare.. thumbs up

vajersakerna ska ju oxå inhandlas,har inte tagit mig för bara.. får gärna lisat sakerna om du hittar de annars tror jag att jag såg en sån på ***klubben för ett tag sedan..

tror att de va EGR:en för allt annat var tätt och juster skruven va dragen i botten så jag kan inte riktigt tänka mig något annat.. men det visar sig i kväll.. hoppas jag..

Hade du fixat något fäste för vxl-lådan.? annars tänkte jag malla ett ochgöra ett riktigt fett här på jobbet,som inte går sönder efter 2 starter.. kanske kan göra 2 om de vill sig väl.?

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439





Chatvarning!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Kände samma sak.. ska ta det på PM i fortsättningen..

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



Mitt råd är att byta tryckplattan till en Sachs Race istället för lamellen. Med den tryckplattan och frisk originallamell klarar kopplingen 390Nm enligt Sachs. (plattan brukar kallas '465nm', vet ej varför)

Tryckplattan kostar ca 2300:- och då vet du att det håller.

Info: Vr6 har likadan koppling som G60, bara så du vet.

_________________
David Lindblom
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Murphys lag: Det som kan gå fel,GÅR fel..!!

Fick ordning på bilens lilla tjuvluftbekymmer i går..den där hasch-pipe liknande saken bakom insuget (tomgångsstabilisator) byttes efter att den vid skakning hade vissa ljud för sig då gick den som en klocka och varvade lätt upp hela registret när det helt plötsligt hände. Ett frenetiskt klickande i alla relän under panelen,fast bilen gick som den skulle och inga lampor lös...

fick för mig att det skulle bli bättre om man kopplade in alla lampor,man vet aldrig med en gammal bil tänkte jag och visst belv det bättre.. i ca 5 sekunder sen kom allt klickande tillbaka igen..

Testade att pilla på alla jordkablar utan lycka,ta bort alla relän och knacka lite lätt på dem men ingen vinstlott där inte.. det är ju inte så att en mk1:a inehåller mängder med kablar eller kontakter som kan gå fel så VARFÖR hittar jag det inte.. kastade hammaren i väggen efter 2 timmars felsökning och åkte hem.! >

NÅGON som har en brasklapp att kasta in kanske så är det välkommet.!! Annars blir det mer felsökning på torsdag..

Ang. kopplingen så låter det ju som en bra ide'att byta tryckplatta.. får leta i staterna och ta hem en billigt..

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
jaha.. kan ju med sorg skriva att det fortfarande inte vill sig i garaget..!!

Har fixat iordning tändningen och alla skumma luftsaker som hörde till tomgången, fått ordning på elfelet och bytt bränslefilter,rengjort och ställt in det som sitter ihop med bränslehuvudet och luftvågen men det vill sig fortfarande inte.. Håller seriös på att ge upp nu...

Har en ny ide'om att det kan vara varmkörningsregulatorn men jag vet inte riktigt,ska kolla det i dagarna.. Sen blir det... ja jag vet inte.. raseriutbrott och masaker i garaget..!! >

några andra bra tips kanska om varför bilen dör när man vill varva upp den..??

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55


Trådstartare
Äntligen är bilen ute på gatan,Men bara veckan ut sen körs den ner i garraget igen för att få turbosakerna imonterade.. bättre koppling och lite polering mm. Jo,den ska sänkas lite till oxå..















Mvh// Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mmmm va läcker! thumbs up thumbs up thumbs up
Vad kör du för chassie på den lille?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI-t -83
1, 2   >>
6668 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande