Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3, 4 ... 129, 130, 131 >> 147 besök senaste veckan (366427 totalt) |
Ska göra mitt bästa! Det är ett ohälsosamt stort fokus på 201/402-orienterade sulor där borta, stommar som kan hantera sidokrafter är tyvärr i minoritet. Kommer nog att bli ett par Dunlop sport classic som test på TTD fälgarna, bra recensioner på dem. En omgång 17" med R-däck blir nog nödvändigt på sikt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Dagens morgonmek resulterade i att andra hörnet också är monterat.
Bakstammen är fastsvetsad mot sidobitarna på koffertgolvet och fästena till stötfångaren svetsade. Nu blir det semester med familjen och mussen får vila lite. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Har funderat på förstärkning av karossen, är ändå där och svetsar så det är inga problem att lägga till lite fästen och plattor.
Tänker så här: Förstärkningarna ska vara skruvade så att det går att återställa om det ska bli FIA-klassning. Inga onödigt tunga konstruktioner, lätt och smidigt. Röda krysset är tänkt som en förstärkning av karossen mellan hjulhusen, stötdämparfästena sitter just där och om jag någon gång kommer på att coilover vore roligt är det bra att ha lite styrka där. Gult streck är en förstärkning av det bakre fästet för bladfjäderns infästning i balken under koffertgolvet, är inte säker på vilka krafter det blir där men originalet är inte övertygande. Tänker jag rätt? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Så, nu har jag funderat ett dygn. Gör det gula staget någon nytta om du har ett panhardstag eller watt-länk som håller ordning på bakaxeln i sidled? Fjäderhänkena gör att bladfjädrarna kan röra sig i längsled så det borde inte bli så stora krafter där? Kan nog ställa till oreda om du får en smäll bakifrån.
Det röda krysset ser helt ok ut men det förstärker inte stötdämparfästena särskilt mycket. Vet att jag har sett att Butterfly gör nån variant på sin BMW för att förstärka infästningen för bakvagnen - skulle kunna vara nåt att tjuvkika på. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Det gula staget har jag också funderat på, kan hända att jag överarbetar där.
Panhard blir det, med sedvanligt fäste från rambalken i det vänstra hjulhuset. Butterfly's kryss var smart, då kan jag lätt göra en triangulering av panhardstagets fäste upp till krysset och få bra stabilitet. Stötdämparna har en egen balk under golvet för de övre fästena, med lite fantasi kan jag nog få ihop alltsammans till en stadig konstruktion Något sådant här kanske: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Fick besök i husvagnen av Göran från Varberg, han har monterat drivlina från en 95:ans mustang i sin 69 fastback och lånade gärna ut elscheman som han använde för operationen.
Originallitteratur gör det så mycket lättare för mig när jag ska ha igång min motor, dessutom fick jag med lite stödanteckningar som Göran gjort. Göran hade sin underbara musse, grym patina på utsidan, prydlig på insidan. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Den där boken kan jag tänka mig att kopiera. Hälsa gärna Göran nästa gång du springer på honom, jäkla trevlig kille. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Sådär gjorde jag på min. Dock sitter min diffklump i rören som går genom golvet. http://www.propontiac.com/category/p Konisarna på bilden är förresten till salu. Kanske kan vara något för den här skorven? För övrigt gillar jag inte ditt tempo. Det är alldeles för snabbt. |
||
@anders: jag ska försöka göra någon bra dokumentation på detta, självklart får du kopia på allt.
@anders: Bra med info, tack Har du några data på konisarna ( max/min längd, dia på fjädrar ). Gillar inte heller mitt tempo, det är för långsamt Ni får själva hålla ordning på vem som är vem, jag klarar det inte....två anders...för mycket för mig... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Jag ser fram emot dokumentationen! Anders, kollar du upp data på mina coils är du snäll? |
||
Det är lättare för dig att trilla ut i garaget än för mig att bläddra igenom din tråd för att hitta det. Jag hinner inte läsa den fler gånger just nu, behöver bygga färdigt. Typ lada och cobra... _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Det kan behövas uppstagning av bakre fjäderfästet. Problemet är att göra ett, som inte ökar påfrestningarna in i chassit.... och vidare till kroppen vid en kraftig smäll bakifrån. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
@Håkan: Jag ska nog tänka ett varv till på detta, rambalken som fjäderfästet sitter i är inte något under av stabilitet, som tur är är de utbytta mot ny frisk plåt.
Två hjul klara, bra att ha för att snickra till hjulhus och annat innan lack. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Tackar
Det är 15*8 med 215/60*15, letade hur mycket som helst på nätet efter bilder på hjul i olika dimensioner, fel däck förstör lätt helhetsintrycket. Var på VP-Autoparts och hämtade grejor, Dan och Micke som jobbar där bruxar 65-66 mussar så där kunde jag se hur det såg ut i verkligheten, 215/60 är bara helt rätt, speciellt på en 8" fälg. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3, 4 ... 129, 130, 131 >> 147 besök senaste veckan (366427 totalt) |