Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type R(x) EK9 -00 - Puts pågår
<<   1, 2
13 besök senaste veckan (4610 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41631

Forumägare
Forumägare

sjrwessung skrev:

Sprickan har jag tyvärr inte en aning om hur den har tillkommit. Misstänker att fälgen fått smaka potthål eller något liknande med smalare däck. Mina däck täcker ju fälgkanten rätt duktigt så jag tror inte det här hänt i min ägo. Vad tror du?


Jag tror... eeehhh



_________________
Magnus Thomé
Citera
sjrwessung
Uppsala
Här sen Aug 2015
Inlägg: 25


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
sjrwessung skrev:

Sprickan har jag tyvärr inte en aning om hur den har tillkommit. Misstänker att fälgen fått smaka potthål eller något liknande med smalare däck. Mina däck täcker ju fälgkanten rätt duktigt så jag tror inte det här hänt i min ägo. Vad tror du?


Jag tror... eeehhh




Bra gissat!

_________________
Sebastian Wessung
Citera
sjrwessung
Uppsala
Här sen Aug 2015
Inlägg: 25


Trådstartare
God dag(natt) mina damer och herrar. Här kommer helgens sista inlägg.

Under fredagen körde vi lite klassiskt turistande där vi tog en tur runt ön där vi bland annat besökte Tofta strand, Fårö och nån klippa jag inte minns namnet på. Nog om turistdagen, nu är det dags för det roliga.



Bandagen började med en stadig frukost på vandrarhemmet innan vi begav oss mot den Svenska ringen. Vi stod vid grindarna och trampade i cirklar redan 09.00 och blev oroliga för att banan skulle vara stängd tills vi läste öppettiderna på hemsidan där det stod tydligt att anläggningen öppnar 10.00 :

Väl framme vid banan fick vi en trackwalk/spårvalsgenomgång av Alec, som enligt rykten ska ha banans varvrekord. Måste säga att genomgången av tangeringar i nästan alla kurvor gav otroligt mycket. Känner att spårvalen hade tagit en dag att lista ut annars



Jag började dagen med ett lugnt pass där jag inte körde en tid under 1:44 för att lära mig spårval och bromspunkter med bra flyt genom kurvorna tillsammans med Csollerbrant som passagerare som valde att köra halvdag.

Under andra passet började jag känna mig lite varm i kläderna och kunde ladda lite mer men ändå känna mig säker. Tiden blev som bäst 1:41.8 enl Racechrono. Det var rätt varmt idag och däcken blev varma otroligt fort. Det räckte med 3-4 varv för att överhetta däcken.



Under det tredje passet dog bilen nere i hårnålen och det var slutkört för dagen. Efter 4-5h felsökning kom vi fram till att det var fördelaren som inte ville samarbeta längre. När färjan ankommer till Nynäshamn kl 02.00 inatt ska vi försöka få igång bilen med ny fördelare och eventuellt annan ECU.

Fler bilder från själva körningen kommer när bilderna har blivit hanterade av Christopher.

(foto: Csollerbrant)

_________________
Sebastian Wessung
Citera
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 41



Trodde inte att Honda gick sönder? Hmmm

_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318



sjrwessung skrev:


Väl framme vid banan fick vi en trackwalk/spårvalsgenomgång av Alec, som enligt rykten ska ha banans varvrekord. Måste säga att genomgången av tangeringar i nästan alla kurvor gav otroligt mycket. Känner att spårvalen hade tagit en dag att lista ut annars



Hej och grattis till en rolig och lite udda bil!

Gotland Ring är en riktigt rolig bana! Jag har lagt många varv på den och det finns alltid något att putsa på. Den är både krokig och kuperad så den är riktigt rolig!

Alec som driver den hävdar nog att han har banrekordet men det finns ett par tider som han aldrig pratar om... Vi var där 2009 och åkte en superkart-tävling och de snabbaste åkte då på 1,16 - 1,17 nånting. Sen var BMW där förra året och testade sin nya GT4 racer med några DTM-förare som snurrade på banan hela dagarna. Ryktet säger att de åkte på 1,14 nånting, så det finns de som åkt riktigt fort där! Häftiga tider!

Jag har också en udda Civic i garaget, en gammal Civic från 1982, som byggdes som rallybil då, från ny bil. Den ska göras i ordning till en historisk rallybil, men det är en annan historia...

Lycka till med vidare utveckling av din bil!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
sjrwessung
Uppsala
Här sen Aug 2015
Inlägg: 25


Trådstartare
Jag tog en spontantripp i sällskap av biltransporten till Gelleråsen och körde med Tracklife idag. Pratade med arrangören som gav mig OK att köra halvdag på förmiddagen och utöka till heldag om bilen funkar bra vilket jag förklarade för dem att den inte brukar göra



Började förmiddagen med att haka fast avgassystemet i biltransportens flak så främre upphängningen vek sig vertikalt nedåt.

När vi väl började köra så ville bilen inte hänga med alls. Den kändes riktigt trött och banan var allmänt hal. Sist jag körde Gelleråsen kom jag bara ned till 1:21.38 på grund av avsaknad av grepp i kurvor vilket nu är åtgärdat sedan hjulinställningen gjordes.

Fördelarbytet som skedde efter missödet på Gotland måste ha dragit av minst 20hk så det är nog dags att ställa tändningen. Tidigare har jag haft vmax på cirka 167-169km/h. Idag kom jag som högst upp i 152(!!!) Km/h trots ytterspår och bra fart ut på raksträckan.

Nu blir det en paus fram till Kinnekulle 9/9 och få ordning på bilen.

_________________
Sebastian Wessung
Citera
sjrwessung
Uppsala
Här sen Aug 2015
Inlägg: 25


Trådstartare
Många veckor har passerat och få mil har avverkats.

Efter att bilen visade utmattningssymptom under Gelleråsen (senaste inlägget) så tappade jag motivationen och lät bilen stå undangömd i en månad. Efter en tids abstinens gav jag den ett försök med att ställa tändningen och det gjorde en otrolig skillnad.

På grund av en del privata omställningar har jag sålt av alla delar inklusive kompressormotorn och bromskittet. Bilen kommer köras i det nuvarande utförandet tills vidare. Däremot kommer jag shoppa en del prylar i renoveringssyfte inom en kort tid. Mer info kommer!

I veckan lämnade jag iväg bilen till en polare. Jag låter bilderna tala för sig själva.

[img]https://i.imgur.com/xr8GAK1.jpg?1[/img]
[img]https://i.imgur.com/Yg6WHUh.jpg?1[/img]
[img]https://i.imgur.com/eq4edXc.jpg?1[/img]
[img]https://i.imgur.com/3fRmv13.jpg?1[/img]
[img]https://i.imgur.com/vBvNlcG.jpg?1[/img]
[img]https://i.imgur.com/B2uUz0V.jpg?1[/img]
[img]https://i.imgur.com/A1sPLWw.jpg?1[/img]
[img]https://i.imgur.com/ypNhMdb.jpg?1[/img]
[img]https://i.imgur.com/eFDtZO6.jpg?1[/img]
[img]https://i.imgur.com/ppwfMno.jpg?1[/img]

_________________
Sebastian Wessung
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type R(x) EK9 -00 - Puts pågår
<<   1, 2
13 besök senaste veckan (4610 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande