Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!)
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20   >>
49 besök senaste veckan (83869 totalt)
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Här kommer en liten bilddump på vad som hänt sen sist

Färdiglackad torpedvägg, tog lackeraren till hjälp.


Motor sätts ihop av PPF






Färdig för upphämtning imorgon thumbs up




_________________
Patrik Lissjos
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1051



Oooohhh!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Koppling monterad och spel justerat enligt spec från RPS.



Lådan på plats och passade på att hänga upp det i krokvågen.


_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
På plats i bilen igen!



Kopplingen är kopplad och luftad och verkar göra det den ska, lite mer tungtrampad än ifjol men ännu inte så att det stör iaf.
Har lite oljeslangar och värmeskydd till några kablar som ska fixas innan start, den är planerad till nästa helg.


_________________
Patrik Lissjos
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Ett önskemål: film från provkörningen

Hoppas allt fungerar nu

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Janne J skrev:
Ett önskemål: film från provkörningen

Hoppas allt fungerar nu


+1

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Tackar så mycket!
Jag hade en plan för uppstart och provkörning den här helgen men saknar tyvärr några o-ringar samt spridarspacers för de nya 1500cc Bosch Motorsport.

Ifjol vid bänkning låg vi på 95% dutycycle så kände att jag ville ha större så det finns mer utrymme för temp korrigering.

Charader grenrör nu för att hålla nere temperaturerna lite, plasten på baksida generatorn blev rätt varm ifjol.



Pillat på lite, dragit om lite kablar samt lagt värmeskydd på några.



Hjälpredan växer så det knakar, 8 månader och strax över 40 kg nu.
Han har lite lugnare dagar nu när han skadat sig i en trampdyna.



Fortsättning följer thumbs up

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Uppstarten klar och 2 oljebyten gjorda.
Motorrummet ska snyggas till lite med kablar.



Första filtret hade lite glitter i sig men nummer två var kliniskt rent thumbs up



Imorrn blir det lite finare olja plus korrigera bränslemappen efter nya spridarna.
Ska göra ett oljebyte i lådan också, ta upp den på lyften och känna på bultförband.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Goddag!
Tänkte uppdatera lite, saker och ting gick väl inte helt enligt planen (som vanligt)

Motorn funkar bra och äter inte upp sig själv, så det är ju ett stort plus thumbs up

Tyvärr fuktar den rätt duktigt i bakkant samt tappar väldigt mycket oljetryck när den är varm.
Går ner till under 0.5 bar, så i lördags tog energin slut. Jag städade garaget och rullade in den i ett hörn och hittade på nåt roligt istället.

Nu har det gått några dagar och man har fått ladda batterierna så imorgon kväll börjar jag demontera för att lyfta ur motor och låda igen

Troligtvis är det något enkelt med övertrycksventil i oljepump eller liknande, får se om jag ser något uppenbart hemma eller om jag lämnar den till PPF igen så får de lösa det.

För jag ska f*animig åka i sommar
Positivt är att launchen skrämmer duktigt slag på grannarna, så det är ju alltid kul!

Återkommer med uppdatering under helgen!

//Vrångskalle

_________________
Patrik Lissjos
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Ärtan älskar ju silikon, be han applicera lite sånt 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1051



Men vad är det som händer däruppe?
Lider med dig.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Den hade ätit några vevlager, troligtvis låg det skräp kvar nånstans.
Så den är ihop igen och hemma, ska försöka lyfta i den under morgondagen och sen starta igen nästa helg

Lite tungjobbat är det men bara att bita ihop och hoppas på bättre resultat nu


_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Maskinen har varit i och uppstartad men problemet kvarstår så idag tog jag ur motorn igen

Jag misstänker att vevstaken slog en spricka i huvudoljekanalen innan den gick ut genom blocksidan.
Motorn ska isär igen och oljekanalerna ska provtryckas med blocket nersänkt i ett hetvattenbad.





Fick möjlighet att byta upp mig till en 8884 turbo istället för den 8284 jag haft, tror den kommer bli lättare att styra sen kanske det blir några hundra hk till



Åker och lämnar motorn imorgon sen blir det husbilssemester några dagar innan fortsättning.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41617

Forumägare
Forumägare

Segt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Du måste ha ett osannolikt tålamod, hur många motorlyft har du inte gjort de senast åren?

Håller tummarna för att du får ordning på det denna gången

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Tack, det känns lite segt mellan gångerna men det är bara att bita ihop.

Brukar säga att det ändå får gå som ett i-landsproblem i dessa tider när min 1000+hk Chevelle inte funkar när det krigas och folk är sjuka.

Iaf så lämnade jag motorn hos PPF igår så de får riva den igen nästa vecka när de är åter från semestern.
Den här gången blir det dock motorbänk innan jag lyfter tillbaka den i bilen

Kan vara skoj att se effekten där också för att kunna jämföra mot navdyno längre fram igen.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Usch vad jag lider med dig. Kämpa på!

Kom ner till Lund så Kanada få motivations-åka lite 200hästars Firebird vetja.


Helt sjuka effektsiffror du siktar på för övrigt. Måste vara en helt galen accelerationsupplevlse!
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Lissjos skrev:
Brukar säga att det ändå får gå som ett i-landsproblem i dessa tider när min 1000+hk Chevelle inte funkar när det krigas och folk är sjuka.


Mycket sund inställning! Kämpa på! thumbs up

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Usch vad jag lider med dig. Kämpa på!

Kom ner till Lund så Kanada få motivations-åka lite 200hästars Firebird vetja.


Helt sjuka effektsiffror du siktar på för övrigt. Måste vara en helt galen accelerationsupplevlse!


Tack, jag måste kolla om jag har giltigt pass först. Långt bort från Dalarna det

Nu har jag ju inte hunnit prova så mycket men det ritar mest
Ska väl få det lite bättre med tractioncontrol är tanken.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Tinsfci skrev:
Lissjos skrev:
Brukar säga att det ändå får gå som ett i-landsproblem i dessa tider när min 1000+hk Chevelle inte funkar när det krigas och folk är sjuka.


Mycket sund inställning! Kämpa på! thumbs up


Ja, klart det känns tråkigt med strul men man får vara lite realist samtidigt.
Tackar! thumbs up

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Då gör vi ett till försök. Motorn är inspekterad och vi tror att vi hittat felet.
Lyfter i den imorgon och gör klart förutom nya turbon som jag får under veckan så blir det en start nästa torsdag tänker jag thumbs up



Den vänstra delen satt jag på under vintern för att kunna montera oljekyl, jag hann inte med det så jag pluggade den bara.
Det som spökat är att när termostaten öppnat mot utgång och den bara varit pluggad så har det blivit mottryck och oljan har bara gått runt.
Nu kör vi med den enkla från ifjol sålänge tills jag fått dit oljekylen.



Stängde av i tid, allt ser ut som nytt thumbs up



Som sagt, siktar på start nästa vecka och ny bromsning veckan efter. Kan man sikta på 1200 i navdynon?

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!)
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20   >>
49 besök senaste veckan (83869 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande