Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring | 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 >> 15 besök senaste veckan (87594 totalt) |
Hej!
Tänkte lägga upp en tråd om min bil, har en sen tidigare om min 63 Impala som hamnade lite i malpåse när jag köpte denna Köpte den i USA och importerade den våren -14. Körde den en sommar och hittade lite smågrejer som jag var missnöjd med, efter det eskalerade det Bilen står nu helt demonterad och ska snart börja monteras samman, så jag tänkte dokumentera när den monteras samman och samtidigt lägga upp nån bild och förklaring på de olika smågrejerna som jag ändrat på. Planen är att jag ska köra den nästa sommar och förhoppningsvis få lite mod till att köra och svänga lite _________________ Patrik Lissjos |
||
_________________ Patrik Lissjos |
||
Helt klart snyggaste årsmodellen av Chevelle. Kan man gissa på aluminium LS-motor och nån överväxlad manuell låda? Hade varit kul av bulta in en BMW bakvagn i den där för lägre ofjädrad vikt...
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Lucky Costa/Mobile Tech på Hot Rod Garage (youtube/motortrendondemand.com) + facebook har kittat till en 66 Chevelle till en trevlig anrättning.... om det skulle behövas lite inspiration/tips!
Lycka till med bygget _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||
Costas chevell e stenhård http://www.superchevy.com/features/b _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi MB e220 All terrain RS4 4.2 raggarbil...såld |
||
+1 _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
Är det inte lika bra och ta framvagn med? _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||
Är väl inget 'större' fel på A-body framvagnen, förutom alldeles för mjuka gummibussningar precis överallt och att infästningen till övre a-armen behöver sänkas en del (Guldstrand mod/shelby-sänkning).
Fördelen med dessa jänkare är ju att det finns hur mkt som helst att 'bara' ( ) bulta dit.. Vad sägs om ett lq4 (6.0l järnblock) med Ls3/L92 toppar, ls3 insug och två snurrbos...Gött med mos och relativt stryktåligt /Bop f.d. ägare av sista snygga chevellen, en 72:a HT med 350+350 och 12b _________________ Fredrik van Lienden |
||
Trevligt men lite "nya" svängjänkare här på forumet nu när vissa av de äldre bilarna vilar sig i form
Hoppas den blir trevlig att köra och lycka till! Med vänlig hälsning Mikael _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||
Kul med intresse!
Ni gissade rätt med Alu LS och manuellt men ingen BMW fram och bakvagn Köpte en rasad LS7, eftermarknadsblock och toppar. Receptet på den är: World Products LS7X Warhawk block och toppar. Callies 4.00" vev. Carillo stakar och Wiseco 4.155 kolvar så det blev en 434. Halv elak custom slipad mek rull kam. Nya Warhawk toppar med Manley ventiler och fjädrar. Isky bussnings lyftare, Manton stötstänger och Crowe vippor. Holley tråg passar fint mot framvagnsbalken. Köpte en ny Tremec TKO600 och en beggad McLeod RXT tvåskivig koppling. Det var väl här som jag kände att jag ville bygga om chassiet riktigt också _________________ Patrik Lissjos |
||
Misshandla jänkekryssaren med Mac Äckelben känns fel alla dagar i veckan.
Sen att std geometrin på A-armarna behöver sig en omgång är jag inte förvånad över. Styrning? Styrsnäcket med ett helt plockepinn med av stag? Om ja. Fixa kuggstång. Stel axel har sina fördelar, mumma är dediong. Ren stel axel finns det ett antal lösingar på. Tex 3-länk, momentarm mm. (mins inte alla namn nu) Ren 4-länk lämnar jag till rattlåsgrabbarn. Vad är det nu/std? Bara bladfjädrar? ps Allt är balt som är svängvänligt _________________ Johan Sjölinder |
||
Kör först och modda sen, kan man ha som ledstjärna (beror ju på vad som är primära intresset, inget fel i att vara ärlig mot sig själv).
Stel oskränkt bakaxel finns det många som kört fort med, men du får flippa däck efter slitage. Det borde ju finnas plats för nästan vilken lösning som helst, men bladfjädrar kan funka de med, Fram kan man ju modda lite för att kunna få till lite rimligare camber och geometri, men det finns ju mycket bolt-on att ha som utgångspunkt. Att börja med tomt millimeterpapper finns det inte behov av, anser jag. |
||
Ingen anledning att bygga om till kuggstång då det finns en uppsjö av styrsnäckor med olika utväxlingar och känslighet att tillgå. Och bakaxeln är upphängd i fyrlänk redan i original. Bakaxeln är dessutom spiralfjädrad.
_________________ Kai Anttila |
||
Haft lite span på vilka som fått sina a-bodys att prestera bra på bana i USA för rimliga pengar så jag valde en färdig lösning och köpte ett Speedtech tracktime kit.
Dubbeljusterbara Viking coilovers, justerbara bakre länkarmar med hårda bussningar. Främre länkarmar med ändrad caster och camber från org. Gjutna hubbar med Corvette C6 nav. _________________ Patrik Lissjos |
||
Speedtechs grejer är bra. Har själv kört med deras bärarmar på Camaron i 10 år med riktigt bra resultat. Komplettera med en kuggstång från Unisteer eller Flaming River + alubussningar mellan subframe/bil så har du ett mycket kompetent chassi för vettiga pengar.
Mikael _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||
GM A-body har Spiralfjädrar och K-läng bak. Långt från optimal konstruktion med olika långa bärarmar och mjuuka gummibussningar, fördelen är att det inte behövs panhardstag/wattlänk. @Lissjos: Riktigt fin drivlina du valt och väghållningskittet ser också bra ut _________________ Fredrik van Lienden |
||
Är spindlarna högre än original?
Annars gör inte kitet så mycket nytta för då ligger RC långt under backen om jag minns rätt. Bak är det helt galet åt andra hållet, k länket går inte att få bra utan måste byggas om. _________________ Dennis Mollberg |
||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring | 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 >> 15 besök senaste veckan (87594 totalt) |