Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!) | << 1, 2, 3 ... , 18, 19, 20 >> 27 besök idag (83961 totalt) |
Det är Weld Wheels S71. 18x9 fram och 18x12 bak. Jag har ett par nya bakfälgar till salu, beställde fel offset. De har 8.6" backspacing men samma bredd om det är något som är intressant _________________ Patrik Lissjos |
||||
Sådär, nu har jag lyckats med det jag ville uppnå under hösten! Hitta den svaga länken och som väntat var det växellådan så nu börjar vinterns reparation och uppgradering Blir nog inte att riva förrän om två veckor tror jag, garaget är i stort behov av städning först. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Haft fullt upp på jobbet några veckor men till helgen blir det obduktion för att se om lådan går att rädda eller om det är uppgradering på G.
Jag har suttit och sneglat över Samsonas 6 pets h-mönstrade låda men är lite orolig för att det ska döda själva gatbilsmomentet med rakskurna drev och dogringar Någon som åkt nåt liknande på gatan? _________________ Patrik Lissjos |
||||
Vad har du för serviceintervall på den där lådan?
Du kan annars köpa en T56 och sen skaffa en rakskuren drevsats 1-4 på den. Nej inte billigt, men då har du två synkade överväxlar att glida runt med. Jag kan lägga i femman i 50 drygt vid lugn körning, så det hade varit en finfin kompromiss... |
||||
Jo, det var ju just det Jag har inte ens hukat mig under bilen ännu, är det bara ett hål som inte är vid nåt lagerläge så blir det nog rep och bygga om den. Min storebror bor numera i San Diego så han får väl skicka lillebror en julklapp En ny T56 super magnum kan jag få loss för ca 51 plus moms medan en sån låda är ca 83 plus moms så rätt stor skillnad men jag vill ju inte köpa hur många växellådor som helst _________________ Patrik Lissjos |
||||
Nu blev jag lite nyfiken...
Är det mycket svårare med dogringar och H-mönster jämfört med sekventiellt? Min enda erfarenhet av osynkade lådor med doggar är iofs motorcyklar, men där funkar det hur smidigt som helst. Med lite känsla växlar man riktigt mjukt utan koppling. Använder bara koppling vid start och stopp, typ. Skulle gissa att det rakskurna är en större plåga än doggarna för gatbruk. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Coolt, jag visste inte att det fanns. Nu har du kanske ställt till det med målbilden för nästa (eller näst-nästa) projekt. Min preppade T5 är bara tyst på fyran, lätt opraktiskt... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ja, det är ganska coolt. Googlade lite mer på det nu och konstaterar att det finns en uppsjö av tillverkare som har doggar och rakskuret eller typ lite mindre snedskuret än vanligt. Här är PPG tex. De verkar överlägset dyrast i klassen dock. |
||||
Det beror ju på hur känslig man är på vinandet.... Jag har en Quaife drevsats rakskuret med synkring på min se7en, så klart hör man ju vinandet men det är inte nå mycket högre än motor samt däckljud etc.. Men en bil med tak så blir det ju lite mer störande kan jag tänka mig. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Vän av ordning undrar vad du kör med för låda?
Är det möjligtvis ett urtrampningslager som inte trampat ur ordentligt så att säga? Eller har du bara för mycket pulver? |
||||
Det verkar som nåt av designkriterierna för kopplingen "överskridits".
Men slitagemärkena på fingrarna av urtrampningslagret, är det bara färgen, för det ät ju inte många timmar? |
||||
Hej!
Lådan var en helt standard Tremec T56 Supermagnum köpt från GMs performance avdelning. Kopplingen skall klara det mesta som jag skickar på den, dock köptes den obetydligt begagnad men jag såg inga konstigheter med den. Ska ta kontakt med leverantören för att rådfråga. Bra noterat av er på urtrampningslagret, det ska nog bara vara färgen. Lagret var i sitt bottenläge vid demontage och var schimsat med angivna mått vid montage så det tror jag ska vara lugnt. Som planen ser ut nu så blir det en ny RPS koppling igen men 4 skivig denna gång, specad en bit över 2000nm men ska fortfarande vara användbar. Den kostar runt 6000$ inkl ett anpassat utrampningslager. Ska nog även passa på att göra lite uppgraderingar på lådan såsom billet främre huset för att minimera flex vid ingående axeln samt oljespray inuti lådan då den tydligen kan tappa smörjningen fram vid hårda accelerationer. Tänker även uppgradera synkringar och skiftgafflar. Så det här raset kanske landar på runt 9000$ istället för 15000$ och det är ju alltid en ljuspunkt i det hela Tur att det finns mycket övertid att göra på jobbet _________________ Patrik Lissjos |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!) | << 1, 2, 3 ... , 18, 19, 20 >> 27 besök idag (83961 totalt) |