Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 -06 // 4Drifting
8 besök senaste veckan (2417 totalt)
N.Nyman
Göteborg
Här sen Jan 2018
Inlägg: 13


Trådstartare
Hola
Tänkte försöka hålla liv i en projekttråd igen.
Jag hade denna på ett annat forum innan med de forumet lades ner så jag ska försöka återskapa den tråden så gott det går här med rätt tidslinje och med de bilder jag hittar
Bilen är inte klar men jag har kommit en bra bit. Man blir väl å andra sidan aldrig helt klar med en racebil..
Det blir en ganska lång trådstart och jag ber om ursäkt om det blir lite rörigt att hänga med


Bilen byggs som sagt i huvudsyfte för drifting. Tanken är att tävla men regler har ändrats sen jag började så jag lär bara leka av mig och känna på bilen först, sen tävlas det i mån av pengar och tid, time will tell.
För den som bryr sig så är jag en 27åring från Göteborg som tidigare varit plåtslagare på BMW men bankar numer på Porschar.

Nåväl, köpte iallafall denna 320i av "misstag" då jag egentligen bara skulle köpa coilovers till min bruksbil hos en kompis, så stog E90n när med kass maskin, så jag skojade med ett skambud, sen dess har bilen varit min


Påväg hem på legendariska transporten "bagdad"


Inbaxad bakom mitt dåvarande projekt som jag inte kom så långt i, en e36 M3 som jag i samma veva sålde. Den körs idag av Patrik Nygren.


Patrik Nygren i mitt tidigare projekt, kul att den används ordentligen!


Kastade in lite grejer bara för att få feeling



Teardown påbörjad


Kaos


Asfaltsmattorna fick jag loss med torr-is, riktigt smidigt faktiskt. Men som ni ser blev det lite bös kvar


Som tur är har man bra vänner som Linus på ISAB, som kom och isblästrade det sista och även lite under bilen



Soprent


Ner med bakvagn, inte i nyskick direkt



Den lilla 320i maskinen åkte ur


Framvagn ur


Bryggorna blästrade, bakvagnen med sand och fram med plastkulor



Här börjar det bli lite roligare
Hjulupphäggning fram och bak blir Wisefab, BC's Drift Coilovers. I bild syns även ett spakställ från Coolerworx och ett Tilton 600 pedalställ



Här är bakvagnen "klar". Alusilenter från Millway, Wisefab e90 M3 skivor
210 M5 diffen byttes senare ut mot en e92 M3 diff för att det var mycket enklare helt enkelt.



Här har ni M3 vs. 320i diff




Såhär gjordes stolsfästen (felvänd handbroms jag vet)

Så, nu tänker inte jag nog skriva mer idag, de blir så tjötigt annars
Hoppas det ser vettigt ut hittills
Tjipp&hej

_________________
Nicklas Nyman
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Välkommen Niklas, kul,att du hittat hit!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352



haha, att bagdad fortfarande lever

Vad blir det för motor? M50?

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113



Hurra

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
Peder Balerado
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 95




_________________
Peder Balerado
Simdrifter
Gammalt: Peugeot 306 Dimma Coupé
Peugeot 306 Cabriolet Rotrex
Massa Peugeoter
R32 GTR, R33 4D, R34 4D, S13
Citera
N.Nyman
Göteborg
Här sen Jan 2018
Inlägg: 13


Trådstartare
Tack Mattias, kände att de va dags

Alex H: haha aa jag vet inte om den gör det fortfarande, men det var "diesel-eddie" som tog över den så jag skulle gissa på att han hålls vid liv #bagdadneverdies
Ang motorval så får du helt enkelt hålla dig uppdaterad i tråden, jag har velat lite med det


Jag fortsätter väl helt enkelt som innan, bilderna får tala lite för sig själva.


Jag snickrade ihop en ram till brandvägg. När jag började fick man inte ta bort hatthyllan, det får man idag, så den åker bort vid nått tillfälle, väger säkert massor


Testing med ATL tanken, 30liters, för hoppningsvis tar däcken slut innan soppan


Lite stöd för fötter, är väl inget fan av durk egentligen, men så blev de


Testar lite med maskin, här ser du Alex, det blev en M50B25iv som jag köpte "klar" med arp bult och coopering.
Det ska man inte göra lärde jag mig sen, kommer till det



Jag vet inte om någon lagt märke till det men i detta skedet delade jag garage med Mårten Stångberg, hans CLK syns i bakgrunden.



För att slippa kapa i fjädertornet hjälpte Mårten mig att ta fram en spacer till topplagringen



Bromsar fram blir Bmw rakt igenom till å börja med. E90M3 skivor med M4(brembo) ok


Släppte av bilen på DA-Motor på Tjörn för burbygge.




Det blev riktigt fint!


Innan burbygget gjorde jag en mall i kartong för brandväggen i två delar.

Det visade ju sig sen att de inte var lika lätt att få dit med en bur ivägen, men de gick


Testade med Mårtens hjul, Cosmis XT206R, såg rätt bra ut.

Men kom senare över en bra deal på 7Twenty style46, så dom blev de.


Snyggade till kardantunneln med en plåt och dörrsidorna fick sig aluplåt med orginalhandtag i.

Helt ok kontor





Här började jag krånga lite, tyckte det var roligare med rakställd M50, det drar ju med sig grenrör, insug och tråg..och växellåda..men nästan allt det skulle ju bli custom endå såatt, då gör de inget?

Det räcker väl för nu, kanske fortsätter ikväll igen

_________________
Nicklas Nyman
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378



"Här började jag krånga lite, tyckte det var roligare med rakställd M50, det drar ju med sig grenrör, insug och tråg..och växellåda..men nästan allt det skulle ju bli custom endå såatt, då gör de inget? "

Haha precis så tänkte jag också, men det är lite mer jobb med allt!
Citera
N.Nyman
Göteborg
Här sen Jan 2018
Inlägg: 13


Trådstartare
här kommer lite mer av bygget, än är det inte i realtid så att säga.

I detta stadiet kapade jag skärmar tillfälligt, överdrev en aning med bromsar bak och började pussla med min breddning som jag fått hem från Hard Motorsport i USA




Har dessvärre ingen bild på när dehär var klart men jag gjorde "som vanligt", snittade innerskärmen på flera ställen och vek upp mot ytterplåten och svetsa ihop det igen.








Sen begav det sig mot lack! men först ett stop på mitt dåvarande jobb för lite rikt av bucklor och lite annat småfix


Förberedd för lack


Lite tester, minns att jag började ångra mig i detta läget, var inte alls lika övertygad över mitt färgval längre


Men det gick över ganska snabbt när jag fick se resultatet
Åter ett tack till Sebbe & Texon som gjorde detta jobbet!!



Nästa steg blev att sätta ihop åbäket, hade ju en plats på Elmia det året att hinna till
Men de tar jag i ett senare inlägg


För övrigt var jag med denna herren till Ringen för första gången nyligen, helt magisk upplevelse!! ni som vet vet


Nåväl, allt för nu

_________________
Nicklas Nyman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 -06 // 4Drifting
8 besök senaste veckan (2417 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande