Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46, DCT. | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34 >> 123 besök idag (118755 totalt) |
En annan grej
Jag har medbringare till m4, från drivaxlarna till min diff. Skulle kunna mäta upp dem om det är intressant, eller stämmer m3e46? mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Tackar Erki, det var mycket nyttig info om styrningen som jag inte viste om. Ang drivaxlar så stämmer splines/tätning osv med M3E46 medbringare. Längden på axlarna skiljer men jag tror att det går att skimsa mellan medbringare o drivknut så att det blir rätt. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Köpte en S54 med oljud för ca 1,5-2 år sen.
Har sett över vevlager o vanos utan att se något onormalt. Gillar turbomaskiner, så tanken med motorn är att den ska överladdas lite försiktigt. Lämnade toppen till Overboost Racing,i Arvika, så han får se över toppen. De hittade troligen felet för oljud: innre ventilfjäder var av. Så nu sitter det nya fjädrar/reteiners från Supertech, och anpassade avgasventiler/säte för överladdning. Kommer att gå från ESS kompressor kit till turbo, det blir 2024 om jag hinner få till allt. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Hej, kommer att spara på kompressorkitet, vet inte om man vill backa tillbaka. Kompressorn har fungerat utmärkt, det är bra o oerhört driftsäkert. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Mycket trevligt grenrör
Kan rekommendera Comp Turbo, har sådan utan vatten/olja på min. https://www.compturbotechnology.com/ct3893s-ac |
||||
Funkar det på en bil som kör bana? Tordes bli jäkla varmt. Jag skulle satsa på garrets nya serie, viktigt att man inte väljer en för liten turbo på en sån här effektiv motor, stort avgashus och dimensionera för rätt mycket mos även om du bara ska ha 600. Typ en g30-770. Mvh Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Njaa kan inte svara ärligt på det då man alltid kommer på nästa sak att göra med bilen, zf8hp70 vart det visst nu.
Men funkar riktigt smidigt faktiskt, även om fettet är dyrt.... Var själv fundersam i början, men fått ett riktigt bra samarbete med comp turbo och kan rekommendera dem. Speciellt om man skall dit med turbo på en motor som ej har det från början. |
||||
Jag körde ett par år med en Precision utan vattenkylning. När väl lagerhuset rasade såg vi att turbinen hade smält. Så jag säger som Erik. Stort avgashus och vattenkylning är rätt väg att gå. Nu åker jag en G40-900.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Hej på er, jo det blir turbo med både vattenkylning & oljesmörjning.
Problemet att lösa är att centrum på turbo (kullagrad turbo) ligger i samma nivå som oljenivån när motorn är avstängd. Så lösningen måste väl tyvärr bli att bygga en liten "catchtank" för returoljan, o sen en elektrisk (kanske en Tilton pump?) som för oljan tillbaka till motorn? Eller nån som har en bättre lösning? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Det är typ den enda lösningen som fungerar på så lågt monterade turbos. Vilken turbo funderar du på? Mvh Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
VDO har en smidig liten oljepump som används flitigt inom motorsport, om ja inte missminner mig heter den 11820.
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Hej, det blir en kullagrad Pulsarturbo. Verkar vara bra kvalite på de, priset är ok med. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Den ser bra ut, hade tänkt mig en Tilton men det kanske blir en VDO istället..... //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Då kommer mitt att få plats, allt ser så trångt ut när man håller på att passa in delarna men det ska gå. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Det blev en PSR 6270G.
Luftfiltret ska inte sitta direkt på turbon, utan det blir rör/slang framåt. Surt att den hamnar så lågt att naturlig oljeretur inte funkar. Har beställt en Tilton pump o en catchtank för att lösa det problemet. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Det där kommer bli kanon
Se till att det är den pumpen som är gjord för konstant drift, de har en som är gjorda för intervall med. |
||||
Hej, den ska klara konstant drift. Vi kommer att PWM kontrollera den, så kanske inte behover gå 100%, kommer inte mycket olja ur en kullagrad turbo, ja vi får testa oss fram. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46, DCT. | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34 >> 123 besök idag (118755 totalt) |