Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34   >>
123 besök idag (118755 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1366



En annan grej

Jag har medbringare till m4, från drivaxlarna till min diff.

Skulle kunna mäta upp dem om det är intressant, eller stämmer m3e46?

mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
erki87 skrev:
En annan grej

Jag har medbringare till m4, från drivaxlarna till min diff.

Skulle kunna mäta upp dem om det är intressant, eller stämmer m3e46?

mvh


Tackar Erki, det var mycket nyttig info om styrningen som jag inte viste om.

Ang drivaxlar så stämmer splines/tätning osv med M3E46 medbringare. Längden på axlarna skiljer men jag tror att det går att skimsa mellan medbringare o drivknut så att det blir rätt.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Köpte en S54 med oljud för ca 1,5-2 år sen.
Har sett över vevlager o vanos utan att se något onormalt.

Gillar turbomaskiner, så tanken med motorn är att den ska överladdas lite försiktigt.
Lämnade toppen till Overboost Racing,i Arvika, så han får se över toppen.
De hittade troligen felet för oljud: innre ventilfjäder var av.




Så nu sitter det nya fjädrar/reteiners från Supertech, och anpassade avgasventiler/säte för överladdning.

Kommer att gå från ESS kompressor kit till turbo, det blir 2024 om jag hinner få till allt.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
niclasaberg
Norrtälje
Här sen Maj 2022
Inlägg: 25



Kommer du sälja ESS kittet?

_________________
Niclas Åberg
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
niclasaberg skrev:
Kommer du sälja ESS kittet?


Hej, kommer att spara på kompressorkitet, vet inte om man vill backa tillbaka. Kompressorn har fungerat utmärkt, det är bra o oerhört driftsäkert.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Kom över ett nytt PPF turbogrenrör för nerbyggd turbo, det är riktigt snyggt byggt.






Blir trångt, men det ska väl gå bra att få plats med en liten snurra.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7756



Grymt, dem svarar fint på laddtryck 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 79



Mycket trevligt grenrör thumbs up

Kan rekommendera Comp Turbo, har sådan utan vatten/olja på min.

https://www.compturbotechnology.com/ct3893s-ac

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7756



conman skrev:
Mycket trevligt grenrör thumbs up

Kan rekommendera Comp Turbo, har sådan utan vatten/olja på min.

https://www.compturbotechnology.com/ct3893s-ac


Funkar det på en bil som kör bana? Tordes bli jäkla varmt.

Jag skulle satsa på garrets nya serie, viktigt att man inte väljer en för liten turbo på en sån här effektiv motor, stort avgashus och dimensionera för rätt mycket mos även om du bara ska ha 600.

Typ en g30-770.

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 79



Njaa kan inte svara ärligt på det då man alltid kommer på nästa sak att göra med bilen, zf8hp70 vart det visst nu.

Men funkar riktigt smidigt faktiskt, även om fettet är dyrt....
Var själv fundersam i början, men fått ett riktigt bra samarbete med comp turbo och kan rekommendera dem. Speciellt om man skall dit med turbo på en motor som ej har det från början.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Jag körde ett par år med en Precision utan vattenkylning. När väl lagerhuset rasade såg vi att turbinen hade smält. Så jag säger som Erik. Stort avgashus och vattenkylning är rätt väg att gå. Nu åker jag en G40-900.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Hej på er, jo det blir turbo med både vattenkylning & oljesmörjning.
Problemet att lösa är att centrum på turbo (kullagrad turbo) ligger i samma nivå som oljenivån när motorn är avstängd.
Så lösningen måste väl tyvärr bli att bygga en liten "catchtank" för returoljan, o sen en elektrisk (kanske en Tilton pump?) som för oljan tillbaka till motorn?
Eller nån som har en bättre lösning?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7756



Lasse Karlsson skrev:
Hej på er, jo det blir turbo med både vattenkylning & oljesmörjning.
Problemet att lösa är att centrum på turbo (kullagrad turbo) ligger i samma nivå som oljenivån när motorn är avstängd.
Så lösningen måste väl tyvärr bli att bygga en liten "catchtank" för returoljan, o sen en elektrisk (kanske en Tilton pump?) som för oljan tillbaka till motorn?
Eller nån som har en bättre lösning?

//Lasse


Det är typ den enda lösningen som fungerar på så lågt monterade turbos.

Vilken turbo funderar du på?

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



VDO har en smidig liten oljepump som används flitigt inom motorsport, om ja inte missminner mig heter den 11820.
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243



1300whp med turbo monterad lågt på M3 e46 är gjort innan så nog ska det få plats en "liten" turbo

_________________
Johan Kihl
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
erikjakan skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Hej på er, jo det blir turbo med både vattenkylning & oljesmörjning.
Problemet att lösa är att centrum på turbo (kullagrad turbo) ligger i samma nivå som oljenivån när motorn är avstängd.
Så lösningen måste väl tyvärr bli att bygga en liten "catchtank" för returoljan, o sen en elektrisk (kanske en Tilton pump?) som för oljan tillbaka till motorn?
Eller nån som har en bättre lösning?

//Lasse


Det är typ den enda lösningen som fungerar på så lågt monterade turbos.

Vilken turbo funderar du på?

Mvh Erik Wedlund


Hej, det blir en kullagrad Pulsarturbo. Verkar vara bra kvalite på de, priset är ok med.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
alindquist skrev:
VDO har en smidig liten oljepump som används flitigt inom motorsport, om ja inte missminner mig heter den 11820.


Den ser bra ut, hade tänkt mig en Tilton men det kanske blir en VDO istället.....

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
johankihl skrev:
1300whp med turbo monterad lågt på M3 e46 är gjort innan så nog ska det få plats en "liten" turbo


Då kommer mitt att få plats, allt ser så trångt ut när man håller på att passa in delarna men det ska gå.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Det blev en PSR 6270G.





Luftfiltret ska inte sitta direkt på turbon, utan det blir rör/slang framåt.

Surt att den hamnar så lågt att naturlig oljeretur inte funkar. Har beställt en Tilton pump o en catchtank för att lösa det problemet.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 79



Det där kommer bli kanon thumbs up

Se till att det är den pumpen som är gjord för konstant drift, de har en som är gjorda för intervall med.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
conman skrev:
Det där kommer bli kanon thumbs up

Se till att det är den pumpen som är gjord för konstant drift, de har en som är gjorda för intervall med.


Hej, den ska klara konstant drift.

Vi kommer att PWM kontrollera den, så kanske inte behover gå 100%, kommer inte mycket olja ur en kullagrad turbo, ja vi får testa oss fram.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34   >>
123 besök idag (118755 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande