Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... , 32, 33, 34   >>
171 besök senaste veckan (118214 totalt)
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Bl0mgren skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Bl0mgren skrev:
https://htg-tuning.com/wiki/general/htg-diff/?fbclid=IwAR2idnNlVN7a3aD03_f8vzVCxAdnvuZUZA1o3cAKV9HBkXztFtVk9ReMU08_aem_ARIhoiP0qmG31WT7F-jMetY9GUmOy1oY9OrWZ4yo5RZyg1v-DVodUgagTcPiryzJVG0


Tack för info
Finns det någon bil som testar med HTG styrning för diff nu?

//Lasse
kika på den här https://youtu.be/r6Nyh0CN6h8?si=UBF9ovUknTNxiCaB


Se där, det jobbas på en lösning thumbs up
Undrar när den släpps till kund?

//Lasse


Ser på HTG hemsida att differential control unit släpps i Februari, 800Eur.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



[quote="Lasse Karlsson"][quote="Lasse Karlsson"]
Bl0mgren skrev:
[quote="Lasse
Ser på HTG hemsida att differential control unit släpps i Februari, 800Euro
//Lasse

Fast man vill ju ha styrning från maxxecu att styra diffen på gaspådrag, broms, hjulspinn och kanske styrvinkel. Helst via CAN så man sparar dom fysiska utgångarna på maxxecu. Blir det så med HTG ? magert med info på deras site.

Jag har precis köpt en diff från en F80 M3 2014 och ekmp (bränslepumps modul) som jag skall prova styra den med över CAN. Maxxecu kan styra EKMP moduler så CAN kommunikationen för att prata med modulen finns där. Det har jag redan börjat labba med, misstänker man behöver skapa en usertable för varje två input. I bilden har jag angett TPS och RPM som input.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Benny Steen skrev:
Fast man vill ju ha styrning från maxxecu att styra diffen på gaspådrag, broms, hjulspinn och kanske styrvinkel. Helst via CAN så man sparar dom fysiska utgångarna på maxxecu. Blir det så med HTG ? magert med info på deras site.

Maxxecu pratar ju med HTG via can.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Fast man vill ju ha styrning från maxxecu att styra diffen på gaspådrag, broms, hjulspinn och kanske styrvinkel. Helst via CAN så man sparar dom fysiska utgångarna på maxxecu. Blir det så med HTG ? magert med info på deras site.

Maxxecu pratar ju med HTG via can.


Tänker försöka gå en relativt enkel väg med diffen. Att styra den med olika omständigheter kommer att bli alldeles för mycket jobb för mig, har varken kunskap eller tid att experimentera.

Enklast för mig är att göra typ 3-4 olika "fasta" diffinställningar som jag kan använda utan att bilen ändrar uppförande under körning.
En switch med tex 4 lägen, 0, 30, 60 & 100%.
Tror att det är bästa vägen för mig att komma igång med nya diffen.
Även om jag inte kommer att utnyttja möjligheterna fullt ut så kommer jag att få möjligheter att göra justeringar.
Om man får tid längre fram så kan man kanske utveckla det mer.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Att göra en switch med fyra lägen som inte påverkar bilens uppförande är rätt enkelt

Men jag antar du menar att lägen ska gå att bytas under körning utan att du kastas av vägen på raksträcka i jämn fart.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Lasse Karlsson skrev:

Enklast för mig är att göra typ 3-4 olika "fasta" diffinställningar som jag kan använda utan att bilen ändrar uppförande under körning.
En switch med tex 4 lägen, 0, 30, 60 & 100%.
Tror att det är bästa vägen för mig att komma igång med nya diffen.
//Lasse

jo, keep it simple är ett framgångsrecept. Jag har en kina PWM styrdon liggande som jag hade till en davis-craig vattenpump. Jag hade ett sommarläge och ett vår/höstläge när jag körde. Dom här grejorna kostar bara någon hundring på ebay/aliexpress. Jag skall provköra när min diff kommer.



super7 skrev:

Maxxecu pratar ju med HTG via can.

Det räcker inte med att båda pratar CAN, det måste adresseras och skickas rätt grejor. OM HTG kommer dokumentera specifikt hur maxxecu skall konfigureras går det nog. En eftermarknadslösning värt namnet bör även stöda hall givarna och tempgivarna i diffen så man får in det i sprutet och kan köra closed-loop.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Benny Steen skrev:

super7 skrev:

Maxxecu pratar ju med HTG via can.

Det räcker inte med att båda pratar CAN, det måste adresseras och skickas rätt grejor. OM HTG kommer dokumentera specifikt hur maxxecu skall konfigureras går det nog. En eftermarknadslösning värt namnet bör även stöda hall givarna och tempgivarna i diffen så man får in det i sprutet och kan köra closed-loop.

CAN Bus Compatibility: Efficiently communicates over CAN bus for seamless integration and operation with modern vehicle systems.
Och Maxxecu anses väl vara ett mordernt system

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
[quote="Niklas Falk"]Att göra en switch med fyra lägen som inte påverkar bilens uppförande är rätt enkelt

Men jag antar du menar att lägen ska gå att bytas under körning utan att du kastas av vägen på raksträcka i jämn fart. [/

Är inte orolig att bli kastad av vägen på raksträcka i jämn fart, då tror jag att det krävs det andra faktorer som påverkar? Något jag ska tänka på?

Hur som helst så går jag enklaste vägen, för mig så blir det en switch med olika grader av låsning av diff.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Lasse Karlsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Men jag antar du menar att lägen ska gå att bytas under körning utan att du kastas av vägen på raksträcka i jämn fart.
Är inte orolig att bli kastad av vägen på raksträcka i jämn fart, då tror jag att det krävs det andra faktorer som påverkar? Något jag ska tänka på?

Hur som helst så går jag enklaste vägen, för mig så blir det en switch med olika grader av låsning av diff.

//Lasse
Att tänka på, tja lyssna inte på stollar som är dåliga på att göra sig lustiga

Jag tänkte mest en övergång mellan settings som inte strular till nåt ryckigt.
Annars bör ju de olika settings märkas i uppförandet, det är ju poängen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Röret för wastegate är svetsat+6st uttag för EGT.
Har svetsat en mutter på collector så att vi kan mäta avgasmottryck.




_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Det blev en Turbosmart 50mm Wastegate.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Bra val. Det där är fina grejjer

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Cammo skrev:
Bra val. Det där är fina grejjer


Ja, känns som om det är bra kvalité.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Har hållit på med olja till & från turbo, blir extra prylar med lågt monterad turbo.
Under turbon blir det en liten catch tank, köpte från PPF. Var tvungen att korta ner den eftersom den hamnade för lågt, o anpassa fläns & avluftning.



En Tilton pump, även den från PPF, pumpar oljan från catch tanken till tråget. An10 slang. Kommer att PWM styra den.



Turbosmart oljeregulator på slangen som matar olja till turbon.


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Har börjat med avgas nu. Bygger med 3,5", vill att det ska dras så att det inte går lägre än rambenen om man ser från sidan under bilen. Kollade på ovala rör från Vibrant, men de är relativt dyra.
Testade att pressa runda rör o det gick rätt så bra.



Finns helt säkert bättre sätt att göra det på, men ok resultatet.



De blev ca 100*60mm efter pressning.

Testade att pressa en böj med.

Går helt säkert att göra det mycket bättre om man lägger ner lite mer tid på en bättre form



Har någon bra tips hur man ska göra ovala rör så dela gärna med er.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Det där blev ju långt över förväntan skulle jag säga!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up Precis så gjorde jag också när jag behövde platta till rör.

Lite grann förvärmning med Map-gas eller liknande kanske kan minska tendensen
till den lilla knäcken i toppen av radien som kan uppkomma, det upplevde i alla fall
jag (jag gjorde det på rostfria rör).

Jag drog min mall högre upp och hade en tillräckligt bred stålbit så att jag kunde
pressa ända emot mallen - på det sättet fick jag repeterbar dimension på röret.

Blir en del pill men det här får du till bra!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Jag tycker du har fått till ett riktigt bra slutresultat, snyggt jobbat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Jo. Det blir rätt så ok, det är när man plattar rören så de blir mindre än 60mm som det vill vika in sig.
Går säkert att få bättre resultat om man gör en bättre mall.

Trösten är att det sitter under bilen, inte så många som ser det

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Då var sista tryckröret färdigt. En del mellan turbo/intercooler och 2 delar mellan intercooler o insug.





_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858


Trådstartare
Är för många timmar nerlagt på avgas rör från turbo/Wastegate o fram till cat, har byggt & byggt om. Men slutresultatet blir ok.

Rören är 3,5"
Första delen, kapa bitar så man kommer runt wastegaten.







Första delen svetsad:




Sen så har jag använt rör o bitar som jag pressat ovala, resultatet blir det här delen:




Vänder man så syns wastegate anslutningen bättre.




Så här ser det ut på plats:




Fortsättningen på systemet blir en flexdel+cat o sen ansluta till slutljuddämparen.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... , 32, 33, 34   >>
171 besök senaste veckan (118214 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande