Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3cs -04 | << 1, 2, 3, 4 >> 22 besök senaste veckan (19762 totalt) |
Japp det stämmer att jag skurit ut dom själv. Det är liggunderlag från Jysk Superlatta att jobba med och resultatet är helt okej tycker jag. Blir dessutom ljusare grå när man tar bort ett verktyg vilket är snyggt _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Då är bilen tvättad och inställd för den här säsongen.
Uppallad, invägd och demonteringen är i full gång. Den som gjorde förstärkningen av bakvagnen innan har inte gjort ett speciellt bra jobb tyvärr. Om man åtminstone kostat på sig att dra på lite kitt över dom inte så snygga svetsarna så hade det sett lite bättre ut. Ser inte så roligt ut i bagagen häller Dom har också missat en stor spricka i hjulhuset. _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Som utlovat kryper projektet framåt. Bilen är nu helt nerplockad och klar för montering av förstärkningar och buren. Inte helt säker på vad dom gjort under baksätet men hoppas att det är någon tidigare ägare som gjort det i garaget. För har dom lämnat in det på en verkstad så är det katastrof
Gjorde ett försök att ta bort lite ljuddämpning, visade sig att det va ganska enkelt så jag kommer ta bort allt Takluckan borta också, men vågar inte kapa bort takplåten innan kolfibertaket har anlänt _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Motivationen har helt klart sviktat lite på sistone. Tog i alla fall tag i och skrapade bort allt spackel eller vad dom använt för att dölja den tidigare så kallade renoveringen. Såg tyvärr inte bättre ut under
Skrapade också bort all ljudisolering. Bestämde mig för att helt sonika kapa bort all skadad och böjd plåt och försöka hitta en donatorbil som kan bidra med lite ny plåt. Någon som känner till en bil som står? Jag öppnade också upp ett litet hål på högersidan. Kommer bli en rejäl förstärkning med stag upp i buren sen för att motverka framtida problem. _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Tror inte golvet är likadant på cabarna tyvärr men du får gärna ta en bild på det du har så kan jag jämföra _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Ska se om jag hinner till garaget nån kväll o ta bild. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Helvete va de ser ut!
Men att döma av din ordning så är ja helt säker på att du kommer få till detta aldeles utmärkt Snygg bil förresten _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||||||
Ja det är verkligen helt hemskt hur man kan göra så. För övrigt är bilen riktigt fin. Synd att tidigare mekaniker inte varit så noggranna Hoppas att jag kan få ordning på det, är ju tyvärr ingen plåtslagare
_________________ Anton Jonebring |
||||||||
Trevlig bil!
Men fy fan vilket klåparjobb nån gjort med RACP'n/golv och bakvagnsinfästningen! 😳 Hör gärna av dig om jag kan hjälpa dig på ngt sätt. Har specialiserat mig på detta flera år nu. Kolla gärna in www.facebook.com/pprndnews Ber om ursäkt för att jag lägger till en efterlysning i din tråd... Hej alla M3 E46 ägare/följare! Till ett utvecklingsprojekt söker jag en M3 E46 rear subframe. Dvs hjälpramen som diffen sitter i. Köper gärna en begagnad om nån har en liggandes (kanska någon som har bytt ut en gammal rostig subframe?), eller lånar gärna för att mäta på. Kan även köra för att mäta på en subframe förutsatt att den är nerskruvad från bilen, och att det är rimligt nära Malmö/Lund. Supertacksam för alla tips jag kan få. Tack på förhand! Vincent Practical Performance RnD _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||||||
Känns som att det är tid för en uppdatering här. Har inte riktigt haft motivation att skriva något i tråden på länge.
Börjar där vi slutade sist. Har alltid haft en ganska klar bild om hur buren ska se ut och inte hittat någon som tillverkar en sån som jag vill ha, så jag fick bygga en själv. Jag har aldrig tidigare byggt en bur så det här var verkligen en utmaning. Visade sig snabbt att det som vanligt va betydligt mer jobb än vad jag föreställt mig. Med tanke på hur golvet såg ut så var jag också sugen på att bygga en riktigt stabil förstärkning. Lyckades genom jobbet hitta en skrot som hade en e46 och som tillät mig att komma och kapa ur enbit av golvet. Bilen hade stått ute och var naturligtvis lite rostig på just den plåten jag skulle ha. Men då dom flesta skrotar inte tillåter att man kapar i karossen så fick det bli den biten ändå Sen va det tid för lite förstärkning Plattor på undersidan svetsades naturligtvis. Passade också in lite rör till en förstärkning på ovansidan. Kom dock fram till att krysset förmodligen va onödigt så det hoppade jag över. Bäst skulle det förmodligen vara att ha stag framåt också in i huvudbågen, men då jag vill ha en "rear seat delete" så skulle det bli väldigt komplicerat. Motivationen sviktade lite igen. Blev väldigt mycket rör Så jag bestämde mig för att sätta bormaskinen i taket istället Det var verkligen med skräckblandad förtjusning som taket lyftes bort. Nu fanns det verkligen ingen återvändo. Tanken var hela tiden ett kolfibertak, och efter mycket research föll valet på ett från karbonius. Måste verkligen säga att jag är nöjd, inte ofta man köper något som passar klockrent direkt. Projekt bur fortsate sakta men säkert. Är helt säker på är att jag inte ville se alla stag till bakvagnen. Så paneler måste monteras både från kupén och från bagagen. Även att det väger lite. Buren blev färdigställd och projekt lakering började. Valet föll på att göra det själv istället för att försöka frakta iväg bilen till en lackerare. Litar inte riktigt på att luften ur kompressorn är helt fukt och oljefri så istället för färgspruta fick det bli tvåkomponents sprayburk, vilket faktiskt fungerade över förväntan. Att måla buren var dock inte det lättaste. Men efter många många lager blev det svart färg på alla rör. _________________ Anton Jonebring |
||||||||
När alla delar i bakvägen ändå va nerplockade skickade jag iväg dom på blästring och pulverlackering. Kändes nästan lite onödigt då allt va i bra skick redan innan. Men resultatet efteråt blev så mycket bättre än original.
Samtliga bussningar är bytta och övre och undre länkarmar från millway är monterade. Har tittat i oräkneliga timmar på stötdämpare men till slut föll valet på nitron r3 Förmodligen helt onödigt och overkill men jag kan i alla fall inte skylla på att stötdämparna inte håller måttet Nu började äntligen allt slit att ge resultat. Betydligt roligare när man får börja montera ihop saker. Alting är nytt och fint så inga problem att montera Har haft bilen i pappas garage under vintern. Det är om möjligt minder än vad mitt är, men i gengäld finns det en hel källare och betydligt mer verktyg än vad jag har. Men nu är bilen utkörd därifrån och flyttad till mitt garage. Kändes bra att få köra hem, även om den är lågt ifrån färdig. _________________ Anton Jonebring |
||||||||
Wow Anton vilket sanslöst fint jobb du gjort/gör med bilen! Imponerande att göra allt själv när du som du skriver inte hållt på med det mycket innan. Hands down!
|
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3cs -04 | << 1, 2, 3, 4 >> 22 besök senaste veckan (19762 totalt) |