Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (16739 totalt) |
Fick ett ryck idag och bestämde mig för att försöka tillverka en splitter att montera under befintliga frontspoilern. Det är första gången jag gör nåt sånt här, så alla tips och kommentarer mottages tacksamt!
![]() Så här ser bilen ut idag. Mellan frontspoilern och marken är det ca 150 mm. Bestämde mig för att ca 90 mm blir lagom då bilen körs en del på allmänna vägar. Alltså blev det att förlänga frontspoilern nedåt 60 mm. Har valt att göra denna nya del så att den skruvas i den befintliga spoilern för att slippa byta hela när man åker av... ![]() För att få en form på splittern som passar ihop med bilen så ritade jag helt enkelt av huven! Tyckte själv det var jäkligt smart! ![]() Ungefär så här är det tänkt att se ut. Lagom stor splitter tro?? ![]() Rotade lite i garagegrannens spillhög av MDF (Han är bilstereobyggare..) och hittade några passande ämnen att utgå ifrån. Spånskivan som huven ritades av på ligger här på ett par fyrkantsprofiler för att komma i rätt höjd. ![]() Sen var det bara att såga i lagom bitar, limma och försöka få en snygg form på spoilern. ![]() ![]() Blir lite spacklande för att få en bra form på detta, men en ändbit limmades också fast för att ha något att bygga/sikta på iaf. ![]() ![]() ![]() ![]() Fettade in nederkanten på den befintliga spoilern för att spacklet inte skall fästa på den och skruvade sen ihop de 2 delarna. Sen vara det bara att lossa från bilen och asa upp på arbetsbänken. ![]() Sen vara det bara att börja bre på spackel! Använder vanligt väggspackel så här långt iom att det bara handlar om att bygga upp en plugg. ![]() ![]() ![]() Tanken är att den nya delen skall gå upp en bit bakom den gamla och sen skruvas ihop så jag fyller ut ordentligt på baksidan. ![]() ![]() ![]() Längre än så kom jag inte idag. Spacklet får väl ha 24 timmar att torka iom att det är 5-6 cm tjockt på sina ställen. Fortsättning föjler inom kort! _________________ Rikard Ahlin |
||||
Jag håller med om att det var intressant att följa, men precis som MaZ oroar jag mig för att du får insjunkningar och även sprickor i och med att ytan torkar före det inre. Spackel härdar inte utan det torkar och är därför inte lämpat för att lägga på i tjocka lager.
Ursäkta vårt glädjedödande... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Tack för all uppmuntran!
Det enda stället det är tjockt med spackel är i hörnorna där jag var tvungen att fylla ut ordentligt. Har bara "fulspacklat" än så länge eftersom jag misstänkte att det skulle sätta sig en del. Har inte skrivit det, men detta är bara en plugg för att gjuta form på. Räknar med att den färdiga spoilern kommer att väga 1-1,5 kg. Sen kommer ju själva splittern till som blir i plywood. 7 mm plywood verkar vara lagom tjockt, eller? ![]() Densitet på plywood förresten, någon? _________________ Rikard Ahlin |
||||
|
||||
http://www.google.com/search?q=plywo
Google rules! http://www.australply.com.au/ti_char Pine är tall va? Marine Plywood är gjort av vatten då? ![]() flyter knappt ... Njaah ... H2o har väl 1000kg/m3 ? en kubikdecimeter är en liter, ett kilo ... Tallplajjvodd flyter väl ganska bra isf? Jag kan ju ha fel ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Mer glädjedödare.
![]() ![]() ![]() Hoppas du nu har för avsikt att ha en platta som går framåt en bit samt det viktigaste då, bakåt in under motorn. och då i "rätt" vinkel. Små justerbara läppar likt den på M3 SE ger jag inte mkt för, det är ytan under med en bra övergång för luften till det lufttryck som råder bakom som är det viktiga osh som skapar det du är ute efter. Övertrycket på ovansidan lär du få med en lite "flärp", men det är tryckdiffen när du minskar trycket under, som gör den stora effekten. Slut för idag, tack för idag. ![]() |
||||
Jodå glädjedödaren, det kommer en platta också.
![]() Plattan blir "en plywoodskiva på tvären" lång och skall vara så stor som möjligt. Frågan är hur mycket den skall sticka ut framtill? Antar någonstans mellan 50-100 mm men som sagt tidigare, tips mottages tacksam! ![]() Rätt vinkel säger du; Hade tänkt göra den parallell med marken eller kanske 1 cm högre i bakkant än fram (på 1,2-1,4 m). Vettigt? ![]() Kommer att bli justerbar i bakkant så vinkeln går att ändra! _________________ Rikard Ahlin |
||||
*pustar ut*
![]() 50-100mm låter vettigt. För långt är inte bra heller. Sen ska plattan vara just parralell med marken en bit in under bilen. Mellan tumme och pekfinger sisådär 200-300mm skulle jag gissa lite halvkvalifiserat/grovt. (Ja, jag är luddig.) 100 mm på 1500 mm skulle ge *miniräknaren är borta > ![]() *springer efter räknaren* TBX 3,8 grader. Anser att du nog har en allt för lång del som är vinklad. (Även om det nog inte är ngt direkt jättenegativt med detta.) "Normalt" brukar det vara förbjudet med aerodynamiska utformningar under bilen, men under bilen börjar först vid hjulaxeln så... ![]() Man brukar säga att man kan ha ca 8 graders lutning på en diffusor utan avlösning, tom lite till om man utformar den rätt. Så jag skulle gå på en ngt kortare platta under som är lite brantare vinklad. Ngn annan med ideer som kan säga om jag är ute och cyklar helt? 100 mm höjning på en 1 metersskiva ger ca 5,7 grader. Låter inte som om du kommer ha avlösningsproblem iaf. |
||||
Har du provat? ![]() ![]() Enorm skillnad enligt mig. Särskillt i högre farter. ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Menade inte riktigt så att den är förkastlig. Inte alls, den gör skillnad det vet jag. Annars hade den inte suttit där. Sen är det ju faktiskt plant en ganska bra bit bakom denna original på SE:n så den är rätt. Ensam hade den dock inte varit mkt att hänga i granen. Vad jag avsåg är de sk. "DTM-läppar" som Spoilernyttsnissarna skruvar dit. Max 150 mm djup och följt av ett stort hål bakom där man bara ser asfalt. Gärna kombinerat med ett 10-tal hål i fronten utan destination. Valfri Riger-applikation kan studeras för hur man INTE ska göra. |
||||
Nu får vi bena ut detta.. ![]() Först en splitter som är totalt ca 250-400 mm lång, parallell med marken och sticker ut 50-100 mm framför bilen. Längden får mao avgöras lite av var jag kan fästa in den i detta läget. Bakom denna följer en ny skiva som sträcker sig så långt in under bilen som möjligt. Denna skall ha en liten vinkel uppåt i bakkanten för att skapa suget. Som jag förstått det så skall denna bara ha en väldigt liten vinkel t ex 1 grad eller så. Efter denna kan man sen fortsätta med en diffusor, men så långt har jag inte kommit (och kommer nog inte på ganska länge..) Här är det större vinklar som gäller. Är jag rätt på det? Blev lite förvirrad av de siffor du skrev.. ![]() Se även: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Rikard Ahlin |
||||
Tror Andreas utgår ifrån att du inte får bygga aerodynamiska hjälpmedel under bilen men eftersom definitionen av "under bilen" säger att allt framför främre hjulaxeln inte är "under bilen" så kan du utnyttja dig av det utrymmet för att bygga en liten diffusor och på så sätt få mer marktryck fram.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Har precis genomfört samma operation. Ny front i glasfiber (tung och tjock) och en tjock men lätt splitter i Divinycell (stavas det så?) med ett lager glasfiber utanpå. Splittern möter en 4mm plywoodskiva under motorn.
Vilket är effektivast, en tunn splitter 5-7mm eller en tjockare? Kanske inte spelar någon roll alls?? Tittade på WestCoast Racings BMW på Falkenberg senast. Dom hade en splitter som var minst 30mm tjock och helt utan radier. EDIT: Bilder ![]() ![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Har också funderat på 4 mm furuplywood, men tycker det verkar sladdrigt? Hur upplever du det? Har du några bilder på hur det ser ut under bilen och i hjulhusen också? ![]() Dags att åka till garaget och se hur mycket spacklet satt sig.. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Stämmer att du ska ha en plan undersida Rikard som lutar runt ngn grad.
![]() Men... Nu snackar vi om din splitter för än har du ju inte kommit så långt att diffussorn är intressant... ![]() Se splittern som en diffusor fast fram. Enklare så? En plan bit följt av en en uppsvept för att skapa de egenskaper man vill åt. och det var här jag menade att om du lägger dig på runt 6 grader så kommer du inte få nga peroblem iaf. Justerbart i bakkant för vinkeländring och sedan testa mod klockan, trådbitar, vatten med kalk i osv osv... Maz hade även rätt i sina antagande om reglerna. |
||||
Eftersom min splitter måste demonteras vid lastning så sitter plywood skivan fäst i splittern med två dzus (stavning igen) skruvar. På Porsche 9X4 finns det en bra alubalk att använda som bakre fästpunkt för skivan. Den VAR mycket stabil innan diverse åkerbesök, nu är den ved det hade den varit även om den hade varit 15mm tjock....... har tyvärr ingen bild. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Rikard, se till så att läppen är plan när den är nolljusterad. Ha sen möjlighet att justera både uppåt och nedåt i bakkant. Sen är det verklighetstester som gäller
![]() Jag är inte helt övertygad om att en minidiffusor som slutar vid främre hjulaxeln är helt optimal. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Suck... ![]() Det är ju exakt detta du skapar, en "minidiffusor", genom att ha en platta justerbar i bakkant. Anledningen till att ha en plan bit i början är för att accelerera luften under denna för ett minskat tryck samt att ha en yta att låta diffusorn arbeta mot/på. och att den ska sluta vid främre hjulaxeln handlar bara om regler för kan man bortse från detta kan man bygga annorlunda. och då är frågan, vinner/förlorar man på att ha en planbit ca 250mm lång i form av en splitter följd av ett rake på 1 grad hela biten till bakre diffusorn eller kan man vinna mer ballans genom att ha en mer agressiv vinkel på en kortare platta fram till hjulaxeln följt av samma plana golv satt i viss rake osv... Mkt handlar om att vad man får plats med oxå och hur låg bil man kan/får åka med. Iom att Rikard valt en i aerodynamiska sammanhang gaska hög bil lär inte tillflödet av luft under bilen vara ngt problem iaf. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (16739 totalt) |