Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is T -91
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (14230 totalt)
Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003
Inlägg: 127


Trådstartare
OBS!! lägger in den här åt is-matte pga av strul me hans användarkonto så d e inte min bil...





bild på motorn


notera avsaknaden av oljefiltret


såhär kan det se ut när man har varit ute å provkört med det nya sprutet utan å kolla tändningen=) visade sej att tändningen stod 45 grader fel

om bilen dårå, lr motorn rättare sagt:
genomgången med nya ventiler, styrningar mm, svarvade kolvar, totalrenoverad, oljefilteradapter med termostat filterförflyttare och en rejäl oljekylare;) mitzu td04hl15t, 3" avgas, hemmagjort rostfritt grenrör, omex sprut, 600cc spridare, evo6 intercooler sen har ja säkert glömt en massa

_________________
Johan Blixt
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



nämen titta! min gamla bil!
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Det var en rejält blåååst toppackning... Hoppas det inte är några andra skador...
Hur mkt ladd körde ni med? Jag ser ingen Lmm...använder ni mappsensor eller?

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003
Inlägg: 127


Trådstartare
nerå d blev inga andra skador så d va lugnt vi hade 0.6bar som max laddtryck så d va inte så blodigt. jepps e en mapsensor vi använder..

_________________
Johan Blixt
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Peter: den lever fortfarande.. men den hade lite problem andningen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Kul att se att bygget kommit så långt! Ska bli riktigt intressant att se den när den är färdig!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
micke.h
tumba
Här sen Jul 2004
Inlägg: 65



Ikväll har jag svarvat å fräst en ny fläns för inlopp till turbon till is matte,
så nu blir det 16-19 avgashus eftersom td 15 huset gick i botten vid ca 5000 rpm
så snart då jä-lar

_________________
Michael Hedlund

Bmw E28-85
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



micke.h skrev:
Ikväll har jag svarvat å fräst en ny fläns för inlopp till turbon till is matte,
så nu blir det 16-19 avgashus eftersom td 15 huset gick i botten vid ca 5000 rpm
så snart då jä-lar


Kompressorhuset menar du eller? TD04 har väl avgashus i storlekarna 5,6 och 7?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Han menar säkert att de tar avgasdelen från en Volvo 16T-19T (dvs 7) istället för den fjantiga lilla som sitter på saabs 15T (5). Då får man byta fläns och det kräver lite fräs + svarv.
Men det är ju bara min gissning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
micke.h
tumba
Här sen Jul 2004
Inlägg: 65



MaZ skrev:
Han menar säkert att de tar avgasdelen från en Volvo 16T-19T (dvs 7) istället för den fjantiga lilla som sitter på saabs 15T (5). Då får man byta fläns och det kräver lite fräs + svarv.
Men det är ju bara min gissning.
Helt riktigt MaZ,jag vet bara vad agreggatet
heter och innget om vad dom separata delarna heter,därför skrev jag att avgasdelen från td-15

_________________
Michael Hedlund

Bmw E28-85
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



micke.h skrev:
MaZ skrev:
Han menar säkert att de tar avgasdelen från en Volvo 16T-19T (dvs 7) istället för den fjantiga lilla som sitter på saabs 15T (5). Då får man byta fläns och det kräver lite fräs + svarv.
Men det är ju bara min gissning.
Helt riktigt MaZ,jag vet bara vad agreggatet
heter och innget om vad dom separata delarna heter,därför skrev jag att avgasdelen från td-15


aaaah

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003
Inlägg: 127


Trådstartare
här e bilder på grenröret efter ombyggnad till större fläns



is-matte blev tvungen att byta avgashus till ett med större wastegate som även hade bättre genomströmning då det lilla inte räckte till och gjorde att laddtrycket skenar efter 5000rpm *scary* så nu blev det annan fläns och 7:ans vinklade hus... så kanske han får lite mera fart på den även om det låter jävligt ballt vid växlingarna när varvstoppet går i

_________________
Johan Blixt
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



hur gör ni med sprutet?
är det bara ett tilläggssprut eller är det ett komplett system?
är det även mappning med tändningen?
Kör ni mekanisk laddtrycksstyrning?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Turbo² skrev:
hur gör ni med sprutet?
är det bara ett tilläggssprut eller är det ett komplett system?
är det även mappning med tändningen?
Kör ni mekanisk laddtrycksstyrning?



jag kör med ett sprut som efter marknads sput soom heter OMEX 500 och där ingår sprut och tändning
laddtrycket justeras manuelt. laddar för tillfället 0.6 bar/ 6000varv min efter 6000 skenar laddtrycket!
Citera
Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003
Inlägg: 127


Trådstartare
lite uppdates dårå nu e wastegaten i avgashuset portad så nu skenar inte laddtrycket längre & laddtrycket ökat så den laddar 1,1 bar, nu börjar bilen gå som den ska... HELT SJUKT BRA!!!! går den lilla 1,8:an å grym respons

_________________
Johan Blixt
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



har det hänt nått nytt med bilen?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Turbo² skrev:
har det hänt nått nytt med bilen?


tyvärr står bygget still måste ta bort turbon för att den ska besiktigas!! och det tar imot
men körde på tullinge flygfält med bmw klubben för ca en månad sen och den funkar fint!! måste fixa väghållningen och en diff med broms för att det spinner i 160km/h när det svänger lite
och förhoppnings vis så kommer ja kunna köra mer på bana nästa år.
Citera
Bonje
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 119



Fränt bygge!

Jag kommer själv turbokonvertera 318IS i framtiden. Ska bara försöka få tiden att räcka till det med..
Det går mycket tid till mitt "riktiga" bygge..... En turbokonverterad M3 E30. (473 Hk och 587 Nm)

Det jag är lite nyfiken på är HUR kolvarna är svarvade och vad det är för komp i motorn nu?
Jag har sågat i sär en IS kolv, då ser man att kolvtoppen ser likadan ut på undersidan av kolven som den gör i gropen kolvtoppen.... Det gör att om man bara svarvar ur gropen ytterligare med tex ett radiestål och gör gropen något djupare. Då kommer det bli väldigt gåligt med gods kvar i "kanterna" på gropen.

Hmm.... lite svårt att förklara, men hoppas ni inser problemet. Därför undrar jag HUR dom här kolvarna är svarvade.

_________________
/Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



kul att det är några på det här forumet som tycket att det är fränt med turbo!!

Bonje:
angående kolvarna är dom svarvade bara i själva gropen ca:1mm i samma radie...
vad jag har för komp har ja inte en anning om, vet du???
men det verkar funka bra så här långt..

m3an kommer du köra något på bana med den vore kul att se om det går att kontrollera.
vad har du chassi??
Citera
Bonje
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 119



Jo men visst är det fränt med turbo.... Tycker inte alla det här inne?!
Det brukar vara lite så så där extra poppis när man har turbokonverterat M3 E30 också..

Chassi:
Ställbara Koni fram och bak. Witech (Stavning) fjädrar fram, sen vet i fan vad det sitter bak faktist... Grupp N bussning i bärarmarna fram. Bakvagnen har jag bygt om lite själv. Har gjort en egen konstruktion för att justera cambervinklarna. Egensvarvade nylonbussningar i bärarmarna samt en nylonbussning i diffkåpan också. Powerflexbussingar i silentblocken. Samt fjäderbensstag fram och bak.

Renoverade orginal bromsar för tillfället. Men jag har en Z3 M bakvagn som ska på i vinter. (310 mm. ventilerade skivor. Fram har jag ett par 310 mm. skivor och 4-kolvs Willwood superlite ok som väntar på montering.

Banåka... det är inget som jag har planerat för just nu. Men visst det skulle vara kul att prova på bara för skojs skull. man blir ju frånkörd trots mycket mer effekt.. Men på rakorna får man ta tillbaka lite av det man förlorade i kurvorna!

Då vet jag hur du har svarvat i alla fall, och funkar tycks det ju göra också. thumbs up
Jag funderatr på hur jag ska göra för att sänka kompet... Antingen blir det svarvade kolvar eller en 3 mm. Köhler stålpackning. Med en sådan är man nere på 9,0:1 från orginal 10,0:1 säger han.

Någon som har synpunkter om vad som kan vara det bästa alternativet?!

_________________
/Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Citera
Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003
Inlägg: 127


Trådstartare
svarva såklart d e ju beprövat

_________________
Johan Blixt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is T -91
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (14230 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande