Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is T -91
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (14230 totalt)
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Bonje: låter nästan som helt perfekt banbil, man får lagom med släpp ut ur kurvorna
har du inga bilder?
ang: kompsänkningen skulle ja sattsa på att svarva kolvarna, om köhler packningen ser ut som till m20 motorn så skulle ja hellre använda orginal..

hur mycket pulver hade du tänkt att plocka??
Citera
Bonje
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 119



"man får lagom med släpp ut ur kurvorna" Hehe... Kul sagt!
Bilde har funnits ute förut, men dom var tyvär borttagna nu när jag kollade... Synd!
Där i mot finns det en tråd angående boromsningen av motorn på Autopower.se Länk dit: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=93498 om det kanske kan vara intressant.

Angående kompsänkningen... Jo det lutar väl åt att det blir svarvade kolvar och o-ringat block.

Turbon jag har tänkt använda mig av är ett Schwitzer S2 med 50 mm. inlopp. Kapacitet på ca 400 Hk.
Sen blir det egenbygt grenrör med dubbla 38 mm. Tial wastegatar.
Vi får väl se vad effekten kan tänkas landa på... Jag har tänkt köra med ett sånt härninga "Mega stjärt" sprut. (Kommer inte på hur det stavas )
Men det verkar vara ett jävla kuckel med det där sprutet.... Eller så är det bara jag som har för dålig koll på det än så länge.

_________________
/Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Det var väl minst ett år sen jag uppdaterade den här sidan men en del har hänt
sen sist : jag har höjt laddtrycket till 1bar och kört på tullinge, körde 13,150.
Varvstoppet låg då på 5000 varv
Har även bytt turbo till en 16T istället och då vart man ju tvungen att höja laddtrycket
Laddar nu 1,3 bar och varstoppat ligger på 7800...
Men tyvärr hänger inte aggregatet med ända dit så planerna i vinter är att byta
aggregat igen till ett KKK24 som sitter i S60R. Räknade ut kompet på motorn och kom fram
till att jag har 9,5 komp, ska sänka kompet till 9,0 är det tänkt...


Har även stoppat dit en diffbroms från en 325a och passade på att stoppa in
dubbla lammeler så nu ska ja ha 40% diffverkan, funkar fint.

Gula koni dämpare har stoppats dit..

Köpte igår en e36 styrväxel som ska dit...

Hann bara med 2 st banträffar i år, men man får väl vara nöjd ändå..
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



vilka kolvar ska användas?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



orginal som är svarvade...
har kollat på smidda men det får vänta..
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Vad gissar du kan få ut för effekt med original kolvar och stakar?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Grymmt bygge!


Varför inte behålla kolvar och köra på E85? Mer pulver och lägre EGT är väl trevligt? Ni har ändå spridarkapacitet så det räcker

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



effekten vet ja inte men det räcker för att köra ifrån kompisen e30 med s50 motor..

planer för att köra på e85 finns, men behöver större spridare..
har ju bara 600cc spridare...
Citera
micke.h
tumba
Här sen Jul 2004
Inlägg: 65



Med tanke på att den har gått 402m på 13.15 med dålig start så tippar allafall jag på en 330+ hk

_________________
Michael Hedlund

Bmw E28-85
Citera
Bonje
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 119



Kul att det händer lite i projekttråden och med bilen också för den delen..
Jasså det planeras för KKK24 till nästa år, fränt då blir det ännu mer effekt också!

Jag håller också på med ett 318is projekt vid sidan av allt annat.. Men hur jag ska få tiden att räcka till för att få köra i sommar har jag inet räknat ut än!
Bilen ska användas som bruksbil och köras på E85. Jag ska behålla orginal komp (10,0:1) Dels för att jag är nyfiken och vill pröva hur det funkar med hög komp och turbo tillsammans med E85 + att jag vill ha skaplig bränse ekonomi.

Så här ser receptet ut.
Block:
Stresshonat och toppdeckat samt med en stabil stödgördel och 12.9 pinbult till ramlagerna.
Balanserad vev, viktade kolvar och stakar. (2mm djupare ventilurtag)

Svänghjul och koppling:
Toklättat M20 svänghjul (Vikt under 4 kg) M3 E30 tryckplatta och original lamell (om det håller) annars en 618 tryckplatta

Växellåda: M3 E36

Topp:
Planad och portad av ppf
omslipade kammar: 260 grader och 9,8 mm lyft på både avgas och insug.
2,1 mm MLS packning och ARP pinbultar

Insug: S50 spjällhus tillsammans med en egenbygd plenumkammare.

Neråt vänt grenrör (pga. AC) byggt av 42 mm tubrör med en KKK24 turbo från S60R.
3" avgassystem med dubbla dämpare

Intercooler: 450*600*75 mm

PPF: 50 mm dumpventil.

Sprut: Har jag inte bestämt än. Har sneglat på Nira/Autronic mf. Men det visar sig vad det blir.

Hoppas att kunna maxa turbon, men det käns som att det som sätter käppar i hjulen för effekten kan vara hög komp?
Hur det än blir, så kommer det nog bli en kul bil att använda dagligen.

om någon är intresserad av stödgördel till M42 så får ni hojta till..

_________________
/Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83




Brorsan står och ställer in svarven
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Vad kostade dom extra lamellerna + mellan skivorna(eller vad dom nu heter).



Fint bygge thumbs up

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83




svarvning av kolvarna är igång


och så här blev det, man ser inte någon direkt skillnad men vi tog 1,7mm
vilket borde ungefär ge 9,0 i komp...
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Jimmya: kommer inte ihåg vad dom kostade men runt 1500 kr tror jag,
jag köpte dubbel uppsättning för att mina orginal lammeler va också slut.
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



matthias kaiser skrev:
Jimmya: kommer inte ihåg vad dom kostade men runt 1500 kr tror jag,
jag köpte dubbel uppsättning för att mina orginal lammeler va också slut.


okej ,ca1500:- men var det för en uppsättning eller för två?

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



det va för en uppsättning men räkna med att få byta båda..
Citera
Bonje
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 119



Snygga kolvar!

Men varför vill du ha ner kompet till just 9,0:1? Har det inte funkat bra med 9,5:1, hade du problem med spikningar vid 1,3 bar eller har du fått backa tändningen mycket pga "högt" komp?

Jag är givetvis lite nyfiken eftersom jag också bygger turbo på min..

Vad kör du för bränsle?

Förresten... Jag är inpad att orginal bottendel står pall för 7800 varv och 1,3 bars laddtryck!! thumbs up

_________________
/Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



hej!

anledningen till jag sänker kompet är att en kolv har gått sönder vid kolvringarna
det är inte ett enda märke på kolven efter spikningar, men dom har pratat med säger
att det är spikningar som har gjort det, men sen vet ja inte om det är en gammal skada
som hände när ja mappade själv eller om den har spikat nu... vi har lagt flera timmar bara
åt att lyssna efter spikningar inte hört något, men man kan ha ju missat någon, det är ju dom farliga spikningarna som är svåra att hör...så för att va säker så sänker ja kompet lite till och hänger på ett lite större agg

jag kör på bensin,. men har funderat på att stoppa dit 1000kubiks spridare och köra på etanol, men just nu
är det ju nästan lika dyrt att köpa bensin som etanol och den drar ju mycket mer med etanol, men man måste ju prova

när blir du färdig med din bil?
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83




monterade styrväxel från M3 e36 idag men jag fick inte plats med gummi
distansen och jag som har hört att man måste göra en ny i aluminium
för att den är för kort...
hoppas bara att jag har fått tag i en M3 e36 styrväxel...
Citera
Bonje
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 119



okej då är jag med varför du har svarvat ner dom. Svarvade du bara ur gropen 1,7 mm eller även på tippen av kolven? "komphöjden"

Angående styrväxeln, kolla antal rattvarv på den. M3 3,0 har 2,75 varv medans 3,2:an har 3,0 varv.

*Pust* ja när ska jag bli klar med min?
Jag har toppen klar, blocket ska stresshonas och en gördel är under konstruktion, kolvarna är klara med djupare ventilurtag. Nu ska veven balanseras och kolvar + stakar viktas. Sen kan jag sätta i hop den.
Men problemet ligger inte där egentligen.
Jag har M3:an som ska få en helt ny turboinstallation byggd först... Så det är prio 1!
Den jävla bilen ska jag bara köra med i sommar! Sen får jag meka 318is turbo.

*Du får se till att vara online på MSN någon gång så får vi snacka lite turbo där..*

Mors!

_________________
/Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is T -91
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (14230 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande