Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S1 E2 unlimited 1986
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (7030 totalt)
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Idag har det klurat och grejats igen, kommit fram till att kg bara ska göra plats för ljuddämpare mm så det blir en kanal i golvet istället för ny tunnel
Då.jag vill få i in den i pro mod klassen, nu återstår det att bocka plåt och svetsa i, sen är det inte långt undan att skicka iväg på burbygge

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Under lådan känns de svårt att få in en styrväxel, samtidigt är de nästan lika svårt framför hjulcentrum.. Alternativet vore om du skulle köra med torrsump så du får bort tråget och då kanske kan lura in den där under, det kan innebär att du får höja motorn en aning dock..

Om du inte planerar att byta låda så du kan skicka bak motorn tillräckligt så hade i vart fall inte jag ändrat på styrväxelns position i dagsläget. Det drar med sig en hel del extrajobb i "onödan".

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Cassius skrev:
Under lådan känns de svårt att få in en styrväxel, samtidigt är de nästan lika svårt framför hjulcentrum.. Alternativet vore om du skulle köra med torrsump så du får bort tråget och då kanske kan lura in den där under, det kan innebär att du får höja motorn en aning dock..

Om du inte planerar att byta låda så du kan skicka bak motorn tillräckligt så hade i vart fall inte jag ändrat på styrväxelns position i dagsläget. Det drar med sig en hel del extrajobb i "onödan".


Jag tror det ska gå att få plats faktiskt, ska ju ändå göra egen framvagnsbalk och lite trix där sen ev bygga om tråget lite så la det nog gå, annars får det bli på orginal position och hoppas på det bästa, höja motorn går nog bara max 2cm skulle jag tro, toppen tar i huven

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Hänt lite till i garaget idag, börjat fästa plåt till avgastunneln, ska såklart svetsa och snygga till lite, dock blir det nog efter burbygget. Ska fortsätta med tunneln bakåt och lär få kapa och göra om en hel del tyvärr för att få plats med allt som jag vill



_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Nu åker det mer saker med karossen, allt handlar om att få plats, kommer behöva ordentliga ljuddämpare då min urquattro kör en stor 3.5 tums Apple dämpare och sliter med att hålla den under 100db, motorn blir ju antingen samma eller likvärdig i detta bygget och 95db är inte mycket ljud det. hursomhelst så görs det plats för fullt, vill få iväg karossen på burbygge snart så då får man ligga i

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Nu har det hänt saker igen, lyckades få en oval 3.5 tums dämpare att få plats i karossen, kommer ligga mot plåten mer eller mindre men det innebär att jag även får plats med passagerarstol(Har ju lovat flickvännen att åka med) blir någon meter svets iaf







_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare



_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Ljudet brukar alltid gå lösa. I värsta fall kan du ladda ner en ljudanalys app till telefonen när du är "klar", och kolla vilka frekvenser de är som är starkast över 95dB och sen tillverka en helmholtz eller quarterwave burk för att ta ut just de frekvenserna. Ljudbilden kommer ändras, men de är ett relativt effektivt sätt att ta död på de frekvenser som tar dig över gränsen i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Cassius skrev:
Ljudet brukar alltid gå lösa. I värsta fall kan du ladda ner en ljudanalys app till telefonen när du är "klar", och kolla vilka frekvenser de är som är starkast över 95dB och sen tillverka en helmholtz eller quarterwave burk för att ta ut just de frekvenserna. Ljudbilden kommer ändras, men de är ett relativt effektivt sätt att ta död på de frekvenser som tar dig över gränsen i alla fall


Ja ska bli spännande när man kommer dit, har kollat lite Ang helmhotz resonator och jag förstår verkligen inte hur de funkar😅

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Pysslat lite idag igen, svetsat, lappat lite mer och slipat litegrann.
Även provat lite i paint för skojs skull



_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



x6rs skrev:
Cassius skrev:
Ljudet brukar alltid gå lösa. I värsta fall kan du ladda ner en ljudanalys app till telefonen när du är "klar", och kolla vilka frekvenser de är som är starkast över 95dB och sen tillverka en helmholtz eller quarterwave burk för att ta ut just de frekvenserna. Ljudbilden kommer ändras, men de är ett relativt effektivt sätt att ta död på de frekvenser som tar dig över gränsen i alla fall


Ja ska bli spännande när man kommer dit, har kollat lite Ang helmhotz resonator och jag förstår verkligen inte hur de funkar😅


Den enkla förklaringen är att två ljudvågor som är förskjutna till hälften mot varandra tar ut varandra. En helmholtz resonator får resonans vid ett visst frekvensområde, resonansen som skapas i helmholtzen tar sen ut samma frekvens i avgasljudet.

Enda nackdelen med en helmholtz är att den tar ett ganska smalt frekvensband. En quarter wave tar ett bredare, är mindre känslig för konstruktionen och går bygga justerbar. Nackdelen med den är att den kan bli väldigt lång... Quarter waven är ett rör med platt stopp i ena änden som ansluts 90 grader mot systemet och kan vinklas av en kort bit ifrån.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Även fast inte uppdateringarna duggar tätt så försöker jag vara i garaget åtminstone 2 kvällar I veckan så framåt går det. Har fixat infästningarna till framvagnsbryggan och köpt mer rör, så nu är det inte långt kvar tills karossen ska till JH Linnerud i magnor på burbygge




_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Nästa steg i utvecklingen då, 2 rör till som jag sen ska fästa de övre a armarna i på något sätt, var riktigt krångligt att svetsa dessa så tyvärr stör det mig att svetsarna blev halvrisiga..






_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258



Cassius skrev:

BMW har en lös framdiff med kardan till baksidan av motorn, det innebär att du med sånna saker skulle kunna köra mittmotor 4wd. Väljer du ett sånt system kan du flytta bak motorn för att få bra viktfördelning, styrväxeln hamnar framför hjulcentrum, lågt. Du får också mer drivning bak (kör BMW fortfarande 66% bak?) istället för 50/50 och lådorna är inte svagare än 01E lådorna heller


Är inte enda nackdelen att det blir ett väldigt långt drivningspaket? Det blir motor+låda+diff, tittar jag på min Porsche 944 så skulle framkanten på en C20XE+R25+diff hamna ungefär vid växelspaken.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Marcus Gustafsson skrev:
Cassius skrev:

BMW har en lös framdiff med kardan till baksidan av motorn, det innebär att du med sånna saker skulle kunna köra mittmotor 4wd. Väljer du ett sånt system kan du flytta bak motorn för att få bra viktfördelning, styrväxeln hamnar framför hjulcentrum, lågt. Du får också mer drivning bak (kör BMW fortfarande 66% bak?) istället för 50/50 och lådorna är inte svagare än 01E lådorna heller


Är inte enda nackdelen att det blir ett väldigt långt drivningspaket? Det blir motor+låda+diff, tittar jag på min Porsche 944 så skulle framkanten på en C20XE+R25+diff hamna ungefär vid växelspaken.


Beror på vad man ser framför sig med "mittmotor". Jag definerar mittmotor som motor mellan främre och bakre hjulens centrum. Med lös framdiff kan du då fortfarande ha motorn framför dig, men bakom framhjulens centrumlinje

Ska man ha motorn bakom sig och 4wd får man nog titta mer åt Porsche drivlinor, som jag antar är förlagan till de som sitter i diverse lambos också? Sen kommer jag inte på så många fler bak-mitt-motoriserade serieproducerade bilar med 4wd förutom R8 då som har samma saker som Lamborghini (eller om de är tvärt om)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Blev lite gjort i garaget idag igen, denna gången var det mest den andra quattron som det pysslade med, nytt bränslefilter, stoppat i ny rengjorda spridare och snurrat lite på starten för att få upp oljetrycket, stoppat tillbaka passagerarstolen som jag lånade, myspys inför första gatebilträffen om en månad då det ska läggas lite däckrök igen..
Sen var jag ju tvungen att stå och mäta lite på lillquattron också


_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S1 E2 unlimited 1986
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (7030 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande