Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38   >>
24 besök idag (94019 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Jag kan låna ut drivaxlar om du inte vill köpa egna. Vilöintesälja mina, men har en uppsättning extra

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Cammo skrev:
Jag kan låna ut drivaxlar om du inte vill köpa egna. Vilöintesälja mina, men har en uppsättning extra
tack, det vore snällt, jag återkommer till dig om det behövs. Jag skall först mäta mera och realoem söka vad som finns för alternativ. Jag såg att m3 hjullager var samma till mera modellserier förutom 330.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



Följer med stort intresse dina kluriga lösningar och ditt testande Mkt imponerad av dina el och datakunskaper!
Har själv E46 Alpina B3 och snor din lösning på frambromsarna Har eventuellt lite frågor om MS42/43 i Alpinamotorn om man får fråga....?

Drivaxlar....? Du har 330i klumpen och axlar nu? Borde innebära att det är 188 delar och kanske passar 330d delar bättre? Den har stora 210/215 diffen nämligen och kanske kortare drivaxlar? Sitter nog på fler modeller tror jag.

Kämpa på thumbs up

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
makeba skrev:
Följer med stort intresse dina kluriga lösningar och ditt testande Mkt imponerad av dina el och datakunskaper!
Har själv E46 Alpina B3 och snor din lösning på frambromsarna Har eventuellt lite frågor om MS42/43 i Alpinamotorn om man får fråga....?

Givetvis, fråga på. Det finns en del skrivet om mappningen på alpina motorn på www.ms4x.net och jag använder själv delar av alpinas mappning för mitt M50B25 insug som påminner om alpinas. (på långloppan som är en sugis)

makeba skrev:

Drivaxlar....? Du har 330i klumpen och axlar nu? Borde innebära att det är 188 delar och kanske passar 330d delar bättre? Den har stora 210/215 diffen nämligen och kanske kortare drivaxlar? Sitter nog på fler modeller tror jag. Kämpa på thumbs up


Korrekt 330 har normalt en 188 klump med LK 94mm .
Just min är någon tidig variant med LK86 och assymetriska placerade torxskruvar.
Bra ide med diesel, dock verkar drivaxlarna till 325i, 330i, 330d vara samma enligt realoem, men värt gräva vidare i.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



Har en tidig variant med MS42 från 328ans motorel och har funderingar på att byta till MS43 från senare B3 3,3 (byggd på 330 M54B30) som det finns en fil på ms4x sidan. Att bygga om det hårdvarumässigt är nog inga problem för mig men det här med mjukvarubiten....

Ser att Alpinafilen har mjukaruversionen MS430037 och innebär det att jag måste ha en box med den versionen på eller hur funkar det? Har 2 st olika MS43 boxar hemma med olika index på. Ena boxen är från en 330 producerad 12/00. Kanske rätt? Eller hur löser man detta....?

Ahaa, då har de kanske gjort som förr i tiden (E24 188/210). De har satt på längre medbringare på den mindre klumpen för att få samma bredd som stora och därmed samma drivaxlar?

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Alla ms43 boxar funkar med alla mjukvaruversioner, index behöver man inte fundera på mera än att tidiga index hade äldre mjukvara orginal.

Du kan flasha upp vilken ms43 box som helst till önskad variant. Ms43flasher är enkelt och säker och funkar direkt från obd uttaget på bilen.

Men jag tror inte du kan byta rakt av från ms42 till ms43, det skiljer i pinout på kabelhansken.

Det sitter stöldskydd (ews)i ecu som skall stämma med bilen. Det går kopiera över men från ms42 till ms43 vet jag inte...
Det går också koda bort ews helt. Görs med community patch som är grupp olika vanliga modds paketerade tillsammans.

Alpinan har kanske andra spridare jmf med vanliga 330 så det kanske behövs justeras också.

Ms43 är väldigt kompetent så det är värt att lägga lite tid att lära jobba med. Det är dock en tröskel innan man förstår hur det funkar. kolla på youtube eller så får vi köra lite zoom möte.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
angående stöldskyddet på e46. så finns det två, finns även ett som hindrar startmotorn. går att överbrygga om man vill.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1718509#1718509

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



Att det skiljer i kontaktstyckena på boxen har jag koll på. Skall sätta dit elgaspedal och även annat spjällhus från V8an (diameter 80-82 mm).

Alpina kör med BMW orginal spridare från M52B28/S52B32 som ska vara Bosch 0 280 150 440. Känns som de inte är för stora iaf

Om jag tar denna filen och laddar in i min box:
https://www.ms4x.net/index.php?title=File:Siemens_MS43_MS430037_E46_E4 . . . .

Skulle det funka på min box? Måste jag inte ha MS430037 versionen på min box då?
Tyckte jag läste att man kan inte blanda olika mjukvaruversioner på ms4-sidan nämligen.

Bra att veta att Ews finns på ett ställe till, det hade jag missat thumbs up

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
makeba skrev:
Att det skiljer i kontaktstyckena på boxen har jag koll på. Skall sätta dit elgaspedal och även annat spjällhus från V8an (diameter 80-82 mm).
Om jag tar denna filen och laddar in i min box:
https://www.ms4x.net/index.php?title=File:Siemens_MS43_MS430037_E46_E4 . . . .

Skulle det funka på min box? Måste jag inte ha MS430037 versionen på min box då?
Tyckte jag läste att man kan inte blanda olika mjukvaruversioner på ms4-sidan nämligen.
Bra att veta att Ews finns på ett ställe till, det hade jag missat thumbs up


Filen funkar fint på alla MS43 boxar. Du ersätter fullkomligt innnehållet i din box med ny programvara och mappar.
När den slutar på .Full.bin" så är det en 512kb stor fil , När du sedan vill göra små ändringar i mappar osv. Så räcker det med en 64kbit stor fil som kallas partiell. Du kan skapa själv en från din ECU genom att läsa ut den som partiell.
Dù behöver också en "defintions" fil med samma versionnummer, alltså 0037. Och det är olika definitionsfiler för 512kb och 64kbit, du laddar in .bin med passande .xml (defintionsfil) i tex tunerpro.
Finns på https://www.ms4x.net/index.php?title=Definition_Files

En nackdel med alpina filen som är version "MS430037" är att den inte är kompatibel med community patchlist. som kräver 0069, men det går göra samma saker på egen hand med söka genom filen.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Maxxecu har släppt en ny 8hp video och dokumentationen för 8hp är nu öppen för alla.
https://www.maxxecu.se/webhelp/advanced-8hp.html

Jag håller på att felsöka på 45 lådan i min bil. Den svarar inte som den skall och det kan finnas flertal olika anledningar. Jag försöker reda ut det. På måndag kommer diagnosverktyg för dodge som maxxecu lånar ut mig. Allt i syfte att få även 45 lådorna att funka med maxxecu. Vi kommer nog dit, men det är väldigt mycket man måste ha koll på.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1352



Helt otroligt att dom släpper det gratis till dom som redan har en MaxxECU.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Westersund skrev:
Helt otroligt att dom släpper det gratis till dom som redan har en MaxxECU.

I princip skulle dom kunna sälja det som en licensprodukt och ta betalt extra som Motec gör. Men det blir ju mera mjukvaruversioner att hålla reda på och uppdatera. Men dom får ju sälja kablage och flashverktyg/service istället. Och vi som gillar maxxecu blir ännu mera fanboys :-)

En teoretiskt möjlighet är om man vill byta till en 8hp låda, men behålla sitt OEM ECU eller annat sprut. Att endast styra lådan från exempelvis en maxxecu mini som bara kostar 6400:- Det är ju "bara" CAN data som utväxlas från motorns ECU. Inget som prövats ännu. Men för en motorsports tillämpning tror jag däremot på en tät integration med motorns styrning i ett och samma system. Det finns många inställningar i den kommande Mtune som är väldigt trevliga. Allt för för att maximera både motor och låda.

Tar man en 15 år gammal prestanda bil som E90 335 eller E60 535. (och byter till 8hp) eller F serien som redan har rätt låda och ett PnP kablage som passar mot orginal kontaktstycke så kan man rakt av styra båda motor och lådan! Då får man en väldigt kompetent bil utan behöva bygga om allför mycket.

Oljetips! När jag monterade den andra 8hp lådan köpte jag oljan från biltema. Spec enligt TE-ML 11. Enklare och billigare än orginal ZF. Det är rätt mycket olja i 8hp lådorna, kring 6-7 liter.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Glömde nämna att eftersom 335/535 är direktinsprutade motorer så behöver man förmodligen ersätta med vanlig portinsprutning och elpump osv. Cammo har väl gjort detta ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Nu har jag fått 8hp45 lådan att funka med omflashat firmware från Dodge/maxxecu. Massor av tester och felsökning ger resultat till slut.

Den växlar redan nu hyfsat mjukt, gearcut och throtte-blip funkar också. Det syns och hörs 50s in filmen. Båda är vilkorstyrda från mappar så det är inte alltid dom går in.

Den har lite knas för sig ibland men det är samma buggar som även med 70 lådorna enligt maxxecu, det kommer dom fixa i mjukvaran innan release.
Nu skall jag skruva fast spaken, toppa upp oljan i lådan och hänga på avgasystemet. Sedan blir det provkörning på gatan. Natanael på maxxecu ville att jag provar transbrake. Men det måste man göra med hjulen på backen. Inte hängande fritt på lyften som jag har nu.

Jag kan posta lite screenshots from Mtune ikväll också nu när det även står i dokumentationen och inte är hemligt längre. Så ni får se vilka möjligheter som finns.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Lite bilder på hur nästa version av Mtune förmodligen kommer se ut. Gearbox mode kan vara dynamiskt, tex en kickdown triggar igång trackmode eller en knapp på android dash'en.



torque table är det viktigaste i hela setupen. Den används av lådan för beräkna vilken växel tillsammans med fordonshastigheten som också absolut kritiskt att ha korrekt.

Den nedre tabellen sätter man växlingspunkterna utgående från varvtal och TPS (eller vadsomhelst som man vill) . Går ju ha en 4D tabell om man lägga till ytterligare en parameter.



Shift-cut är ingen nytt, man sätter när, var , hur man vill minska motorns moment vid uppväxling. Kan ställas utan eller med avgasknallar a la 80 talet.



Throttle-blip vid nedväxlingar. Skitkul grej. Trixigare att ställa in, men ger ljud intrycket att här kommer det en riktigt rutinerad racerförare när man både vänsterbromsar och gasar med toe-heal. Man ställer in det för varje individell växel och med drive-mode som 4d om man vill. Så trackmode ger brutalare blips.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1352



Benny Steen skrev:
I princip skulle dom kunna sälja det som en licensprodukt och ta betalt extra som Motec gör. Men det blir ju mera mjukvaruversioner att hålla reda på och uppdatera. Men dom får ju sälja kablage och flashverktyg/service istället. Och vi som gillar maxxecu blir ännu mera fanboys :-)

En teoretiskt möjlighet är om man vill byta till en 8hp låda, men behålla sitt OEM ECU eller annat sprut. Att endast styra lådan från exempelvis en maxxecu mini som bara kostar 6400:- Det är ju "bara" CAN data som utväxlas från motorns ECU. Inget som prövats ännu. Men för en motorsports tillämpning tror jag däremot på en tät integration med motorns styrning i ett och samma system. Det finns många inställningar i den kommande Mtune som är väldigt trevliga. Allt för för att maximera både motor och låda.

Tar man en 15 år gammal prestanda bil som E90 335 eller E60 535. (och byter till 8hp) eller F serien som redan har rätt låda och ett PnP kablage som passar mot orginal kontaktstycke så kan man rakt av styra båda motor och lådan! Då får man en väldigt kompetent bil utan behöva bygga om allför mycket.

Oljetips! När jag monterade den andra 8hp lådan köpte jag oljan från biltema. Spec enligt TE-ML 11. Enklare och billigare än orginal ZF. Det är rätt mycket olja i 8hp lådorna, kring 6-7 liter.


Visst är det så, men det här känns som långsiktigt tänk. Det kommer göra att fler använder MaxxECU för både motorstyrning och växellådsstyrning, blir mer kostnadseffektivt för slutkunden och kommer troligen öka försäljningen av deras PDM:er. Man säljer en helhetslösning helt enkelt. Lite synd att MaxxECU inte klarar direktinsprutning, kostar en del slantar att konvertera från DI till port. Men som med det mesta får man inte allt, i vilket fall får man väldigt mycket för pengarna nu med möjligheten att styra 8HP.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
I dom tidiga direktinsprutade bilarna var drivarstegen separata och borde gå trigga med vanlig 5 eller 12v.

Ett exempel är Mitsubishi gdi motorn som även satt i volvo s40. kanske går driva bmw DI spridare med ett sådant drivsteg.

Intressant tanke...

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1352



Benny Steen skrev:
I dom tidiga direktinsprutade bilarna var drivarstegen separata och borde gå trigga med vanlig 5 eller 12v.

Ett exempel är Mitsubishi gdi motorn som även satt i volvo s40. kanske går driva bmw DI spridare med ett sådant drivsteg.

Intressant tanke...


För dig som är elektroniskt bevandrad kanske, själv blir jag mörkrädd.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Chribbe lundin

Här sen Mar 2003
Inlägg: 42



Hej, verkar som du har koll Maxx prylarna, En snabb fråga. Vet du om det går att styra original aut lådan på på en 330 xi -01 med maxx plug in system, om jag förstått det rätt är det nån form av canbus mellan stydonen original. Om exempelvis lmm pajar så växlar lådan konstigt, så det känns som det är rätt känsligt att få alla indata till lådan rätt.....
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Chribbe lundin skrev:
Hej, verkar som du har koll Maxx prylarna, En snabb fråga. Vet du om det går att styra original aut lådan på på en 330 xi -01 med maxx plug in system, om jag förstått det rätt är det nån form av canbus mellan stydonen original. Om exempelvis lmm pajar så växlar lådan konstigt, så det känns som det är rätt känsligt att få alla indata till lådan rätt.....

Nej, dom där gamla lådorna stöds inte av maxxecu. inte rakt av iallfall. Allting går ju men...
E46 automaterna har en egen styrbox (TCU) som sitter nedstoppad bredvid motorn styrbox (ECU).

Det är mestadels CAN baserat. Det jag vet är att programvaran till ECU är speciellt för automater eftersom den tar hänsyn til lådans lägen. Det finns väl beskrivet i newtis.
Men grejorna är pålitliga orginal, så varför laga något som inte är sönder ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Chribbe lundin

Här sen Mar 2003
Inlägg: 42



Benny Steen skrev:
Chribbe lundin skrev:
Hej, verkar som du har koll Maxx prylarna, En snabb fråga. Vet du om det går att styra original aut lådan på på en 330 xi -01 med maxx plug in system, om jag förstått det rätt är det nån form av canbus mellan stydonen original. Om exempelvis lmm pajar så växlar lådan konstigt, så det känns som det är rätt känsligt att få alla indata till lådan rätt.....

Nej, dom där gamla lådorna stöds inte av maxxecu. inte rakt av iallfall. Allting går ju men...
E46 automaterna har en egen styrbox (TCU) som sitter nedstoppad bredvid motorn styrbox (ECU).

Det är mestadels CAN baserat. Det jag vet är att programvaran till ECU är speciellt för automater eftersom den tar hänsyn til lådans lägen. Det finns väl beskrivet i newtis.
Men grejorna är pålitliga orginal, så varför laga något som inte är sönder ?


Funderar på turbo, tycker det kunde va smidigt med ett maxx då jag har lite koll på det. Men det här med lådstyrningen är ett stort problem för mina turbodrömmar....
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38   >>
24 besök idag (94019 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande