Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Astra 2,0i-92
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7618 totalt)
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71


Trådstartare
Detta skall bli min banbil... En bruksbil som ballat ur, som det brukar göra. Inget extremt, jag har satt en övre gräns för kostnader (inkl inköp av bil) på 15k vilken jag närmar mig med stormfart...

Bil: Opel Astra (5d) 2,0i GLS -92

Motor: C20NE, 2,0 liter 8v, från Kadett GSi -89, försedd med öppet JR-filter

Transmission: F16CR, femväxlad tätstegad låda från Kadett GSi -85

Hjulupphängning/chassie: orginal främre fjäderben med Astra GSi fjädrar och dämpare, alutopplagringar med infyttad camber (borde hamna nånstans på -2 grader med tanke på vad andra fått med samma typ av lagringar). Bak Astra GSi fjädrar och dämpare, fjäderbensstag mellan stötdämpartornen bak.

Bromsar: Fram borrade och slitsade Tarox skivor (256x24mm) med greenstuffbelägg, bak orginal trummor med orginalbelägg. Ny huvudbromscylinder och bromsrör. Ok och trummor renoverade och pulverlackade.

Inredning: Var tidigare en full GSi interiör, rivs nu ut fullständigt... Soprent kan man väl säga, instrumentbräda och en förarstol. Taklucka!

Kaross: orginal, kommer troligen uppdateras till full GSi spec på sikt, varefter jag får tag på grejer. Just nu Kadett GSi gälar i huv, GSi-grill, GSi-takvinge, vita blinkers och GSi-bakljus. Rostlagad också, numera nästan helt rostfri, det finns inget allvarligt iallfall!

Fälgar/Däck: AEZ Dion (tror jag) 7,5x16 ET35 med Toyo Trampio R1R 205/55-16 R-däck

Total byggkostnad hittills (inkl inköp) ca 14000 kr. Inte farligt alls för en banbil!

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71


Trådstartare
Jaha, nu börjar detta balla ur... Har monterat GSI-fram- och bakstötfångare, samt fått hem GSi-kjolar till bilen, de måste dock kapas upp och modifieras för att passa en fyrdörrars bil.

Har också fått hem nåt mkt roligare, toklätta framskärmar i glasfiber (<2kg st) samt en mkt lätt glasfiberhuv (ca 5 kg). Där försvann 15 kg i vikt direkt!

Nu börjar det här projektet att spåra ur, som vanligt... Första anhalt nu är Strippen på Action Meet, så jag får klarhet i hur accsnabb bilen är, sedan är det bana som gäller!

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Hur många hästar är det i en sådan där 8-ventilare (original), runt 115? och jag vill se bilder, på fjäderbenstaget bak bland annat!
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



vill se bilder på bilen

_________________
Björn Hansson
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71


Trådstartare
Det är inte mycket att se, vacker är den inte, men som jag brukar säga, en bil behöver inte vara blank för att vara snabb! Bilder kommer!

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158



Här kommer en bild på fina bilen =)

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71


Trådstartare
Nu är den bilsportkändis också....

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71


Trådstartare
Det är alltid lika kul när saker ballar ur... Nu är den lackad också thumbs down (eller nåja, grå iallafall) Nu skall stora lättningen ske under helgen så kan det nog bli kul den 25:e! Inte snabbast men kul kommer jag ha iallafall!

Funderar på om kaptrissan skall fram också, eller om jag skall lugna mig med så brutala lättningsknep

Kanske har nån att med på banan då?

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71


Trådstartare
Sådärja! Baksäte, dörrsidor, innertak, en massa fjantiga paneler och en del asfaltsmatta är urkatat ur bilen. Det bakre fjäderbenstaget sitter svetsat på plats också. Efter en genomgång av bromsarna (bromsvätska, luftning samt uppspänning av handbromsvajern) så känns bilen betydligt stabilare.

Får jag bara R-däcken påkrängda innan helgen så hoppas jag klämma 1.09 på kullen...

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493



AstraMarkus skrev:
Sådärja! Baksäte, dörrsidor, innertak, en massa fjantiga paneler och en del asfaltsmatta är urkatat ur bilen. Det bakre fjäderbenstaget sitter svetsat på plats också. Efter en genomgång av bromsarna (bromsvätska, luftning samt uppspänning av handbromsvajern) så känns bilen betydligt stabilare.

Får jag bara R-däcken påkrängda innan helgen så hoppas jag klämma 1.09 på kullen...


Härligt kul Markus! Ska bli kul att se dig och bilen på bana på lördag! Kommer ni ner direkt från Katrineholm eller kommer ni sova över i trakten kring kullen?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Figgz skrev:
AstraMarkus skrev:
Sådärja! Baksäte, dörrsidor, innertak, en massa fjantiga paneler och en del asfaltsmatta är urkatat ur bilen. Det bakre fjäderbenstaget sitter svetsat på plats också. Efter en genomgång av bromsarna (bromsvätska, luftning samt uppspänning av handbromsvajern) så känns bilen betydligt stabilare.

Får jag bara R-däcken påkrängda innan helgen så hoppas jag klämma 1.09 på kullen...


Härligt kul Markus! Ska bli kul att se dig och bilen på bana på lördag! Kommer ni ner direkt från Katrineholm eller kommer ni sova över i trakten kring kullen?


Marcus har ju gott om plats i bak på astran efter att ha slängt ut alltihopa så jag antar att han kommer att sova där??

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71


Trådstartare
Det är oerhört gott om plats, men ack så hårt... Kommer komma ner på fredagkvällen, måste ju va på plats tidigt på lördagmorgonen har jag hört ryktas...

Skall hämta däck/fälgar i kväll, tvätta samt montera varvräknaren (5"stor...- ) Nu börjar längta till Kullen!!!

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Ser bra ut det där Markus.
Du vet att du är galen va

Vi ses på fredag!

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71


Trådstartare
Galen? Jag? Föstår inte vad du får det ifrån...

Kan säga att en 5" varvräknare lyser bra på kvällen krävs nästan såna här...

Nu väntar jag på

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493



AstraMarkus skrev:
Galen? Jag? Föstår inte vad du får det ifrån...

Jadu... var kan man få det ifrån...?
(har fortfarande Björkvik i minnet.. hehe)

Vi ses på fredag då Markus! Ska bli trevligt, längesen man såg dig o bilen nu...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Stafvan
Forssjö...
Här sen Aug 2004
Inlägg: 19



ordet "galen" känns fel, "brutal" stämmer bättre!
Har nog aldrig mekat så mycket bil som med denna pärla...suck!

Ska bli kula att se den "In Action" på lördag!

_________________
Staffan Hallberg
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Det som inte blir kul är när man blir ifrån åkt av denna bil med smått galna förare på valfri bana i framtiden även med denna nästan original motor!

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Stafvan
Forssjö...
Här sen Aug 2004
Inlägg: 19



Synd bara att han har kört gamla däck i den!
Det var ju en hel del dynga på dem, satan vad det stinker i den nuförtiden! Skitbil...

_________________
Staffan Hallberg
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71


Trådstartare
Stafvan skrev:
Synd bara att han har kört gamla däck i den!
Det var ju en hel del dynga på dem, satan vad det stinker i den nuförtiden! Skitbil...


Det är en banbil, ingen finbil... den funkar ju iallafall! Men nu skall den ställas av, skall bara byta olja och tanka fullt så är det slut för säsongen!

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71


Trådstartare
Sådärja!

Avställd för året, skall nog inte göra så mycket åt den förutom att byta till glasfiberframskärmarna...

Men OM jag får lite tid över tippar jag nog i min 16v från GSi:n, ihop med min sinterkoppling och den tätstegade lådan jag har i nu... Då måste jag nog prova den på sjön...

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



AstraMarkus skrev:
Sådärja!

Avställd för året, skall nog inte göra så mycket åt den förutom att byta till glasfiberframskärmarna...

Men OM jag får lite tid över tippar jag nog i min 16v från GSi:n, ihop med min sinterkoppling och den tätstegade lådan jag har i nu... Då måste jag nog prova den på sjön...


Ska du göra det så ringer du mig, iskörning får man ju bara inte missa!

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Astra 2,0i-92
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7618 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande