Allmänt banåkaforum
Krackelerade Bromsskivor
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (9620 totalt)
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Yes interesting thread. I am not to technical but here is some input

Brake scoops at the front helped a lot on my 964 turbo. For pics of the install just look at Staffan's thread with his 911 turbo on one of the middle pages. I have not experienced fading ever since.

Regarding drilled discs one solution that another 964 turbo track driver suggested to me was to drill the holes bigger, then you never need to worry about brake dust filling the holes and you get more cooling. If you are interesting I will find the diameter he uses somewhere in my mail box.

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Trådstartare
VincentM skrev:

Brake scoops at the front helped a lot on my 964 turbo. For pics of the install just look at Staffan's thread with his 911 turbo on one of the middle pages. I have not experienced fading ever since.

Regarding drilled discs one solution that another 964 turbo track driver suggested to me was to drill the holes bigger, then you never need to worry about brake dust filling the holes and you get more cooling. If you are interesting I will find the diameter he uses somewhere in my mail box.

Enda risken med att borra upp hålen är att borrade hål har lättare för att spricka än gjutna hål som ju porscheskivorna har som original.

Nu skall jag bara montera slangarna också, skall kolla på Staffans installation, det krävs ju lite håltagning koll på frigång etc. , det gäller att göra rätt från början

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Intagen sitter i fronten helt öppet. Slangarna går rakt bakåt och gör sedan en 90-gradersböj genom motorrumsväggen och rakt in till centrum på skivan. Fäste slangen i oket, finns ett hål i gynnsam storlek mellan oket och navet. Dock är inte min slang jättegrov, den får precis plats invändigt i ett 3"-rör. Slangen är inte heller helt slät invändigt. Det är en slang med metallspiral utvändigt och slätt material invändigt, men pga lite olika orsaker så är inte slangen helt sträckt, så det blir lite oslätheter invändigt. Jag tycker dock de borde göra mer skillnad än de gör. Bromsarna fadar förvisso aldrig, men det betyder ju inte att de inte blir för varma...

Iofs är nog 280mm-skivor för små för att åka med r-däck, 1360 kg bil och ca 300 pållar.... >

Så nu kluras det på big brake kit. Om nån har kolla på vilka som är bra resp mindre bra så är info av mkt intresse. Speciellt om HiSpec, då de är de jag kollat mest på. Skicka via PM om du inte vill skriva i forumet.

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

porschedriver skrev:
VincentM skrev:

Enda risken med att borra upp hålen är att borrade hål har lättare för att spricka än gjutna hål som ju porscheskivorna har som original.

Nu skall jag bara montera slangarna också, skall kolla på Staffans installation, det krävs ju lite håltagning koll på frigång etc. , det gäller att göra rätt från början

He mentionned he only got 10 intense track days out of his reworked front discs (he takes the regular disc but reworks the holes) before the cracks go all the way to the edge of the disc. I get more out of mine but they tend to overheat and I get vibrations + my car is less powerfull so i certainly have less heat to dissipate.

I think it's not such a bad idea, more colling, no need to blow away the brake dust which is very dangerous to work with, but you need to change the discs more often. Since the discs are not the big cost it makes sense but you have to be patient, it's a lot of holes to drill.

Allmänt banåkaforum
Krackelerade Bromsskivor
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (9620 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande