Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Video: Vilken är snabbast...? R1 eller 996 C4?
3 besök senaste veckan (2312 totalt)

Vilken är snabbast?
R1
36%
 36%  [ 18 ]
996 C4
63%
 63%  [ 31 ]
Totalt antal röster : 49

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Vilken är snabbast runt banan Thruxton, Hampshire?

En Yamaha R1 eller en Porsche Carrera 4?
Båda körs av meriterade förare.

Rösta innan du ser filmen!!! och tala gärna i tråden om om du vann "vadet" mot dig själv.

http://www.unknownzone.be/zones/cars/c4vsr1.wmv (spara som...) thumbs up

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10149



Jag har redan sett filmen och den är inte helt aktuell längre.. Kolla bara på Knutstorptiderna när hojarna (600 CC) kör tre sekunder snabbare än STCC-bilarna per varv.

_________________
Anders Hansson
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Laddar ner filmen nu...

Egentligen så tror jag på R1:an men eftersom bilar kan ha högre kurvhastighet och Thruxton är om jag minns (sedan BTCC tiden med Rydell) rätt en snabb bana...

Sweanders: Runt de svenska banorna är det väl inte så konstigt att motorcyklarna är snabbare, det finns ju bara små knixiga banor i Sverige.. Men tex. i SPA eller Monza eller liknande så tror jag nog på bilen...

Men Bike och Auto, motor&sport gjorde ju ett test runt ringen, då vann ju R1:an mot en Viper. Med ca 20s om jag minns rätt tom...fast frågan är ju om inte MC föraren var en bättre MC förare än vad bilföraren var bilförare

_________________
Rachid Rachid
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157



"I'm not going to ride the bike, because I'm a heterosexual"

Jag gissade på Porschen av den enda anledningen att jag hade inte den blekaste aning om vilken som skulle vara snabbast, och jag tycker bättre om Porsche än nåt litet japanskt

Undrar iofs hur det hade gått om det hade varit en 998SPS istället för R1:an

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Du får ändra topic, jag trodde det skulle vara race mellan en Yamaha och en Ducati...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Som MC-förare känner man sig nog rätt liten och oskyddad när Porschen bromsar sig förbi och lägger upp ett bredställ i chickanen...

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Det var jämnare än vad jag trodde. Dom borde ha kört fler varv tycker jag

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Som MC-förare känner man sig nog rätt liten och oskyddad när Porschen bromsar sig förbi och lägger upp ett bredställ i chickanen...


Ah, precis som på Ringen då

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Erik B skrev:
Micke Holmström skrev:
Som MC-förare känner man sig nog rätt liten och oskyddad när Porschen bromsar sig förbi och lägger upp ett bredställ i chickanen...


Ah, precis som på Ringen då


Precis, att folk törs köra MC.

På just ringen tyckte jag dock de flesta motorcyklister åkte relativt långsamt. Jag körde ju runt minuten långsammare än Anders Jonsson i hans GT3 och då körde jag ändå fortare än ca 75% av hojarna.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Jag röstade på bilen.. Tycker iofs det är konstigt att den vann med 4wd och allt, men hade alla gamla tester av (original-)motorcyklar och bilar i bakhuvudet (se nedan).

Rash skrev:
Men Bike och Auto, motor&sport gjorde ju ett test runt ringen, då vann ju R1:an mot en Viper. Med ca 20s om jag minns rätt tom...fast frågan är ju om inte MC föraren var en bättre MC förare än vad bilföraren var bilförare

Superbike (samma tidning som Bike) gjorde ju ett likadant test på 80-talet någon gång mellan en Yamaha FZR1000 och en Lambo Countach. Lambon vann stort. Om jag minns rätt hade de hyrt in någon att köra mc:n, fast eventuellt var det Dackevall bakom antingen styret eller ratten.
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



MaZ skrev:
Du får ändra topic, jag trodde det skulle vara race mellan en Yamaha och en Ducati...


Trodde också det först!

Jag tycker att "tävlingen" utfördes på ett helt fel sätt. Detta är väl bara ett bevis på att Top Gear är mer Show än Go... De borde ju låtit var och en köra för sig och låtit båda köra flygande varv, alltså inte stillastående start. Hade de gjort så tror jag ärligt att MCn hade vunnit....han förlorade ju massa tid på att släppa Porschen och vika sig lite från spåret.

Hur mycket jag än gillar bilar så får man helt enkelt acceptera att motorcyklar är snabbare än bilar, iallafall när det gäller vanliga gatregistrerade bilar För en bil så är det ju så mycket att göra för att den ska bli konkurrenskraftig på bana, MCn är ju i princip färdig. Vad jag menar är att det är mindre skillnad på en rejshoj och en gathoj än vad det skiljer mellan en rejsbil och en gatbil.

F1 bilar är väl rätt så mycket snabbare än Moto GP hojarna tex, men det går ju inte att jämföra, F1 är ju något utöver det vanliga

_________________
Rachid Rachid
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Visst är motorcyklar i regel snabbare än bilar om man har riktiga förare. Men detta testet säger inte mycket sålänge dom ligger ivägen för varandra och hojen måste vika undan som sagt.

Men varför överhuvudtaget jämföra den värsta gathojen med en året runt porsche? En GT3:a hade väl varit bättre val isåfall.

BTW så ha denna filmen diskuterats innan här om jag inte minns fel.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Skrev det här på Zatzy för ett tag sedan och det gäller nog fortfarande. ---
Jag kör både hoj och bil.

Min hoj gör kvartsmilen på 10,4 och toppar 270 km/h standard (fabrikssiffror). Hur många här (på Zatzy) har en bil som knäcker det?

Race Yamaha R6orna ligger kring 1.22 på Mantorp (1.20 numera tydligen) vilket även en race-360 gör. Hur många här (på Zatzy) kör jämt med en raceprepparerad slicksförsedd Ferrari 360? En modern sporthoj ligger betydligt närmare racehojarna än vad en sportbil gör jämfört med racebilarna.

Att en bil i normalfallet är snabbare än en MC på kurvig väg hänger ihop med att en bil kan köra på 9/10 av max medan en hoj kan köra på högst 6-7/10. Det är nämligen så att en grussträng betyder "Wow, vilket ballt släpp jag fick" för bilföraren medan det betyder ett vitt kors för hojföraren. Körde själv ifrån en Honda sporthoj på Tungelstavägen för ett par månader sedan. Han sa sedan att han aldrig hade kört så fort någonsin på den vägen. Jag körde på 8/10 och han körde, om jag bedömmer lutet, på cirka 6/10. Det var vår och grusigt den dagen.
---

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lotus Samuel skrev:
Men varför överhuvudtaget jämföra den värsta gathojen med en året runt porsche? En GT3:a hade väl varit bättre val isåfall.

Eller en bil med samma nypris som hojen.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Röstade på R1.
Varför?
Jo för dom gånger jag sett Synsam Trophy så sätter dessa killar fina tider på banorna.


Men kan ha fel


//Performance

_________________
Erik Börnstedt
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag röstade på porschen..

ja det var ju rätt, men det var snuskigt jämt..

hade varit kul att set ett snitt på 10varv eller nått sånt..
tror nästan att det, om möjligt, hade blivit jämnare då..


vad gäller hoj åkare på gatan så verkar de flesta ha en tendens att kunna snacka en hel del..
sen bränner de i väg i 200+ på motovägen, eller kör på slangen bit, eller varför inte siter på styret och kör.. den oinvigde tänker WOW

sen blir det kringelikrok väg och vipps snorjärsen i bilen var före...
jag har egna erfarenheter..
dött lopp med en R1 på kringelikrok väg. med 110hk och 1000kg bil.. 5min tidigare åkte han på styret och stilade..

en rjält övertag över en 600 på kringelikrokväg. med en rostig bucklig 740 med 39000mil på mätaren. Orginal i chassi och blanka vinterdäck..


vart vill jag komma?

tror att det tekniskt svårar att uttnyttja en båge än en bil.
sen har det ju redan nämnts. jag kan ligga på gränsen, nosa på gränsen. det kan inte en båge.

hur som helst. tror jag en rutinerade förare båda hojjarna hade kört ifrån mig som ingen ting.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Spectre

Här sen Jan 2003
Inlägg: 32



Citera
Allmänt banåkaforum
Video: Vilken är snabbast...? R1 eller 996 C4?
3 besök senaste veckan (2312 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande