Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hårdare Krängningshämmare...?
<<   1, 2
15 besök senaste veckan (9267 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vad man lätt missar när man jämför mellan bil hit och bil dit är att det just inte är samma bil samt att de kan ha haft olika fjädrar.

Det är ju som tidigare nämts i tråden det totala krängningsmotståndet från SAMTLIGA fjädrar som spelar roll. (Ja, fjädern på innersidan i kurvan ger ett krängningsmotstånd den oxå... )
Så det är nog möjligt att få till en Golf vettigt både utan och med främre/bakre krängare. Dock lär de bete sig ganska olika på vägen, rakt fram.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Tar vi en ren std FWD bil med kräng bak och fram så är de från start understyrda pga att Ture Svendom skall fixa att köra bilen om det släpper lite. Han gör i brallan om häcken kommer farande.
Detta betyder att bilen har ett större grepp bak än fram, allså det är framändan som styr hur fort det går att åka. Skickar vi nu den främre krängningshämmare i omloppsbana runt jorden kommer mer av krängning tas bak, allså bakändan får mer av viktförsjutningen. Men bilen kommer kränga mer och pga detta så går ytter fram hjul mot possetiv camber som kan medföra att greppet i alla fall kan blir sämre.
Hmm då styvar vi istället upp bak med grövre hämmare, då har vi lagt mer av viktförstutingen bak pluss att krängningen har minskat. Bra va??? Hmm nu inträffar nästa aber när vi styvade upp bilfa... bak så lätter inner bakhjul fram moderjord. Detta medförde att bakändan inte kan ta mer av krängningen utan ytterframhjul får resten av viktförstjutingen. Vad gör nu???
Jo mer gummi i backen på framändan för att öka greppet där samtidigt som vi lägger på mer krängre farm eller minskar bak.
Nu är bilen i bästa fall neutral och det spelar i prinsip ingen roll vilken krängre, bak e fram, vi gör justerbar vi uppnår samma mål om bilen behöver bli lite över/understyr.

Vad gäller Golv, förmodligen I eller II eller kanske III, och rallybilar har jag hört att på grus åker man utan krängre bak. Och man hänger dit en bak när man åker asfalt med bilen. Men precis samma fenomen får man om man har kränger fram på grus och tar bort en på asfalt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Allmänt banåkaforum
Hårdare Krängningshämmare...?
<<   1, 2
15 besök senaste veckan (9267 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande