Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... , 23, 24, 25   >>
113 besök senaste veckan (57881 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Spjället ska väl blöda ut laddtryck när du har kommit över en viss nivå, i detta fall 0.2 bar?

Är det för att kompressorn är överdrevad i kittet?

Hur styrs laddtrycket egentligen?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Det är väl en bypass-ventil och ingen "wastegate"?

Laddtrycket baseras på drevningen och ventilen är bara för att avlasta kompressorn så den inte behöver jobba när man kör lugnt. Eller har jag fel?

Har du provtryckt inloppssystemet mha tryckluft?

_________________
S Örnberg
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Felpost

_________________
S Örnberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



St3v3 skrev:
Det är väl en bypass-ventil och ingen "wastegate"?

Laddtrycket baseras på drevningen och ventilen är bara för att avlasta kompressorn så den inte behöver jobba när man kör lugnt. Eller har jag fel?

Har du provtryckt inloppssystemet mha tryckluft?


Ja exakt, drevningen avgör ju max laddtryck, denna ska väl stänga nära vakuumet upphör och övergår till ladd.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
erikjakan skrev:
St3v3 skrev:
Det är väl en bypass-ventil och ingen "wastegate"?
Laddtrycket baseras på drevningen och ventilen är bara för att avlasta kompressorn så den inte behöver jobba när man kör lugnt. Eller har jag fel?
Har du provtryck inloppssystemet mha tryckluft?

Ja exakt, drevningen avgör ju max laddtryck, denna ska väl stänga nära vakuumet upphör och övergår till ladd.


Stämmer, enkel konstruktion där remhjulet avgör laddtrycket. Inget vakuum=stängt spjäll på ventilen. Ventilen bara till för att släppa ut trycket när man släpper gasen.
Systemet provtryckt, inga läckage...

_________________
Patrik Skoog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Patrik Skoog skrev:
erikjakan skrev:
St3v3 skrev:
Det är väl en bypass-ventil och ingen "wastegate"?
Laddtrycket baseras på drevningen och ventilen är bara för att avlasta kompressorn så den inte behöver jobba när man kör lugnt. Eller har jag fel?
Har du provtryck inloppssystemet mha tryckluft?

Ja exakt, drevningen avgör ju max laddtryck, denna ska väl stänga nära vakuumet upphör och övergår till ladd.


Stämmer, enkel konstruktion där remhjulet avgör laddtrycket. Inget vakuum=stängt spjäll på ventilen. Ventilen bara till för att släppa ut trycket när man släpper gasen.
Systemet provtryckt, inga läckage...


Är det rätt drevat för kompressorn?

Dem skruvarna som du ringade in där på förra sidan, dem är bara åtdragna när klockan är utan vakuum och spjället är stängt mot sitt säte. (tror jag)

Hur skulle den kunna vara feljusterad om det är stängt med 0 vakuum nu?

Vad ska den ladda men allt korret? Vad är det för kompressor?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
erikjakan skrev:

Är det rätt drevat för kompressorn?
Dem skruvarna som du ringade in där på förra sidan, dem är bara åtdragna när klockan är utan vakuum och spjället är stängt mot sitt säte. (tror jag)
Hur skulle den kunna vara feljusterad om det är stängt med 0 vakuum nu?
Vad ska den ladda men allt korret? Vad är det för kompressor?


Hej Erik,
Vad menar du med rätt drevat? -ESS skickar med två hjul, ett standard och ett som man skall vara lite "försiktig med" Det är dessa jag använt. Hela kittet är köpt till en M54B30.

Precis, skruvarna skall spännas åt när klockan är utan vakuum och spjället stängt. Det jag märkte när jag tog av allt var att skruvarna glidit i fästet, troligen inte varit spänt nog. Men eftersom spjället är fjäderbelastat mot "stängt läge" så borde detta inte spela någon roll avseende läckage precis som du skriver.

Kompressorn är en "Custom ESS Spec Lysholm 1.6L Twin Screw supercharger unit" och skall ladda 0.5-0.6 bar.

_________________
Patrik Skoog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Patrik Skoog skrev:
erikjakan skrev:

Är det rätt drevat för kompressorn?
Dem skruvarna som du ringade in där på förra sidan, dem är bara åtdragna när klockan är utan vakuum och spjället är stängt mot sitt säte. (tror jag)
Hur skulle den kunna vara feljusterad om det är stängt med 0 vakuum nu?
Vad ska den ladda men allt korret? Vad är det för kompressor?


Hej Erik,
Vad menar du med rätt drevat? -ESS skickar med två hjul, ett standard och ett som man skall vara lite "försiktig med" Det är dessa jag använt. Hela kittet är köpt till en M54B30.

Precis, skruvarna skall spännas åt när klockan är utan vakuum och spjället stängt. Det jag märkte när jag tog av allt var att skruvarna glidit i fästet, troligen inte varit spänt nog. Men eftersom spjället är fjäderbelastat mot "stängt läge" så borde detta inte spela någon roll avseende läckage precis som du skriver.

Kompressorn är en "Custom ESS Spec Lysholm 1.6L Twin Screw supercharger unit" och skall ladda 0.5-0.6 bar.


Jag förstår, jag menar, dem kan ju ha skickat fel hjul?

Räkna ut teoretiskt laddtryck med den drevning du har nu tycker jag.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
erikjakan skrev:
Jag förstår, jag menar, dem kan ju ha skickat fel hjul?
Räkna ut teoretiskt laddtryck med den drevning du har nu tycker jag.


just det, ja får kolla med Amerikanarna!

_________________
Patrik Skoog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Patrik Skoog skrev:
erikjakan skrev:
Jag förstår, jag menar, dem kan ju ha skickat fel hjul?
Räkna ut teoretiskt laddtryck med den drevning du har nu tycker jag.


just det, ja får kolla med Amerikanarna!


Njääääe, mät hjulen istället o posta här 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Dags att testa igen. Allt genomgånget i jakten på lågt laddtryck. Spjället justerat i "blow off" ventilen och allt tätas nu med loctite flänstätning, även mot toppen. Passade på att göra oljebyte i kompressorn när allt var av. Kompressorn nu på plats, uppstart imorgon när flänstätningen härdat.


_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Hur gick det????

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Hur gick det????


Summerat: - åt helvete

Lite mer utvecklat: Testade annat remhjul, ny rem, kollade remspänning, ventilen stänger, inget läckage, allt är tätt hela vägen... men inget mer laddtryck, både under torrgas och på vägen.
Utväxling som den skall vara från ESS, de har även slut på idéer liksom andra jag pratat med. Har beställt mekanisk mätare för att mäta laddtrycket så jag kan utesluta att den inbyggda MAP sensorn i ECU:n visar fel.

Jag har en grävmaskin, tankarna går mot att larva ut, gräva ett stort hål och hölja igen ....alternativet att jag byter plats på E30:n och Z:an så jag får köra i sommar.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Patrik Skoog skrev:
Christian Jansson skrev:
Hur gick det????


Summerat: - åt helvete

Lite mer utvecklat: Testade annat remhjul, ny rem, kollade remspänning, ventilen stänger, inget läckage, allt är tätt hela vägen... men inget mer laddtryck, både under torrgas och på vägen.
Utväxling som den skall vara från ESS, de har även slut på idéer liksom andra jag pratat med. Har beställt mekanisk mätare för att mäta laddtrycket så jag kan utesluta att den inbyggda MAP sensorn i ECU:n visar fel.

Jag har en grävmaskin, tankarna går mot att larva ut, gräva ett stort hål och hölja igen ....alternativet att jag byter plats på E30:n och Z:an så jag får köra i sommar.


Hojta till om du vill ha hjälp, jag kan komma förbi och ta med lite mätare så kan vi labba lite.
//Alex

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Patrik Skoog skrev:

Summerat: - åt helvete


Men, vad f...n?!!?

Låter som en bra idé att dubbelkolla med annan tryckmätare - det handlar ju om en mekanisk pump, liksom? Riktigt mysko!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Hur sitter remhjulet ihop med "skruvarna" i kompressordelen? Något där som inte funkar som det ska? Trasig splines eller nåt?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Kom igen Skoog!! Bara att gräva vidare (i bilen, inte på tomten).💪🏼

_________________
Rikard Ahlin
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Kollat så gasspjället öppnar helt?

Komptest?

_________________
S Örnberg
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Christian Jansson skrev:
Patrik Skoog skrev:

Summerat: - åt helvete


Men, vad f...n?!!?

Låter som en bra idé att dubbelkolla med annan tryckmätare - det handlar ju om en mekanisk pump, liksom? Riktigt mysko!


Håller nog med om detta med mekaniken. Sällan krånglar ett järnspett... typ.

Tror också på ett mätfel i någon givare/sensor?

_________________
Magnus Falk
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Tack för alla ideer -har kollat allt som nämns, (tyvärr). Ibland finns det många finesser på ett järnspett tydligen

Lite förenklat så ser konstruktionen ut såhär:


Film snutt:
https://www.youtube.com/shorts/xD5BfQRTtxk

Gaspådrag:
https://www.youtube.com/watch?v=95jN44vIktc

Hoppas på sensorfel, skall ta tag i detta! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... , 23, 24, 25   >>
113 besök senaste veckan (57881 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande