Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25
113 besök senaste veckan (57881 totalt)
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Ingen bränsletrycksmätare att jämföra med?

_________________
S Örnberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Även om MAP visat fel och det blir laddtryck så skulle bilen gett effekt, dvs gått snålt på varv.

Om den inte ger ladd med en extern mekanisk mätare, då måste det vara fel på kompressor eller jätteläckage nånstans.

Jag hade gjort en plåt till spjället och pluggat det hålet, är slangarna till spjället rätt kopplade?
Edit, Alternativt naja fast spjället och torrvarva, det borde ge utslag direkt.

Har du fått rätt kompressor? Den är inte för liten och bottnad?

Mvh

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
erikjakan skrev:
Även om MAP visat fel och det blir laddtryck så skulle bilen gett effekt, dvs gått snålt på varv.
Om den inte ger ladd med en extern mekanisk mätare, då måste det vara fel på kompressor eller jätteläckage nånstans.
Jag hade gjort en plåt till spjället och pluggat det hålet, är slangarna till spjället rätt kopplade?
Edit, Alternativt naja fast spjället och torrvarva, det borde ge utslag direkt.
Har du fått rätt kompressor? Den är inte för liten och bottnad?
Mvh


Tack för tips, skall tillverka en plåt och plugga samt mäta med extern mätare. I övrigt är allt rätt kopplat, rätt remhjul, läcktestat, rätt kompressor med mera.

_________________
Patrik Skoog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Jag hade börjat med att blocka den med en najtråd, alternativt koppla ur styrslangen till den bara.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Patrik Skoog skrev:
Tack för alla ideer -har kollat allt som nämns, (tyvärr). Ibland finns det många finesser på ett järnspett tydligen

Lite förenklat så ser konstruktionen ut såhär:


Film snutt:
https://www.youtube.com/shorts/xD5BfQRTtxk

Gaspådrag:
https://www.youtube.com/watch?v=95jN44vIktc

Hoppas på sensorfel, skall ta tag i detta! thumbs up


Är laddtryck den i mitten till höger? Går det att ändra skalan så man ser vakuum också?

Edit: ser nu att det står -0,6 osv ovanför stapeln på tomgång

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Felsökningen fortsätter, tillverkade en alu-platta och tätade hålet för by-pass ventilen samt pluggade hålet på kompressorsidan. Med detta så finns det inga möjligheter till läckage eller felkällor mellan trycksidan på kompressorn och motorn.

Köpte också en mekanisk tryckmätare och kopplade in den med en T-koppling mot MAP sensorn i ECU:n



"Tyvärr" så stämde den mekaniska mätaren med MAP sensorn i ECU. "Tyvärr" så håller by-pass ventilen tätt då det blev ingen skillnad i laddtryck med allt pluggat.

Slut på ideer, måste vara själva kompressorn som har någon form av internt fel. Skall kontakta ESS och se hur den diskussionen går.

_________________
Patrik Skoog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Vad sjutton, skumt som fasen...

"Det som inte dödar en, härdar en". Se ljuset av detta. Snart är du hård som diamant.

Håller med, med allt bortpluggat så är ju till slut den enda möjligheten att kompressorn läker internt som ett såll, och helt enkelt aldrig bygger något laddtryck. Det som ligger närmast att tänka sig är ju lobernas tolerans mot huset?

_________________
Magnus Falk
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Jävligt skumt alltså, och du är 100% säker på att utväxlingen är korrekt?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Jepp, drevningen har ESS bekräftat rätt. 85mm på kompressorn och 135mm org E46 på veven. Skall ge minst 0,5bar. Kittet är köpt till M54B30, helt anpassat till den motorn.

Glada nyheter, ESS bekräftade nyss att de kommer byta ut min kompressor till en helt ny. Misstänker också något internt fel. Bra så långt!

Kittet på bänken igen, smidigt att ta av efter att par gånger. 15 min!


Ny är beställd av ESS och så skall jag få iväg denna i veckan.

_________________
Patrik Skoog
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Skönt att de hjälper till! Måste ju nästan vara det tycker man...

Hör av dig om du behöver hjälp att skicka!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148



Sitter remmen rätt på remskivan så att kompressorn snurrar år rätt håll

_________________
Andreas Näsman
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
adde78 skrev:
Sitter remmen rätt på remskivan så att kompressorn snurrar år rätt håll


Hej, om rotationsriktningen skall förändras får remmen korsas till en "åtta". Så det är svårt att få fel. Men däremot kan man baserat på hur mycket tryck den producerar undra om den är felbyggd internt. Men men... en ny är förhoppningsvis snart på väg.

_________________
Patrik Skoog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Hoppas att det löser sig på direkten när du får din nya kompressor.

Det enda jag kan tänka mig som kan vara "internt felbyggt" är att toleransen mellan lober och hus är för stor, vilket som jag ser det bara kan bero på:

1) Toleransslipningen av huset, så det blivit "för stort" för loberna?
2) Toleransslipningen av loberna, som blivit "för små" för huset?
3) CC avståndet mellan loberna har blivit för kort, och då ligger loberna för långt ifrån huset?


_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25
113 besök senaste veckan (57881 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande