Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Olika bud om servicekostnaden för Porsche 964
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6895 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Många säger ju att 996'an är byggd för att man ska få lägre servicekostnader än tidigare bilar. Men jag har också hört från racingfolk att det är betydligt enklare och billigare att ha en 964 som hobbyräserbil. Hur ligger det till egentligen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



996'an är väl framförallt billigare att tillverka jämfört med tidigare modeller?
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10152



om jag förstått det hela rätt är 964:ans dyraste servicepunkt en ventiljustering var 2000 mil. I övrigt är väl de luftkylda 911 ganska billiga i servicekostnader förutom att oljemängden är stor och de dubbla tändstiften som sitter lite klurigt till innerst.

_________________
Anders Hansson
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



Magnus Thomé skrev:
Många säger ju att 996'an är byggd för att man ska få lägre servicekostnader än tidigare bilar. Men jag har också hört från racingfolk att det är betydligt enklare och billigare att ha en 964 som hobbyräserbil. Hur ligger det till egentligen?


996an är klart billigare att serva och driva runt som vardagsbil än 964. Som räserbil vet jag inte.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Vilken 996:a pratar man om?

Man ska ha i åtanke att alla 996:or forutom Turbo och GT-modeller har (semi)våtsump och får såleddes inte bestyckas med slicks (då ryker garantin och i värsta fall motorn), så det är frågan om hur pass "räserbil" man vill använda den som.

Rent tekniskt så är 996 motorer bättre byggda och mer tillförlitliga än sina luftkylda föregångare, men själva ventiljustering är något som man kan göra själv om man har lite tid.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan K
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 23



964 är i varje fall mkt roligare att köra...

_________________
/Johan Kolmodin

Porsche 964 RS 92
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Tror att eventuella skillnader i servicekostnad försvinner när man tittar på totalkostnaden.

Titta på startlistan klass 1 i Porsche Club Racing, väldigt få 996:or.
Mycket kunskap finns om att rejsa 964 och 993, finns många race klara bilar och mycket reservdelar.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Staffan Bergholm skrev:
Tror att eventuella skillnader i servicekostnad försvinner när man tittar på totalkostnaden.

Titta på startlistan klass 1 i Porsche Club Racing, väldigt få 996:or.


Det är nog sant. Men det verkar ibland som många inte anser 996 som en riktig porsche. Jag får ofta höra att jag inte har en riktig porsche. thumbs down

Sen angående att 996 inte tål r-däck och slicks kan man ju ordna själv för 800-900:- plus ny olja.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Lotus Samuel skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Tror att eventuella skillnader i servicekostnad försvinner när man tittar på totalkostnaden.

Titta på startlistan klass 1 i Porsche Club Racing, väldigt få 996:or.


Det är nog sant. Men det verkar ibland som många inte anser 996 som en riktig porsche. Jag får ofta höra att jag inte har en riktig porsche. thumbs down

Sen angående att 996 inte tål r-däck och slicks kan man ju ordna själv för 800-900:- plus ny olja.


Bara så att det inte blir några missuppfattningar, jag menade inte att en 996:a inte är något att rejsa med.
För mig är startlistan för PCSR en indikation på pris/prestanda för att rejsa en Porsche i klass 1, det var det jag försökte förmedla.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Ur ett strikt service kostnads perspektiv är en 996 billigare att ha jmft gammalt skrot.
En "vanlig" service är ungefär BMW Solna pengar.
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Den här bilen fick jag förmånen att köra runt ön där jag bor.
Ägaren hade haft den inne på service o gick på runt 10-12tkr sisodär.
Men, vem bryr sig egentligen?
Öppet filter, cuprör, lite pillrad motor.
otroligt skoj!

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Staffan Bergholm skrev:
Lotus Samuel skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Tror att eventuella skillnader i servicekostnad försvinner när man tittar på totalkostnaden.

Titta på startlistan klass 1 i Porsche Club Racing, väldigt få 996:or.


Det är nog sant. Men det verkar ibland som många inte anser 996 som en riktig porsche. Jag får ofta höra att jag inte har en riktig porsche. thumbs down

Sen angående att 996 inte tål r-däck och slicks kan man ju ordna själv för 800-900:- plus ny olja.


Bara så att det inte blir några missuppfattningar, jag menade inte att en 996:a inte är något att rejsa med.
För mig är startlistan för PCSR en indikation på pris/prestanda för att rejsa en Porsche i klass 1, det var det jag försökte förmedla.


Nej nej... jag missuppfattade inte dig. Jag håller med dig där helt klart. Jag skrev bara vad jag hört från andra.
Skulle jag bygga räserbil skulle jag nog valt en 964 eller ännu äldre.
Jag tycker det är roligare när man är snabb med "gammal skit".

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Anders Kaarle skrev:

Ägaren hade haft den inne på service o gick på runt 10-12tkr sisodär.
Men, vem bryr sig egentligen?


Är det varje 2000mila-service det kostar den summan?

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Har för mig att det är varannan service med ventiljustering.
Sen hittar verkstaden alltid ngt annat så det blir väl ungefär samma summa alltid :-(
Ännu äldre 911or går det att göra mer själv på.

Mvh

Anders



Är det varje 2000mila-service det kostar den summan?[/quote]
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Anders Larsson skrev:
Anders Kaarle skrev:

Ägaren hade haft den inne på service o gick på runt 10-12tkr sisodär.
Men, vem bryr sig egentligen?


Är det varje 2000mila-service det kostar den summan?


Kommer inte ihåg vad servicen kostar men har för mig att den är i den storleksordningen.

I servicen ingår som sagt tidigare ventiljustering (och bromsvätskebyte tror jag).
I vilket fall så vet jag att ventiljusteringen står för den stora delen av kostnaden.
Jag justerade mina ventiler för första gången i vintras, det tog en helg men då tog jag väldigt god tid på mig. Nästa gång räknar jag med att det tar 4-8 timmar, själva justeringen gör man på 1 timme.

Jag kommer att fortsätta med att justera ventilerna varje vinter och när det är dags för service ser jag bara till att det arbetet exkluderas från jobblistan tillsammans med olje- och bromsvätskebyte.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Anders Kaarle skrev:
Har för mig att det är varannan service med ventiljustering.
Sen hittar verkstaden alltid ngt annat så det blir väl ungefär samma summa alltid :-(
Ännu äldre 911or går det att göra mer själv på.

Mvh

Anders



Är det varje 2000mila-service det kostar den summan?
[/quote]

På min 964 turbo är det ventiljustering var 2.000:e mil, ganska säker på att det är så för alla 964:or.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:

På min 964 turbo är det ventiljustering var 2.000:e mil, ganska säker på att det är så för alla 964:or.


din 964 turbo har 930 motor, dvs. samma sorts gammaldagsmotor so har funnits sen början av 70-talet. Sugis 964:or har 3.6-liters motor med dubbeltändning som är en nyare generation.

I vilket fall som helst så borde inte servicekostnader skilja så himla mkt. mellan 964 och 996 men jag kan slå vad om att 996:ornas motorer kan gå längre mellan renoveringar pga. vattenkylning.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



I have been told that the 996 was cheaper than the older models in case of body damage, the panels/body parts are apparently cheaper should you need to replace something completly.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



VincentM skrev:
I have been told that the 996 was cheaper than the older models in case of body damage, the panels/body parts are apparently cheaper should you need to replace something completly.


Vilket främst beror på större tillverkningsvolym - i princip hela främre 60%:en av 996:ans och 986:ans kaross är ju identisk.

_________________
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



Hej.
996:an (I mitt fall en GT3:a) är tycker jag förhållandevis billig att serva. Jag hade en M3-97 innan och en inspektion 2 på den var ju så man låg sömnlös i flera nätter. (i förhållande till vad bilen var värd). GT3:an kostar snudd på mindre att serva än M3:an, iallafall kostar den inte mer.

Sen har jag oxå fått ett bra förtroende för Porsche verkstäderna. Jag vet inte vad ni har för uppfattning men det är ju värt en hel del oxå om man kan lita på att det blir bra gjort. BMW tycker jag misssköter sig lite och ser inte värdet i en kund lika bra som Porsche gör. Tex så körde dom 10 mil med min M3:a på en inspektion 1. Lite väl låååångt...

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



PatrikT skrev:
Hej.

Sen har jag oxå fått ett bra förtroende för Porsche verkstäderna. Jag vet inte vad ni har för uppfattning men det är ju värt en hel del oxå om man kan lita på att det blir bra gjort. BMW tycker jag misssköter sig lite och ser inte värdet i en kund lika bra som Porsche gör. Tex så körde dom 10 mil med min M3:a på en inspektion 1. Lite väl låååångt...


This is a very good point, I also feel I have more trust in my expensive Porsche mech than I had in the BMW guys were you are treated like a number on a list, but as usual it really depends on where you go, some BMW shops are much better than others.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Allmänt banåkaforum
Olika bud om servicekostnaden för Porsche 964
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande