Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Olika bud om servicekostnaden för Porsche 964 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6895 totalt) |
Många säger ju att 996'an är byggd för att man ska få lägre servicekostnader än tidigare bilar. Men jag har också hört från racingfolk att det är betydligt enklare och billigare att ha en 964 som hobbyräserbil. Hur ligger det till egentligen?
_________________ Magnus Thomé |
||||||
om jag förstått det hela rätt är 964:ans dyraste servicepunkt en ventiljustering var 2000 mil. I övrigt är väl de luftkylda 911 ganska billiga i servicekostnader förutom att oljemängden är stor och de dubbla tändstiften som sitter lite klurigt till innerst.
_________________ Anders Hansson |
||||||
996an är klart billigare att serva och driva runt som vardagsbil än 964. Som räserbil vet jag inte. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Vilken 996:a pratar man om?
Man ska ha i åtanke att alla 996:or forutom Turbo och GT-modeller har (semi)våtsump och får såleddes inte bestyckas med slicks (då ryker garantin och i värsta fall motorn), så det är frågan om hur pass "räserbil" man vill använda den som. Rent tekniskt så är 996 motorer bättre byggda och mer tillförlitliga än sina luftkylda föregångare, men själva ventiljustering är något som man kan göra själv om man har lite tid. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Tror att eventuella skillnader i servicekostnad försvinner när man tittar på totalkostnaden.
Titta på startlistan klass 1 i Porsche Club Racing, väldigt få 996:or. Mycket kunskap finns om att rejsa 964 och 993, finns många race klara bilar och mycket reservdelar. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Det är nog sant. Men det verkar ibland som många inte anser 996 som en riktig porsche. Jag får ofta höra att jag inte har en riktig porsche. Sen angående att 996 inte tål r-däck och slicks kan man ju ordna själv för 800-900:- plus ny olja. |
||||||
Bara så att det inte blir några missuppfattningar, jag menade inte att en 996:a inte är något att rejsa med. För mig är startlistan för PCSR en indikation på pris/prestanda för att rejsa en Porsche i klass 1, det var det jag försökte förmedla. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Nej nej... jag missuppfattade inte dig. Jag håller med dig där helt klart. Jag skrev bara vad jag hört från andra. Skulle jag bygga räserbil skulle jag nog valt en 964 eller ännu äldre. Jag tycker det är roligare när man är snabb med "gammal skit". |
||||||
Har för mig att det är varannan service med ventiljustering.
Sen hittar verkstaden alltid ngt annat så det blir väl ungefär samma summa alltid :-( Ännu äldre 911or går det att göra mer själv på. Mvh Anders Är det varje 2000mila-service det kostar den summan?[/quote] |
||||||
Kommer inte ihåg vad servicen kostar men har för mig att den är i den storleksordningen. I servicen ingår som sagt tidigare ventiljustering (och bromsvätskebyte tror jag). I vilket fall så vet jag att ventiljusteringen står för den stora delen av kostnaden. Jag justerade mina ventiler för första gången i vintras, det tog en helg men då tog jag väldigt god tid på mig. Nästa gång räknar jag med att det tar 4-8 timmar, själva justeringen gör man på 1 timme. Jag kommer att fortsätta med att justera ventilerna varje vinter och när det är dags för service ser jag bara till att det arbetet exkluderas från jobblistan tillsammans med olje- och bromsvätskebyte. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
På min 964 turbo är det ventiljustering var 2.000:e mil, ganska säker på att det är så för alla 964:or. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
din 964 turbo har 930 motor, dvs. samma sorts gammaldagsmotor so har funnits sen början av 70-talet. Sugis 964:or har 3.6-liters motor med dubbeltändning som är en nyare generation. I vilket fall som helst så borde inte servicekostnader skilja så himla mkt. mellan 964 och 996 men jag kan slå vad om att 996:ornas motorer kan gå längre mellan renoveringar pga. vattenkylning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Vilket främst beror på större tillverkningsvolym - i princip hela främre 60%:en av 996:ans och 986:ans kaross är ju identisk. _________________ |
||||||
Hej.
996:an (I mitt fall en GT3:a) är tycker jag förhållandevis billig att serva. Jag hade en M3-97 innan och en inspektion 2 på den var ju så man låg sömnlös i flera nätter. (i förhållande till vad bilen var värd). GT3:an kostar snudd på mindre att serva än M3:an, iallafall kostar den inte mer. Sen har jag oxå fått ett bra förtroende för Porsche verkstäderna. Jag vet inte vad ni har för uppfattning men det är ju värt en hel del oxå om man kan lita på att det blir bra gjort. BMW tycker jag misssköter sig lite och ser inte värdet i en kund lika bra som Porsche gör. Tex så körde dom 10 mil med min M3:a på en inspektion 1. Lite väl låååångt... _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||||
This is a very good point, I also feel I have more trust in my expensive Porsche mech than I had in the BMW guys were you are treated like a number on a list, but as usual it really depends on where you go, some BMW shops are much better than others. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Allmänt banåkaforum Olika bud om servicekostnaden för Porsche 964 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6895 totalt) |