Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Olika bud om servicekostnaden för Porsche 964
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6895 totalt)
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

PatrikT skrev:
Hej.
Tex så körde dom 10 mil med min M3:a på en inspektion 1. Lite väl låååångt...


Vilka svin! Brände de runt på stan under en service?
Hur lång tid var bilen inne på service o kunde de förklara varför den gått 10 mil?

_________________
Jan Å
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



Sportbilsentusiasten skrev:
PatrikT skrev:
Hej.
Tex så körde dom 10 mil med min M3:a på en inspektion 1. Lite väl låååångt...


Vilka svin! Brände de runt på stan under en service?
Hur lång tid var bilen inne på service o kunde de förklara varför den gått 10 mil?


Jag lämnade bilen på morgonen (kollade mätaren) och hämtade den på kvällen. När jag hämtade bilen sa serviceteknikern att de "tagit en sväng" för att kollat att allt är ok. -"det är ju inte varje dag vi har en M3 SMG i verkstaden" sa han. Det är ju ioförsig bra att dom gör det eftersom det är lätt att bli hemmablind i sin egen bil, men då tänker man sig mer att dom ska köra typ 5km-1mil eller nått. När jag såg att dom kört 10mil blev jag skitförbannad (förståss) och sprang in igen och undrade va fan dom sysslade med. Han stod bara undrande och påstod att jag måste läst av mätaren fel innan servicen, så jag bad han dra åt helv--e.

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



PatrikT skrev:
Sen har jag oxå fått ett bra förtroende för Porsche verkstäderna. Jag vet inte vad ni har för uppfattning men det är ju värt en hel del oxå om man kan lita på att det blir bra gjort. BMW tycker jag misssköter sig lite och ser inte värdet i en kund lika bra som Porsche gör. Tex så körde dom 10 mil med min M3:a på en inspektion 1. Lite väl låååångt...


Det där varierar nog mer mellan olika verkstäder än mellan märkena tror jag. Skulle det passat, hade jag mer än gärna lämnat Porschen till min "gamla" BMW verkstad (Jarls i Helsingborg). Å andra sidan gör troligen JTI Motorsport ett minst lika bra jobb.

Möjligen har jag mindre förtroende för de stora märkesvärkstäderna än för mindre, oberoende serviceverkstäder.
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Kamrat hade aktiverat ett tracking system på sin M3a när han skickade in den på service.
Den hade gått 12 mil.
och 189 km/h som snabbast.....
Det blev en process av det som slutade med att verkstaden betalade en summa pengar.

Mvh

Anders
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



Dan Hovang skrev:


Det där varierar nog mer mellan olika verkstäder än mellan märkena tror jag. Skulle det passat, hade jag mer än gärna lämnat Porschen till min "gamla" BMW verkstad (Jarls i Helsingborg). Å andra sidan gör troligen JTI Motorsport ett minst lika bra jobb.

Möjligen har jag mindre förtroende för de stora märkesvärkstäderna än för mindre, oberoende serviceverkstäder.


Jag håller med dig. De mindre känns lite bättre. Jag servade min M3:a hos en "riktig" BMW handlare. Jag har hört liknande historier om folk som servat sina bilar på BMW Group i Solna som väl är störst i landet?

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Anders Kaarle skrev:
Kamrat hade aktiverat ett tracking system på sin M3a när han skickade in den på service.
Den hade gått 12 mil.
och 189 km/h som snabbast.....
Det blev en process av det som slutade med att verkstaden betalade en summa pengar.

Mvh

Anders


I Stockholmsområdet? Vet att en kompis mötte sin M3 Cab på fullt ställ runt ankdamsrondellen i Solna när bilen var inne för service... Kanske inte behöver berätta var bilen servades?
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Johan Wagréus skrev:
Anders Kaarle skrev:
Kamrat hade aktiverat ett tracking system på sin M3a när han skickade in den på service.
Den hade gått 12 mil.
och 189 km/h som snabbast.....
Det blev en process av det som slutade med att verkstaden betalade en summa pengar.

Mvh

Anders


I Stockholmsområdet? Vet att en kompis mötte sin M3 Cab på fullt ställ runt ankdamsrondellen i Solna när bilen var inne för service... Kanske inte behöver berätta var bilen servades?


Det var väl troligvis samma verkstad.
Jag handlar reservdelar där, men skulle inte använda deras verkstad.
För stort, för opersonligt, inget engamang.
Kundgruppen kanske är tjänstebilsåkare med noll intresse/kunskap i sin bil och tjänsten dom köper vilket resulterar att verkstaden inte behöver anstränga sig.

Mvh

Anders
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Staffan Bergholm skrev:
Titta på startlistan klass 1 i Porsche Club Racing, väldigt få 996:or.


Anledningen till att det är få 996:or i MPC är att den helt enkelt inte klassar in konkurenskraftigt. Serviskostnaden har nog inget med det att göra. Körs klassindelningen om så är jag säker på att antalet 996 ökar. Förr eller senare blir dom tvugna att ändra, såvida det inte är historisk racing dom vill syssla ned.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



höfläkt skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Titta på startlistan klass 1 i Porsche Club Racing, väldigt få 996:or.


Anledningen till att det är få 996:or i MPC är att den helt enkelt inte klassar in konkurenskraftigt. Serviskostnaden har nog inget med det att göra. Körs klassindelningen om så är jag säker på att antalet 996 ökar. Förr eller senare blir dom tvugna att ändra, såvida det inte är historisk racing dom vill syssla ned.


Menade inte att det berodde på servicekostnaden utan totalkostnaden, men precis som du skriver så kanske inte de heller är hela sanningen med tanke på hur regelverket ser ut.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



höfläkt skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Titta på startlistan klass 1 i Porsche Club Racing, väldigt få 996:or.


Anledningen till att det är få 996:or i MPC är att den helt enkelt inte klassar in konkurenskraftigt. Serviskostnaden har nog inget med det att göra. Körs klassindelningen om så är jag säker på att antalet 996 ökar. Förr eller senare blir dom tvugna att ändra, såvida det inte är historisk racing dom vill syssla ned.



Stämmer nog bra när det gäller GT3. På Knutstorp så fick Christer Pernvall ärva min sista jeepdunk med bensin. Han vägde sin 996 GT3 innan tidskvalet och var för lätt trots att dagen startade med full tank.

Men en "vanlig" 996:a på 300hk skall väga 300hk x 4kg/hk = 1200kg med förare och måste lättas ganska mycket för att nå den vikten.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN skrev:
höfläkt skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Titta på startlistan klass 1 i Porsche Club Racing, väldigt få 996:or.


Anledningen till att det är få 996:or i MPC är att den helt enkelt inte klassar in konkurenskraftigt. Serviskostnaden har nog inget med det att göra. Körs klassindelningen om så är jag säker på att antalet 996 ökar. Förr eller senare blir dom tvugna att ändra, såvida det inte är historisk racing dom vill syssla ned.



Stämmer nog bra när det gäller GT3. På Knutstorp så fick Christer Pernvall ärva min sista jeepdunk med bensin. Han vägde sin 996 GT3 innan tidskvalet och var för lätt trots att dagen startade med full tank.

Men en "vanlig" 996:a på 300hk skall väga 300hk x 4kg/hk = 1200kg med förare och måste lättas ganska mycket för att nå den vikten.


Det går ju t o m en 996 i klass 2...

Eftersom reglementet är baserat på kg/hk så har jag svårt se hur det skulle missgynna just 996!

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Pär Hylander skrev:


Det går ju t o m en 996 i klass 2...

Eftersom reglementet är baserat på kg/hk så har jag svårt se hur det skulle missgynna just 996!



Senaste pcsr tävlingen på gelleråsen så var det en gt3 som låg på samma sekund(1,13) som vinnarbilarna i klass1, så med lite inställningar och annat så bör väl gt3 också vara en vinnarbil?
Kanske att det är svårare att köra riktigt fort med en dyr gt3 än med en äldre 911?
996 bör ju vara överlägsen alla andra porschar om vikt effekt förhållandet är detsamma

_________________
Andreas Zolnir
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Pär Hylander skrev:


Det går ju t o m en 996 i klass 2...

Eftersom reglementet är baserat på kg/hk så har jag svårt se hur det skulle missgynna just 996!


The 996 in klass 2 is the heaviest car in the PCSR series, it's tough on Swedish twisty tracks. I am curious to see how it goes on Anderstorp.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



VincentM skrev:
Pär Hylander skrev:


Det går ju t o m en 996 i klass 2...

Eftersom reglementet är baserat på kg/hk så har jag svårt se hur det skulle missgynna just 996!


The 996 in klass 2 is the heaviest car in the PCSR series, it's tough on Swedish twisty tracks. I am curious to see how it goes on Anderstorp.


996:an är den tyngsta och Peter Utzons 924 turbo är den lättasta och ändå så var det jämnt på Kinnekulle i våras. På Knutstorp var 924:an lite snabbare och på Mantorp och Anderstorp med "osportsligt" långa rakor så borde 996:an ta hem det.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Allmänt banåkaforum
Olika bud om servicekostnaden för Porsche 964
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande