Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Hjälp med däcksval | 1, 2 >> 4621 besök totalt |
Jag har läst och läst, men blir inte riktigt klok på vilket däck som skulle passa mig bäst.
Förutsättningar: Bil: BMW 325ti, rensad bakom förarstol, H&R Clubsport Chassie, Ställbar camber, alla bussningar bytta mm. mm. skall i princip enbart användas för trackdays. Däck idag: Federal RS-R 225/40 18". Dessa däck hade inte den greppnivå jag förväntat mig. Förare: Glad banamatör med lång erfarenhet av snabba bilar men ganska begränsad banerfarenhet. Federaldäcken tänkte jag ha som regnoption (synpunkter på det) och som transport. Har skaffat en uppsättning OZ Racing 17" och vill ha ett greppigare däck i storlek 225/45 17 eller 235/40 17. Vilket däck och vilken storlek rekommenderas? _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||
Jag är nöjda med de Nankang AR-1 jag kört långlopp med, Toyo R888R är mitt andraval.
Jag kan rekommendera att handla av r-däck.se - grymt bra på alla sätt. https://www.r-dack.se/ _________________ Anders Hansson |
||
Nankang har de styvaste sidorna jag upplevt, väldigt stabila i beteende. De tåler helt enkelt att man överkör utan att gå sönder eller överhetta på ett sätt som passar min körstil. Jag har kört en del olika bilar, de senaste har varit framhjulsdrivet och under tonnet i vikt med 130-210 hk. Men jag har kört tillräckligt mycket olika bilar, mest bakhjulsdrivet för att kunna säga att ett bra däck är bra oavsett drivlina. _________________ Anders Hansson |
||
Kan bara hålla med om AR1, är väldigt nöjd med mina och kommer köra samma iår igen. Bra pris och håller bra!
Kör en 135a med 245/40R18 fram och 265/35R18 bak _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
jag gillar kuhmo v70, och tar du 225/45-17 så brukar de vara bra pris... Vi åker långlopp med dem, kört dem på e30 med 1100 kg och 230hk, speedster med 900 kg och 260 hk samt nu porsche 9x4 1000kg och 360 hk. Hårda tar lite tid att få upp värmen om bilen är lätt men håller länge!
_________________ Tord Ringenha11 |
||
Mina både V70 och AR-1 är utmärkta förslag men extremt olika i upplevelse körmässigt.
Kuhmo V70 har mycket bra stommar, är mycket distinkta i sitt beteende och hur de känns, mår bra av nogranna hjulvinklar och funkar som bäst inom och upp till greppgränsen, dess starkaste sida är inte att köra som en biltjuv på fyrhjulsglid (fast det är klart det går det med ). Nankang AR-1 har mycket stabila stommar men är mycket mjuka i hur de signalerar till föraren (en smaksak alltså!), inte så superkinkiga på hjulvinklar jämförelsevis och bör köras på lite mer glid om det ska bli någon fart. Nankang kan man ladda på lite hur som helst och Kuhmo ska man köra som en militär som pekar exakt med hela handen. Nu överdriver jag självklart kraftigt!!!!! Men tendensen är lite så om man jämför. Tycker jag. Andra kan tycka annorlunda Nankangerna är lite av en vattendelare dessutom, vissa gillar dom som fan, andra hatar dom innerligt. _________________ Magnus Thomé |
||
Tack för svar. Låter som Nankang skulle passa mig bäst av de två.
Vilken dimension rekommenderas? 235/40 el 225/45? Inga andra alternativ? _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||
Toyo R888R är lite snarlika AR-1 på alla plan. Jag upplever tyvärr att R888R blir otroligt hala när de heatcyclats en bunt gånger, dvs om man har otur så har man mönster kvar men gummit har blivt überkasst med katastrofdåligt fäste. Jag har råkat ut för det på ett antal omgångar R888R (jaaa... det var ju inte såååå mycket däcksmönster kvar ;-) och inte alls i samma utsträckning med andra däck. Kör man massor av långa pass på få träffar så är det absolut inte ett problem.
Jag väntar med spänning på mothugg på mina åsikter _________________ Magnus Thomé |
||
Jag skulle prata med Christoffer på r-däck.se, de olika däcken har rekommenderade bredd enligt tabeller som man bör följa, min erfarenhet är att det inte lönar sig att gå upp i bredd om fälgen inte är bred nog. _________________ Anders Hansson |
||
Tack för svaren. Det lutar väl åt Nankang då.
En annan fråga; ni som kör långlopp, vilka däck använder ni vid regn/fukt? Alltså inte stående vatten. _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||
Vi kör med samma däck, det är först vid is det lönar sig att byta då det är så svårt att få värme i r-däck då. _________________ Anders Hansson |
||
Givetvis, det är gräsrotsracing vi håller på med. När det är så mycket vatten att r-däck inte funkar är det för mig ändå ingen glädje i att hålla på. Har skrotat tillräckligt bara för att se var gränserna är i mitt liv. Med lätt nederbörd typ duggregn är det inga problem att bygga upp temp även om det tar längre tid än en sommardag. Man får ta i lite iofs. _________________ Anders Hansson |
||
haha Om jag hade kunnat hade jag försökt.
Nej. Men vi är också ett gäng som kör 8-timmars race (med en annan bil). Vi planerar att köra 4 el 5 race i år (om bilen lever ) Vi har en använd omgång AR-1 som antagligen klarar sig 2 race till, kanske mer. Men vi kommer att behöva mer däck och eftersom det är ganska vanligt med regn vid motortävlingar försöker jag bara kolla vilket alternativ som är bäst för oss. Om man kunde få tag i ett däck som är lite bättre i regn men som funkar i torrt hade det varit fint om man ändå måste köpa däck. _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||
Jag har inte set något regntorrdäck på marknaden. _________________ Anders Hansson |
||
Då menar du att alltså att alla r-däck funkar exakt lika bra/dåligt i regn?
Så att det kan aldrig vara någon vits att om man nu har 2 set, att ha olika r-däck där det ena är lite bättre i regn? Låter märkligt. Men du vet säkert bättre än jag. Jag frågade därför att jag är en rookie. _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||
Det är en berättigad fråga, problemet är att ett däck egenskaper påverkas av värmecykler. Jag har inget bra svar alltså. 🙂 _________________ Anders Hansson |
||
Däck för banåka Hjälp med däcksval | 1, 2 >> 4621 besök totalt |