Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sponsring
2 besök senaste veckan (1322 totalt)
Christopher Thunman
Trosa
Här sen Apr 2004
Inlägg: 81


Trådstartare
Satt och laste traden angaende sponsring men kunde icke finna ett tillfredstallande svar till min fraga.

Vid agande av ett aktiebolag och ett brinnade intresse for bankorning, finns ju mojligheten att genom att lagga till banracing som foretagsaktivitet under sag en 2 ars period och under denna tid erhalla sponsring fran diverse smaforetag genom delar och andra tjanster.

Da foretaget har annan existerande verksamhet sa ar ju en "begransad" inkomst via racingen inget problem och aven att racesattsningen ar i ett "provostadie" Da jag ar helt okunnig angaende sponsring (och mycket annat) sa har jag en fraga angaende sponsring. Foretag som sponsrar mig genom delar och tjanster kan ju skriva av dessa, eller hur? Detta borde ju vara det basta upplagget for en hobbyracer som inte tavlar men anda vill ta del av sponsringen och kunna erbjuda nagot tillbax till det sponsrade foretaget genom mojlighet att gora avdrag pa sponsringen.

Troligen helt ute och cyklar bade lagligt och moraliskt men det ar vart ett forsok att fraga.

_________________


Nuvarande:
Volvo S60R (370 hk)
Tidigare:
327 -89 TURBO (750 hk)
M3 -88 TURBO (450 hk)
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



tror inte du kan skriva av det som en inventarie eller goodwill

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Christopher Thunman
Trosa
Här sen Apr 2004
Inlägg: 81


Trådstartare
Jag vill inte skriva av nagot men det foretag som sponsrar mig borde ju kunna ha det som en mojlighet, eeler?

_________________


Nuvarande:
Volvo S60R (370 hk)
Tidigare:
327 -89 TURBO (750 hk)
M3 -88 TURBO (450 hk)
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



nej jag menade mer att ett företag inte kan göra så.
tror det går under reklam

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Christopher Thunman
Trosa
Här sen Apr 2004
Inlägg: 81


Trådstartare
Men det ar ju till valgorande andamal

_________________


Nuvarande:
Volvo S60R (370 hk)
Tidigare:
327 -89 TURBO (750 hk)
M3 -88 TURBO (450 hk)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



oskar skrev:
nej jag menade mer att ett företag inte kan göra så.
tror det går under reklam


Nu har jag inte plöjt igenom den gamla tråden men ändå.... varför skulle inte reklam/marknadsföring vara avdragsgillt??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10152



Vi har en finansminister i det här landet som är ordförande i en fotbollsklubb som aldrig betalt sponsoravgifter..

Jag har för mig att en förening får ta emot upp till 20.000:- om året i sponsorpengar utan att skatta för det. Sedan så finns det ju möjlighet att grumla till det hela lite genom att ha en bil i företaget och köpa däck och reservdelar till denna.. Även ett Statoil- eller Shellkort kan ju vara bra att ha i verksamheten..

_________________
Anders Hansson
Citera
Christopher Thunman
Trosa
Här sen Apr 2004
Inlägg: 81


Trådstartare
Det ar inte riktigt detta jag undrar over. Jag undrar mer om det ar avdragsgillt att sponsra nagon fortfarande. Har minne av det fungerade in the old days men undrar om det funkar nu. Det galler framst tjanster, sa som dackkrangning och lackering. Foretaget borde ju kunna skriva av vardet pa tjansten?

thumbs up thumbs down

( Vi ska nog inte ta upp vad ringholm gor till min gamla fotbollsklubb )

_________________


Nuvarande:
Volvo S60R (370 hk)
Tidigare:
327 -89 TURBO (750 hk)
M3 -88 TURBO (450 hk)
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Är det inte typiskt att politiker kan göra som de vill?? (tror de iallafall)

Var kul att läsa för ett par år sedan vilka bilar miljöpartisterna åkte i.
De flesta hade ICKE miljövänliga bilar - haha!!!
Snacka går ju!

_________________
Jan Å
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

"Marknadsföringsaktivitet" är ett säkrare kort än "Sponsring"

_________________
Magnus Thomé
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Magnus Thomé skrev:
"Marknadsföringsaktivitet" är ett säkrare kort än "Sponsring"



Jodå...... reklamskatten vill man ju slippa.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Jag förstår bara inte varför du ska bli sponsrad med grejor in i ett AB. Ska dom ge dig grejorna så kan du ju strunta i bolaget då dom ändå inte kan göra något avdrag då dom ger bort grejorna.

Enda anledningen att ha det i bolagsform är om du söker sponsorer som håller på med annat än bil relaterade tjänster. Tex om Bosses data vill sponsra dig med 5000 kr så kan du skicka en faktura på marknadsföringsbidrag som han kan lyfta momsen på. Dessa pengar kan du sedan använda för att driva bilen. Du kan då även lyfta momsen på delar som du köper för att kunna bedriva verksamheten.

Hur det är med racing verksamhet i bolagsform i övrigt har jag inte koll på. Men tänk på att ett AB får inte förbruka sitt aktiekapital, tror du att det kommer att gå baklänges så att du lägger till privata slantar för att hålla det i gång är det kanske smidigare med ett HB eller endkild firma. Där bilr du inte tvungen att tvångslikvidera bolaget om det skulle gå minus, men i stället har du personligt ansvar för allt...

Jag tycker att du ska ta kontakt med en ekonomi konsult för att reda ut det hela. Finns inget värre än att tro att man gör rätt, men när Ringholm granskar får man backning och en jäkla skattesmäll.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det finns bestämmelser angående vad man som tävlande idrottsman kan ta emot utan att skatta och jag har för mig att man får ta emot bidrag till den utrustning som man behöver utan att skatta, samt resor, tror jag, men inte pengaersättning. Det står en del hos www.skatteverket.se . Angående sponsring så måste ett företag kunna motivera att det verkigen ger ett värde till företaget och inte är en ren gåva, då det senare inte är avdragsgilt. Det finns rättsfall där företaget har torskat en massa skatt på att t.ex. ge bort en massa pengar till en idrottsförening som inte har någon nämnvärd publik. Jag kan tänka mig att summor typ 5000:- går bra även om det bara är de andra tävlande och deras närmast sörjande som ser dekalen. Men med en websida för serien som t.ex. har en massa foton på bilen, etc. kan nog den summan ökas på. Exakt var gränsen går har jag ingen aning om och det finns kanske inte ens en fast gräns. Har man som t.ex. SLC både en välbesökt websida med foton, en massa folk på tävlingarna samt främst TV-sändning så går det nog att motivera väldigt höga sponsorsummor innan man blir fälld, förutsatt att företaget är stort nog.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Sponsring
2 besök senaste veckan (1322 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande