Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
banträffar och drifting på CSN nivå?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (2827 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Ännu en vad ska jag köpa för bil tråd, sucka ordentligt nu

Nu när jag sålt min subaru impreza inför de stundande studierna (Maskinteknik på LTH) behövs en ny bil, som vanligt behöver jag hjälp att välja (måste ta upp kampen med Andrew om flest sånna här trådar juh )

Jag har väl planerat max 50-60k på själva bilen den här gången, en ordentlig buffert för alla kul prylar som kan tänkas hamna på inköpslistan i framtiden, främst då byta alla slitdelar som kan behövas, fjädrar dämpare bussningar och allt annat som är dåligt på en 10 år gammal bil, lite senare en klämmig stol eller två, kanske en båge, lite beroende på vad det blir. Det lämnar dessutom en hyfsad slant att sponsra studierna med ett år eller så.

Den givna team CSN bilen är ju 318is, men för drifting vore det kanske bättre med en mer vridstark motor, typ 325? Diffbroms verkar väl relativt enkelt att hitta till e30, det kanske till och med går att hitta originalmonterat?

Mitt andra alternativ hittils är miata NA, de går ju bevisligen väldig bra på bana, är små söta och väldigt lätta, problemet med miator är väl främst försäkringen och inköpskostnaden, 1.6orna ligger väl inom räckhåll, 1.8or (med torsen diffbroms som standard) är lite väl dyra. Entusiastförsäkring är väl en möjlighet(?), men kräver en andra bil, något jag helst hade tänkt undvika då det plötsligt blir ännu dyrare... Hur det är med icke viskodiffbromsar på 1.6or får jag väl höra mig för på miataklubben. Får man förresten plats med 2 extra däck på fälg (typ 15" eller så?) i en miata, plockar man ut reservhjulet borde man väl få ner ett hjul i bagagen, det andra borde väl gå att spänna fast i passagerarplatsen på något vis?

Tredjealternativet, den givna driftingbilen, toyota corolla gts ae86, hittar jag en utan rost till ett vettigt pris vore det väl toppen, men hur är den att köra banracing med? Japanernas bilar går ju tokfort, men de har ju bra med motortrimm och är duktiga på att ställa in chassit, vissa av dem kör väl med annan bakaxel än original (den har ju stel axel). De är roliga att köra (nu har jag bara provat kristians och den är ju inte original direkt), men går det att åka ifrån Scottes civic med mycket träning tro?

Jag ska skicka iväg ett mail till väl valda försäkringsbolag så fort jag skrapat ihop registreringnummer på tänkta modeller, skicka gärna pm om ni kan låna ut ert regnr för en god sak

Vad har jag missat för passande bilar och vilken tror ni passar ändamålet (både kul och snabb på bana och fungera/hålla för drifting) bäst? Värt att tänka på är att jag inte har svetsat alls, någonsin, i värsta fall får jag väl lära mig, det står en MIG svets hemma hos mina föräldrar och det finns säkert allsköns kunnskap och svetsar i verkstaden på M huset. Övrigt mekande har jag också ganska lite erfarenhet av, men viljan finns och jag har inte tummen mitt i handen så jag lär mig nog

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Importera en 320is kanske?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10151



Jag vet inte hur bra en Porsche 944 är att drifta med men annars är det en ypperlig ban/bruksbil.

_________________
Anders Hansson
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Vill du slippa meka ska du helt klart ha en Miata. De går aldrig sönder

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Fyhr skrev:
Mitt andra alternativ hittils är miata NA, de går ju bevisligen väldig bra på bana, är små söta och väldigt lätta, problemet med miator är väl främst försäkringen och inköpskostnaden, 1.6orna ligger väl inom räckhåll, 1.8or (med torsen diffbroms som standard) är lite väl dyra. Entusiastförsäkring är väl en möjlighet(?), men kräver en andra bil, något jag helst hade tänkt undvika då det plötsligt blir ännu dyrare... Hur det är med icke viskodiffbromsar på 1.6or får jag väl höra mig för på miataklubben.

Svensksålda (dvs nästan enbart -90 och -91) har alla viskodiff. Importer kan ha det men mera sällan (USAimporter nästan aldrig). Torsen kom -94 och en diffklump kan gå lös på 10' om du inte har tur.
Fyhr skrev:
Får man förresten plats med 2 extra däck på fälg (typ 15" eller så?) i en miata, plockar man ut reservhjulet borde man väl få ner ett hjul i bagagen, det andra borde väl gå att spänna fast i passagerarplatsen på något vis?

Med passagerarstol så blir det två stående i stolen (bältet når precis runt) och två stående på tvären i bagaget med öppen lucka (det är så jag transporterar mina 205/50/15). Utan passagerarstol så går det tydligen att få plats med tre däck (två stående och ett liggande ovanpå) på passagerarplatsen och ett i bagaget (med stängd lucka). Se till att spänna fast hjulen i bågen eftersom du får däckmönster precis bredvid örat.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Iofs så passar nog miata lite dåligt till drifting.. Iaf om man ska göra det riktigt, alltså i hög fart med hjälp av motorn inte bara "sladda" som vissa gör

Men man kan ju låta bli att drifta också ( ) och då är Miatan en underbart kul bil som både funkar som bruksbil och hänger med bra på bana thumbs up

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Patrik Rydh skrev:
Iofs så passar nog miata lite dåligt till drifting.. Iaf om man ska göra det riktigt, alltså i hög fart med hjälp av motorn inte bara "sladda" som vissa gör

Men man kan ju låta bli att drifta också ( ) och då är Miatan en underbart kul bil som både funkar som bruksbil och hänger med bra på bana thumbs up



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Iofs så passar nog miata lite dåligt till drifting.. Iaf om man ska göra det riktigt, alltså i hög fart med hjälp av motorn inte bara "sladda" som vissa gör

Men man kan ju låta bli att drifta också ( ) och då är Miatan en underbart kul bil som både funkar som bruksbil och hänger med bra på bana thumbs up


Mjoo, miatan skulle nog kunna fungera till drifting, den harju ungefär samma effekt och inte jättemycket mer vikt än kristians corolla, det är ju inget måste med mycket motoreffekt för att drifta på riktigt

och att låta bli går ju alltid, men det är så fruktansvärt kul att jag helst vill göra både och

Att det går att få med sig 4 hjul i en miata är ju toppen thumbs up

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Det gjordes dessutom en kopia (med SBF dimensioner) av en HardDogbåge för NA av Bengt Wittander på Competition Cars i Lund. http://hem.passagen.se/mx5racing/rollbar.html. Jag har för mig att priset blev ca 3000:-

Det blir färre och färre anledningar att inte åka öppet i Lundadimman i vinter....

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Fyhr skrev:


Mjoo, miatan skulle nog kunna fungera till drifting, den harju ungefär samma effekt och inte jättemycket mer vikt än kristians corolla, det är ju inget måste med mycket motoreffekt för att drifta på riktigt

och att låta bli går ju alltid, men det är så fruktansvärt kul att jag helst vill göra både och

Att det går att få med sig 4 hjul i en miata är ju toppen thumbs up


Jag tycker iofs att det är roligare att se på när det går fort men det är ju som i Östersjön - valfritt!

Får man in fyra hjul i Miatan? Har aldrig provat (åker med nedslitna R-däck 20mil till banan )

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Jag är i ungefär samma sitution som dig fyhr och jag funderar på en porsche om det nu går att motivera på nått sätt. Men en 924 eller 944 tycker jag verkar som ett rätt roligt val och de går att få dom att svänga och kanske ha som bruksbil oxo. Det stora pluset är ju porscheklubben med många slalom och banträffar. Annars finns det nästan alltid nån annan bil man kan låna eller så köper man en gammal saab eller volvo och har som riktig bruksholk.

Nån som vet hur det är med diffbromsar till ovanstående bilar?

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Patrik Rydh skrev:
Iofs så passar nog miata lite dåligt till drifting.. Iaf om man ska göra det riktigt, alltså i hög fart med hjälp av motorn inte bara "sladda" som vissa gör

Men man kan ju låta bli att drifta också ( ) och då är Miatan en underbart kul bil som både funkar som bruksbil och hänger med bra på bana thumbs up


Nja den här http://www.mazdaklubben.com/forum/msg.cfm?mid=40360&tId=2&tdesc=Mazda%20Diskussionsforum&section=forum kommer nog passa rätt bra, och fler liknande är väl på väg vad det lider!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Ford Sierra måste väl vara en bra driftingbil? Den är ju hyffsat praktisk som bruksis och väldigt billig också.

_________________
William Ekström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



William Ekström skrev:
Ford Sierra måste väl vara en bra driftingbil? Den är ju hyffsat praktisk som bruksis och väldigt billig också.
och när man tröttnat på den så flyttar man delarna till ett sevenbygge...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Joo, porscharna, en 944 (eller kanske tom en s2) ligger ju inom räckhåll, då behövs ju en bruksis för entusiastförsäkringen (hur är det med den, går det fortfarande att teckna sådana, någon som vet?) men det kan gå att lösa. Men på något sätt får jag för mig att en 944 inte är lika CSN vänlig som en miata eller e30?
Diffbroms fanns väl på turbomodellen i alla fall, det borde väl gå att hitta beg att skruva dit om inte annat?

Alfa 75 är jag lite småfundersam över, jag gillar alfor, mossans 147a är urkul att köra, 75an borde väl ha ännu mer känsla? Hur är växellådan bara, kan den klara av att plågas av drifting?

320is vore ganska kul, har någon ett regnr kanske? Lite länkar till italienska annonssidor vore bra också (tänk vilken ursäkt att semstra i italien en liten snabbis? Kanske borde leta efter det på autopower visserligen...

längtar efter Kristians inlägg om ae86ans förträfflighet

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



200sx? Behöver ju inte skriva nån anledning egentligen.

om det är intressant öht så svarar jag gladeligen på frågor.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Fyhr skrev:
(måste ta upp kampen med Andrew om flest sånna här trådar juh )



Fyhr skrev:
Den givna team CSN bilen är ju 318is

Du kan få köpa min för 50tusen
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Erik (fd Mooseman) skrev:
200sx? Behöver ju inte skriva nån anledning egentligen.

om det är intressant öht så svarar jag gladeligen på frågor.


Jag är lite som du erik, försöker undvika turboträsket, det vore ju aldeles för kul å trimma

Nä nu ska jag ha sugmotor å bakhjulsdrift, så är det bara! >

_________________
Pontus Fyhr
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10151



Förutom försäkring är 944:a alldeles otroligt plånboksvänliga. Jag kör min 86:a med enbart trafikförsäkring och rent mekaniskt är det få saker som kan gå fel.

_________________
Anders Hansson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Tjena Ponthus.

Det är också viktigt att tänka på med vilken klubb man skall köra. Krona/bantimme varierar
Med www.bmwsc.com blir det hyfsat prisvärt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Söder
Halmstad
Här sen Jan 2003
Inlägg: 553



Fyhr skrev:

Alfa 75 är jag lite småfundersam över, jag gillar alfor, mossans 147a är urkul att köra, 75an borde väl ha ännu mer känsla? Hur är växellådan bara, kan den klara av att plågas av drifting?


Det som är dåligt i 75:ans växellåda är synkringarna,är dom bara friska så pallar lådan med ganska mycket. Ts, 3,0 och turbo har diffbroms.

Daniel Söderström

_________________
Daniel Söderström
Scuderia Motori Sud
Alfa 155V6 & 2,0ts 5-papp+rejsers
Alfa 75 TS -89 Lekbil
Önos Osäkert!!
Citera
Allmänt banåkaforum
banträffar och drifting på CSN nivå?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (2827 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande