Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum banträffar och drifting på CSN nivå? | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (2827 totalt) |
Ännu en vad ska jag köpa för bil tråd, sucka ordentligt nu
Nu när jag sålt min subaru impreza inför de stundande studierna (Maskinteknik på LTH) behövs en ny bil, som vanligt behöver jag hjälp att välja (måste ta upp kampen med Andrew om flest sånna här trådar juh ) Jag har väl planerat max 50-60k på själva bilen den här gången, en ordentlig buffert för alla kul prylar som kan tänkas hamna på inköpslistan i framtiden, främst då byta alla slitdelar som kan behövas, fjädrar dämpare bussningar och allt annat som är dåligt på en 10 år gammal bil, lite senare en klämmig stol eller två, kanske en båge, lite beroende på vad det blir. Det lämnar dessutom en hyfsad slant att sponsra studierna med ett år eller så. Den givna team CSN bilen är ju 318is, men för drifting vore det kanske bättre med en mer vridstark motor, typ 325? Diffbroms verkar väl relativt enkelt att hitta till e30, det kanske till och med går att hitta originalmonterat? Mitt andra alternativ hittils är miata NA, de går ju bevisligen väldig bra på bana, är små söta och väldigt lätta, problemet med miator är väl främst försäkringen och inköpskostnaden, 1.6orna ligger väl inom räckhåll, 1.8or (med torsen diffbroms som standard) är lite väl dyra. Entusiastförsäkring är väl en möjlighet(?), men kräver en andra bil, något jag helst hade tänkt undvika då det plötsligt blir ännu dyrare... Hur det är med icke viskodiffbromsar på 1.6or får jag väl höra mig för på miataklubben. Får man förresten plats med 2 extra däck på fälg (typ 15" eller så?) i en miata, plockar man ut reservhjulet borde man väl få ner ett hjul i bagagen, det andra borde väl gå att spänna fast i passagerarplatsen på något vis? Tredjealternativet, den givna driftingbilen, toyota corolla gts ae86, hittar jag en utan rost till ett vettigt pris vore det väl toppen, men hur är den att köra banracing med? Japanernas bilar går ju tokfort, men de har ju bra med motortrimm och är duktiga på att ställa in chassit, vissa av dem kör väl med annan bakaxel än original (den har ju stel axel). De är roliga att köra (nu har jag bara provat kristians och den är ju inte original direkt), men går det att åka ifrån Scottes civic med mycket träning tro? Jag ska skicka iväg ett mail till väl valda försäkringsbolag så fort jag skrapat ihop registreringnummer på tänkta modeller, skicka gärna pm om ni kan låna ut ert regnr för en god sak Vad har jag missat för passande bilar och vilken tror ni passar ändamålet (både kul och snabb på bana och fungera/hålla för drifting) bäst? Värt att tänka på är att jag inte har svetsat alls, någonsin, i värsta fall får jag väl lära mig, det står en MIG svets hemma hos mina föräldrar och det finns säkert allsköns kunnskap och svetsar i verkstaden på M huset. Övrigt mekande har jag också ganska lite erfarenhet av, men viljan finns och jag har inte tummen mitt i handen så jag lär mig nog _________________ Pontus Fyhr |
||||
Svensksålda (dvs nästan enbart -90 och -91) har alla viskodiff. Importer kan ha det men mera sällan (USAimporter nästan aldrig). Torsen kom -94 och en diffklump kan gå lös på 10' om du inte har tur.
Med passagerarstol så blir det två stående i stolen (bältet når precis runt) och två stående på tvären i bagaget med öppen lucka (det är så jag transporterar mina 205/50/15). Utan passagerarstol så går det tydligen att få plats med tre däck (två stående och ett liggande ovanpå) på passagerarplatsen och ett i bagaget (med stängd lucka). Se till att spänna fast hjulen i bågen eftersom du får däckmönster precis bredvid örat. |
||||
Iofs så passar nog miata lite dåligt till drifting.. Iaf om man ska göra det riktigt, alltså i hög fart med hjälp av motorn inte bara "sladda" som vissa gör
Men man kan ju låta bli att drifta också ( ) och då är Miatan en underbart kul bil som både funkar som bruksbil och hänger med bra på bana _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
|
||||
Mjoo, miatan skulle nog kunna fungera till drifting, den harju ungefär samma effekt och inte jättemycket mer vikt än kristians corolla, det är ju inget måste med mycket motoreffekt för att drifta på riktigt och att låta bli går ju alltid, men det är så fruktansvärt kul att jag helst vill göra både och Att det går att få med sig 4 hjul i en miata är ju toppen _________________ Pontus Fyhr |
||||
Det gjordes dessutom en kopia (med SBF dimensioner) av en HardDogbåge för NA av Bengt Wittander på Competition Cars i Lund. http://hem.passagen.se/mx5racing/rollbar.html. Jag har för mig att priset blev ca 3000:-
Det blir färre och färre anledningar att inte åka öppet i Lundadimman i vinter.... |
||||
Jag tycker iofs att det är roligare att se på när det går fort men det är ju som i Östersjön - valfritt! Får man in fyra hjul i Miatan? Har aldrig provat (åker med nedslitna R-däck 20mil till banan ) _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Jag är i ungefär samma sitution som dig fyhr och jag funderar på en porsche om det nu går att motivera på nått sätt. Men en 924 eller 944 tycker jag verkar som ett rätt roligt val och de går att få dom att svänga och kanske ha som bruksbil oxo. Det stora pluset är ju porscheklubben med många slalom och banträffar. Annars finns det nästan alltid nån annan bil man kan låna eller så köper man en gammal saab eller volvo och har som riktig bruksholk.
Nån som vet hur det är med diffbromsar till ovanstående bilar? _________________ Thomas Tegbäck |
||||
Nja den här http://www.mazdaklubben.com/forum/msg.cfm?mid=40360&tId=2&tdesc=Mazda%20Diskussionsforum§ion=forum kommer nog passa rätt bra, och fler liknande är väl på väg vad det lider!! |
||||
|
||||
Joo, porscharna, en 944 (eller kanske tom en s2) ligger ju inom räckhåll, då behövs ju en bruksis för entusiastförsäkringen (hur är det med den, går det fortfarande att teckna sådana, någon som vet?) men det kan gå att lösa. Men på något sätt får jag för mig att en 944 inte är lika CSN vänlig som en miata eller e30?
Diffbroms fanns väl på turbomodellen i alla fall, det borde väl gå att hitta beg att skruva dit om inte annat? Alfa 75 är jag lite småfundersam över, jag gillar alfor, mossans 147a är urkul att köra, 75an borde väl ha ännu mer känsla? Hur är växellådan bara, kan den klara av att plågas av drifting? 320is vore ganska kul, har någon ett regnr kanske? Lite länkar till italienska annonssidor vore bra också (tänk vilken ursäkt att semstra i italien en liten snabbis? Kanske borde leta efter det på autopower visserligen... längtar efter Kristians inlägg om ae86ans förträfflighet _________________ Pontus Fyhr |
||||
200sx? Behöver ju inte skriva nån anledning egentligen.
om det är intressant öht så svarar jag gladeligen på frågor. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||
Jag är lite som du erik, försöker undvika turboträsket, det vore ju aldeles för kul å trimma Nä nu ska jag ha sugmotor å bakhjulsdrift, så är det bara! > _________________ Pontus Fyhr |
||||
Tjena Ponthus.
Det är också viktigt att tänka på med vilken klubb man skall köra. Krona/bantimme varierar Med www.bmwsc.com blir det hyfsat prisvärt. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Det som är dåligt i 75:ans växellåda är synkringarna,är dom bara friska så pallar lådan med ganska mycket. Ts, 3,0 och turbo har diffbroms. Daniel Söderström _________________ Daniel Söderström Scuderia Motori Sud Alfa 155V6 & 2,0ts 5-papp+rejsers Alfa 75 TS -89 Lekbil Önos Osäkert!! |
||||
Allmänt banåkaforum banträffar och drifting på CSN nivå? | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (2827 totalt) |