Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Bästa förarbilen" enl. tidningen Autocar
1, 2   >>
2781 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tidningen Autocar har varje år ett test som heter "Britain's Best Driver's Car". De lägger 1/3 vikt på bankörning och 2/3 vikt på vägkörning. Snabbast på banan var (såklart) Caterham med 51,55 s, att jämföra med Noble på 52,60 s och Gallardo på 55,70 s.

Årets resultat

1 Noble M400
2 Impreza Type 25
3 Gallardo
4 Elise 111R
5 EVo 8 MR FQ-340
6 911 GT3 RS
7 Exige
8 Caterham R500 Evo
9 M3 CSL
10 Vauxhall VXR
11 Aston Martin DB9
12 Miata
13 Clio 182
14 MB SLK 350
15 Vauxhall Monaro VXR
16 Peugeot 407 (!)
17 MG ZS 180
18 MG SV-R
19 Civic Type-R
20 Megane 225
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Är utropstecknet på 407 nåt som du lagt till?

Enligt min mening är det en mycket bra bil att köra samtidigt som fjädringskomforten också är alldeles utmärkt. Att jag sedan fick fruktansvärt ont i ryggen av stolarna är en annan sak...

_________________
Johan Rådlund
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Skoj med en 12eplats i det gänget.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
407an (2,2l) känns lite malplacerad

Miata vann förra året!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Elise skrev:
Miata vann förra året!
Var inte det "Best Handling Car" den vann en hårsmån före GT3an. Kriterierna var inte direkt desamma (något med att mäta bredden på mungiporna efter ett körpass).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
De skriver själva att Miatan vann förra året. Då har väl de ändrat namn på testet, från "Handling" till "Driver's". De skriver iofs att de nu lagt större vikt på "vägkörning", dvs hur rolig bilen är att köra på allmän väg.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Ingen vidare lista det där thumbs down Kan direkt nämna en bil jag saknar på listan... Speciellt om det är körglädje på väg som är det dom lägger vikt på...
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Alla bilar är väl (relativt) nya eller uppgraderade modeller (utom Miata). Det kanske är därför inte Coopern är med.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Elise skrev:
Alla bilar är väl (relativt) nya eller uppgraderade modeller (utom Miata). Det kanske är därför inte Coopern är med.


Kan stämma som du säger
S:en har ju fått 7hk till nu Annars får vi vänta tills 2005 när nästa generation kommer
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Asså! Har dom ökat krutet i S:en nu???!!!

Iofs har väl alla S mer mos inder locket än vad som är angivet men ändå.

Hur ser det ut inför 2005? Ngt man vet är "säker uppdatering"?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Andreas Lidström skrev:
Asså! Har dom ökat krutet i S:en nu???!!!

Iofs har väl alla S mer mos inder locket än vad som är angivet men ändå.

Hur ser det ut inför 2005? Ngt man vet är "säker uppdatering"?


170hk Borde dom fått nu 2004-års modell...

Inget säkert, tror det pratas om diffbroms från fabrik från 2005 nångång, nästa generation MINI kommer 2006-2007 och då ryktas det om 1,8l motor med ev dubbelturbo men det är som vanligt med BMW, massa rykten och få riktiga fakta, här är lite mer info iaf... MPV:er, estate, roadster m.fl.
http://www.mini2.com/forum/showthread.php?t=66459
http://www.mini2.com/forum/showthread.php?t=66030
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294



Dubbelturbo på en rak 4cyl 1.8l seriemotor

Låter i mina öron som något en 16årig forumsnarkoman skrivit i tron om att det är det häftigaste man kan ha. Vilket senare spridit sig som "sanna rykten"

Kan ev. finnas en poäng i det om man tänker klämma ur 350hk eller uppåt för att bibehålla körbarheten, å då med ett sekvensiellt system.

Njae, tror inte man lägger pengar på en sådan lösning i denna typ av bil, finns billigare sätt att uppnå samma sak.

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



NP> Håller med. Skulle väl som sagt vara om det var sekvensiellt av det där slaget som BMW presenterat till dieslarna.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Jepp det är en sekvensiell lösning som diskuterats, en mindre som laddar på lägre varv som tydligen ska förbikopplas helt när den andra större turbon tar över. Vi får se vad som händer, ryktena är många. Cooper S:en testades med enkelturo under utvecklingsstadiet men dom planerna las ner p.g.a. alla nackdelar som turbon skulle ge gentemot kompressorlösningen. (värme, lagg, utrymme m.m.)
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Ingen vidare lista det där Kan direkt nämna en bil jag saknar på listan... Speciellt om det är körglädje på väg som är det dom lägger vikt på...


Johan saknar förstås Mini.

Cooper S var med förra året i Works version, men föll redan bland hot-hatcherna mot bl.a. Focus RS.
Hade RS varit bedömd på väg hade den nog blivit sågad...

De var inte speciellt nådiga mot Civic R i årets test.
Lite trist att toppbilarna i årets test kostar multum dock. Förra året hade de med SportKa, Fabia VRS, 206RC mfl. som är köpbara för fler, hur många kan slanta ut till en Gallardo liksom...

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Kristoffer R skrev:
Lite trist att toppbilarna i årets test kostar multum dock. Förra året hade de med SportKa, Fabia VRS, 206RC mfl. som är köpbara för fler, hur många kan slanta ut till en Gallardo liksom...


Yepp, trist är det.
Borde ju vara mer intressant att jämföra i samma prisklass.
Typ under 300, 300-->500, 500 +
Att de sedan har specialversioner av EVo, Impreza med i testet är också märkligt... Men engelska tidningar gillar att ha med en "ny" sådan i varje nummer, lite tjatigt thumbs down
Mest sport/pengarna vore också en kul titel!
(runt 200 finns en dröse kul bilar)

_________________
Jan Å
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Håller med stort. Det är ju som de skrev "fusk" att ha med en bil med justerbara dämpare, Imprezan alltså. Sen kan man ju utveckla det hela och byta sulor, fälgar, justera kränghämmare etc...

Förra året hackade de på Alfa för att de försett 147 GTA med Michelin Cup - året innan på 156GTA för att den hade dåligt fäste. Hur skall de ha det???

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Kristoffer R skrev:
Förra året hackade de på Alfa för att de försett 147 GTA med Michelin Cup - året innan på 156GTA för att den hade dåligt fäste. Hur skall de ha det???

Tja.. de vill väl ha en bakhjulsdriven alfa som alla vi andra!
Är tusan med helgerån med framkrafs på en alfa >
Speciellt på GTA med den motorn...

_________________
Jan Å
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Sportbilsentusiasten skrev:
Kristoffer R skrev:
Förra året hackade de på Alfa för att de försett 147 GTA med Michelin Cup - året innan på 156GTA för att den hade dåligt fäste. Hur skall de ha det???

Tja.. de vill väl ha en bakhjulsdriven alfa som alla vi andra!
Är tusan med helgerån med framkrafs på en alfa >
Speciellt på GTA med den motorn...


147 GTAn lär ju ha typ 65%+ av vikten fram så den hade la inte haft nåt fäste som RWD, klart som transaxelbil kanske

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Henrik
London / England
Här sen Jul 2004
Inlägg: 4



Sportbilsentusiasten skrev:

Att de sedan har specialversioner av EVo, Impreza med i testet är också märkligt... Men engelska tidningar gillar att ha med en "ny" sådan i varje nummer, lite tjatigt thumbs down


Fast Evo VIII FQ-340 ar faktiskt inte en specialversion i UK eftersom vem som helst kan kopa den direkt fran Mitsubishi UK. Impreza T25 ar ju iofs special, det ar en jap-spec STI med allt vad det innebar med uppgraderade pryttlar samt 2.5l motor.

Antar att din definition av specialversion ar som Imprezan och inte Evo'n :-) (annars ber jag om ursakt)

_________________
Henrik Bilar
Citera
Allmänt banåkaforum
"Bästa förarbilen" enl. tidningen Autocar
1, 2   >>
2781 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande