Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rattens betydelse
1 besök senaste veckan (2181 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10157


Trådstartare
Jag kom i diskussion med en bekant som har mycket erfarenhet av att kasa runt med bilar på bana och han har några troféer och banrekord att skryta med..

Jag köpte mig en Momo-ratt att sätta i turbocupen och han menade att det kunde bli knivigt att ha samma precision med en ratt i mindre diameter än originalratten på en bil utan servo..

Vad har ni andra för erfarenheter? Mina anledningar till att köpa ratten var att den är lite stabilare att hålla i samt att jag vill ha lite mer direkt känsla. Nu sitter jag här och funderar på vad jag skall ta mig till med den nya fina moccaratten..

_________________
Anders Hansson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sweanders skrev:
Nu sitter jag här och funderar på vad jag skall ta mig till med den nya fina moccaratten..


Testa vettja!
Inget annat kan väl vara så utslagsgivande som ditt intryck av den nya ratten?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag tycker det gör väldigt mycket om rattens material matchar handskarna så man får ett stadigt grepp. Porschen har originalratt (läder?) och jag kör oftast (utom när det krävs såklart) utan mina moccahandskar, man får inget bra grepp. Tänkte byta ratt på grund av det och på grund av att jag vill ha ratten närmre mej.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Dan Hovang skrev:
Tänkte byta ratt på grund av det och på grund av att jag vill ha ratten närmre mej.


Visst är det skönt att sitta nära, förstår mig inte alls på dom som ligger o kör..
Jag o min syster har mycket likvärdiga inställningar på sätet i bilar när vi kör, men hon är 1.60 jag är 1.90

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42



om du får den nya ratten i ett bättre läge (oftast närmare kroppen), så vinner du på det betydligt mer precision och rattkontroll än det du förlorar på den kortare hävarmen.

_________________
Mattias Sjöström
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



[funderingsflum]
Finns det inte några teorier om att vi människor har högre känslighet för kraft än för position? Dvs trycker du in en fjäderbelastad knapp så har du bättre känsla för hur hårt du trycker än hur långt du trycker... typ?

Nåväl, jag förutsätter detta. Den mindre ratten borde medföra sämre "positionsupplösning", vilket är negativt för känslan. Den mindre diametern kommer dock göra att krafterna blir större (vid samma rattmoment), och därmed även den absoluta skillnaden mellan krafterna du känner i ratten.
De positiva effekterna överväger sen de negativa eftersom vi var mer kraftkänsliga än positionskänsliga. Totalt sett positivt för känslan alltså!
[/funderingsflum]








_________________
Ragnar Burenius
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Dan Hovang skrev:
Jag tycker det gör väldigt mycket om rattens material matchar handskarna så man får ett stadigt grepp. Porschen har originalratt (läder?) och jag kör oftast (utom när det krävs såklart) utan mina moccahandskar, man får inget bra grepp. Tänkte byta ratt på grund av det och på grund av att jag vill ha ratten närmre mej.

Jag testade att dra på mig handskarna när vi var på Lunda och körde med Rejsa den 25/7.
Men på Polons vinylratt(?) funkade det inte alls. Halt som såpa! thumbs down
På lådbilens mockaratt är det en helt annan sak! thumbs up

Detta var iofs lite från ämnet...
Hade inte Turbocupen en mockaratt redan från skratch?
Vill minnas att Koits 86:a hade en, men den kan ju ha eftermonterats innan han köpte bilen 88(tror jag det var).

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10157


Trådstartare
Det är samma läderkringla som på andra 944 turbo, ingen skillnad där. Mätte ratten jag köpt och den är strax under 13" bred mellan klockan 9-3. Kanske är det för litet trots allt..

_________________
Anders Hansson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag personlingen gillar inte för små rattar, (dock inte för stora heller)
jag kan hålla med om att man tappar lite precision..


det bästa ratten jag har haft var en momo-ratt som var "standard" size. 90mm djup + 10 mm spacer.

kunde sitta skönt med benen och ratten kom i ett bättre läge..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Nu blir jag allt sådäringa förbrylcremad igen...

Alltså, min personliga erfarenhet begränsar sig till små välformade rattar i naturmaterial, större likaledes välformade i naturmaterial, och under en kortare men ändock ljuv period; stora, väldigt symmetriskt utformade rattar i syntetmaterial (eftermonterade).

Alla dessa har fungerat oklanderligt, och jag kan inte dra mig till minnes att jag i hanterandet av dessa rattar överhuvudtaget funderat över storleken. Huvudsaken var ju att de passade till resten av karossen (ratt är väl en del av kaross va? Eller kanske inredning? Nå....).

Enda undantaget var syntetvarianten som var alldeles oproportionerligt stor i jämförelse, men det inverkade inte alls negativt på funktionen, tvärtom!

Sen kan jag inte hålla med Ragnar i hans teorier om kraft vs position, för att det märktes tydligt när jag inte hade en korrekt rattfattning. Dock påverkades inte fordonet nämnvärt, oavsett kraft, om inte positionen var korrekt.

Så summan av kardemumman borde vara att det lönar sig att prova, man vet aldrig med vilka rattar man slutligen trivs bäst med!

Kram!

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41553

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Dan Hovang skrev:
Jag tycker det gör väldigt mycket om rattens material matchar handskarna så man får ett stadigt grepp. Porschen har originalratt (läder?) och jag kör oftast (utom när det krävs såklart) utan mina moccahandskar, man får inget bra grepp. Tänkte byta ratt på grund av det och på grund av att jag vill ha ratten närmre mej.


Finns ju racinghandskar med skinn istället för mocka, blir kanongrepp.
Men mocca mot mocca är ju det bästa.

Jag kör annorlunda beroende på hur jag har ratten.
Har jag den närmre mig så sladdar jag mindre och kör i bättre linjer.
Har jag den längre ifrån mig så blir det mer styr med gas och mer sladd.

Inge servo och liten ratt är ingen höjdare, då får man ta i lite mer och precisionen blir sämre.
Framförallt med kort styväxel.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Peter Gutniak skrev:
....................och under en kortare men ändock ljuv period; stora, väldigt symmetriskt utformade rattar i syntetmaterial (eftermonterade)...................
Nästan utelsutande så levereras ju ändå dessa syntetiska rattar med ytskikt i äkta skinn och något eftergivlig stomme. Har faktiskt haft ett par mockarattar i min ägo, dessa hade en kärna av styv formpressad plast och jag måste säga att känslan av att greppa dessa vida understeg alla skinnvarianter jag provat.

Har haft en mocka-klädd skyltdocka i kvinnoskepnad, men tror och hoppas att jag aldrig tallade henne på rattarna. :-)

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
Rattens betydelse
1 besök senaste veckan (2181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande