Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield Megablade-04 *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 16 besök senaste veckan (45129 totalt) |
vad har du för brädd / et på dina fälgar ?
vad är det för fälgar ? styr din bil upp om du släpper ratten/vet du hur man justerar styrsnäckan ? vore kul med en bec träff i sommar /micke r1 snart med keihin frc 41mm flatside _________________ Michael Öhrström |
||
Mina fälgar är 7X13 ET 5. Jag tror dom heter Superlight. Jag kan väl inte säga att återstyrningen på min bil är så där fantastisk, jag har nog inte tillräcklig caster men det är ju Westfield orginal och jag kan inte säga att jag lider av det.
Klart att det vore kul att träffas, kanske på Gelleråsen? Det är ju hyfsat mitt i sydsverige eller? Jag åker väl på pisk förståss då jag har minst motor i gänget > ... men det får jag bjuda på _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
ok et 5 trodde a skulle ha 25-35 varför har du et 5 ?
bosse sa att om bilen ej styr upp beror det på att styrsnäckan går tungt (det är bara att justera) han vet dock ej hur man gör. han har fått tipset från westfield. när en gubbe från sfro ej ville godkänna en bil som ej styrde upp jag tycker att min snäcka går trökt där av min fråga eller mittsverige banan ? /micke snart med nya fälgar _________________ Michael Öhrström |
||
Mittsverigebanan ligger mitt i Sverige , så det blir väl lämligt att träffas där . Ungefär lika för alla. 50 mil för micke r1 , 5 timmar för dig och 5 minuter för mig |
||
Ja, det är så att styrsnäckan när den kommer "från fabrik" var lite trög på min och känslan och återstyrningen blev bättre när jag kört lite. Märkte också att rattstången gick trögt vilket var för att nylonbussningarna var så nya, kolla övre stången går lätt!
Sen är inte återstyrningen speciellt bra eftersom scrub-radien är enorm (!) och castern ganska låg. Vet inte riktigt vad fördelarna är med det, ska jag vara ärlig. om ni inte uppgraderat till aluminiumfästen till styrsnäckan kan det högst rekommenderas!!! det gjorde enorm skillnad i precision och känsla att bli av med gummifästena. Snäckan åkte ju i sidled +-5mm!! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Anledningen till att jag har ET 5 på fälgarna är för att det var dom som Westfield sålde, ingen annan särskild anledning.
Mittsverigebanan, då måste man väl ha dubbdäck, och viltgrill när man plöjer fram mellan renar och isbjörnar eller...? _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Hej Johan
Jag är lite intresserad av hur du fick igenom din motor/vikt kombo igenom besiktningen? Vilken effekt har motorn och vilken vikt besiktigade du den med? Jag är själv väldigt intresserad av att bygga en Fury Fireblade men får svårt med vikt/effektförhållandet då de enligt Fisher hamnar på ca 400-450 kg. Med en motor på ca 130 hk ska bilen upp i ca 650 kg med reglerna om 15kW/100kg för amatörbyggt fordon som jag minns dem. Har reglerna ändrats? Har svårt att tänka mig att en Westfielden är så mycket tyngre än en Fury med hel(nåja utan tak) kaross? (Inget du behöver veta, bara mina egna funderingar.) mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||
Jo, jag viktade helt enkelt upp min bil och besiktigade med full effekt(128 hp).
Tänk på att det är tjänstevikten vi talar om, dvs med vertygslåda(kan väga 50 kg!), reservhjul(ev med vatten i), domkraft, mattor och +70 kilo för förare. Jag vet att det inte är lätt/möjligt att få i allt detta i varken en se7en eller en fury men jag tror inte du behöver så hemskt mycket. Jag byggde mina stolsunderreden så att jag fick plats med en 30-kilos traktorvikt under varje stol och det räckte. Då var vägverkets våg av glädjetyp till min fördel också . _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Märkte inte besiktningsmännen det? Eller såg dem det men brydde sig inte eller kanske inte kunde göra något åt det? Låter fantastiskt och tack för tipsen. Lycka till med resten av bygget. Goran PS. Jag har läst att dem brukar rekommendera Land Rover Freelander-diffar till MC-motordrivna bilar. _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||
Nä dom märkte inget, eller rättare sagt, jag vägde bilen på vägverket och tog bort vikterna innan reg.bes.
Anledningen till att man rekommenderar freelanderdiffar är att den är lättare än en sierradiff, men det finns ju inte direkt lika många. Tänk på att få en med hög slutväxel. Jag har en med 3,62 men skulle jag välja idag skulle jag nog ta en med 3,36 istället. Jag har en 7,5" klump med 3,14:1 liggande om någon är interesserad. _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Tjena den här växelindikeringen som du har,veta du vad man behöver för att bygga en eller har du någon ritning?jag skulle ha haft något liknande i min bil mvh Anton
_________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
||
min gissning är fälgar !
varför byta? vi håller på att planera ban-åkar dagar i finland troligtvis 2st banor/3dagar v 32 vore kul om du kunde hänga med! andreas naeslund lägger upp en tråd när all är spikat snygga fälgar _________________ Michael Öhrström |
||
Trevliga fälgar
Skall du ha 7X13 runt om eller skall du ha 6X13 fram? Vilken offset är det? Var i England har du köpt dom? Jag är klar sugen har tittat på Minilite 7X13 men dom finns bara med ET0 och det är lite för brett såg att Minator finns i ET5 till ET24 . _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||
Jag har själv inte kört med den då det visade sig att den inte passade, skulle behövt korta kardanen i så fall. Utvändigt är den fin för jag gjorde ju rent och målade den innan jag upptäckte att den inte passade. Har även hällt i ny riktig diffolja. Kan mycket väl tänka mig att den passar bra för turbobruk för du får ju nytta av det goda vridet om du växlar upp. _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Jag har inte gjort det ännu. Ska lätta klart först. Det finns beskrivet här på rejsa hur man ska gå till väga.
Det är ju inte så att totalvikten ändrar sig, utan man försöker få varje hjul att få så lika marktryck som möjligt. Jag klarar det inte själv för jag har inga bra vågar. _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield Megablade-04 *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 16 besök senaste veckan (45129 totalt) |