Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield Megablade-04 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
16 besök senaste veckan (45129 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Megablade skrev:
Hej gubbar!
Vi kanske skulle starta en fälg/däckviktstråd istället för att diskutera det i min "bil"-tråd?


Känner du dig påhoppad

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



vad har du för brädd / et på dina fälgar ?
vad är det för fälgar ?
styr din bil upp om du släpper ratten/vet du hur man justerar styrsnäckan ?
vore kul med en bec träff i sommar
/micke r1 snart med keihin frc 41mm flatside

_________________
Michael Öhrström
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Mina fälgar är 7X13 ET 5. Jag tror dom heter Superlight. Jag kan väl inte säga att återstyrningen på min bil är så där fantastisk, jag har nog inte tillräcklig caster men det är ju Westfield orginal och jag kan inte säga att jag lider av det.
Klart att det vore kul att träffas, kanske på Gelleråsen? Det är ju hyfsat mitt i sydsverige eller? Jag åker väl på pisk förståss då jag har minst motor i gänget > ... men det får jag bjuda på

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



ok et 5 trodde a skulle ha 25-35 varför har du et 5 ?

bosse sa att om bilen ej styr upp beror det på att styrsnäckan går tungt
(det är bara att justera) han vet dock ej hur man gör. han har fått
tipset från westfield. när en gubbe från sfro ej ville godkänna en bil
som ej styrde upp
jag tycker att min snäcka går trökt där av min fråga

eller mittsverige banan ?

/micke snart med nya fälgar

_________________
Michael Öhrström
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Megablade skrev:

Klart att det vore kul att träffas, kanske på Gelleråsen? Det är ju hyfsat mitt i sydsverige eller? Jag åker väl på pisk förståss då jag har minst motor i gänget > ... men det får jag bjuda på


Mittsverigebanan ligger mitt i Sverige , så det blir väl lämligt att träffas där . Ungefär lika för alla. 50 mil för micke r1 , 5 timmar för dig och 5 minuter för mig

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Ja, det är så att styrsnäckan när den kommer "från fabrik" var lite trög på min och känslan och återstyrningen blev bättre när jag kört lite. Märkte också att rattstången gick trögt vilket var för att nylonbussningarna var så nya, kolla övre stången går lätt!

Sen är inte återstyrningen speciellt bra eftersom scrub-radien är enorm (!) och castern ganska låg. Vet inte riktigt vad fördelarna är med det, ska jag vara ärlig.

om ni inte uppgraderat till aluminiumfästen till styrsnäckan kan det högst rekommenderas!!! det gjorde enorm skillnad i precision och känsla att bli av med gummifästena. Snäckan åkte ju i sidled +-5mm!!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Anledningen till att jag har ET 5 på fälgarna är för att det var dom som Westfield sålde, ingen annan särskild anledning.
Mittsverigebanan, då måste man väl ha dubbdäck, och viltgrill när man plöjer fram mellan renar och isbjörnar eller...?

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Hej Johan

Jag är lite intresserad av hur du fick igenom din motor/vikt kombo igenom besiktningen?
Vilken effekt har motorn och vilken vikt besiktigade du den med?

Jag är själv väldigt intresserad av att bygga en Fury Fireblade men får svårt med vikt/effektförhållandet då de enligt Fisher hamnar på ca 400-450 kg. Med en motor på ca 130 hk ska bilen upp i ca 650 kg med reglerna om 15kW/100kg för amatörbyggt fordon som jag minns dem.
Har reglerna ändrats?
Har svårt att tänka mig att en Westfielden är så mycket tyngre än en Fury med hel(nåja utan tak) kaross? (Inget du behöver veta, bara mina egna funderingar.)

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Jo, jag viktade helt enkelt upp min bil och besiktigade med full effekt(128 hp).

Tänk på att det är tjänstevikten vi talar om, dvs med vertygslåda(kan väga 50 kg!), reservhjul(ev med vatten i), domkraft, mattor och +70 kilo för förare. Jag vet att det inte är lätt/möjligt att få i allt detta i varken en se7en eller en fury men jag tror inte du behöver så hemskt mycket. Jag byggde mina stolsunderreden så att jag fick plats med en 30-kilos traktorvikt under varje stol och det räckte. Då var vägverkets våg av glädjetyp till min fördel också .

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Megablade skrev:
Jo, jag viktade helt enkelt upp min bil och besiktigade med full effekt(128 hp).

Tänk på att det är tjänstevikten vi talar om, dvs med vertygslåda(kan väga 50 kg!), reservhjul(ev med vatten i), domkraft, mattor och +70 kilo för förare. Jag vet att det inte är lätt/möjligt att få i allt detta i varken en se7en eller en fury men jag tror inte du behöver så hemskt mycket. Jag byggde mina stolsunderreden så att jag fick plats med en 30-kilos traktorvikt under varje stol och det räckte. Då var vägverkets våg av glädjetyp till min fördel också .



Märkte inte besiktningsmännen det? Eller såg dem det men brydde sig inte eller kanske inte kunde göra något åt det?
Låter fantastiskt och tack för tipsen.

Lycka till med resten av bygget.
Goran

PS. Jag har läst att dem brukar rekommendera Land Rover Freelander-diffar till MC-motordrivna bilar.

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Nä dom märkte inget, eller rättare sagt, jag vägde bilen på vägverket och tog bort vikterna innan reg.bes.

Anledningen till att man rekommenderar freelanderdiffar är att den är lättare än en sierradiff, men det finns ju inte direkt lika många. Tänk på att få en med hög slutväxel. Jag har en med 3,62 men skulle jag välja idag skulle jag nog ta en med 3,36 istället.

Jag har en 7,5" klump med 3,14:1 liggande om någon är interesserad.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



jag tänkte ta ur mina vikter till reg besiktningen .
jag hade ju redan ett vikt intyg från sbp !!
den första besiktnings mannen gör är att åka till
vågen , tur att den vägde 610kg
micke r1

_________________
Michael Öhrström
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Fick adaptern idag så att jag kan montera oljekylaren(när det blir lite varmare ute). Ett varmgarage hade varit väldigt bra...

Ursäkta den dåliga skärpan.


_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Tjena den här växelindikeringen som du har,veta du vad man behöver för att bygga en eller har du någon ritning?jag skulle ha haft något liknande i min bil mvh Anton

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Nämen...vad är det här?

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



min gissning är fälgar !
varför byta?
vi håller på att planera ban-åkar dagar i finland troligtvis 2st banor/3dagar v 32
vore kul om du kunde hänga med!
andreas naeslund lägger upp en tråd när all är spikat
snygga fälgar thumbs up

_________________
Michael Öhrström
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Trevliga fälgar

Skall du ha 7X13 runt om eller skall du ha 6X13 fram?
Vilken offset är det?
Var i England har du köpt dom?
Jag är klar sugen har tittat på Minilite 7X13 men dom finns bara med ET0 och det är lite för brett såg att Minator finns i ET5 till ET24 .

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Westie
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 131



Tjena!

Får jag fart på min bil så är din diff intressant! Bra med 3.14 när man kör turbo

Vet du skicket på den?


Mvh

Andreas

_________________
Andreas Lydig
Lotus Elise S2 -01
Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD!
BMW 323Ti -00 SÅLD!
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Westie skrev:
Tjena!

Får jag fart på min bil så är din diff intressant! Bra med 3.14 när man kör turbo
Vet du skicket på den?
Mvh
Andreas

Jag har själv inte kört med den då det visade sig att den inte passade, skulle behövt korta kardanen i så fall. Utvändigt är den fin för jag gjorde ju rent och målade den innan jag upptäckte att den inte passade. Har även hällt i ny riktig diffolja. Kan mycket väl tänka mig att den passar bra för turbobruk för du får ju nytta av det goda vridet om du växlar upp.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



såg i nån tråd att du corner wightade din westfield
fick du nån hjälp?
hur gick det till ?
håller på att väga min ! skulle va intresant vad din vägde före o efter ?
//micke

_________________
Michael Öhrström
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Jag har inte gjort det ännu. Ska lätta klart först. Det finns beskrivet här på rejsa hur man ska gå till väga.
Det är ju inte så att totalvikten ändrar sig, utan man försöker få varje hjul att få så lika marktryck som möjligt.
Jag klarar det inte själv för jag har inga bra vågar.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield Megablade-04 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
16 besök senaste veckan (45129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande