Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield Megablade-04 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
13 besök senaste veckan (45126 totalt)
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Den mörk silvriga E36 M3'n gick på 59 sekunder som snabbast när vi tog tid på den.
Vi tog inte tid på dig tyväre.

_________________
// Jani Hast
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Denna är fortsättning på Eftersnackstråd från Kinnekulle 26/7


Citat:
Citat:
Kristoffer R skrev:

Jag minns att jag tänkte på att stolen satt oerhört högt upp på din Westfield - det såg ut att finnas närmare en decimeter att sänka, och därmed oxo varvtiderna.


Megablade skrev
Det är flera som sagt det, men jag provade när jag monterade stolen och jag har trots allt ett visst intresse av att se var jag är på väg. Kanske skulle börja knapra i mig giraffhormoner för att odla längre hals.... När det gäller varvtiderna så beror det nog mer på en allt för lätt högerfot, men jag ska jobba mer på den biten.
En laptimer är beställd....



Jag menar nog att kolla på bilden - du kan ju plocka bort joxet (vindavvisare+extra instrumentpanel?) ovanpå scuttlen och sitta betydligt lägre! Varvtiderna var bra, jag menar mest att sänkning av dem behöver du inte ens jobba på då - den kommer gratis.



Högra bilen ser "bra" ut. Vänstra killen har nog inget val, han är för lång


I värsta fall krök till en liten 5 cm hög "deflector" i 6mm plexi för blåsten men det känns som overkill med riktig integralhjälm.

Jag gjöt en stol i min Miata som placerade mig på golvet. Tom med 197 cm var det svårt att se ut men man vänjer sig snabbt. Och du har ju gratis sikt att hämta hem. thumbs up

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
oj oj, ska man behöva krypa till korset och erkänna ett visst mått av fåfänga...

Jag har nog helst kvar vindavvisaren, mest för att den ser bra ut+att jag monterat vissa instrument i den.
Det faktum att störtbågen skulle påminna om en tvättställning (den blir väldigt hög i förhållande till huvudet) om man sänker stolen gör ju inte saken bättre.
Det är klart att tyngdpunkten blir högre när jag sitter som jag gör men jag undrar om man har så många tiondelar att tjäna på att sänka stolen. I första hand gäller det nog att gasa tidigare/längre och att bromsa senare. Aerodynamiken på en se7en är ju redan katastrofal, så på den punkten hjälper nog inte en stolssänkning. Ett periskop kanske kunde lösa mina problem....

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954





Tänk omvänt! Hur skulle varvtiderna ändras om du höjde stolen 10 cm till ?!

Mitt förslag är då: Prova först (borde inte vara alltför avancerat) och se vad det gav för resultat och därefter väga in design/tvättställning/varvtid/känsla/toppfart. thumbs up

Du är ju den tyngsta delen i bilen (MC-motorn måste väl vara lättare) så... jo det borde handla om sekunder att vinna, inte tiondelar. Jag tog 1, 4 sekunder på Knutstorp på att sänka mig själv i Miatan med ca 12 cm och där är jag 95 kg av ca 1030. Det var ovant att se ut till en början men man vänjer sig snabbt.

(Jo jag glömde ju säga att jag tillbringade mina första rejsa-år bakom ratten på en Seven oxo)

Kör du bara konslalom köper jag argumentet att se bra, dock.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Som sagt bara att acceptera att en seven har aerodynamik som en ladugårdsvägg... Tror en kompis har ett turbokit till bladen liggandes dock...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
aerodynamik som en ladugårdsvägg


Jag tänkte på den i en annan tråd omnänmde Brolund med 57 sek på Kullen - han bromsade inte innan Kvarnkurvan. Kanske skillnad idag med Roadsports B (?) maskin, men man får väl använda lagårdsväggen till nåt bra!

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Efter att jag har flyttat stolen så märkte jag att jag inte längre såg allt som jag borde se på instrumentbrädan, så jag har flyttat vx-indikatorn och har även börjat prova ut var displayen till laptimern sitter bäst. Det är bara prov ännu så kablarna från laptimern ska dras lite snyggare tex. Jag åkte också på att bygga en liten "skärm" till vx-indikatorn, lite kolfiberslöjd.

oj va dammigt det ser ut...

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



hej megablade
är du nöjd med laptimern? har funderat på att köpa en likadan.

wankel seven

_________________
christer adell
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
wankel seven skrev:
Är du nöjd med laptimern? har funderat på att köpa en likadan.

Jag har tyvärr inte fått tillfälle att prova den ännu, och nu verkar det börja bli tunnsått med banträffar!
Jag vill köra i alla fall en gång till i år!!!

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Vad högt din ratt sitter?

Måste skilja på chassi för bilmotor och för mc-motor?

Min är säkert 5cm lägre.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Ratten sätter man där man vill ha den.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Det har stått still över vinter och snart är det dags att byta garage. Ska dock isolera det "nya" garaget innan jag flyttar in. Jag fick ett paket idag från det lilla landet i väster, så nu finns det matrial. Bromsvåg och något stummare styrning är målet. Kan väl inte påstå att styrningen varit svampig med klämmorna i alu var billiga så...

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
oj, mera paket! Tänkte göra lite egna filminspelningar i sommar, så jag köpte en DV-kamera(1900kr) med AV-in och en bullet cam(500kr) på Ebay. Återstår att se om bullet cam'ens lins är tillräckligt vidvinklig för att använda i bilen. Jag får väl prova med lite torrkörning och se om det funkar, annars får jag beställa en annan lins.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Bra köp !

Du kan få bli filmare/ redigerare/producent/kopierare/distrubitör/filmansvarig mm mm
på se7en days

Ersättning lika förra året ca -1000 kr

Men du kanske kan vända det till vinst (man kanske kan kontakta sv filminstetutet o få
BIDRAG ???)

ps
Justa alu-fästen såna måste jag ha.

ps 2
Du får givetvis åka bana (när du inte filmar )

/micke

_________________
Michael Öhrström
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Megablade skrev:
oj, mera paket! Tänkte göra lite egna filminspelningar i sommar, så jag köpte en DV-kamera(1900kr) med AV-in och en bullet cam(500kr) på Ebay. Återstår att se om bullet cam'ens lins är tillräckligt vidvinklig för att använda i bilen. Jag får väl prova med lite torrkörning och se om det funkar, annars får jag beställa en annan lins.


Ööööhhh vart kan man ladda ner filmen, det är ju flera timmar sen

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Pust, det har varit en sån där dag idag...när man inte blir klar med något. Har börjat göra kablage till kamera/mick men behövde schemat för att veta vilken matning jag ska gå på, och det var ju inte med i garaget. Samma sak med lap timern. Det visade sig att kamerans placering passar bäst med fästet upp-och ner så "solskärmen" har jag ingen nytta av till slut. Men det blev provstart i alla fall, och det är ju alltid kul efter en lång vinter. thumbs up

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Jag beordrade min far att ta med en bling-domkraft när han ändå skulle hälsa på hemma i Sverige. Den är inte bara inköpt i blingsyfte för den har sina fördelar. Tex väger den bara 10,5 kg och är bara 80mm nersläppt vilket är bra när man ska lyfta se7en. thumbs up För övrigt så har det varit en riktig skitsommar bilmässigt, dels pga vädret och dels på en näst intill total torka på banträffsfronten. Nästa år får det nog bli en gokart så att man får köra mer.


_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Gokart varför åker du inte megabladen

Just sån domkraft vill jag åxå ha jag brukar få be om hjälp att "lyfta lite" då går en vanlig
under i fram !

/micke

_________________
Michael Öhrström
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Jag var på första kontrollbesiktningen med Westie'n idag, och den gick igenom. Klart att den är i ordning, men jag kan ju inte påstå att blinkers/lampor/avgassystem etc är domsamma som vid reg bes, därför var jag lite nervös. Co'n var hög men dom var hyggliga och lät mig skruva lite på fuggarna. Nu kan man andas ut och invänta våren.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Megablade skrev:
Jag var på första kontrollbesiktningen med Westie'n idag, och den gick igenom. Klart att den är i ordning, men jag kan ju inte påstå att blinkers/lampor/avgassystem etc är domsamma som vid reg bes, därför var jag lite nervös. Co'n var hög men dom var hyggliga och lät mig skruva lite på fuggarna. Nu kan man andas ut och invänta våren.


thumbs up

Nästa sommar är det min tur, borde inte vara några problem. men lite nervös ärman ändå.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Libell skrev:

Nästa sommar är det min tur, borde inte vara några problem. men lite nervös ärman ändå.


Är det inte 3 år till första besiktning???

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield Megablade-04 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
13 besök senaste veckan (45126 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande