Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 36, 37, 38 >> 370 besök senaste veckan (103773 totalt) |
Vet inte vilken emoji som passar bäst men kanske då jag mäktade med 61 i carten vilket då är långsammare än sjuornas bästa.
En helt galen upplevelse och en aha-upplevelse när jag korta stunder fick flyt i körningen så kände jag att jag inte var i närheten av att köra så snabbt som karten klarar av. Då slutade det helt plötsligt att sladda och bara bettade stenhårt. Bara att man behöver skydd för att inte knäcka revbenen säger en hel del... Riktigt kul att få prova och det funkade ju trots markfrigång på ett halvt pekfinger. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Härliga rapporter Johan!
Riktigt ball att köra kart så kan jag tänka mig. Kan säga också att jag äntligen tog mig tid på Falkenberg att provköra den fina Vantagen, trots många generösa tidigare erbjudanden. Måste säga att bilen är helt otroligt rolig att köra. Mycket bättre än den har allt skäl att vara. Riktigt kul, så jäkla trevlig balans och motor. Stort tack Johan! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||
_________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 www.instagram.com/racingphotography/ /Johan Jaurelius |
||
Angående att ta bort PPF så om du har en ångtvätt så är det ett mkt smidigt hjälpmedel för att få bort folien. Har gjort det på min bil i sommar och funkade kanon förutom på taket där PPFn krackelerat 🫣 pga suttit för länge/solsken/stått ute?
Råkade dock ut för lacksläpp på en dörr och en framskärm och båda backspeglarna🙈🙈 delvis pga dåligt underarbete vid omlackering.... Suck.. _________________ Kent Ohlsson |
||
Jäklar vad gott det ser ut!
Ger lite deja-vu känsla från Hedenhös när man försökte smiska varv med Kali 100-kubikaren. Värst vad gammal jag kände mig helt plötsligt.... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Säsongen 2023 är nu officiellt över för min del.
Bilen är besiktigad, avställd, tvättad och hänger på lyften. Banåka-året -23 med Aston innehöll 7 track days på 6 olika banor samt 3 sprintar/konbanekörningar. Bilen har körts 480 mil i sommar. De allra flesta till och från olika banor men några få nöjesrundor hanns med också. Den obligatoriska besiktningsbilden. Nej, jag har inte släppt ut 10 liter motorolja på parkeringen, det bara ser ut så. Bilen gick genom utan anmärkning vilket alltid är skönt. Ljuset har tidigare stått väldigt lågt, något jag sedan sista banträffen på Falkenberg justerat hemma i garaget, och på besiktningen fick jag möjlighet att finjustera så båda stålkastarna står perfekt. Schysst av dem att låta mig få de minutrarna jag behövde. Utanför Aston blev det ett besök på Nürburgring, tyvärr bara ett enda varv, och några få varv i 944an på Gelleråsen. Efter semestern blev det däremot lite av en comeback i karten. Den har inte körts mycket de senaste säsongerna men nu i höst har jag nog fått ihop 250-300 varv i alla fall. Några rejäla omtag på setupen känns bra men när jag fick på nya däck för att försöka sätta hyggliga tider har "oturen" grinat mig i ansiktet. En nybörjare snurrade framför mig så vi slog ihop och jag krökte bakaxeln. När nya prylar monterats körde jag bara ett pass innan jag upptäckte att ett stolsfäste spruckit. Tredje gången gillt? Då fick jag inte till förgasarinställningarna så motorn varvade inte ur. Finalen med karten på Sprinten med SVKG inleddes med att startmotorn gav upp. Vi lyckades få igång den så småningom men när motorn strax därpå nöp blev det klart att säsongen var över även i karten. Många bortförklaringar alltså varför jag inte kört så fort som jag hoppats men det stör mig lite, det ska erkännas. Å andra sidan är jag inte det minsta trött på att vare sig skruva eller köra så jag hoppas jag ska kunna hålla ångan uppe i garaget i vinter. Oavsett, 2023 har varit ett riktigt kul motorsportår! Många olika bilar, inte bara mina egna utan lite provkörningar också har förgyllt upplevelserna. Nu har jag hela vintern på mig att verkställa små uppgraderingar samt att se till att det är maskinellt toppskick! Service, renovering av bromsok samt montering av excentriska hylsor i uprights'en fram för mer camber är grundspecen med option på byte av ppf. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Typiskt engelska bilar Skämt åsido, det är jättekul att följa dig och bilens framfart här Johan, keep up the good work! _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Det där med ljusinställning är lite intressant. För ett antal år sedan var jag och besiktigade min förra bil och då var det en ambitiös tekniker som justerade om mitt ljus så att det inte endast var godkänt avseende hur högt det lyste, utan även justerade om hur brett det lyste. Teknikern skruvade på rätt ordentligt på båda strålkastarna och efter det fick jag ett fantastisk bra ljus, på både bredden och längden. Fick intrycket av honom att många som justerar ljus nöjer sig med justera höjden så att det är laglig och inte bländar, men är för bekväma för att ställa in optimal ljusbild. Även från fabrik. Eller också saknas kunskapen.
_________________ Johan B |
||
Jag hade en galning till besiktningsman som skruvade ner ljuset på min dåvarande bil så att "kilen" på högersidan skulle komma under linjen, detta trots mina protester att han borde skruva den i sidled istället för att ställa ljusbilden rakt ner i gatan... Självklart var jag en idiot som inte hade en aning om hur mycket mina lapor bländade hela världen, slutade med att jag såklart var tvungen att skuva upp lamporna igen eftersom allt som var mer än 20m framför bilen var kolsvart. Justerade såklart i sidled också, ett halvt varv eller vad som nu krävdes. Sen är det ju typ 80% av gubarna i halen som står med ena fingret på "procentrullen" och sätter den på typ 2 eller 3% iställer för 1% som det står på varenda kylarbalk på bilar från åttio och nittiotalet. Troligen samma idiotfenomen med att de tror att de gör samhället en tjänst när det ställer om halvljuset så ingen ser. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Oktober är förbi och även om det inte blivit några stora mängder arbetstimmar i garaget så har det i alla fall inte stått helt stilla.
Servicekit och gummibälgar till bromsoken ligger på arbetsbänken och väntar. Men innan vi servar bilen och renoverar bromsok ska det ordnas mer camber! Det är uprighten som i första hand måste skruvas loss då den under metallhylsan ska bytas mot en excentrisk. Dessvärr sitter kullederna från bärarmarna som berget i metallhylsan så den under bärarmens kulled tog rätt mycket stryk vid avmonteringen. Hylsan satt helt enkelt kvar på bärarmen när den knackades bort från uprighten. Den övre bärarmen lossades från bilen istället för att inte riskera att förstöra kulleden. När jag väl fått bort hylsan från bärarmen visade sig kulleden tagit så mycket skada att jag inte ville använda den. En ny beställdes från England Tomt vare här! Och slangarna till bromskylningen är fortfarande hela, ett tecken på att de går fritt även när man svänger fullt. I alla fall nästan fritt. Typ så. Fick kapa och slå mycket på hylsan för att få loss den. Så mycket att jag böjde kulleden utöver att gängorna tagit stryk när den knackades ut ur uprighten. Kulleden ersattes. Nu måste jag hitta ett bra sätt att få bort hylsan på den andra sidans bärmarm utan att förstöra kulleden... Jag gjorde ett försök att pressa i de nya excentriska metallbussningarna själv utan någon vidare framgång. Bussningen kyldes ner i frysen medan uprighten värmdesordentligt med värmepistol men jag kom inte längre än halvvägs ändå. Lokala Mekonomenverkstaden i Torslanda, tillika min gummiverkstad, pressade i de nya prylarna åt mig. Värt ett försök i alla fall! Redo för att masseras av en ordentlig verkstadspress. Klart! Nej, det är ingen spricka längs bussningen, bara ojämnheter från gjutningen. En ordentlig tvätt när jag ändå hade allt avskruvat från bilen. Sådär, prydligt! Dags att montera tillbaka! Så, åter till bromsarna och lite estetiska funderingar kring bromsoken. Caliprarna ska lackeras om då de är ohyggligt missfärgade. Frågan är om jag ska passa på att byta färg? Ska de vara silverfärgade, så som just min bil såg ut när den ursprungligen såldes? Då blir det så originallikt som möjligt men också uppenbarligen "känsligt" om jag kör dem för varma igen. Då kanske svart skulle vara bättre? Men jag tänker mig svarta/antracit/grafitfärgade fälgar framöver. Då är inte svarta caliprar lika roliga längre. Röda? Inte för mycket bling och jag tycker det är snyggt med röda bromsok bakom svarta fälgar. Värt att notera är att bromsoken vid beställning av bilen fanns att välja i rött, silver, grått och svart och jag vill gärna hålla mig till vad som fanns som standard eller option. Alltså inget eget påhitt. Vad tycker ni? Tankar och idéer? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Grått, eller metallrent - dvs måste de ha färg?
Hittade denna för övrigt för en tid sedan, men priset är lite väl smarrigt för min smak... https://www.blocket.se/annons/goteborg/aston_martin_vantage_v12_s_roadster_5_9_v12_sportshift/1000483775 _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Ganska personligt när det gäller färg på bromsoken. Googla bilder på AM Vantage i din färg, med olika bromsoksfärger för att se hur det ser ut. När det gäller fram & bakvagnsdetaljerna, du har inte tänkt att passa på att vattenpolera dessa när de ändå är bortplockade? Det blir verkligen som nytt då, mycket trevligare att meka med. EDIT: För inspiration; min bakvagn före och efter vattenpolering. _________________ Johan H |
||
Tack för synpunkterna kring färgval. Har svängt över mot svart igen...
Finns det några smarta lösningar för att "täta" bromsslangarna medan bromsoken är bortplockade för renovering/lackering? Vore skönt att inte behöva tömma hela systemet. Vidare kämpar jag med att få bort den gamla hylsan från kulleden. Har kört med vinkelkapen för att minska spänningar och samtidigt värma upp den ordentligt. Jag har dragit så hårt jag orkar med min avdragare utan att lyckas. Gängorna på toppen börjar bli trötta och det ser nästan ut som om delen med gängor börjat böja sig lite av kraften från avdragaren. Fler idéer? Vill ogärna köpa ny kulled då frakt och tull i kombination med svensk kronkurs gör det dyrt. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
|
||
Jäklar vad snyggt det blev! Har aldrig hört talas om vattenpolering tidigare men googlat lite och det blev jag riktigt sugen på nu! Verkar inte vara jättemånga som sysslar med det men jag ska göra ett försök att få till det. Blir ytan jämn och fin, dvs hyfsat lätt att hålla ren, eller "bara" som ny råyta efter gjutning? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Bra tips, tack! Får bli en vända och köpa muttersprängare och prova! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Har du banjo anslutning? _________________ Patrik Skoog |
||
Bilden ovan är från min framvagn, i princip samma grejor som bakvagnen, men hade ingen närbild på den. Efter vattenpolering skulle jag säga att ytan blir bättre än nytt, och är mycket lättare att hålla ren. Framvagnen vattenpolerades för 3 år sedan och bakvagnen för 2 år sedan. De håller sig fina fortfarande, jag vaxade alla grejor innan de monterades tillbaka. _________________ Johan H |
||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Du kan även kolla den här tråden om en av mina andra bilar (Opel Astra GSi), där jag tidigare i år vattenpolerade insug och andra detaljer, före/efter-bilder. Blev väldigt bra! _________________ Johan H |
||
Om du trycker in kolvarna så att du kan trycka bromspedalen helt i botten så spjärnar du fast den där med någon typ av krycka mot stolen. Med pedalen i botten så rinner vätskan inte igenom. Ska du hålla på lite längre hade jag nog säkrat ändå med en plastpåse med stripe över bromsrören där du lossat slangarna. Sen behöver man förstås lufta ordentligt ändå, men man behöver inte tömma hela systemet. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 36, 37, 38 >> 370 besök senaste veckan (103773 totalt) |