Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför F1 bilar ej använder 4wd
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (3039 totalt)
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Hejsan.

Hade en kul disskusion med en som tro sig veta allt om F1. Må hända han vet mycket... Kanske
Saxxar några argument ifrån logg filen med han.

[20:32:04] F1 bilarna får inte ha 4WD för dom inte skulle acca så snabbt
[20:39:36] inzani: dom använder inte 4WD för dom skulle ha dödat säg ajälva med det.. det är säkerhets skäl
[20:40:14] dom har acc på 2,9 sec till 100 och hade dom haft 4wd hadr dom gjort det på blanka 2 an
[20:40:30] det hade vart skit farkligt


Nå vad säger ni? Är det som han säger? Han predikar om att 4wd alltid är acc snabbare än 2wd bilar.

http://w1.960.telia.com/~u96003206/licker/Licker.txt
Här är logg filen. Får ni läsa hela disskusionen om ni har tid Rätt så kul )

_________________
David Andersson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



om jag minns rätt så tillåter inte reglementet i F1 4WD. Det står att endast en axels hjul får driva bilen, dock inte vilken axel. Mao torde det vara ok med framhjulsdrift.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
BTG stämmer bra det! Dock inte något som framgår av våran lilla mr.KnowItAll Det är endast att 4wd accar för snabbt osv

_________________
David Andersson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Jag tror iof att vinsten med 4wd blir rätt liten i en så lätt bil.
De har så mycket grepp de behöver. 4wd slutar göra nån direkt nytta i de farter som F1 kör i oxå.

hur många kilo till hade det blivit? med tanke på motor och växellåda bakom föraren?
en kardan under häcken på dem?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



By the way:

Det har faktiskt byggts F1 med 4wd. Lotus byggde denna runt 69-70 (andra regler då)
Ingen succe, för tung, samt att tekniken (feurgusons) nog inte var tillräckligt utvecklad för att skapa fördelar på detta område. (annat än eventuellt i regn - har för mig bilen gick rätt bra då)

Funderar på om rent av Reine Wisell provade denna, eller om jag blandar ihop det med Lotus turbinbil i samma veva.


_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Udda placering av kylare .. Funktion före form
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Dan Hovang skrev:
Udda placering av kylare .. Funktion före form


har sett en liknande intercooler placering ett par gånger på några dragraceträffar

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Dan Hovang skrev:
Udda placering av kylare .. Funktion före form


Intressant att se förarens min när han slår hjälmen i oljekylaren vid häftig acceleration
Viss risk för ofrivillig frityrkokning kanske

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Grymm lotus!

_________________
David Andersson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Bosse L skrev:

Funderar på om rent av Reine Wisell provade denna, eller om jag blandar ihop det med Lotus turbinbil i samma veva.

I avdelningen annorlunda motorer så borde väl den passa dig, Bosse?
Den fyrhjulsdrivna Lotus-Pratt&Whitney 56B kördes av Reine Wisell och några andra, -71 och liksom namnet antyder hade den gasturbin. Jag måste säga att det är nåt klart kul över att man kan få den skojiga ideen att pula ned en gasturbin i en F1:a och dessutom förse den med fyrhjulsdrift, utan att reglementet ställer till det. Att den sedan hade lite tillförlitlighetsproblem och var lite för tung för att ha en chans i nåt annat än regn är en annan sak - de försökte i varje fall. thumbs up
Chapman körde med nåt liknande i Indy 500, tror jag.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Här är lite mer om 4WD i F1, och i annan motorsport: http://8w.forix.com/4wd.html

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



AndersY skrev:
Bosse L skrev:

Funderar på om rent av Reine Wisell provade denna, eller om jag blandar ihop det med Lotus turbinbil i samma veva.

I avdelningen annorlunda motorer så borde väl den passa dig, Bosse?


You bet!! thumbs up

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Daniel7xQ skrev:
hur många kilo till hade det blivit? med tanke på motor och växellåda bakom föraren?
en kardan under häcken på dem?


För några år sedan roade jag mig med att jämföra vikterna av samma bilmodell (och motor) i de fall de fanns i både FWD-, RWD- och 4WD-utförande. Jag kom fram till att man kan med gott samvete påstå att 4WD kostar 100 kg. Max-min var runt 60-150 kg har jag för mig. Det här var några år sedan.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



inzani skrev:



Nå vad säger ni? Är det som han säger? Han predikar om att 4wd alltid är acc snabbare än 2wd bilar.


Då frågar man sig varför 4wd har såna problem att komma ner under 10s på strippen... något som inte är några större problem med rwd... På strippen är det ju bara acc som räknas..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



En bekant till mig sa för några år sen att "fyrhjulsdrift är för de som inte fattat att man startar på bakhjulen". Nu startar inte en F1:a på bakhjulen, men det påverkar garanterat att de har en smula viktförskjutning åt det hållet i startögonblicket. Det är väl viktplacering som är en del av orsaken till Renaulternas raska starter.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5537



"[20:29:10] cyrus^_^; en 4WD bil kommer alltid acca snabbar än 2WD"

Helvete!

Top Fuel som gör 0-100mph(!) på under sekunden med 2wd... tänk om licker skulle berätta hemligheten för T/F-åkarna - då kan man snacka om att det skulle bli fysiskt farligt för föraren.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



dstr skrev:
"[20:29:10] cyrus^_^; en 4WD bil kommer alltid acca snabbar än 2WD"

Helvete!

Top Fuel som gör 0-100mph(!) på under sekunden med 2wd... tänk om licker skulle berätta hemligheten för T/F-åkarna - då kan man snacka om att det skulle bli fysiskt farligt för föraren.



_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



hehe finns ingen anledning att ha 4wd på en bil som kör med framhjul(en) i luften juu
kolla en prostock tex dom åker halva på bakhjulen å resten på 3 hjul ... lika dumt som att åka dragrace med en framhjulsdriven bil om man ser till dom rent fysikaliska lagarna

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



Cosworth engineering byggde en 4WD F1 i slutet av 60-talet.

Anledningen till att den aldrig kom till start var att andra team löste samma problem som 4WD skulle lösa på ett mycket lättare, billigare & effektivare sätt: vingar!

Williams & March experimenterade båda med sexhjuliga bilar med fyra drivhjul bak men den extra vikten kunde inte kompenseras med prestanda. March 2-4-0:n blev dock framgångsrik i brittisk hillclimbing, framförallt när det var blött.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5537



Nilz skrev:
hehe finns ingen anledning att ha 4wd på en bil som kör med framhjul(en) i luften juu
kolla en prostock tex dom åker halva på bakhjulen å resten på 3 hjul ... lika dumt som att åka dragrace med en framhjulsdriven bil om man ser till dom rent fysikaliska lagarna


På en T/F har inte framhjulen någon styrfunktion fysiskt mot marken. Dom fungerar som roder.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Daniel7xQ skrev:
Jag tror iof att vinsten med 4wd blir rätt liten i en så lätt bil.
De har så mycket grepp de behöver. 4wd slutar göra nån direkt nytta i de farter som F1 kör i oxå.

hur många kilo till hade det blivit? med tanke på motor och växellåda bakom föraren?
en kardan under häcken på dem?



I exemplet med F1 så tror jag tvärtom, att man skulle få mer transmissionsförluster samt för tung bil vilket skulle ge bara negativa effekter. Den skulle med stor sannolikhet inte bli lika snabb om det inte spöregnade och tillstånd att åka med samma vikt som rwd bilarna. Dessutom så åker ju f1 bilar med olika rullomkrets på hjulen vilket inte 4wd system tycker om. Man skalle oxo få ett ökat luftmotstånd, pga att man skulle behöva montera bredare framdäck.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför F1 bilar ej använder 4wd
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (3039 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande