Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Varför F1 bilar ej använder 4wd | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (3039 totalt) |
Hejsan.
Hade en kul disskusion med en som tro sig veta allt om F1. Må hända han vet mycket... Kanske Saxxar några argument ifrån logg filen med han. [20:32:04] [20:39:36] [20:40:14] [20:40:30] Nå vad säger ni? Är det som han säger? Han predikar om att 4wd alltid är acc snabbare än 2wd bilar. http://w1.960.telia.com/~u96003206/l Här är logg filen. Får ni läsa hela disskusionen om ni har tid Rätt så kul ) _________________ David Andersson |
||||
Jag tror iof att vinsten med 4wd blir rätt liten i en så lätt bil.
De har så mycket grepp de behöver. 4wd slutar göra nån direkt nytta i de farter som F1 kör i oxå. hur många kilo till hade det blivit? med tanke på motor och växellåda bakom föraren? en kardan under häcken på dem? _________________ Daniel Steiner |
||||
By the way:
Det har faktiskt byggts F1 med 4wd. Lotus byggde denna runt 69-70 (andra regler då) Ingen succe, för tung, samt att tekniken (feurgusons) nog inte var tillräckligt utvecklad för att skapa fördelar på detta område. (annat än eventuellt i regn - har för mig bilen gick rätt bra då) Funderar på om rent av Reine Wisell provade denna, eller om jag blandar ihop det med Lotus turbinbil i samma veva. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Intressant att se förarens min när han slår hjälmen i oljekylaren vid häftig acceleration Viss risk för ofrivillig frityrkokning kanske _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
I avdelningen annorlunda motorer så borde väl den passa dig, Bosse? Den fyrhjulsdrivna Lotus-Pratt&Whitney 56B kördes av Reine Wisell och några andra, -71 och liksom namnet antyder hade den gasturbin. Jag måste säga att det är nåt klart kul över att man kan få den skojiga ideen att pula ned en gasturbin i en F1:a och dessutom förse den med fyrhjulsdrift, utan att reglementet ställer till det. Att den sedan hade lite tillförlitlighetsproblem och var lite för tung för att ha en chans i nåt annat än regn är en annan sak - de försökte i varje fall. Chapman körde med nåt liknande i Indy 500, tror jag. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Här är lite mer om 4WD i F1, och i annan motorsport: http://8w.forix.com/4wd.html
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
You bet!! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
För några år sedan roade jag mig med att jämföra vikterna av samma bilmodell (och motor) i de fall de fanns i både FWD-, RWD- och 4WD-utförande. Jag kom fram till att man kan med gott samvete påstå att 4WD kostar 100 kg. Max-min var runt 60-150 kg har jag för mig. Det här var några år sedan. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Då frågar man sig varför 4wd har såna problem att komma ner under 10s på strippen... något som inte är några större problem med rwd... På strippen är det ju bara acc som räknas.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
En bekant till mig sa för några år sen att "fyrhjulsdrift är för de som inte fattat att man startar på bakhjulen". Nu startar inte en F1:a på bakhjulen, men det påverkar garanterat att de har en smula viktförskjutning åt det hållet i startögonblicket. Det är väl viktplacering som är en del av orsaken till Renaulternas raska starter.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
"[20:29:10]
Helvete! Top Fuel som gör 0-100mph(!) på under sekunden med 2wd... tänk om licker skulle berätta hemligheten för T/F-åkarna - då kan man snacka om att det skulle bli fysiskt farligt för föraren. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
hehe finns ingen anledning att ha 4wd på en bil som kör med framhjul(en) i luften juu
kolla en prostock tex dom åker halva på bakhjulen å resten på 3 hjul ... lika dumt som att åka dragrace med en framhjulsdriven bil om man ser till dom rent fysikaliska lagarna _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||
Cosworth engineering byggde en 4WD F1 i slutet av 60-talet.
Anledningen till att den aldrig kom till start var att andra team löste samma problem som 4WD skulle lösa på ett mycket lättare, billigare & effektivare sätt: vingar! Williams & March experimenterade båda med sexhjuliga bilar med fyra drivhjul bak men den extra vikten kunde inte kompenseras med prestanda. March 2-4-0:n blev dock framgångsrik i brittisk hillclimbing, framförallt när det var blött. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
På en T/F har inte framhjulen någon styrfunktion fysiskt mot marken. Dom fungerar som roder. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
I exemplet med F1 så tror jag tvärtom, att man skulle få mer transmissionsförluster samt för tung bil vilket skulle ge bara negativa effekter. Den skulle med stor sannolikhet inte bli lika snabb om det inte spöregnade och tillstånd att åka med samma vikt som rwd bilarna. Dessutom så åker ju f1 bilar med olika rullomkrets på hjulen vilket inte 4wd system tycker om. Man skalle oxo få ett ökat luftmotstånd, pga att man skulle behöva montera bredare framdäck. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Allmänt banåkaforum Varför F1 bilar ej använder 4wd | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (3039 totalt) |