Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona -79 *såld*
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (12107 totalt)
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Opel Ascona 1.9s - 1979

Ljusbrun med lite mörkbruna små skönhetsfel
original stötdämpare, maskinellt ja alles.. så när som på hjulen som jag lånade från min 318is

Planer:

* lite bättre chassi (..eller ja åtminstone nyare dämapare än 79års modell) vet inte vad som finns att tillgå till dessa?... alla tips mottages gärna!!

* rostlagning golv i cupé samt bagage.. samt så småningom andra framskärmar, bakre skärnmkanter och front.. vad finns undrar jag här med? plast? eknomiplåt.. någon som vet var man hittar Opel-plåt/ekonomiplåt till bra priser? - PÅBÖRJAT (lagat halva cupé utrymmets gölv)

* demontering av dragkrok - KLART

* "bonntrimma" lite, vad ger mest per krona i trim på en sådan här maskin?.. har inte tänkt skyffla ut massor på denna bil/motor.. hmm har några weber 36/36 men det kanske knappt är bättre än orignial?


Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Härligt med ännu en Opel! thumbs up
En Weber 36/36 är klart bättre än originalskitet som sitter på 19S motorn. Det är nån Zenith med massa avgasreningsjox, typ vacuumventiler och munstycken hit och dit. Dessutom har de ofta elektrisk choke som säkert funkade bra när den var ny... Gjorde ett ganska lyckat byte på en Commodore för ett tag sen, med Webern så svarade ju 6an på gasen iaf. Klar fördel eftersom det var en automatare.
Dämpare och fjädrar finns ju garanterat bättre, det har körts en del rally med den här modellen tror jag.
Fjädrarna fram går nog att byta mot kapade dito från äldre Merca med 6a, bak kan man nog få dit fjädrar från Rekord Caravan -80-tal.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Jägarns vilken grym färg. thumbs up

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



oooh Ascona B.... thumbs up
Jag hade en sån i många år och den gav mycket sladdglädje tills plåtcancern tog den. >

När man köpt en Ascona B ska man:

1. Höja tändningen. Original så är den löjligt lågtänd så höj tändningen tills det börjar spika eller hugga i startmotorn och backa av lite. Var noga med brytarna, jag har aldrig haft en bil som har varit så känslig på brytarinställningen.

2. Slita ur originalförgasaren och skruva dit en fräsch 36 DCD.

3. Montera varvräknare

4. Montera ett Simonssystem, bilen både går och låter bättre.

5. Montera fyra Bigknickar i klassiskt rallymanér så är rallyilussionen fulländad

Efter dessa modifieringar ska bilen framföras på grus eller vintervägar med lååånga ställ

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Fin bil!

Det finns Konidämpare (gula) till ascona B. Och det finns Bilstein rally och race-dämpare. Fjädrar finns också att tillgå.

Motorn beror ju helt på din budget.. men man kan ju tänka på att det finns 2.2:or i Rekord och 2.4:or i omega som är baserade på samma block och därför går att passa in med måttliga modifieringar.

Komplett orginalinsprutning från Rekord 2.0 är lätt att konvertera till. Bättre än orginalfögg och bättre än 36/36. Men inte lika mycket effekt som tex dubbla 45:or.

Man kan plocka brytarlöst tändsystem från Opel rekord. Finns några olika, man ska väl akta sig för den som drar tillbaks tändningen vid högt vacuum. Den är svår att få och spela bra.

2.0E-motorns grenrör (finns på tex rekord 2.0 med insprutning) är bättre än det som sitter orginal på din bil. Annars brukar ett begagnat extractorrör gå på ca 1000 spänn.

Mest Opel-trim finns hos ENEM (www.enem.se). Stötdämpare säljs av tex GA.

_________________
William Ekström
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Hello mer frågor..

har en till ascona b (skruttebil) ..en 2.0e -81:a..

är den motorn värd att byta till? ger det märkbart mer effekt jämfört med 1.9:anr?..

Det är på den där sitter webrarna jag tänkte sno..

81:an ska sedan skrotas.. karossen är eg inte så tokig,.. så om någon behöver en ascona b baskaross med drivlina och stötdämpare kan dom få den

(kan fixa biler om intresse finnes..)

har oxå ett gäng Zenith förgasare men det är väl ingen intresserad av? annars kastas de..
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Det är väl några (kanske 5 eller nåt) hästars skillnad när motorerna är nya. Använd den som är i bäst skick du.
2.0e har lite vassare kam orginal än 1.9:an också tror jag.

_________________
William Ekström
Citera
Henrik E
Värnamo / Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 102



1,9s har väll bara 88hk eller ngt, medans 2,0E motorn har 105-115hk. Så lite effekt ökning blir det ju.

_________________
Henrik Egerbo
Lancia Dedra HF Integrale -92
Yamaha YZF750R -94
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



om du köper sänkfjädrar som sänker mer än 40 mm så se till att du köper dom "korta" koni dämparna isf. De är nämligen anpassade för kraftigare sänkningar.
Finns både 60 och 80 mm sänkningsatser till Ascona B då 40 mm fortfarande ger 4x4 stuk på dessa bilar.

Själv åker jag en del i brorsans Ascona B vinterbil:


http://w1.545.telia.com/~u54514667/asconan/SV300022.JPG

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Peter E skrev:
Hello mer frågor..

har en till ascona b (skruttebil) ..en 2.0e -81:a..

är den motorn värd att byta till? ger det märkbart mer effekt jämfört med 1.9:anr?..

Det är på den där sitter webrarna jag tänkte sno..

81:an ska sedan skrotas.. karossen är eg inte så tokig,.. så om någon behöver en ascona b baskaross med drivlina och stötdämpare kan dom få den

(kan fixa biler om intresse finnes..)

har oxå ett gäng Zenith förgasare men det är väl ingen intresserad av? annars kastas de..


Du har inte skrotat karossen än hoppas jag. De bygger inte dem längre direkt.
Lägg ut annons på resultatservice.com plåtdelar till dessa är ett stort problem.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Precis, -81orna är väl enda årsmodellen av Ascona B som hade insprutning. Ganska ovanliga. Sälj den hellre än att du skrotar den.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
)En liten uppdatering.. all rost i golv och skärmkanter bak är nu fixat nya framskärmar på och fronten lappad.. här nedan är två lite nyare bilder...

Hmm.. jo! jag söker en kofångare till fram... ifall någan har tillsalu hör av er!





(efter en del garagelackering ala sprayburk
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Precis, -81orna är väl enda årsmodellen av Ascona B som hade insprutning. Ganska ovanliga. Sälj den hellre än att du skrotar den.


Den finns kvar.. vet du någon som vill ha den så får de gärna hämta den (dock utan motor)
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
efter lite mer slipande och målande.. har bla tagit bort listerna på sidorna och reservhjulsbalja och lite småsaker..




Efter jag fixat sista rosten på trösklarna..återstår bara trimningen av väghållning och motor

Sen finns det planera på att ev montera någon slags breddare på skärmarna..
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Den bilen är så rusktigt snygg. Färgen, kan inte sluta kika på den. Tror det blir nya bakgrundsbilden i datorn thumbs up

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
RS 1800 skrev:
Den bilen är så rusktigt snygg. Färgen, kan inte sluta kika på den. Tror det blir nya bakgrundsbilden i datorn thumbs up


hehe...ja visst e den söööt...

vill du så kan jag ta fram Opel-färgkoden ifall din fårrd ska ha ny lack?!
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Hade du den andra karossen kvar?? Isf är jag intresserad. Har skickat PM till dig tidigare om den

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
D.Sävström skrev:
Hade du den andra karossen kvar?? Isf är jag intresserad. Har skickat PM till dig tidigare om den


Jepp den e kvar.. men det finns ju en del rost måste jag ju säga.. skärmkanterna bak är helt kass och likaså framskärmarna + några hål i golvet..

men du kanske har mkt delar eller fler karosser?` jag kan ta några bilder på den i helgen så får du göra en bedömning ifall den kan vara intressant..

Jag skänker bort bilen..

Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Det vore kanon om du kunde göra det. skicka bilderna isf till dennissavstrom@hotmail.com så tar vi vidare diskution där så slipper jag förstöra din projekt tråd

Kanonfint bygge förresten thumbs up

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
[quote="D.Sävström"]Det vore kanon om du kunde göra det. skicka bilderna isf till dennissavstrom@hotmail.com så tar vi vidare diskution där så slipper jag förstöra din projekt tråd
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



Var det dig jag såg vid kloster kyrka igår? Såg exakt ut som denna bil!
Snygg var den i alla fall. Reagerade på färgen samt det rena utseendet thumbs up

Mvh/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona -79 *såld*
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (12107 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande