Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Det här med el-bil på räserbanan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 16 besök senaste veckan (10060 totalt) |
Enkla svart är nog att han slår i toppfartsspärren. Egentligen är toppfarten 263 eller ngt dyl på nuvarande bilar, men mätarfart går något över det. Visst står det 279 på bilens mätare? När dom kommer med en annan uppsättning fälgar(?) så ska den låsas upp till 322km/h. edit: det finns ju ingen eu-spec S Plaid ännu, så vi har inget att jämföra med. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Är du säker på att det är fälgarna och inte däcken? Har tittat i olika däcktravar hos kompisen som är däckhandlare och det är ju en annan märkning på däcken som sitter på elbilar _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
kan varit "new set of wheels" som inkluderar däck också. kommer inte ihåg formuleringen exakt. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
_________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
https://www.continental-däck.se/pers På det stora hela har det med viktklassningen att göra _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Det har inte suttit amerikanska däck på Teslorna sedan 2016 eller så. Min första hade någon sorts amerikanska Goodyear som inte var jätteimponerande. Min senare hade europeiska Michelin Pilot Sport 2 eller något sådant. Att det skulle vara speciella elbilsdäck på elbilar är nog mest gimmickartat i de få fall som det händer. På min EQC sitter det MO-märkta (Mercedes Original) Michelindäck, samma som på GLE. På frugans ID.3 sitter det Bridgestonedäck som hade 4,5 mm mönsterdjup från fabrik. Volkswagengruppen snålar återigen in och försöker lura sina kunder. Jag såg då till att få en skriftlig bekräftelse på att vi inte behöver betala nya sommardäck vid leasingperiodens slut så länge de godkänns av besiktningen. Det har inget att göra med att de råkar sitta på en elbil utan bara att de antagligen är billigare att köpa in från Bridgestone och man räknar med att kunna sälja kunderna fler däck i det långa loppet... För att återknyta lite till videon så är det ju helt klart imponerande att ta sig runt på en sådan tid med drygt två ton familjebil och i början accelererar den fantastiskt! Den mattas dock, som nämnt, betänkligt på slutet. Hoppas de kan få ordning på kylningen bättre. Förmodligen genom bättre bromsar så man kan koppla ur regen som värmer batteriet. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
|
||||||
Ja, han verkar helt klart såld på tanken och det ligger säkerligen en del i resonemanget och marknadsmaterialet. Den skeptiska delen av mig tycker dock att fördelarna verkar ifrågasättningsbara. De-facto är det så att en EQC är en tystare bil än en Audi e-Tron trots att e-Tronen verkar komma med EV-däck när Mercan inte gör det, vilket pekar på att bilens ljudkomfort handlar betydligt mer om allt annat än just denna variabeln, även om det säkerligen skiljer på däcken i detta fallet. Att EV-däcken skulle vara gjorda för tyngre bilar har ju inget att göra med att det är EV-däck eller inte utan lastindexet på däcken. Det är väl därför det sitter GLE-dimensioner på EQC trots att den bygger på GLC eftersom vikterna på en GLE och en EQC är snarlika. Förmodligen som att e-Tron-däcksdimensionerna är närmare Q7 än Q5. Det luktar lite som att man brandar ett däck annorlunda för att få mer betalt för det när man egentligen bara kunde erbjudit ett däck med högre lastindex, vilket oftast finns att tillgå. Men visst, EV-däcket har säkert bättre egenskaper än sin "vanliga" kusin, men gissningsvis kan man hitta ett "vanligt" Michelindäck som är tystare och uppvisar genomgående bättre egenskaper än EV-däcket från Hankook. Kanske till samma pris som Hankooks EV-däck. OBS, detta är mina gissningar. Jag kan mycket väl ha fel. Jag har det inte mycket mer underbyggt än gammal hederlig misstänksamhet mot marknadsavdelningar. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
https://fb.me/e/1fcAsp3OQ
Elbilsträff på GTR Motorpark på lördag! ps. GTR finns nu för tiden på Harrys Laptimer också.
_________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Varken sma eller sbf försäkring? Känns inte det lite sådär? Eller är det bara i texten det saknas? Du komma med raport på hur mycket folk kör - och hur de laddar. Gissar att fol kinte kör mängder av varv (för att det verkar lite "prova på", inte pga biltypen) och det därför inte kommer vara något som helst problem med ström. _________________ Markus Ålind |
||||||
Jag har ställt frågan om försäkring. Återkommer. Det är nog mest prova på. Laddning är inget problem på 2,5h körtid. Från min projekttråd en onsdagskörning:
_________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Har fått svar nu - det är i "GTR Motorparks regi", så jag gissar att det är samma upplägg som onsdagskörningarna. Stora frågan är om provapålicensen är inbakad i 450:- eller om det tillkommer.
Kvittar för mig - jag har nog fortfarande en hel del att lära kring bilens balans och inställningar. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Äntligen!!, nu ska vi se hur det går!. Om en 900m bana som är väldigt långsam!. Men kul och se hur många varv bromsar och batterier pallar!
_________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Det här var en ban-fika (utan fika!) på 2,5h. Jag trodde det var en trackday, men ack så fel jag hade. Jag körde nog så mycket det gick och åkte hela vägen hem till Sollentuna utan att ladda. Är du nyfiken på fler siffror från riktiga trackdays så finns det här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
|
||||||
Shit , spännande och lite lätt konstigt . Men måste väll komma några Vettiga bromsar som tillval i Plaiden från Tesla, Ser man hur sjuka bromsar Porsche satt på Taycan, så man kan man ju undra hur den lika tunga och ÄNNU snabbare Tesla inte erbjuder det Fortsätter här, jäkla va den går..Men sen blev det spännande.. _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Om någon mot förmodan missat:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Pod om rescue / bana / elbil _________________ Magnus Thomé |
||||||
Allmänt banåkaforum Det här med el-bil på räserbanan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 16 besök senaste veckan (10060 totalt) |