Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
1 besök senaste veckan (1244 totalt)
R.Karlsson
Töreboda
Här sen Apr 2021
Inlägg: 8


Trådstartare
Har kört simracing ganska seriöst nu ett par år och körde Timeattacknu.se serien på iracing I vintras. Då såddes ett frö om att testa att köra, sagt och gjort så köptes en BMW 135i coupe 2008 från Tyskland och anmälan betalades. 1 maj så gick första tävlingen av stapeln på Ring Knutstorp, första gången på bana med bil. Kört en hel del hoj på bana innan. Långt förklaring, men ville bara förklara hur BMW:n hamnade i mitt garage.

BMW 135i coupe 2008
-m chassi
-kw v3 dämpare
-BBS ch-r satin black 18" 8" ifram och 8.5 ibak
-burger motorsports intake
- eisemannsport avgassystem
- extra oljekylare
- frambromsarna från Audi R8/lambo murcielago 8 kolvok
-bak M performence bromsar.
-ställbart fjäderbenstag fram
- gjuten kolfiberhuv

På gång
Blue stuff bromsbelägg fram och bak
-motul 700 bromsvätska
-nya däck
--hjulinställning

Framtidsplaner
-lcd diff
-halvbur
-racing stolar
--förlängd shortshift växelspak
-
-





_________________
Rickard Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41557

Forumägare
Forumägare

Nice! Hur blir tempen i bakbromsarna på bana? Tänker på att den använder bromsarna som diffbroms?

_________________
Magnus Thomé
Citera
R.Karlsson
Töreboda
Här sen Apr 2021
Inlägg: 8


Trådstartare
De gick varma och tog slut 😔 finns det någon fix? För det är sjukt svårt att få ner greppet ut ur kurvorna. Går det att koda bort när man bytt till lcd diff?

_________________
Rickard Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41557

Forumägare
Forumägare

R.Karlsson skrev:
De gick varma och tog slut 😔 finns det någon fix?


Är ju en riktig bromsad diff du vill ha. Finns inga genvägar vad jag vet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
R.Karlsson
Töreboda
Här sen Apr 2021
Inlägg: 8


Trådstartare
Nä det förstår jag, men man vill ju inte gärna att bromsarna ska lägga sig i när man bytt. Men det kanske inte blir ett problem då?

_________________
Rickard Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41557

Forumägare
Forumägare

R.Karlsson skrev:
Nä det förstår jag, men man vill ju inte gärna att bromsarna ska lägga sig i när man bytt. Men det kanske inte blir ett problem då?


Det kodar man med all säkerhet bort thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Kul med en till 135a här! Du kan coda bort e-diff funktionen, men en riktig diff är mer eller mindre ett måste. Jag kör en Drexler diff i min, ingen billig historia men tyvärr finns det inga billiga lösningar
Citera
R.Karlsson
Töreboda
Här sen Apr 2021
Inlägg: 8


Trådstartare
Ja märkte det efter första gången, då är det illa 😬 omöjligt att ta sig ur kurvorna.

_________________
Rickard Karlsson
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



R.Karlsson skrev:
Ja märkte det efter första gången, då är det illa 😬 omöjligt att ta sig ur kurvorna.

Ja det är tyvärr hemskt... Kör du någon optimering eller är den original än så länge? Det finns lite olika lösningar på diff, tro det eller ej så blev Drexler den "billigaste" lösningen om man vill ha riktig ramplamell. Att coda om så du får linjär gaspedal gör också stor skillnad för körbarheten.

Vill du coda bort E-Diff mm så rekommenderar jag ProTool. Linjär gaspedal finns som tillval i MHD.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41557

Forumägare
Forumägare

Linjär gaspedal

_________________
Magnus Thomé
Citera
R.Karlsson
Töreboda
Här sen Apr 2021
Inlägg: 8


Trådstartare
alindquist skrev:
R.Karlsson skrev:
Ja märkte det efter första gången, då är det illa 😬 omöjligt att ta sig ur kurvorna.

Ja det är tyvärr hemskt... Kör du någon optimering eller är den original än så länge? Det finns lite olika lösningar på diff, tro det eller ej så blev Drexler den "billigaste" lösningen om man vill ha riktig ramplamell. Att coda om så du får linjär gaspedal gör också stor skillnad för körbarheten.

Vill du coda bort E-Diff mm så rekommenderar jag ProTool. Linjär gaspedal finns som tillval i MHD.


Okej, vet du vad du fick ge för Drexler diffen? Jäkla tråkigt att den är svetsad orginal. Fixade du det själv eller lämnade du bort det?

Okej, det låter bra. Kommer nog ha många frågor till dig, hoppas det går bra 😁

_________________
Rickard Karlsson
Citera
R.Karlsson
Töreboda
Här sen Apr 2021
Inlägg: 8


Trådstartare
Har överstyrt in i kurvan, understyrt jävlar I mitten I kurvan och överstyrt ut ur kurvan. Är det öppna diffen som jävlas med mig in i kurvan också?

_________________
Rickard Karlsson
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



http://www.kohlerracing.se/index.php

Kunnig när det gäller BMW.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
R.Karlsson
Töreboda
Här sen Apr 2021
Inlägg: 8


Trådstartare
zmicke skrev:
http://www.kohlerracing.se/index.php

Kunnig när det gäller BMW.


Tackar, ska kolla 👍

_________________
Rickard Karlsson
Citera
Holman
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 65



Kontakta Robin Plato, han är bra på Bmw och vet vad som behövs.

_________________
Andreas Holmström
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155



Riktigt fin bil! thumbs up

Men angående diff-diskussionen, är inte en Quaife en ganska bra och kostnadseffektiv lösning? Kollade på vad det skulle kosta att installera på min gamla 130 och fick erbjudandet om 20 000 kr inklusive material och installation. Nu kanske en finsmakare föredrar en lamelldiff framför en Torsen, men för mig hade det dugit fint.

Det var på BMT, https://bilmotorteknik.se/. De gjorde alla "banmodifikationer" jag gjorde på 130:n med undantag däck, fälg och hjulinställning som jag gjorde hos Daniel på Bandhagens Däck.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
1 besök senaste veckan (1244 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande