Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield -03 Martini Edition | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 25, 26, 27 >> 764 besök senaste veckan (37833 totalt) |
FreeCAD kan jag inte hjälpa dig med tyvärr. Gick själv bet på den. Fusion360 är mycket lättare att begripa. Den har också Sheet Metal. Se video en bit ner https://help.autodesk.com/view/fusio
_________________ Johan Lekås |
||||
Provade att göra en Sketch, extrudera och sedan gröpa ur. Det underlättade lite men tog mig inte hela vägen, jag kunde inte använda Fillets på alla kanter (precis som det jag gjorde innan).
Oki, jag fattar nu... alla säger att jag ska överge FreeCAD till förmån för Fusion360. Strunta i Opensource och använd gratisversionen av en supporterad programvara från ett stort företag. Jag installerar Fusion360 ikväll. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
När man gör en klump och sedan gröper ur gäller det att allt blir en solid ( ser lite konstigt ut på din bild). Sedan gäller det att göra rätt med filletarna med. Tex går det ej att lägga stor radie på en angränsande liten.
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Det är det jag inte lyckas med heller, att göra det till en solid. Nu är det 5 olika sketcher som är pad'ade/extruderade och eftersom de ligger dikt an/överlappar så blir det ändå en solid när det exporteras som en ObJ/STL-fil. Sen kan jag göra fillet på vissa lanter, men inte på andra och fattar inte varför. Tack för alla tips! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag tror jag hade gjort så här.
1. En 2d sketch i y0 ungefär som din sketch men utan den övre flänsen( kragen). Gjort pad på den med symmetri år båda håll. 2. Gjort en likadan sketch som 1 men material tjockleken mindre. Pocket åt båda håll men material tjockleken mindre. Nu borde man ha en solid balja utan övre kragflänsen. 3. En 2d sketch direkt på topp ytan som definierar krag flänsen. En pad uppåt med material tjockleken. Denna pad ska sitta ihop med baljan. 4 Filletar i alla skarpa hörn. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Det är ju sådär jag borde gjort från början, det är ju uppenbart när du beskriver det i den ordningen. Då blir det i mitt fall två sketcher bara istället för som nu 5 stycken med massa trixande och fixande, och det unkar ändå inte. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Två sketcher blev en lång utdragen solid när den paddades till 750mm, på den gjorde jag en 3mm tjock låda genom att gröpa ur... kliade mig i huvudet att jag nu had en låda som var 756mm lång. Sen hittade jag "Pad inwards" och klickade i den så blev det rätt mått.
Sen en sketch ovanför som paddad blev en 3mm tjock ram ovan på. Så enkelt tack vare feedbacken här! Då var det enkelt att sätta fillets där jag vill: Efter mycket velande om vad ska jag göra nu då??? Tex hur hållbar blir den om jag skriver ut den och bara "klär" den med ett lager glasfiber och epoxi? Det är ju enkelt!!! Så har jag landat i följande: Den behöver inte vara så tjock, ändra tjockleken till 2,4mm (skriver ut med 0,6mm munstycke) och där hade jag tänkt till för alla "viktiga" mått var satta som ekvationer från början. Så bara att ändra "padding" på två ställen så stämde allt. Skriv ut den, spackla slipa och använd som plugg. Från pluggen gör en form... från formen gör en bagagerumsbalja. Jag gör det inte lätt för mig. Det blir några plattor att skriva ut. Och eftersom jag är efterbliven började jag skriva ut den i PETG för det är det jag har mest av hemma. Men det tar ju längre tid att skriva ut än PLA. Första delen utskriven, naturligtvis fungerade inte support på två ställen. Så där får det bli spackla/slipa lite extra mycket. På resten av plattorna har jag själ satt dit support på det kritiska punkerna och det verkar fungera. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag velar också om bromsar fram...
Jag köpte "fel" bromsbelägg fram när jag skulle beställa för att ha en extra uppsättning i reserv. Det jag borde beställt var Wilwoods Polymatrix-A som sitter fram nu. Men det gjorde jag inte för två år sen och nu görs inte det belägget i den blandningen längre. Det är den blandning som har högst friktion kall och det är först när det går riktigt varmt som andra av Wilwoods blandningar har högre friktion. Perfekt för en sjua på gata och bana. Ja, om det nu fanns att köpa. Finns det någonstans där man kan se jämförelser mellan olika tillverkares blandningar och friktion vid olika temp? Eller behöver jag leta på varje tillverkares sida? Hittills har jag inte hittat någon som har samma bett kall, vilket jag ser som en fördel vid gatkörning. På Arlanda för två år sen gick bromsarna varma, ordentligt varma, men det var enda gången hitills. Så jag funderar på om det är värt att köpa nya "spacers" för bromsoken så att de breddas och kan ta en ventilerad 247mmX20mm skiva istället för en solid 247mmX13mm. Men då kanske det är lika bra att gå upp på 260mm skivor som tydligen ska passa under 13" fälgar... Där snurrar det just nu. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Wilwood 7912 belägg Det är 15A-8809K jag har/behöver Fel fel fel!!! Wilwood 7816 belägg De som satt på när jag köpte den är 15A-8809 som är Poly-A, det finns även 15A-8809K men de är till ett helat annat ok och passar inte. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Så länge beläggen du hittar är större så är det bara och karva med vinkelslipen. Jänkebelägg och ok är inget under av precision.
Glöm inte andningsmask och bra ventilation. Eller så ber du din värste fiende om hjälp. |
||||
Enligt google så är 15A-8809K till powerlite oket och det är rimligen såna jag har liggande då det är powerlite ok jag har. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Det fiffiga att köpa en ny 3D-skrivare är att denm skal var bättre på allt, nackdelen är att det är en ny sak att lära sig. Tex att på en Bambulabs P1S så står det i instruktionerna att dörren skall vara öppen om man skriver ut PLA. Men varför det, när det funkar med dörren stängd? Eller funkar och funkar, det funkade ett tag tills jag såg vad som hände när det blev för varmt inne i kammaren så att PLA't inte hade tid att stelna.
Jag beslöt mig dessutom att skriva ut i PETG, men det tar ju en jävla tid så några delar är utskrivet i PETG och annat i PLA. I helgen började jag limma ihop alla delar, det blev ett större schabrak än vad jag trodde. Innan allt var hoplimmat så tänkte jag att det kanske är bäst att testa i bilen så att allt stämmer. Det gjorde det inte. Så jag hämtade en liten mindre del för att testa med: Och gick ju iaf ner i hålet. Jag har ju inte tänkt på de där jäkla infästningarna för säkerhetsbälten. Så baljan går inte ner i hålet. Nåja, nya friska tag och en ny plan finns... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Vilken av bältesinfästningarna är rätt att använda på en Westfield med 4/6-punktsbälte? Jag vill minnas att en ska vara för 3-punktsbälte och den andra för 4/6-punktsbälte men vet inte vilken som är vilken.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Prexis så, bild från en som har båda typerna: Jag fortsätter förvirra mig själv i CAD-världen, ibland lyckas jag tom skriva ut en testbit som passar. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Prexis, så skall det var i bilden jag kopierade in. I en FB-tråd var det många som reagerade på samma sak när jag la ut den bilden, men efter att han redogjort för sitt resonemang och hur han gjort så verkade de flesta acceptera det (eller så orkade de inte mer). Jag tänker inte kopiera hans sätt att sätta bältena, men flyttar öglorna till rätt ställe. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Tack Rejsa för alla tips på hur man gör saker eller verktyg som är bra att ha, dessa tror jag det var Ragnar som hade i sin Saabtråd så jag vr ju tvungen att beställa samma.
Tydligen har jag missat att skriva två delar, så de skrivs ut nu. Varianten som var tänkt att bli en form, som jag limmande, spacklade, slipade, spacklade, slipade, osv var ju fel så just nu får den skämmas. Varmköra motor: Testa växellåda: Testa diffbroms: _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag får titta imorgon när jag kör till jobbet. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield -03 Martini Edition | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 25, 26, 27 >> 764 besök senaste veckan (37833 totalt) |