Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40, 41   >>
175 besök idag (60533 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Kolja skrev:
Detta är gamla 12V Busson med fördelare?

Känsliga för slitna tändkablar/fördelarlock. Även stift är noga.

Är färgen på stift normal, svart eller blött?

Kontrollerat tändläget?

Senare versionen på 155 V6 har en Busso 2.5 12V med ett uppgraderat fördelarlöst tändsystem. Upplever det som stabilare än från gamla motorer som kommer från 116/164 serierna.


En 12v busso ja. Men med modernt sprut (Ecumaster), vevtrigger, ingen fördelare, wasted spark med bosch 3x2 spole styrd av ECUn. Stiften har gått ett par mil bara. Tändkablarna är lite gamla men problem cylindrarna är helt nya. Stiften ser bra ut på övriga cylindrar, på 4an och 5an ser det knappt ut som att dom varit igång. Framförallt femman som ser lika nytt ut som när jag satte I det.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Dum fråga nummer 1: Det är inte blandat ihop fyrans och femmans tändkablar?

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
St3v3 skrev:
Dum fråga nummer 1: Det är inte blandat ihop fyrans och femmans tändkablar?


Jag har grubblat över den hur många gånger som helst med.. men jag får det till att dom ska sitta rätt.

Dum motfråga 1: vad är de värsta som kan hända om jag kastar om dom?


Denna är från förra sommaren.



Denna dagsfärsk



Kul att jag hade en film med samma procedur gällande tändkabel ryckningar:)

Jag tycker de låter som den går lika som när jag drar en kabel i första filmen när alla är i på andra. När jag drar sexan i första huckrar den, nu dör den. Knattrandet är svagare på femman idag kontra då.

Skillnaden mellan dessa två är nya kammar, justerad ve tabell och andra stift/kablar. Ska inte svära på att det är e85 i tanken på första dock.. tror det men.. kammarna borde ge ojämnare gång men ska de bli så här ojämnt? Nån som har erfarenhet av busso q2v och C&B kammar? VE gör säkert en del med. Första klippet går den ju klart renare, samtidigt som den på varv nu låter som den går rent med..

Skulle kunna skicka i en äldre map, avgaserna luktar en hel del oförbränt..

Spolen tycker jag borde vara heldöd om de är den? Känns väl troligare att jag dränker den pga tidigare tändproblem som gett fel utslag på lambda..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Du hade säkert kollat gnistan redan men en tanke: sätt alla stift på en planka eller nått i ordning 1-6, jorda alla till motor, släck lampan och filma i slow motion med mobilen när du crankar? Om inte sprutet har ett "testa gnistan"-läge.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Är väl bara att prova att skifta mellan dom.
Vad är det för tändföljd?

Det finns inte Alfamotorer med olika tändföljd och kammarna är till en annan modell?

_________________
S Örnberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Cassius skrev:
St3v3 skrev:
Dum fråga nummer 1: Det är inte blandat ihop fyrans och femmans tändkablar?


Jag har grubblat över den hur många gånger som helst med.. men jag får det till att dom ska sitta rätt.

Dum motfråga 1: vad är de värsta som kan hända om jag kastar om dom?


Antingen går den sämre eller bättre...

Lättast att kolla så tändkablarna sitter på rätt cylinder är ju att använda test funktionen och stroboskåplampa.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
St3v3 skrev:
Är väl bara att prova att skifta mellan dom.
Vad är det för tändföljd?

Det finns inte Alfamotorer med olika tändföljd och kammarna är till en annan modell?


Alla 12v sexorna har samma tändföljd. 1-4-2-5-3-6 Just dessa kommer från en GTV6a med 2,5 liters 12v motor. (Föregående ägare trodde kammarna hade gett ca 20-25hk mer än std med justerad original förgasare, så orolig gång köper jag på tomgång, men tycker den ska gå renare än den gör över 2k rpm)

Så på spolen sitter dom parade från ena sidan till den andra: 2+6 - 4+3 - 1+5

Sett från vänster till höger på denna bild:



Pin 1 Coil 3 ECU Ignition Power Stage
Pin 2 Coil 2 ECU Ignition Power Stage
Pin 3 Coil 1 ECU Ignition Power Stage
Pin 4 V Batt

Jag får dubbelkolla i datorn hur det är sagt att dessa är kopplade också, men det har ju fungerat tidigare så :/

Egen minnesanteckning:
https://rrrshop.co.uk/cdn/shop/products/bosch-double-fire-coil-2x3-_5B . . . .

Jag har legat nästan sömlös i natt och grubblat på detta... Kan vara att jag minns fel men.. När jag i somras satte ihop och startade bilen med kompositinsuget och alu railsen så vill jag påstå att den gick renare än nu.. Sen fick jag ju byta rails till dom gamla jag haft och efter det har jag tyckt den gått sämre..

I samband med rails bytet har jag nog lyckats dra isär kontakterna vid spolen på 4an och 5ans tändkablar varpå jag upptäckte att dom var ärgade. Här skulle dom ha kunnat bli förväxlade men troligen inte då jag dubbelkollat det så många gånger. Men det kan ju betyda att jag haft dålig gnista hela tiden nu, men att den var OK innan jag bytte rails. Att ärgen kommit under tiden jag försökte fixa alu railsen och senare bytte till dom gamla. Vi pratar en ganska kort period, men med rätt förutsättningar kan ärgen komma ganska fort..

En annan tanke som slog mig var om jag förväxlat spridarkontakterna, då matar jag ju bränsle vid fel tidpunkt varpå fyllningen av cylindern blir kass på lägre varv och mindre kass på högre varv, men det kollade jag i morse och det var rätt.
Alternativt att en spridare skulle ha börjat strula.. E85 lämnar ju en beläggning (lila/rosa aktig) och även om spridarna är "klassade" för E85 kanske detta kan påverka. Dom ska vara renoverade/genomgågna av en firma som sysslar med sånt och säljer beggade, renoverade, spridare innan jag köpte dom av en annan privatperson. Får en eller två cylindrar alldeles för lite soppa kanske stiften kan se nya ut men att det ändå luktar bränsle ur tändstifts hålen?

Nästa sak jag grubblat över är vad mer som förändrats mellan första starten i år och läget den är i nu. Och det enda jag kommer tillbaka till är VE tabellen. Det är ju också runt problem området i VE tabellen som den går kasst så att skicka i en gammal map känns som steg 1. Alternativt den jag manuellt justerat som är baserad på den som är i.

Att börja titta på en kamsynk för att eventuellt bygga sig runt problemet känns lockande på ett sätt, men samtidigt kan det ju visa sig vara något helt annat som är problemet. En kamsynk måste jag dessutom sätta på ett av kamdreven eftersom jag inte kommer åt baksidan av topparna där fördelaren en gång satt.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Sitter alla kablar rätt borde det väl vara en bra idé att prova att flytta runt lite spridare, eventuellt sätta dit andra om du har några liggande. Mixtrar man med fuelrails och bränslesystem är det lätt att det kommer in smuts.

Komptestat?

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Komptestat har jag inte gjort, inte sett att det skulle behövas?

Spridarna skulle absolut kunna vara ett bekymmer, det är sånt jäkla meck med att flytta runt dom bara.. Nästan så jag får överväga att köpa nya som jag bör kunna lite på är OK under vintern och ge upp för tillfället om den inte börjat fungera när det är det enda kvar att testa :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



[quote="Cassius"]
St3v3 skrev:
Just dessa kommer från en GTV6a med 2,5 liters 12v motor. (Föregående ägare trodde kammarna hade gett ca 20-25hk mer än std med justerad original förgasare

Hmm Bosch L Jetronic välan..? Har inga nya kluranden ang. problemet och har inte läst alla sidor nu så ursäkta en kanske dum fråga, men är det en ide att återmontera original Alfa elektronisk tändning & insprut? Den är iaf "tried & tested" minst sagt och har utrymme för 10-20hk extra

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Cassius skrev:
Lasertempmätare kanske kan funka..

Det syns direkt om nån cylinder inte går som den skall.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Även om spridarna känns jobbiga att byta kan det ju knappast ta nån märkbar tid när du väl ställer dig och gör det. Inte ovanligt att "svaga" cylindrar beror på igenkläggade spridare.

_________________
S Örnberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Grejen med waste spark är ju alltså att spolen jordas i den cylinder som inte är i kompressionsfas (genom det tändstiftet, där det inte finns något att "tända").

En annan effekt är ju att så fort du har fel på lågspänningssidan så tappar man alltså två cylindrars tändning vilket kan få en del intressanta fenomen. Likaså om man växlar två kablar till cylindrar som inte "hör ihop".

Att kolla gnistan med alla stift "på planka" kan vara värt att prova. Likaså tempmäta grenrören men det visar ju inte om det är soppa eller gnista som saknas.

Komptest är alltid en bra grund för att utesluta saker som en lyftare som hängt sig, krokig ventil, nedsliten kamaxel...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
[quote="Eldh"]
Cassius skrev:
St3v3 skrev:
Just dessa kommer från en GTV6a med 2,5 liters 12v motor. (Föregående ägare trodde kammarna hade gett ca 20-25hk mer än std med justerad original förgasare

Hmm Bosch L Jetronic välan..? Har inga nya kluranden ang. problemet och har inte läst alla sidor nu så ursäkta en kanske dum fråga, men är det en ide att återmontera original Alfa elektronisk tändning & insprut? Den är iaf "tried & tested" minst sagt och har utrymme för 10-20hk extra


Ja de har du ju rätt i... Well well, 20 häst på en i övrigt std maskin med svår justerad insprutning pekar ändå tycker jag på en ganska vass kam som inte kommer till sin fulla rätt utan bra gasare eller vettigt sprut

Originaldelarna finns inte kvar och får heller inte plats, jag har max 5mm mellan torpeden och bakkant på toppen där fördelaren suttit :/

St3v3 skrev:
Även om spridarna känns jobbiga att byta kan det ju knappast ta nån märkbar tid när du väl ställer dig och gör det. Inte ovanligt att "svaga" cylindrar beror på igenkläggade spridare.


De drar iväg.. ena sidan är relativt enkel (förvisso den sida som jag upplever strular) men då kan jag bara byta mot sexans spridare. Så får då göras i två omgångar. Uppskttningsvis pratar vi en timme skruvning per byte. Behöver jag in på andra sidan måste rören bort, knacka nya packningar etc och då är det ett par timmar till. Så jag tar gärna det när jag konstaterat att det inte är gnistan som är fel

therealpinto skrev:
Grejen med waste spark är ju alltså att spolen jordas i den cylinder som inte är i kompressionsfas (genom det tändstiftet, där det inte finns något att "tända").

En annan effekt är ju att så fort du har fel på lågspänningssidan så tappar man alltså två cylindrars tändning vilket kan få en del intressanta fenomen. Likaså om man växlar två kablar till cylindrar som inte "hör ihop".

Att kolla gnistan med alla stift "på planka" kan vara värt att prova. Likaså tempmäta grenrören men det visar ju inte om det är soppa eller gnista som saknas.

Komptest är alltid en bra grund för att utesluta saker som en lyftare som hängt sig, krokig ventil, nedsliten kamaxel...


Får nog ta en titt med den då.. Koppen över fjädern har ganska tight spel på dessa och kammarna har ju klart mer lyft än original.. Det är ju ganska fort kollat.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Går den bra på en cylinder på den sidan räcker det ju att du skiftar mellan två där.

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Skaffade en tempmätare och en gnistpenna idag. + sopade i mappen med std kammar.

Kallstart tomgång ger 4sn och 5an ca 15-20 grader, övriga 100+

Gnistpennan säger gnista på alla.

Med lite varv stiger det lite på 4an och 5an (mot 50 när 6an är 200) men kan säkert bero på värmespridning i stålet med.

Komp prov nästa

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
4an 12.4kg
5an 13kg

Så tätt verkar de vara. Då är det steves tanke om spridarflytt nästa..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Cassius skrev:
Skaffade en tempmätare och en gnistpenna idag.

Kallstart tomgång ger 4sn och 5an ca 15-20 grader, övriga 100+

Gnistpennan säger gnista på alla.

Med lite varv stiger det lite på 4an och 5an (mot 50 när 6an är 200) men kan säkert bero på värmespridning i stålet med.

Prova att byt plats på 4-5 eller är du 100 säker på att tändkablarna sitter rätt.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Nu har jag hittat felet. Alla hade fel! det krävdes dock att flytta sexans spridare till femman för att hitta problemet.

Visade sig vara ett riktigt jävla skitfel.. glappkontakt till spridaren.. trycker jag på kontakten kommer dom igång och grenrörstempen sticker upp över 100 grader nästan direkt. Jag har nya kontakter liggande men dom har en båge som går ut som man trycker på för att lossa, supersmidiga! Men osäker på om dom ryms.. Får gulla med frun å se om jag kanta en närmare titt på det ikväll

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Finns nya Boschkontater i maxipack från kina på ebay, billigt

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Roligt när fel hittas åtminstone

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40, 41   >>
175 besök idag (60533 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande