Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bodin K9b -04
7764 besök totalt
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181


Trådstartare

Falkenberg

I regnet på Knutstorp

Första kurvan på Gelleråsen


Så här såg ramen ut när vi fick den

Historien bakom denna bil börjar egentligen i början av 1970-talet när min far ville sälja den Austin Healy Sprite han rejsat med i några år och skulle köpa en Formel ford istället. Då ringde Kjell Bodin upp och sa att det var en dum idé, han erbjöd sig istället bygga en racersportbil åt Mats som min far heter. På frågan vad det kostade sa Kjell att det räckte med lite rör så kunde de ta delar från Spriten. Lite dyrare blev det men de nedlagda pengarna betalade sig bra och han lyckades komma två och tre i SSK-seriens klass C, bland vråltrimmade Amazoner, oplar och Porschar. Första segern togs för ganska exakt 30 år sedan på Falkenbergs Motorstadion. Efter att den bilen såldes skulle ännu en bil byggas, men det var lite för många kockar i den soppan så det blev aldrig någon framgångssaga. Efter diverse mindre lyckade projekt, lite barnafödande osv ville den nu lite äldre Mats börja köra i den i Sverige växande Clubmanklassen. Snabt inhandlades en gammal Formel Ford och sen var det dags för Kjell att bygga ännu en bil. Bodola (som märket hette då) mk 5 kom ut på banan 1988 på Knutstorp och tog sin första pallplats året efter på Kinnekulle. Bilen gick i Clubmanklassen, som nu heter Racersport 1800 fram till 2003. Han har vunnit en handfull race under åren och bästa totalplacering kom 2002 med en tredjeplats i både Sportvagnsserien och Clubman cup. När jag efter att fått smak för racingen i Racing Bar Cup förra året också började tävla beslutade vi att vi skulle bygga en ny bil att dela på, vilket funkar utmärkt eftersom det är bilen och inte föraren som får poäng i Clubman Cup. Valet av Bodin K9 var rätt naturligt eftersom vi kunde använda en massa delar från den gamla bilen. Vi fick ramen från Kjell Bodin i Februari och i början av Mars när den var lackad började vi bygga ihop den. Klara blev vi i Maj åtta timmar innan första träningen på premiärtävlingen på Kinnekulle.

Vi kör Sportvagnsmästerskapet i den klass som i England heter Clubman och i Sverige Racersport 1800. Utöver det kör vi två extra tävlingar om året som också ingår i Clubman Cup. I år sker tävlingarna i på Djurslands Ring i Danmark och på Anderstorp tillsammansmed SLC. Hittils har det gått sådär med en femte plats på Falkenberg och två sjätteplatser på Kullen och Mantorp, alla levererade av min lite mer rutinerade fader som tog sin licens 1967. Personligen har jag väl inte rosat marknaden direkt, men femte kvaltid på Gelleråsen bara 1.5 sekunder från pole kändes bra för en nybörjare, dock gick tändboxen sönder på racet så jag var tvungen att bryta efter fem varv. Tävlingen på Knutstorp vill jag helst glömma, regn är inte mitt favoritunderlag har jag förstått.


Data:
Längd: 3650mm Bredd: 1670mm Axelavstånd: 2400mm
Hjul fram: 13" x 8" bak: 13" x 10" Däck: Dunlop slicks
Fjädring: Pushrodaktiverade Koni 2812 coil-over
Motor: Ford Zetec 1800 155 hkr.
Växellåda: Quife Dog-ring, 4 växlar Ultra Close ratio

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181


Trådstartare





_________________
Erik Lundkvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Det fattas nåt på översta bilden men jag kan inte komma på vad

Vad hade hänt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



ser ut som en mycket kul bil thumbs up
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det fattas nåt på översta bilden men jag kan inte komma på vad

Vad hade hänt?


Ska jag vara helt ärlig tog det ett tag för mig med innan jag fattade. Det känns lite surt att ha gjort en riktig serietidningsgrejj men utan att fatta det. Jag stod bakom armcoräcket och var smått konfunderad över att jag kört av, sen såg jag ett däck ligga och skräpa 40 meter bort och undrade vad det var för en idiot som hade lagt det där...

Svaret fick jag ganska snart

Det som hade hänt var att centrumbulten hade gått av, varför är en lång historia. Men det var lite Compomotives fel och mycket vårt eget skulle man kunna säga...

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181


Trådstartare
Mattias_H skrev:
ser ut som en mycket kul bil thumbs up


Ja, och då är den ändå roligare att köra än att titta på

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Måste säga att det är en av dom snyggaste i klassen.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bodin K9b -04
7764 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande