Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12   >>
247 besök senaste veckan (25949 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Eldh skrev:
...
Beställde ett snyggt Alfa-fodral till instruktionsboken osv.
Bildesbasen, Alfa Giulia:
https://rejsa.nu/im/user/2730/2023-11-03-00-52-04_img_4656.jpeg
...

Lite kul att boken var till en svensksåld Giulia Q, alltså på svenska.. Vem vet när en sån kan komma till pass?

(F.ö. verkar ingen mänsklig hand ligga bakom översättningen till svenska )
https://rejsa.nu/im/user/2730/2023-11-03-00-52-04_img_4659.jpeg

Vilket märkligt sammanträffande!
Nyligen provkörde du en Giulia Q i tyskland och nu har du råkat klicka hem en instruktionsbok på svenska till en sån...
Bara att löpa linan ut!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Eldh skrev:


(F.ö. verkar ingen mänsklig hand ligga bakom översättningen till svenska )


Reagerade på detta när jag läste instruktionsboken till min dåvarande Giulia. En källa till många goda skratt och en del förvirring Hej babblefish!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Hehe eller hur, tack!

Vev-boxen äntligen på plats, klurigt med motorn på stativ men det gick.




Någon som bytt även denna packbox? Lätt?
Oljepumpaxeln. Beställs separat, finns inte i "sotningspaketet".


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Slog till på skivor jag funderat på sen Fiatforum-Ante (Punto GT, Falun) gjorde mig uppmärksam på dem.
Abarth 500, 305x28mm som de Fiat Coupe/Alfa GTV bromsar jag förbereder. Men 1.8kg lättare styck!
Inte gratis visade det sig, dubbla priset mot vad Ante hade fått betala för några år sen. Men nu har jag dem iaf o jäklar vad fina de är! Synd att montera nästan.
Man får svarva upp navhålet lite o borra om från 4x98 till 5x98 förstås.







Alla 24 ventiler monterade o klara.



Noggrann som jag varit med port-matching fick även packningen till insprutarbryggan finslipas lite.




Tyvärr fattas inte bara ventiltätningar i sotningspaketet utan även denna packning till topppackningen.. Endast o-ringarna finns.
Vad göra? Återanvända gamla, köra med o-ringar eller beställa nya (hittar inget art.nr, kanske får blir kompletta topppackningar?)



Satt likadana på orignal 12v-motorn tydligen..


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Fina bromsar! thumbs up

Gällande toppackning - verkar som att alla eftermarknadspackningar saknar de där ringarna, eller?

Förmodligen har de bara som uppgift att styra
toppackningen / stötta mot anslutningen uppåt eftersom det finns o-ringar också, men det känns ju aldrig bra att återanvända gamla packningar...

Hur är tillgången på originaldelar hos Alfa?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Tack för svaret Christian, delar har blivit allt svårare med åldern på bilarna, sen hjälper det inte när kunskapslösa/ointresserade Hedins etc tar över.. På Alfa Rosso var det sällan problem, iaf sålänge Fiat tillverkade delarna (i regel 10år efter modellens nedläggning).

Du har nog rätt med packningen! Mest en styrning, tur att jag inte slängt de gamla. Rengöring & en gnutta packningstätning får det bli.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens

Snygga bromsskivor och man sparar en del vikt på sådana med lösa bells. Har kollat runt lite efter sådana också och dom har dragit iväg rätt ordentligt i pris dom senaste åren.

_________________
Johan B
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



Eldh skrev:
Tack för svaret Christian, delar har blivit allt svårare med åldern på bilarna, sen hjälper det inte när kunskapslösa/ointresserade Hedins etc tar över.. På Alfa Rosso var det sällan problem, iaf sålänge Fiat tillverkade delarna (i regel 10år efter modellens nedläggning).

Du har nog rätt med packningen! Mest en styrning, tur att jag inte slängt de gamla. Rengöring & en gnutta packningstätning får det bli.


Du kanske redan har hört historien.

Ur-Busson 12V på 116 serien hade problem med oljeläckage i delningen block topp. Fabriks-åtgärden var att montera extern oljeledning på baksidan av toppen som en garanti-åtgärd. Därefter infördes en annan toppackning med förbättrad tätningsförmåga. På 24V borde detta vara åtgärdat.

Nya o-ringar alltid efter demontering. Packboxarna på bilden ser ut att ha gjort sitt men borde finnas som standard industriförnödenheter. Om det nu ska behövas packboxar med den typ av toppackning som du har köpt?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Ja just det, hade för mig att det främst handlade om Alfa 6 och tidiga GTV6 som hade för trånga kanaler? Min 75 3.0 1990 verkar ha identiska kanaler som 24V 1996.

Hunnit pyssla lite till.
(vilken tidsskillnad det blir att ha färre entusiastbilar.. )

Tvättade bort sådär 2kg skit & klegg från värmeplåten till katalysatorn...



Lyftöglor från 12v passar fint



Rensa gängor från färg osv



30-70-110Nm enl Jim's bok.



Märkte upp muttrarna inför ev efterdragning. Kommer dra dem tills de inte rör sig mer



Ersatte denna packning med o-ring i samma storlek. (Plus såklart den i spåret)



Oplanat block tarvar ett tunt lager Loctite 518 för säkerhets skull..






En milstolpe... Börjar se riktigt bra ut!



Nästa grej blir grenrör.
Monterar mer efter jag provmonterat motorn!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Rena konstverket, något man skulle kunna ha i vardagsrummet

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Eller hur hehe, och då är inte ens kammarna monterade.. 😊
O så ljudet! Eller ja, det blir en överraskning - 24v rwd med custom system, man har ju ingen aning egentligen.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



underbart Per!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 77



Eldh skrev:
O så ljudet! Eller ja, det blir en överraskning - 24v rwd med custom system, man har ju ingen aning egentligen.


Ingen av dem jag hört har låtit illa. Det är inte bara farten han kommer ikapp med som ger rysningar när Hugo kör om i Challenge...

_________________
Martin Atterhall
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Haha nej helsike vad den låter fint.. Kommer dock inte ha Hugo's sidepipe
Och i år hade han 3.0 med. Över 300hk med originalkammar vilket förvånade mig, de lär ju vara största strypningen enl. vissa. Meeen har ju själv sett hur dessa toppar ser ut inkl. kass portmatchning och det måste iaf vara den mest "onödiga" strypningen.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Innan provmontering:
Lattjande med grenrör!
Det kanske slutar med nya jättdyra custom, men ville ändå se med egna ögon om moddade original funkar. Utmaningen verkar bli det vänstra, går nog väldigt nära styrväxel/balk hur man än gör.

Olika generationer har olika för/nackdelar, t.ex har Lanciaröret lite längre raka sektioner vid varje cyl men strypningar/knölar på ett par ställen pga frigång, medan tidigare 164-rör har fula/strypande knölar vid värmeplåtens fästen.
Har även två halvfärdiga "rwd-varianter" från en 164. (slitsade undertill & intryckta närmare blocket)
För att ens få koll på om det går valdes dessa.
Kapade bottenflänsen (kröken svetsas på) och värmeplåtfästena (kommer ändå ha bandage alt. coating.. och värmeplåten kommer inte passa ändå.





_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Appropå värmeplåtar så har IKEA börjat sälja ugnsformar i rostfritt stål, dubbelt tunnväggigt med omvikt kant, lär funka förträffligt som grund för värmeskyddsplåtar.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 77



Eldh skrev:
Haha nej helsike vad den låter fint.. Kommer dock inte ha Hugo's sidepipe
Och i år hade han 3.0 med. Över 300hk med originalkammar vilket förvånade mig, de lär ju vara största strypningen enl. vissa. Meeen har ju själv sett hur dessa toppar ser ut inkl. kass portmatchning och det måste iaf vara den mest "onödiga" strypningen.


Mmmm, men mycket annat fixat på den

_________________
Martin Atterhall
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Åh fan ok tack Mats, förmodligen behöver jag ngt runt startmotorn.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det blir fint det här Per! Heja!

Grenrören ser ut att bjuda på utmaningar, ja!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Eldh skrev:
Åh fan ok tack Mats, förmodligen behöver jag ngt runt startmotorn.

Jag valde en värmeskyddande matta från Biltema för att skydda startmotorn från värmen från grenröret på min motor. Känns lovande än så länge...

https://www.biltema.se/bil---mc/tuning/avgasror/varmeskold-2000022291
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/buntband/buntband-46x350-rost . . . .


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604




_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12   >>
247 besök senaste veckan (25949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande