Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
14 besök idag (25963 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
MatsK skrev:

Jag valde en värmeskyddande matta från Biltema för att skydda startmotorn från värmen från grenröret på min motor. Känns lovande än så länge...



Blir nog bra till lilla/lätta 164-startern, sitter ju varmt. Ska försöka härma detta!
Man kapar ett fästöra och borrar minst ett nytt hål.


Shoppat lite till,
domkraft för bakvagnen enl Alfaproffsen
Beggad för 500kr



Sista pryttlarna till större bromsarna



Sista versionen fick ingen uppdaterad instruktionsbok här.. Men i Norge! Magnus Svendsen hade en över 😎


Har även lite alu-prylar till framvagnen på gång från MOD Developments



15 liter 10W-60 = två framtida oljebyten. Tack Mobimech!




Gott Nytt År!!! 💥

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1366



Gott nytt år Per, 2024 kan inte bli sämre känns det som???

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Hehe nej 2023 var inget vidare..
Gott Nytt Jimmy!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Provmontering!
Det mesta verkar lira, nästa grej blir att klura ut lagom 90-krökar på grenrören.





Styrväxeln klaras precis


Bromsservo blir nog Alfetta, annars går det inte att lyfta toppen för ev. rep.
Fästena till tvärstaget kan sänkas 10mm.



T.o.m original gasvajern passar...



Och värmeutloppet till kupen får precis plats på baksida hö topp, ev tunnare isolering just där. Gäller även kamlägesgivaren, var jag nu lagt den..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Kul att se motorn på plats där den hör hemma thumbs up

Grenrör vs allt annat, jodå, jag känner igen utmaningen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Tack Janne! Nä precis, inga garantier med custom... 🙂

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Tvärstaget, vad händer om du sätter dit ett rakt istället? thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Mmm det mest uppenbara är att jag måste hitta ett (ännu ett med fabriksfinish) som passar exakt, sen blir det generellt bättre/snyggare med lägre/mindre fästen i järn - 50/50 ingenjör/hållf./smak typ. De är som sagt bara loppade änsålänge. Gillar att staget ser original ut, i mina ögon.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Blir bra det här Per! thumbs up thumbs up thumbs up

Insuget och ventilkåporna har du fått väldigt fräscha - vad har du använt för färg där?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Kul att höra! Jag körde 2-komp primer o sen värmetålig silver!

Bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122156&postdays=0&posto . . . .

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Den silverkulören ligger ju nära aluminiums "riktiga" färg. thumbs up
Är det Auto-K som du använt likt klarlacken eller?

För min renovering så har jag en del alu som jag
vill fräscha upp. Har en Presto aluminiumfärg som
kulörmässigt är bra men vidhäftning och hållbarhet är sådär...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Kan ha varit den färgen ja... Det var just pga vidhäftning jag körde den, får se om det håller.
Lackade alu-silver - det tråkiga är ju annars att all rå aluminium efter första bästa vinterförvaringen.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Ett ryck med primärrören, upptäckte att Biltema faktiskt säljer 2" rostfria 90-krökar till sedvanligt gratispris.
Tur att utloppen på grenrören matchade flänsen på krökarna helt exakt..
Fokus på max markfrigång!





Estimering av korrekt höjd på motorn med all vikt..








Tidsödande trial & error att matcha höjd underifrån.. En massa kapande/småslipande. Har en knapp centimeter till styrväxel-balken nu.

Rören kommer ut med aning olika vinklar pga styrväxeln osv - det får A-Alt ta ut i sina krökar bakåt racekatten sen

Ska plocka av allting nu o få det ordentligt svetsat, ev även keramisk coating?
(Med tanke på platsbrist bl.a.)

Vänstra grenröret kan demonteras men det högra får man inte av motorn utan att lyfta toppen/motorn, pinnbultarna är för långa. Vilket ev känns opraktiskt.
Är det ens möjligt att använda 12.7 skruvar istället för pinnbultar till grenrör..? Nån som prövat? Vore en enkel lösning.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Blir bra det där thumbs up

Markfrigång kan man inte få för mycket av, jag har en utmanande passage från gårdsplanen ut på gatan, kommer jag förbi den så klarar jag det mesta

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Tack, eller hur!
Typiskt Alfa 116-bilar med V6, buckliga krökar...

Mina original var inte vackra!


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Kan man inte få in en v band klämma... mellan kollektiorn och nedre röret.. en flexibel del brukar vara vettigt, slog av ett par pinnbultar i min alfetta gt när avgassystemet fastnade i en mindre stenkant vid full last.. dvs fru 2 barn och barnvagn och massor av matkassar..... klart man använder bilen... då året runt.. nu står den mellanrostig ute...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Jo det kan gå, men problemet är att grenröret tar i väggen (stötdämpartornet) innan den är av bakre pinnbultarna...

Ett flexrör är däremot omöjligt. Inte heller originalmotorn har detta innan 90-krökarna.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 68



Snyggt Per!
Har bokat tid för avgasbygge på min nu till april hos Olof (ONM) i Klippan, snackade om markfrigång och ovala rör..."har jag inga ovala rör i rostffritt så kan vi kan alltid platta till rören" var hans kommentar.

_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Tack! Korrekt, blev lite sånt på min Coupe och det kan behövas framför bakvagnen på Alfan, där det ju blir lägst markfrigång.
Första krökarna behöver som tur är inte vara så stora då de delar på 3 cyl var. Men de behöver nog vara runda då det blir skarvar här.. men överlåter till A-Alt exakt var de hamnar & hur resten bakåt blir.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153


Trådstartare
Under en tillfällig psykos ("visst har jag råd!") beställdes övre bararmar i aluminium av MO Developments AB.

6082T6 legering.

Förutom lägre ofjädrad massa vinner jag enkelt justerbar camber.
En snabb okulär besiktning ger vid hand att det krävs lite finslipning här o var för att allt ska sitta ihop utan spänningar, men det är ju snabbt fixat.
Inre leden är tydligen från BMW och främre caster-kulleden från en Renault.. Så de är befintliga servicedetaljer på marknaden.




Vill man ha coilovers har han hela klabbet, undre armar & spindlar i alu.
Jag gillar som sagt den brillianta principen i original setup med torsionsfjädrar, så därför behåller jag undre stålarmarna.

Armarna inslipade så allt passar korrekt utan spänningar.




_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fina bitar! thumbs up

För en icke-alfisti - hur funkar justeringen av camber? Via reaktionsstaget eller?
I så fall - påverkar inte det caster?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
14 besök idag (25963 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande