Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S 1986
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2186 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



gegge skrev:
Cédric skrev:
Har inte sett en avgjutning av 944 kanalen förut, rätt lustig form. Skulle vara kul att se en avgjutning av din "slutgiltiga" kanal som jämförelse. Kan gissa ungefär vad du gjort


Kanalen är ok, toppen är en rätt intressant konstruktion med ett insug som kommer ovanifrån. Bifogar ett tvärsnitt, där någon annan ville porta och förstora en redan stor kanal. Jag valde den rakt motsatta vägen och förminskade. Från fysiken kommer man ihåg att rörelseenergin berodde på hastigheten i kvadrat.



Även tryckfallet över porten ökar med hastigheten i kvadrat , såvida inte Cd för porten blir bättre, vilket den dock förhoppningsvis blir. Knepigt med den till synes skarpa böjen i insuget precis innan porten, ser ut som att stor del av flödet kommer gå i taket på porten.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Jag har ungefär lika mycket epoxy i min kanal men även upp till böjen i insuget. Kanske onödigt mycket då ja tycker (inbillar) mig att effekten planar ut på varv. kan även vara att original kammen bara tar slut och inte räcker till längre upp i varv området.
Här ser man att det egentligen är en ganska ok kanal när man tar hela insuget med i helheten. Kanalen är bara onödigt stor för en 2.5 liters motor som inte varvar desto mer. Mindre och kortare kanal hade bara varit bättre. Eller en större motor.. (fortfarande onödigt långt insug..)

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Funderar på att fylla i ett insug med epoxy för att få bättre riktning på luften.

Vilken typ av JB weld använde du till topplocket? Gjorde du något annat än att rugga upp ytan med grovt sandpapper innan du applicerade epoxyn?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Varför måste det vara lågohmsspridare? Anledning att man förr gjorde lågohmsspridare är att man inte kunde få till hastigheten. Men numera finns det högohmsspridare som är tillräckligt stora och går ofta att byta rakt av (om man tar bort förkopplingsmotstånd).

Jag bytte det precis på en annan trimmad motor. Fördelen är att motorn blir mindre känslig för låg spänning med högohomsspridare och man slipper effektmotstånd som bara eldar upp el...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



MatsK skrev:
Funderar på att fylla i ett insug med epoxy för att få bättre riktning på luften.

Vilken typ av JB weld använde du till topplocket? Gjorde du något annat än att rugga upp ytan med grovt sandpapper innan du applicerade epoxyn?


Jag tror det var Goodson PRK-99 jag använde. (fick tag i en burk av bekantas bekanta..) Ruggade bara upp ytan och tvättade med aceton.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S 1986
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2186 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande