Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
46 besök senaste veckan (23297 totalt)
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



Fcp euro har byggt en 850 med nyare sugmotor, gjort allt med top, cam etc. Men det blev nog inte mer hästar än en orginal turbo

Jag hade gått för turbo speciellt när det finns så mycket mer kunskap och billiga delar till det.

_________________
Anton Kviberg

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
FilleN
Stockholm
Här sen Mar 2013
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Snyggt jobbat med ladan Anders!
Smidigt med lyft...

_________________
Filip Nygren
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Kul att det blir en S-Type drivlina, visst är den schysst!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
AntonK skrev:
Fcp euro har byggt en 850 med nyare sugmotor, gjort allt med top, cam etc. Men det blev nog inte mer hästar än en orginal turbo

Jag hade gått för turbo speciellt när det finns så mycket mer kunskap och billiga delar till det.


Att köra på turbospåret är så klart enklast, men samtidigt vore det kul att bygga en rapp sugmotor. Jag är inte ute efter hur många hästar som helst. Jag skulle tro att med andra kammar, bytt insug, portade toppar och lite annat så skulle man enkelt komma över 300 hk. Men vi får se, jag hinner fundera många gånger innan det är dags.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
FilleN skrev:
Snyggt jobbat med ladan Anders!
Smidigt med lyft...


Eller hur, grymt att äntligen ha egen lyft!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
Davve skrev:
Kul att det blir en S-Type drivlina, visst är den schysst!


Ja, efter att jag började fundera på att köra med en V6-motor och kollat runt en massa fastnade jag för den här varianten av Fords Duratec 3,0:a. Jaguar har utvecklat den till sin unika modell med mekaniska lyftare, vvt, smidd vev och stakar. Rödmarkering vid 6800 varv, så den är förvånandsvärt sportig för att sitta i en sån här bil. När man kollar ner i motorrummet ser den dessutom ganske liten ut så det ska bli spännande att lyfta ur den och se bara motorn.

Sen gör jag det enkelt genom att börja med att köra med hela drivlinan. Växellådan känns väl lite orejsig men det får bli så till att börja med. Bakvagnen ser bra ut. Ganska enkel med dubbla a-armar och toe-stag, så den kan nog bli bra att bygga på.

Hur allt sen kommer att fungera och hålla får tiden utvisa.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
I helgen gjorde jag något roligt. Hängde på ett team i långloppsserien STEC som körde en tävllingshelg här på Gotland.

Budgetracing med en Peugeot 206 CR. Standard förutom det man måste ha, bur, stol och bälte. Bättre bromsbelägg samt däck.



Riktigt kul att få köra lite racing igen. Det var några år sen nu. Har mest blivit rally de senaste åren.

Nu blev man ju inte mindre sugen på att ha en bil man kan hänga på nåt eller några rejs...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
Här har det varit lite stiltje men nu börjar vårkänslor infinna sig och då även lusten att skruva. Tog tag i den inköpta framstötfångaren och kollade hur den passade. Den är gjord till Volvo 850 så det blev lite justeringar innan den passade något så när. Bl a fick jag kapa ur för huven, som sticker ner lite jämfört med 850:n. Men jag tror det kan bli bra.







Jag har också rivit frambromsarna som låg på. De ska få lite nytt innehåll så att jag kan ta en sväng på GR utan problem, för att känna på bilen lite mer.


Sen ska Jaggan rivas. Hela drivlinan ska ur, inklusive bakvagnen. Tanken var ju att placera det i C70:n men nu dök det upp en annan kandidat...





Hmmmm....

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Go for 142!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



En 142:a ser man inte ofta idag. -74 frontplåt och tidiga framskärmar med låga skärmkanter. Volvo hade speciella fästen för smala stötfångare till den sista frontplåten.

Växellådan till AJ-V6 S-type är en liten Getrag 221 eller 226. Det ska finnas kopplingskåpa till Tremec T5 om det behövs något starkare. Svänghjulet är ett dual-mass.

Motorn kan skrämmas upp med andra kammar, Jenvey insug och separata spjällhus. Tror det var vad Palmer hade gjort till sina bilar. Du behöver nog ett annat oljetråg med sumpen bakåt. Vet inte från vilken bil men Morgan använde det. Troligen från någon Ford eller Mazda? Det finns ett torrsump kit från Pace. Avgasgrenrören till X-type har separata rör, inte gjutjärn som S-type.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Tappa inte fokus nu. Det finns en anledning till att Volvo lade ner utveckligen och tillverkningen av 142:an...

Röstar på att C70:n får jagga-spisen...

_________________
Magnus Falk
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
c311 skrev:
En 142:a ser man inte ofta idag. -74 frontplåt och tidiga framskärmar med låga skärmkanter. Volvo hade speciella fästen för smala stötfångare till den sista frontplåten.

Växellådan till AJ-V6 S-type är en liten Getrag 221 eller 226. Det ska finnas kopplingskåpa till Tremec T5 om det behövs något starkare. Svänghjulet är ett dual-mass.

Motorn kan skrämmas upp med andra kammar, Jenvey insug och separata spjällhus. Tror det var vad Palmer hade gjort till sina bilar. Du behöver nog ett annat oljetråg med sumpen bakåt. Vet inte från vilken bil men Morgan använde det. Troligen från någon Ford eller Mazda? Det finns ett torrsump kit från Pace. Avgasgrenrören till X-type har separata rör, inte gjutjärn som S-type.


Jag hade en fin 142 GL -72 i mitten på 80-talet så de har alltid lega mig varmt om hjärtat. Jag kom över den här 142:an för ett tag sen. Det blev ett spontanköp så jag har ingen riktig plan för den... Upplagad och helt rostfri! Sen har man lagt en tvåkomp lack bara för att hindra rost. Dock har man varit lite vårdslös med sliprondeller så det krävs en hel del spackel och slipning för att få den riktigt snygg.

Det där med frontplåt och skärmar har jag inte koll på. Finns det olika alltså?
Frontplåten är lite knäckt så huven passar inte riktigt emot låset så det finns lite som måste fixas till.

Att jag köpte den gör att jag har funderat mycket på vad jag ska göra. Det hade ju varit grymt häftigt att stoppa i V6:an i den, men samtidigt blir det väl omöjligt att regga den med den motorn, antar jag. I så fall skulle det bli en ren banbil. Men det är klart, fixa sista besiktningen och sen byta motor......

Det är väl som du skriver, att den växellådan inte är den starkaste. Men det finns adapterplattor för andra lådor men det där med kåpa till Tremec låter intressant.

Motorn verkar ha riktigt bra potential. Enligt många ute i världen verkar den svara bra på att bara förbättra avgas och insug och justera kammar och tändning. Ett enkelt sätt att få ett bättre insug än det ormbo som sitter på är att använda ett insug från Mondeo ST220. Jenvey spjäll har jag koll på och det hade ju varit riktigt häftigt, och ihop med bra kammar klättrar den nog lätt upp emot, eller över, 300 hk. Det skulle nog bli en riktigt rolig sugmotor!

Tråget får vi kika på när motorn kommer ur men det finns ju lite olika bilmodeller motorfamiljen suttit i så det kanske går att hitta nåt. De flesta har ju suttit på tvären så de kanske ändå inte är optimala för längsmontering. Men det går väl alltid att bygga om nåt.

X-typens avgas måste jag kolla in. Annars finns det flänsar att köpa om man vill bygga eget.

Hur som helst så ska det bli riktigt kul att ha ett projekt med den här motorn!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
stilldouble skrev:
Tappa inte fokus nu. Det finns en anledning till att Volvo lade ner utveckligen och tillverkningen av 142:an...

Röstar på att C70:n får jagga-spisen...


Hahaha!

Nej, 142:an får nog vara som den är, i alla fall ett bra tag framöver...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
Jag måste renovera bromsoken fram och nu poppade tanken på andra ok upp igen. Jag har tagit upp det tidigare, mina mercaok som jag har liggande. De skulle passa med väldigt små justeringar. Jag får plats med lite större skivor också.

Men nu behöver jag er erfarenhet. Jag har aldrig bytt från vanliga enkolvs glidok till 4-kolvsok förut och det jag fundrar över är om det funkar med det bytet eller om bromsbalansen blir helt uppåt väggarna. Det är ju massor av er som har gjort det här så ni som vet, ge mig lite info.






_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Jag tror framskärmarna ändrades till 70 eller 71, motorhuv definitivt 70 då förstärkningen på insidan ändrades. Huven oavsett år passar till alla, med någon skillnad för fästhål till emblem och kromlist, så du får mecka lite med frontplåtens passning. Tidiga frontplåtar hade långa, smala hål för stötfångarfästen och de tidigaste (före 71?) saknade ventilation längst ned. Framskärmarna till 73-74 har höga skärmkanter och stora blinkers som get ett visslande ljud i lägre fart. Kylarbalken före 73 är passar dåligt till den senare frontplåten men det går att hamra till plåten nertill så den passar. När jag höll på för ca 45 år sedan hade de tidiga delarna redan utgått. Jag byggde om min till -73:a både fram och bak. Kapade bort reservhjulsbaljorna och flyttade upp tanken med en ram från Volvo Competition Service (fanns på 70-talet men bytte namn till R-sport på 80-talet) som användes i rally. 1971 bytte man till längre länkarmar bak, hjulbasen ökade med ca 20 mm och bakhjulen satt mer i mitten av hjulhuset.

Bakre golv, bakskärmar och tank till -74 är samma som tidiga 240

Om du reggar som ombyggt är gränsen för en 142:a 180 kw eller 240 kw med dispens, men det krävs en del annat som SFRO kan upplysa om. Om jag får ge ett råd, byt styrning, fram- och bakvagn från lämplig BMW. Kolla sen hur Caresto gjorde med innerskärmarna på sin P1800 ES med V8 för att använda fjäderben fram. Jag vet att Leif sa att de använde V50 fram och BMW E34 bak som var kortad på bredden. P1800 är smalare än 140.

Bromsar till din C70. Det finns monteringssats för 336x30 mm skivor från S80 V8 (bland annat) och Brembo 4-kolv ok (41 mm kolvar) från Alfa Romeo Giulia eller Maserati Ghibli 2014-> Till P80 fanns det 320 mm skivor och stora flytande ok (från någon Audi med oooo övermålat. De försvann fort. Dina ok liknar de som satt på Maserati Quattroporte med de mindre 330x32 mm bromsarna.

Grenrör till X-type liknar Alfa Busso V6 24v. Insug till Ford Duratec vet jag inte så mycket om men har sett att kanalerna är dubbla runda och har spjällhuset baktill (längsmonterad). Jaguar har bättre insugningskanaler. Plattovala kanaler försämrar flöde, även avgas men kommer inte ihåg var gränsen för ovalitet är när det kurvan går nedåt. Det går att visa med en vattenslang då trycket i slangen ökar när man klämmer ihop den. Fick någon flödesgrafik från Ferrari för 20(?) år sedan när F136-åttan kom. Har också flödestestat samma topp med insug.

Oljetråget till S-type har en utbyggnad framåt. X-type (Ford Mondeo i premiumutförande) har urtag för avgas nära remskivan under tråget för framsidans avgas. Morgans tråg kommer från en FWD då tråget är gjort för att motorn ska luta lite framåt när den är tvärställd, eller åt vänster om den är rakställd.

Googla för info och bilder.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
Tack för info Thomas!

Det vore ju kul att bygga 142:an till en riktig sleeper! 180 och 240 kw i en 142 låter mycket, kan det verkligen stämma? I så fall funkar ju Jaggamotorn med sina 240 hk utan dispens.

Vad gäller bromsarna så är dessa brembo-ok ganska vanliga verkar det som. Efter lite koll stämmer det att Maserati har använt dem. Merca har haft dem i många modeller så de är lätta att hitta om man kollar på bildelsbasen. Det skulle vara intressant att veta hur dessa ok är i jämförelse med de brembo 4-kolvsok som man oftast ser, som har ett annat, mer lång-smalt utseende. Sen måste jag kolla om det finns bra klossar till dessa ok också.

Jag roade mig med att väga oket och det väger ganska exakt lika mycket som original glidok med hållare. Min C70 har 302 mm original men Volvo har skivor runt 320 mm som troligen skulle funka utan en massa ändringar. Jag måste mäta lite mer noggrannt innan jag handlar nåt.

Vad gäller avgasrören så ser inte x-type så roliga ut, när jag kollar på bilder på bildelsbasen. Vi får se vad det blir när det är dags.

Original insug på S-type motorn är nog ett av de mest komplicerade jag har sett. Det har spjäll för att styra luften genom olika kanaler vid olika varvtal. Bilder kommer den dan jag plockar ur motorn. Jag har bara läst mig till att ST220:ns insug passar rakt av och fungera bättre om man vill ha högre effekt.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Bäst att tömma minnet medan man kommer ihåg saker. Någon kanske har användning för det. När man har jobbat mot utländska kunder och är från Sverige så ska det vara produkter för Volvo. Så whatever, det funkar men det var länge sedan jag hade en.

15 kw per 100 kg tjänstevikt. Biltokig (?) på SVT har en P1800 med BMW V8 till salu som jag tror har 210 kw. P1800 karossen är inte särskilt vridstyv om man inte förstärker den.

Maserati/Alfa Brembo ok väger ca 4,5 kg och är radialmonterade vilket gör det lättare att hitta adapters. De mindre Quattroporte oken är tyngre för bilen väger ca 2 ton. När man gjorde en facelift fick den samma 6-kolv ok som Granturismo 4.7 men de vände på oken fram så att de satt framför som på din C70. Ghibli är en kortad 2014 Quattroporte och byggs på samma plattform som Alfa Giulia. Finns både 4 och 6-kolv ok fram beroende på motor. Se bilderna på länken nedan. Det är fler Alfa modeller som har samma Brembo ok.

https://epytec.de/en/brake-caliper-adapter-volvo-850-t5-850-t5r-4-pist . . . .

Det finns de som har AJ V6 i Lotus Esprit med ST220 insug där spjällhuset är bakåt.

X-type grenrören går att använda för att bygga om men finns det flänsar att köpa nu så är det billigare.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
c311 skrev:
Bäst att tömma minnet medan man kommer ihåg saker. Någon kanske har användning för det. När man har jobbat mot utländska kunder och är från Sverige så ska det vara produkter för Volvo. Så whatever, det funkar men det var länge sedan jag hade en.

15 kw per 100 kg tjänstevikt. Biltokig (?) på SVT har en P1800 med BMW V8 till salu som jag tror har 210 kw. P1800 karossen är inte särskilt vridstyv om man inte förstärker den.

Maserati/Alfa Brembo ok väger ca 4,5 kg och är radialmonterade vilket gör det lättare att hitta adapters. De mindre Quattroporte oken är tyngre för bilen väger ca 2 ton. När man gjorde en facelift fick den samma 6-kolv ok som Granturismo 4.7 men de vände på oken fram så att de satt framför som på din C70. Ghibli är en kortad 2014 Quattroporte och byggs på samma plattform som Alfa Giulia. Finns både 4 och 6-kolv ok fram beroende på motor. Se bilderna på länken nedan. Det är fler Alfa modeller som har samma Brembo ok.

https://epytec.de/en/brake-caliper-adapter-volvo-850-t5-850-t5r-4-pist . . . .

Det finns de som har AJ V6 i Lotus Esprit med ST220 insug där spjällhuset är bakåt.

X-type grenrören går att använda för att bygga om men finns det flänsar att köpa nu så är det billigare.


Att dela med sig av sin kunskap är aldrig fel, och du verkar sitta inne med mycket!

Just det, 15-eller 20 kw/100 kg blir ju ganska bra effekter. Den P1800:n har jag nog sett.

De där adaptrarna och ok är ju perfekt men mercaoken som jag har liggande passar nästan bolt on. Det diffar endast 4 millimeter i monteringshålen och jag tror att det skulle funka alldeles utmärkt att ta upp ett av hålen i navet så att man kan få skruvarna att ta. Å andra sidan är ytan på backarna ungefär lika stora så det kanske inte blir nån skillnad. Kanske bättre att satsa på bra belägg så länge, innan jag bestämmer mig för att bygga om mer. Enda skillnaden är väl att jag skulle kunna använda lite större skivor, och det är väl alltid positivt.

Det jag har varit mest fundersam över är det här med andra ok med ändrad area på kolvarna, och hur det påverkar bromsförmåga och bromsbalans. Men det är ju massor som byter ok utan att göra några andra förändringar så det kanske funkar bra.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Bromsombyggnaden från Epytec är certifierad och godkänd av TÜV

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Anders Litto skrev:
Det jag har varit mest fundersam över är det här med andra ok med ändrad area på kolvarna, och hur det påverkar bromsförmåga och bromsbalans. Men det är ju massor som byter ok utan att göra några andra förändringar så det kanske funkar bra.


Bara för att det blir fler kolvar så betyder det inte att det automatiskt blir större kolv area, MEN detta måste du räkna på så det blir rätt balans fram mot bak och stämmer med huvud bromscylindern.

Finns ju även ok som ser lika ut men har helt olika kolv areor.

Finns nog många trådar här på Rejsa om detta.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Anders Litto skrev:
Det jag har varit mest fundersam över är det här med andra ok med ändrad area på kolvarna, och hur det påverkar bromsförmåga och bromsbalans. Men det är ju massor som byter ok utan att göra några andra förändringar så det kanske funkar bra.


Bara för att det blir fler kolvar så betyder det inte att det automatiskt blir större kolv area, MEN detta måste du räkna på så det blir rätt balans fram mot bak och stämmer med huvud bromscylindern.

Finns ju även ok som ser lika ut men har helt olika kolv areor.

Finns nog många trådar här på Rejsa om detta.


Ja det är precis det jag funderat över. 4-kolvsoken jag har liggande har 44 och 41 mm kolvar, om jag kommer ihåg rätt, ska mäta i kväll. Volvos enkolvsok har 57 mm. Lite snabb huvudräkning får jag till att det kommer att diffa en hel del. Jag får sätta mig och räkna lite.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
46 besök senaste veckan (23297 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande