Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota EvoSupra 2020 - Ny huvudsponsor!
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
49 besök idag (34932 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Mumba skrev:
Vad hade du förväntat dig för avancerad splitter inkl stag för fronten, endplates, cfd och testat på bana och del i ett komplett aeropaket för 40k + frakt?

Hur ska du sortera ut om Aeron funkar 100% genom testa dig fram?
Hur vet du vad som ger mest Aero/Drag?
Vilka vinkel du ska ha, hur golvet ska se ut?
Hur ska diffusorn se ut, vilken vinkel är optimalt.
Och hur påverkar alla delar varandra.


Som sagt jag sett DIY som verkar funka bra och dom är snabba men ser även byggen som inte går alls så snabbt och ända anledningen dom är snabbare än mig är ett par 100hk mera.

Målet att ta 8 tiondelar i år och 1:24.5. På Mantorp och nästa stora steg är 1:22.025 (får då ha 200hk, bredare däck, bättre chassi och mera Aero)
Att försöka slå GT3RS med miljoner nedlagt i Aero vs gissningar, test och förhoppningar är svårt.


Mer avancerat har jag inte sagt, men det är inget direkt revolutionerande med deras kit som inte har funnits i flera årtionden. CFD i all ära, men det ger dig bara värden vid ett statiskt förhållande. Resten är upp till dig att justera in och känna efter på banan. Och alla har olika preferenser.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
erikjakan skrev:
Mumba skrev:
Någon som har en teori, erfarenhet eller bara rolig gissning.

Om man kör 1:25.28 med 418hk
Kasta på 180hk till vad ger det på rakorna tro?

1sek eller kanske 2?


Det gör endel, svårt att gissa men på varvet kanske 1-1.5 sek, men det mesta har man att hämta utgångarna samt inbromsningarna.

Jag körde 1.23.7 med en 992 Carrera s, med bromsbelägg, sänkfjädrar och chip + avgas, vanliga cup2 i gatdimension , typ 590hk, men utan diff på bilen. Den bilen bromsade otroligt bra (i 2-3 varv) sen var den totalt kass i utgångarna pga ingen diff.

Tror vmax var ca 245-250 om jag minns rätt.

Kan nog ha kvar loggen i min laptimer. Ska kika efter den!

MVH


Spännande!
Jag tror jag har V-Max på ca 218-220km/h på 418hk så jag väldigt stor skillnad där.

Givetvis ska jag förbättra mig i utgångarna och inbromsningar med men var kul att just veta dom rakorna för får jag samma utgång så är det ju bara full gas.
Så vet man ungefär den tiden man tjänar.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
PIato skrev:
Det är garanterat mer än 2 sekunder om du kan hantera det.

Effekt är löjligt effektivt speciellt på Mantorp.

Med EXAKT samma Vmin vid samma ställe i loggen. Så förlorade jag nästan 1,5 sek bara på rakan tills vi nuddade bromspunkten.

Då var det E92 M3 420hp emot lite påställd Gt3RS.


Är det den tiden vi pratar om så är ju effekten väldigt effektiv.
Jag har ju gått igenom din M4 film på Mantorp 50ggr i alla fall för reference haha.

Det är ju mycket annat som spelar in om man skulle mäta hela banan och effekten.
Bara kul med dagens chassi, Aero och bromsar att med ett bra varv med mera effekt så är man på 1:23 tider i alla fall.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Zander skrev:
Sträckläst tråden nu, rolig och intressant läsning.

Jag hade turen att vinna TAs jul-tävling så tänkte köra en sväng i Challenge i sommar på Mantorp, dock i en 718 GT4a. Kukblåa bilen som Särås säger

Ses på banan, om än att jag är nog långt ner på resultatlistan.



Tusen tack Zander.
Hoppas kunna kasta upp mera matnyttigt och framförallt mera media och varv runt banorna i år.

Gratulerar!
718 GT4a är ju riktigt snabb bil så inte lättaste att hänga på.
1:25.951 satte Sandqvist 2022 men han är riktigt duktig

Bara åka ut och ha roligt, man lär sig något nytt varje gång.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
BADaniel skrev:
Mumba skrev:
Någon som har en teori, erfarenhet eller bara rolig gissning.

Om man kör 1:25.28 med 418hk
Kasta på 180hk till vad ger det på rakorna tro?

1sek eller kanske 2?


Mellan mina två mappar (350hk resp 410hk) skiljer det minst 1s på mantorp så 180hk till ger en extrem tidsvinst om du kan få ner effekten vettigt.


Nu när du skriver det...
Jocke på JRM trodde jag tappade upp mot 70hk på tävlingen och tog 1.5sek efter det fixades på Mantorp men det var en ny hjulinställning och jag gjorde lite ändringar på chassit.
Men den där sekunden som du har på 60hk borde ju stämma rätt bra överens för mig med.

Det är kul att blicka framåt och se vad just effekten kan köra.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Mumba skrev:
BADaniel skrev:
Mumba skrev:
Någon som har en teori, erfarenhet eller bara rolig gissning.

Om man kör 1:25.28 med 418hk
Kasta på 180hk till vad ger det på rakorna tro?

1sek eller kanske 2?


Mellan mina två mappar (350hk resp 410hk) skiljer det minst 1s på mantorp så 180hk till ger en extrem tidsvinst om du kan få ner effekten vettigt.


Nu när du skriver det...
Jocke på JRM trodde jag tappade upp mot 70hk på tävlingen och tog 1.5sek efter det fixades på Mantorp men det var en ny hjulinställning och jag gjorde lite ändringar på chassit.
Men den där sekunden som du har på 60hk borde ju stämma rätt bra överens för mig med.

Det är kul att blicka framåt och se vad just effekten kan köra.


Tror inte Mantorp finns där, men andra svenska banor dock, Optimum G är ju ett najs gratisprogram för att simulera varvtider när man gör lite olika förändringar på bilen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Westersund skrev:
Mumba skrev:
Vad hade du förväntat dig för avancerad splitter inkl stag för fronten, endplates, cfd och testat på bana och del i ett komplett aeropaket för 40k + frakt?

Hur ska du sortera ut om Aeron funkar 100% genom testa dig fram?
Hur vet du vad som ger mest Aero/Drag?
Vilka vinkel du ska ha, hur golvet ska se ut?
Hur ska diffusorn se ut, vilken vinkel är optimalt.
Och hur påverkar alla delar varandra.


Som sagt jag sett DIY som verkar funka bra och dom är snabba men ser även byggen som inte går alls så snabbt och ända anledningen dom är snabbare än mig är ett par 100hk mera.

Målet att ta 8 tiondelar i år och 1:24.5. På Mantorp och nästa stora steg är 1:22.025 (får då ha 200hk, bredare däck, bättre chassi och mera Aero)
Att försöka slå GT3RS med miljoner nedlagt i Aero vs gissningar, test och förhoppningar är svårt.


Mer avancerat har jag inte sagt, men det är inget direkt revolutionerande med deras kit som inte har funnits i flera årtionden. CFD i all ära, men det ger dig bara värden vid ett statiskt förhållande. Resten är upp till dig att justera in och känna efter på banan. Och alla har olika preferenser.


Ja det håller jag mig dig om att det inte är något nytt i sig.
Men hela "paketet" är ändå inte något man ser väldigt ofta där ute på hyllan i denna kaliber.
Finns många med som säger Aero på svenska banor är bara för syns skull med.

Jag som glad amatör har fortfarande problem med att justera in chassit.
Så lite som möjligt som stör runt om är föredra haha

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Cédric skrev:
Mumba skrev:
BADaniel skrev:
Mumba skrev:
Någon som har en teori, erfarenhet eller bara rolig gissning.

Om man kör 1:25.28 med 418hk
Kasta på 180hk till vad ger det på rakorna tro?

1sek eller kanske 2?


Mellan mina två mappar (350hk resp 410hk) skiljer det minst 1s på mantorp så 180hk till ger en extrem tidsvinst om du kan få ner effekten vettigt.


Nu när du skriver det...
Jocke på JRM trodde jag tappade upp mot 70hk på tävlingen och tog 1.5sek efter det fixades på Mantorp men det var en ny hjulinställning och jag gjorde lite ändringar på chassit.
Men den där sekunden som du har på 60hk borde ju stämma rätt bra överens för mig med.

Det är kul att blicka framåt och se vad just effekten kan köra.


Tror inte Mantorp finns där, men andra svenska banor dock, Optimum G är ju ett najs gratisprogram för att simulera varvtider när man gör lite olika förändringar på bilen.


Var tvungen att kolla vad det var och damn rätt avancerade program, Wayne iver my pay grade

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Bara för klargöra, det är inte bara köpa ett turbokit och mappa om.

All kylning måste bytas inkl insug/intercooler
Turbokit
Methkit för kylning av insugstemp
Uppgraderad soppa system.
Troligtvis 6x spridare i insuget.
E85 mix eller Racesoppa

Och sedan kommer inte lådan klara detta för alltid heller utan.
Bli "superlap" med den effekten.

Men kylsystemet ska förhoppningsvis börjas bytas ut redan i år.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Mumba skrev:
Cédric skrev:
Mumba skrev:
BADaniel skrev:
Mumba skrev:
Någon som har en teori, erfarenhet eller bara rolig gissning.

Om man kör 1:25.28 med 418hk
Kasta på 180hk till vad ger det på rakorna tro?

1sek eller kanske 2?


Mellan mina två mappar (350hk resp 410hk) skiljer det minst 1s på mantorp så 180hk till ger en extrem tidsvinst om du kan få ner effekten vettigt.


Nu när du skriver det...
Jocke på JRM trodde jag tappade upp mot 70hk på tävlingen och tog 1.5sek efter det fixades på Mantorp men det var en ny hjulinställning och jag gjorde lite ändringar på chassit.
Men den där sekunden som du har på 60hk borde ju stämma rätt bra överens för mig med.

Det är kul att blicka framåt och se vad just effekten kan köra.


Tror inte Mantorp finns där, men andra svenska banor dock, Optimum G är ju ett najs gratisprogram för att simulera varvtider när man gör lite olika förändringar på bilen.


Var tvungen att kolla vad det var och damn rätt avancerade program, Wayne iver my pay grade


Optimum Lap är rätt simpelt(men dom har annan mer avancerad programvara för annan chassianalys), man skriver in typ vikt, cd/cl, däck, utväxling, effekturva, vikt, ungefär. Sen är det bara välja bana och åka. Jag får väl göra ett litet exempel:)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Lite exempel på vad man kan göra i optimum lap, tror att du skulle kunna ha rätt kul där du som funderar mycket på varvtider

Slängde ihop en supra lite snabbt, baserat på std data jag kunde hitta, men med typ rdäck (peakar på 1,2g nästan) å lite lätt aero

Här är ett varv på gelleråsen, och sen vad som händer när man ökar från std effektkurva (siffror från katalogen på 335hk varianten) genom att helt enkelt lyfta hela effektkurvan upp till 50% mer. Man kan också lägga in hela effektkurvorna mer detaljerat om man har före/efter kurvor tex.



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

PIato skrev:
Det är garanterat mer än 2 sekunder om du kan hantera det.

Effekt är löjligt effektivt speciellt på Mantorp.

Med EXAKT samma Vmin vid samma ställe i loggen. Så förlorade jag nästan 1,5 sek bara på rakan tills vi nuddade bromspunkten.

Då var det E92 M3 420hp emot lite påställd Gt3RS.


Misstänker att det hjälper mer om bilen är hal men Maisaari i sin Volvo 240 får sämre payback

_________________
Magnus Thomé
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Magnus Thomé skrev:
PIato skrev:
Det är garanterat mer än 2 sekunder om du kan hantera det.

Effekt är löjligt effektivt speciellt på Mantorp.

Med EXAKT samma Vmin vid samma ställe i loggen. Så förlorade jag nästan 1,5 sek bara på rakan tills vi nuddade bromspunkten.

Då var det E92 M3 420hp emot lite påställd Gt3RS.


Misstänker att det hjälper mer om bilen är hal men Maisaari i sin Volvo 240 får sämre payback


Så är det absolut. Men de är väldigt mycket av tiden som är ut ur kurvorna också. Även på en bana på Kinnekulle där man tycker de är lite fullgas så förlorar man lätt sekunder på ett par hundra hk.

Jag hade hoppats att inte så var fallet, men när jag kört och loggat mycket bilar på samma bana så kommer man tyvärr till en insikt att motoreffekt är klart den enklaste vägen till snabba varvtider om allt runt om kring hänger med.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
PIato skrev:
Magnus Thomé skrev:
PIato skrev:
Det är garanterat mer än 2 sekunder om du kan hantera det.

Effekt är löjligt effektivt speciellt på Mantorp.

Med EXAKT samma Vmin vid samma ställe i loggen. Så förlorade jag nästan 1,5 sek bara på rakan tills vi nuddade bromspunkten.

Då var det E92 M3 420hp emot lite påställd Gt3RS.


Misstänker att det hjälper mer om bilen är hal men Maisaari i sin Volvo 240 får sämre payback


Så är det absolut. Men de är väldigt mycket av tiden som är ut ur kurvorna också. Även på en bana på Kinnekulle där man tycker de är lite fullgas så förlorar man lätt sekunder på ett par hundra hk.

Jag hade hoppats att inte så var fallet, men när jag kört och loggat mycket bilar på samma bana så kommer man tyvärr till en insikt att motoreffekt är klart den enklaste vägen till snabba varvtider om allt runt om kring hänger med.


Jag räknar med att varje km/h ut från chikanen är nära 1 tiondel om man kollar loggarna.
Men måste handla mera om Aero?
GT3RS måste ju ha mera drag än E92 även om du har lite Aero på den?

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Mumba skrev:
PIato skrev:
Magnus Thomé skrev:
PIato skrev:
Det är garanterat mer än 2 sekunder om du kan hantera det.

Effekt är löjligt effektivt speciellt på Mantorp.

Med EXAKT samma Vmin vid samma ställe i loggen. Så förlorade jag nästan 1,5 sek bara på rakan tills vi nuddade bromspunkten.

Då var det E92 M3 420hp emot lite påställd Gt3RS.


Misstänker att det hjälper mer om bilen är hal men Maisaari i sin Volvo 240 får sämre payback


Så är det absolut. Men de är väldigt mycket av tiden som är ut ur kurvorna också. Även på en bana på Kinnekulle där man tycker de är lite fullgas så förlorar man lätt sekunder på ett par hundra hk.

Jag hade hoppats att inte så var fallet, men när jag kört och loggat mycket bilar på samma bana så kommer man tyvärr till en insikt att motoreffekt är klart den enklaste vägen till snabba varvtider om allt runt om kring hänger med.


Jag räknar med att varje km/h ut från chikanen är nära 1 tiondel om man kollar loggarna.
Men måste handla mera om Aero?
GT3RS måste ju ha mera drag än E92 även om du har lite Aero på den?


Visst att en dragy bil påverkar. Men de är rätt obefintligt i låga hastigheter.
Så på svenska banor känns de inte i närheten så avgörande som tex ringen där man verkligen märker en markant skillnad i toppfart så fort man monterar en mindre vinge.

Ska testa ett lite annat concept iår är tanken så vi får se vad som ger vad. Man lär sig hela tiden 🙂

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Ny vinge för i år.
Var kosmetiskt fel på andra så tog en mindre men aggressivare så ska ge mera DF i lägre hastigheter.
Sedan ser den lite bättre ut för polisen med kanske

PPF matt för skydda vingen.

I alla fall en liten uppgradering.




_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Säsongen börjar denna vecka och dax att serva och uppgradera bilen.

Tyvärr är inte ekonomin på topp efter majoriteten av huslånet går ut nu och utgifter som ränta,mat, el och annat trevligt ökat 7.000kr/mån efter jag köpte bilen.

Men jag ska göra det bästa av det och satsa på rekordet i Challengeklassen både i serien och King of Mantorp närmaste 2 åren.

Då jag bor 40min från banan så har jag bestämt mig sälja mitt drömsläp efter använt det 2ggr och satsa på lite delar till bilen och betala in lite extra på lån.

Kommer ut en annons så fort jag tvättat av det.
2700kg
5x2m flakmått
Besiktad till 2025-08-31

Bromsen behöver justeras
En lykta är lite spräckt
Litet läckage i hydrauliken.
Men ska börja kolla på detta så något kanske fixan innan försäljning

Supernöjd med släpet och kommer köpa ett likadant om 2-3år när ekonomin är bättre

Men är någon intresserad redan nu skicka PM




_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
En liten uppgradering men naggande god.

Tackar Forge MotorSport och Stertman Motorsport som löste detta.

Ser fruktansvärt trevligare ut.




_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Milltek stöttar vidare detta projekt ytterligare 2år!
Kan inte vara mer än nöjd med ljudet det levererar och passformen är så bra så t.om jag liggandes i gruset hemma kunde montera det.



Forge Motorsport går in med nya stag i motorutrymmet.
Ni hittar sortimentet från båda dessa på Stertman Motorsport och JRM Racing.


_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Årets bästa paket anlänt idag!


_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Dax att presentera 2024 och 2025 nya huvudsponsor.

Då problem med kylning har varit starka sista 2åren så kommer allt bytas ut närmaste 2 åren.

Vi börjar med nytt Insug som är deras extremaste version.
Och datan ser lovande ut!

21 vs 43 grader mot original vid 10grader ute.
Höjd toppeffekt 5hk
18hk/28nm i mellanregistret

Framförallt så kommer det prestera betydligt bättre i högre temp där den tidigare drog ner effekte.







_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota EvoSupra 2020 - Ny huvudsponsor!
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
49 besök idag (34932 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande