Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 340i: Stillestånd i väntan på garageplats
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
40 besök senaste veckan (16894 totalt)
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Newberg skrev:
Vilket fabrikat på hjullager? Är det dom billiga "Topran"? När jag beställt hjullager från BMW har jag fått FAG lager, dom har aldrig varit dåliga. Finns även SKF att köpa på t.ex Ebay å liknande. Det är så pass liten skillnad i pris ändå så lika bra att köpa ett välkänt fabrikat så slipper man nog sånt där skit, förhoppningsvis


RIDEX är fabrikatet. Jag har köpt grejer av det märket tidigare och upplevt kvalitén som helt okej för pengen, men detta är katastrof.
Ett lager kostade vid inköp typ 45% av vad ett FAG eller SKF lager kostade, så studentplånkan bestämde att det fick bli det billiga med medvetenhet om den förmodat lägre kvalitén.

_________________


BMW e30 v8
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Okey, jo lite lägre kvalitet borde man ju kunna förvänta sig, men bör ju ändå vara nått som ska gå att använda kan man tycka och inte hamna i sopen direkt.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



det kvitter väl om man köper dom billigaste dom ska ju inte se ut så efter så kort tid

_________________
henrik nielsen
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
fordcapri skrev:
det kvitter väl om man köper dom billigaste dom ska ju inte se ut så efter så kort tid

Ja man förväntar sig ju iallafall att delarna inte ska vara trasiga när man får dom...

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Det blev ett besök på den lokala speedshoppen i eftermiddags Kvalitén på Biltemas grejer kan omöjligt vara sämre än skiten som den ersätter.


När man har gjort något typ 500 gånger så tar det inte så lång tid att få ihop allt igen. Nya fina (och framförallt raka) skivor har också hittat på plats


Sen la jag lite tid på en sån där onödig grej som känns bra i själen. Kapade till original plastkåpor till motorn så det lirar med fjäderbensstag och diverse kadeldragning.
Krökte även till en liten plåt som håller borta den värsta varmluften från luftfiltret.


Snart helg och då ska bilen förhoppningsvis vara ihop och körduglig igen

_________________


BMW e30 v8
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Ridex är Kina, Biltema är Kina...

Men oavsett så skall det inte hålla så kort tid, givetvis. Håller tummarna att det - håller! thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Ridex är Kina, Biltema är Kina...

Men oavsett så skall det inte hålla så kort tid, givetvis. Håller tummarna att det - håller! thumbs up


Kina är alltid kina, men trasigt i kartongen är till och med under nivån för kinakvalité. Men jag kan bekräfta att det nya lagret från biltema funkar kalas sen lär jag hinna byta koncept på framvagn innan lagrets livslängd är uppnådd

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Som jag nämnde i slutet av ett inlägg för ett tag sedan så blev foten blöt när jag körde. Och som e30 åkare vet man vad det innebär, misär i garaget
Ventilerna går att fultäta med silikon utifrån, men det är inte att rekommendera. När jag köpte bilen hade jag ett ytters litet läckage som jag tätade med denna metod. Nu var det dock dags att göra det ordentligt.

Ventilen såg allt annat än mysig ut när jag väl fick ut den. Skiten kommer från kylsystemet från gamla motorn.




Här har vi boven i dramat. En vanlig sketen o-ring som blir trött med åren, så inget förvånande.


En ordentlig rengöring senare och det är dags att skruva ihop.
Nya oringar införskaffades för 25kr och bultar för att skruva ihop ventilen igen gick på hela 3,49kr, så nu är studentplånkan riktigt ansträngd


Som ny! Ja om man blundar och tittar åt ett annat håll samtidigt


På plats igen. Och här är anledningen till att jobbet är lite extra jobbigt. Man får ligga och mysa nere vid pedalerna och bråka med rattstång och hela köret.
Som grädde på moset är ventilen en tydlig lågpunkt i kylsystemet, så en dusch glykol ner i golvmattan är bara att räkna med.



Men men, tillslut var allt på plats igen. Och nu när det är tredje gången jag får äran att lufta kylsystemet så gick det riktigt smidigt.
Luftade en runda igår, lät stå över natten och lyftade en runda till idag. Sen var det dags för provtur!



Provturen gick galant. Passade på att spola av bilen lite snabbt också. Så imorgon ska inredningen skruvas ihop igen och lite mer småpyssel. Sen en ordentlig tvätt för på lördag är det dags för Bimmers of Sweden på Mantorp Park.
Ett måste för alla BMW fantaster och det jag har haft som tidsmål för bygget av bilen. Sen att originalplanen var förra årets träff, det kan vi strunta i

_________________


BMW e30 v8
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047



med risk för reklam för mitt jobb.

Vi på AD har ett "billighetsmärke" som heter Miles. På 3 år har vi haft 4 reklamationer, samma hjullager, samma kund. Alla var felmonterade av verkstaden

Det är ett holländskt företag som 'brandar' annat märke som sitt, så vet inte riktigt vad det är från för fabrik...

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Hjullager av typen enhetslager är ju en sak som ofta blir felmonterade. Folk pressar på fel del av lagret när det ska dit, sen har dom inte mothåll när dom pressar dit navet så lagret pressas isär

_________________
S Örnberg
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Jag skulle i detta fall våga påstå att det inte rör sig om felaktigt montage av lagret. Pressade inte på lagret utan det var bara att trycka dit med handkraft. Så i mitt tycke ett tydligt fabrikationsfel på lagret jag köpte

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Länge sedan sist nu, så vi börjar med en liten recap.
Turen till Bimmer of Sweden på Mantorp Park gick alldeles galant. Det var kö på vägen in vilket bilen inte gillade, men det var ingen förvåning. Jag var helt inställd på att fläkt setupen som satt på var underdimensionerad.
I övrigt inga större problem förutom lite oljeläckor som jag varit medveten om länge.

Efter besöket på Mantorp så var det fullt fokus på slutspurten på universitetet. Uppsatsen skulle färdigställas och läggas fram, vilket tog all min tid. Men slutresultatet blev galant

Hann med nån liten kvällstur och vilken fantastisk bil det är!


När jag sedan nyktrat till efter avslutningsfesterna på universitetet var det en veckas semester som stod på schemat. Och som många vet så innebär det att man kryper in och gömmer sig i garaget
Jag började med att kolla över situationen med fläkten. En Volvo 850 fläkt införskaffades och modifierades en aning och bygget av en ordentlig fläkt kåpa påbörjades.
Jag kunde dock inte släppa ögonen från alla nya små pölar som dök upp under bilen... Så upp med bilen på pallbockar och börja leta läckage!


Såg ganska snabbt att ett av läckagen kom från en av kopplingarna på kretsen till slavcylindern. Efter alldeles för mycket bråkande fick jag till slut ut skiten, i flera delar...


Det var lagom här som tålamodet med att skurva med en stor motor i liten kaross tog slut. Det som skulle vara en liten mellanservice spårade nu ur en aning

Börja riva fronten. I framkant syns även "nya" 188 diffen med bättre utväxling till höger.


En motorlyft införskaffades som examenspresent till mig själv


Det blir en del utrymme när den "lilla" motorn får hoppa ut. Det går åt ett och annat verktyg för att få loss allt, så totalt kaos tenderar att uppstå


Så där, med motorn på stativ blir det lättare att leta läckage


Och det tog inte lång tid innan flera mindre läckor hittades. Framförallt från krassliga oljetrågspackningar, den ventilkåpspackningen som inte är bytt samt en o-ring vid en givare. Så Nya grejer är redan på väg hem!

Nu ska jag passa på att tvätta och snygga till lite det mesta i motorrummet. Ska även få dit lite värmesköldar på några ställen då det syns att det är lite varmt på sina håll.

På återseende!

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Jaha ja, nu var det länge sedan det uppdaterades. Den "lilla servicen" som påbörjades i juni tog längre tid än väntat. Livet och oklart strul kom emellan och saker och ting drog ut på tiden. Men vi kör en lite recap.

När motor och låda var ute så passade jag på att byta packningen vid växelväljaren. Snubblade även över ett tips att byta den lilla skumgrejer som sitter i "hatten" för att få en stabilare växelspak.
Sagt och gjort, åkte till BMW och betalade typ 20 spänn för den nya. Kalaslätt att byta thumbs up




Helt klart värt att gör! Märkbart mindre glapp och en spak som är mer stabil. Jag rekommenderar alla som åker med ZF lådor att byta detta!

Rent och fint och dags att lyfta grejerna på plats igen




Sen var det dags att lufta kylsystemet igen. Har gjort det tillräckligt många gånger nu för att hittat en bra metod som funkar


Förutom byte av en rad packningar i motor och låda så var det en uppgradering av kylfläkt som stod på listan av problem att åtgärda.
Eftersom jag är så otroligt kass på att ta bilder när jag håller på och skruvar så har jag inga bilder på hur fläkt och fläktkåpa ser ut med än denna.
Fläkten kommer från en Volvo 850 och styrs med ett volvo original 2-farts relä. Fläkten är monterad "åt fel håll" för att så att det trycker luft genom kylaren pga ont om plats på andra sidan.
Fläkten är skruvad i en hemmaknåpad plåt i 2mm alu som sitter monterad i chassit. Sedan har jag knackat till plåtar som tätar mot kylaren runt om så att luften inte kan smita förbi kylaren.
Resultatet då? Jo nu håller bilen 95 grader även i kökörning eller under mer inspirerad körning.


Höll sedan på att bli tokig då jag hade lyckats få en ventilkåpepackning lite snett som behövde åtgärdas. Som synes inte så gott om utrymme på den sidan som läckte. Fick göra om jobbet två gånger innan jag fick till det som det skulle.


Men efter allt detta strulande hade jag läckage av nån olja som jag inte kunde få till att det var något annat än motorolja. Färgen stämde, men blev inte klok på vart det skulle ha kommit ifrån.
Råkade sedan av en slump när jag höll på att bråka lite med grenröret se att det oljefyllda motorfästet hade gett upp efter på sin höjd 15 mil. Köper man billiga grejer så får man skylla sig själv...



Lösningen på detta problem då? Jo, en tripp till en lokal skrot och 190kr senare så var jag stolt ägare till två motorkuddar till e34 525 som är en solid gummipuck istället för e36 325 kuddarna jag körde med tidigare.
Lite kul att jag gick från modernt skräp till BMW original tillverkade 1992



Sedan var det dags för lite sånna där roliga grejer också. Fick dit ett emblem på motorhuven som har saknats under hela min ägo.


Köpte även en 3d printad hållare för 3st 52mm mätare som monteras i original luftutblås. Blev förbaskat bra om ni frågar mig


Bilen är nu fullt funktionsduglig och har använts som bruksbil ett par dagar nu på sistone. Lite kul att se skillnaden i storlek på en 80-talsbil och moderna crossovers, en biltyp som jag förövrigt inte alls förstår mig på
Lite extra kul att den lilla bmw som har fått sig en v8 hamnade mellan en hybrid och en elbil


Även om bilen nu går att köra så behöver jag skruva bort ena grenröret och knacka lite med släggan då rattknuten inte riktigt går fritt vid kraftig inbromsning eller skarpare högersvängar.
Men när detta är löst ska bilen avnjutas och bara köras resten av säsongen

På återseende!

_________________


BMW e30 v8
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166



Snyggt jobbat!!
Jag tyckte mitt byte till ett m50 insug var meckigt, men detta!! Wow.
Vilket tålamod du måste ha..😂

Dags för en träff snart.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Rockhound skrev:
Snyggt jobbat!!
Jag tyckte mitt byte till ett m50 insug var meckigt, men detta!! Wow.
Vilket tålamod du måste ha..😂

Dags för en träff snart.


tålamod eller dumdristighet, det är en balansgång

Det tycker jag absolut. Jag får se till att ta en sväng ut åt dina trakter så kan jag svänga förbi vid tillfälle

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Dags för en liten update igen.
Det där med att knacka lite på grenröret för att skapa frigång hjälpte inte, utan hela motorpaketet lossades och sköts några mm i sidled, och nu funkar allt galant!
Hade även problem med en ventilkåpa som svettades lite, men det var bara att dra åt den lite hårdare än vad som kändes bekvämt så nu är det tätt.
Så nu, till slut, funkar bilen som den ska. Den håller temp, inga läckage och det går att svänga obehindrat åt både höger och vänster

Fick även på en is-läpp vilket lyfte utseendet thumbs up


Planen är nu att gasa till snön kommer. Och vem vet, då kanske det införskaffas vinterdäck till denna alldeles utmärkta vinterbil

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Jag kunde inte hålla mig. Efter att inlägget skrevs så gav jag mig ut och plöjde lite småvägar i lagom tempo i 1,5 timme Det är så otroligt skönt att ha en bil som bara funkar tillslut

_________________


BMW e30 v8
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166



Härligt Gustav.
Det är du värd, att få åka ut o njuta av bilen!

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Rockhound skrev:
Härligt Gustav.
Det är du värd, att få åka ut o njuta av bilen!


Tack, det var en jäkla skön känsla. Jag var nästan utåt dina trakter, kanske får svänga förbi någon dag så du kan spana in bilen

_________________


BMW e30 v8
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Grattis, kul att det lirar och att du kan njuta av bilen!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 340i: Stillestånd i väntan på garageplats
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
40 besök senaste veckan (16894 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande